Oppo BDP-93 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 15, 2010, 19:59:24

Vorige topic - Volgende topic

frank2

wat is je eerste indruk mbt geluid en beeld, tov. beide spelers, dat willen we weten.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Madhouse

Citaat van: frank2 op januari  6, 2011, 09:53:39
wat is je eerste indruk mbt geluid en beeld, tov. beide spelers, dat willen we weten.....

Mooi verwoord  :clapping:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

ajbeefde

Citaat van: frank2 op januari  6, 2011, 09:53:39

Volgens mij had Frank D dat al mooi weergegeven in de 1e post ..... alleen het analoge deel kon hij niet testen.
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

Nooff

Citaat van: Janbo op januari  6, 2011, 09:23:32
Een nog belangrijker verschil (even flauwe modus aan) de een is niet meer leverbaar, de andere wel   :tongue2:

Zo kan smaak verschillen ;) als ik ze bij elkaar zie vind ik de 93 echt veel mooier. De 83 komt wel erg 'vorige eeuw' over met weinig vormgeving, de 93 is veel strakker. Maar goed, heb dan ook een 93 besteld en zo werkt het brein met aankopen  ;D ;D ;D
Nieuw niet meer inderdaad  ;D

Maar goed, smaken verschillen inderdaad. Ik hou wel van robuust, daarin vind ik persoonlijk de 83 wat meer geslaagd. Maar inderdaad, je hebt gelijk.

LittleNinja

Zo even de tekst achter laten... Had hem al klaar vanmorgen, maar het leek me leuker om het nog even achter te houden.. :devil:

Forumvrienden,

Het spijt me voor de stilte, maar werk gaat voor het posten. ;)

We hebben pakweg 3 uur besteed aan het vergelijk. Dat is ruimschoots tekort om alle aspecten van de Oppo's met elkaar te vergelijken. Het was ook een redelijk spontane actie. Er was weinig tijd beschikbaar omdat ik vanuit werk richting mijn training ben gegaan. Na de training ben ik doorgereden naar "revo" ) van LivingCinema. Bij binnenkomst werd ik eerst hartelijk welkom geheten door revo en zijn nog sympathiekere vriendin. Beide machines, de 83SE en de 93 stonden reeds opgesteld en aangesloten. Vooraf was bekend dat er weinig tijd zou zijn voor de test. Ik ben redelijk druk bezet en ook Revo heeft niet veel tijd. Hoeveel tijd je er ook aan besteed.. dit soort testen blijft subjectief.

We hebben dan ook alle tijd die we hadden zoveel mogelijk besteed aan slechts enkele zaken. Revo heeft de Oppo BDP-93 al een tijdje in huis en heeft al wat ervaringen opgedaan die ik hier ook nog zal bespreken. Wij hebben ons gericht op 2 kanaals geluid via HDMI en via analoge aansluitingen. Voor de test is uiteraard continu dezelfde apparatuur gebruikt en exact dezelfde kabels. Alle instellingen allemaal gelijk.

Uiterlijk
Over het voorkomen van de Oppo BDP-93 heb ik het al gehad. De 93 is echt een stuk mooier in "real life" dan op de foto. Als je terug leest zei ik altijd dat ik de 83 mooier vond, maar daar kom ik echt op terug! De 93 is zeker een fijner gebouwde en fijner ogende speler dan de wat drukke, grovere en toch ietwat goedkoper aandoende 83. De letters in het display zijn in principe hetzelfde, echter staan de puntjes iets dichter op elkaar waardoor de letters/cijfers wat voller er uit zien. Echter omdat het wel kleinere letters zijn zal het voor mensen die pakweg 5 meter van hun apparatuur vandaan zitten een stuk lastiger zijn om alles te kunnen lezen. De letters zijn ongeveer 2/3 van de omvang van die bij de 83.

Beeld
Revo heeft eerder al voor zichzelf wat vergelijkingen uitgevoerd om zichzelf en daarmee zijn klanten te kunnen antwoorden. Hij heeft geen heel diepgaande en uitgebreide tests uitgevoerd om tot de meest specifieke details te komen. Hij heeft een aantal specifieke fragmenten vergeleken waaronder "moeilijke" fragmenten waar veel BD spelers moeite mee hebben, maar daar kwamen geen nieuwe resultaten uit naar voren. Op dit gebied doet de nieuwe Qdeo chip dus niet onder voor de ABT. De instellingen waren op dat moment standaard uit de reset. Voor de overige zaken hebben jullie natuurlijk al aandachtig Frank zijn verhaal gelezen. ;)

Geluid
Waar te beginnen? We wilden weten of er verschil zat tussen het geluid over de HDMI of analoog naar de receiver. Ofwel: Wat doet de DAC's van de 93 en de 83SE t.o.v. de receiver? Geeft het een verbetering dan is de DAC van de spelers beter dan de DAC in de receiver. En hoe verhouden ze zich t.o.v. elkaar?

Digitaal naar de receiver levert geen hoorbare verschillen op. We hebben geen metingen gedaan, daar hebben we beide de apparatuur noch de juiste kennis voor. Onze conclusie op dat gebied is dat de 83, de 83SE en de 93 hier niet met elkaar verschillen. ( Het digitale pad van de 83 en de 83SE zijn gelijk, dus het is onjuist om te suggereren dat de één beter is dan de ander ).

Analoog naar de receiver levert een ander beeld op. De 93 presteert het om een heel degelijk, helder en fijn geluid over te brengen! Hier is absoluut niets mis mee. Wij merken weinig verschillen, slechts nuances, tussen digitaal of analoog naar de receiver vanuit de 93. Het geeft mij het beeld dat de 93 misschien ietsje fijner klinkt dan de normale 83, maar dat hebben we niet 1 op 1 kunnen vergelijken.

De 83SE brengt de onbalans in het tot dusver gelijk opgaande vergelijk. Bij het schakelen tussen het geluid door de HDMI en geluid door de analoge kabels geeft ons beide de voorkeur voor het analoge pad. Wanneer je direct overschakelt hoor je dat het geluid wat meer body krijgt. Het komt verder de ruimte in en lijkt makkelijker jou als luisteraar te omringen. Er is ook wat meer detaillering waar te nemen, zo horen we net iets beter het karakter van de verschillende instrumenten. Wat op valt is dat het laag ook wat meer aanzet dan de 93 en dan via het digitale pad van de 83. Het gaat iets verder naar beneden maar het is ook wat nadrukkelijker aanwezig. Dat laatste hoeft dus niet beter te zijn. Ik zou het zelf een tandje terug schroeven om net iets subtieler te blijven. Neemt niet weg dat de 83SE analoog prettiger klinkt dan de 93 over de analoge kabels. Dit is ook niet verwonderlijk aangezien de 83SE betere DAC's heeft en simpelweg een grotere investering vroeg vanwege de aanpassingen op het analoge traject. Bezitters van een 83SE zou ik in ieder geval adviseren om nog even geduld te hebben en een 95 variant te kiezen.

Als je al een 83 bezit, hier meer dan tevreden mee bent en nog niet aan het hele 3D verhaal wil beginnen zou ik niet zo snel gaan investeren in de 93. Geen bluray speler en op zoek naar een dijk van een speler die perfect presteert en ook nog eens 3D aan kan? Go for it! En heb je een 83 maar wil je wel die overstap maken? Ik hou je niet tegen en teleurgesteld zul je niet raken. 8)

Al met al is de nieuwe 93 een erg mooie speler die wederom prestaties neer zet waar Oppo steeds beroemder om lijkt te worden.

@ Revo
Bedankt voor de gastvrijheid en de lekkere chocolaatjes en het kaakje! :P Ik vond het een zeer geslaagde en gezellig avond. Leuk getest en veel gelachen. Mocht je zelf nog aanvullingen hebben met betrekking tot mijn verhaal, gooi het er gerust bij! :thumbs-up:

Gegroet,
LittleNinja
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

ddejonge

Bedankt voor de goede review! Is eigenlijk ook conform mijn verwachting  ;D

Aangezien ik het met een oude TAG pre moet doen, is de 5.1 analoog uit voor mij het belangrijkst. Uit jou review blijkt dat de SE versie "de betere" is. Dat zal voor de 95 t.o.v. zeeeeeer waarschijnlijk hetzelfde zijn.
Als de 95 beschikbaar is gaat mijn 93 in de verkoop.

Bedankt!

Dennis
Stereo:- HTPC + Roon - Mytek Brooklyn+ DAC/Pre- NuForce R9V3SE - Nordost Valkyrja
           - Wilson Audio Sophia I

HT      :- OPPO 93 - TAG McLaren AV32R bp192 - JVC DLA-X5900 - 3x JOB 150
           - Wilson Audio CUB II surround
           - Wilson Audio Watch center

Stroom:- Aparte audiogroep - Electra Glide Ultra Kahn II kabels - HiFi tuning zekeringen

revo

Heren, ik had zelf ook al een test gelezen waarin men tot de conclusie kwam dat de BDP93 analoog bijna gelijk was met de BDP83SE.

Ik waag me verder bijna nooit aan meningen over audio en geluid. Altijd subjectief en nooit autoriteit genoeg.

Maar nu met scheidsrechter Ninja erbij durf ik toch wel te zeggen dat er enig verschil was ja, sterker nog, ik was verbaasd het zo goed te kunnen waarnemen, en hierin gelijkgestemden te kunnen vinden.

Setup trouwens: Onkyo 705 , profigold interlinks, energy speakers en een sub pro 100 van mj acoustics.

Ik denk dat het natuurlijk veel uitmaakt hoe goed de dac in de amp is, als die nou heel goed is dan wellicht is de BDP93 gelijk aan(of komt in de buurt van) de BDP83SE analoog. Dus je kan stellen dat we de dac aan het beoordelen zijn, maar goed, het staat voor mij nu toch wel vast dat het in mijn setup met de BDP83SE analoog vriendelijker , meer "live" klinkt dan BDP93 (HDMI, analoog) en BDP83SE op HDMI.
Living Cinema

LittleNinja

Niet helemaal mee eens Revo.

De DAC in de Onkyo bepaalt niet hoe de spelers analoog klinken. Bij de analoge aansluiting passeert het signaal de DAC van de Onkyo.

Wat wij hebben kunnen waarnemen is dat de DAC van de 83SE in ieder geval fijner was dan die van de Onkyo en de 93.

Citaat van: revo op januari  6, 2011, 14:29:24
Ik denk dat het natuurlijk veel uitmaakt hoe goed de dac in de amp is, als die nou heel goed is dan wellicht is de BDP93 gelijk aan(of komt in de buurt van) de BDP83SE analoog. Dus je kan stellen dat we de dac aan het beoordelen zijn, maar goed, het staat voor mij nu toch wel vast dat het in mijn setup met de BDP83SE analoog vriendelijker , meer "live" klinkt dan BDP93 (HDMI, analoog) en BDP83SE op HDMI.

revo

Pffff Muggenzifter!!!!

Lees:
"Ik denk dat het natuurlijk veel uitmaakt hoe goed de dac in de amp is, als die nou heel goed is dan wellicht is de BDP93 HDMI gelijk aan(of komt in de buurt van) de BDP83SE analoog. Dus je kan stellen dat we de dac aan het beoordelen zijn, maar goed, het staat voor mij nu toch wel vast dat het in mijn setup met de BDP83SE analoog vriendelijker , meer "live" klinkt dan BDP93 (HDMI, analoog) en BDP83SE op HDMI."
Living Cinema

skyfox

Mooie reviews van deze speler, mannen!

Zelf ben ik aan het kijken voor een gecombineerde blu-ray/cd speler welke ik aan mijn Sony 5400ES versterker wil gaan hangen. In eerste instantie wilde ik gaan voor Sony's eigen BDP-S5000ES speler (zodra ik em ergens betaalbaar tegenkom). Maar deze review en de lovende kritieken over Oppo doen mij twijfelen. Zeker gezien Oppo nieuw ook iets betaalbaarder is dan de Sony speler.

Heeft iemand hier ervaring met zowel de Oppo als de Sony? Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen dan.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Teejoo

@ Revo: is er al zicht op een regiohack voor blu-ray?

revo

Citaat van: Teejoo op januari  6, 2011, 16:06:27
@ Revo: is er al zicht op een regiohack voor blu-ray?
Wordt erg kostbaar, zie JVB. >999 euri zag ik? Andere oplossingen (2nd source) zijn er nog niet.
Living Cinema

ajbeefde

Mooie review waar we iets aan hebben !...
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

muzikant

Citaat van: revo op januari  6, 2011, 14:46:59
Pffff Muggenzifter!!!!

Lees:
"Ik denk dat het natuurlijk veel uitmaakt hoe goed de dac in de amp is, als die nou heel goed is dan wellicht is de BDP93 HDMI gelijk aan(of komt in de buurt van) de BDP83SE analoog. Dus je kan stellen dat we de dac aan het beoordelen zijn, maar goed, het staat voor mij nu toch wel vast dat het in mijn setup met de BDP83SE analoog vriendelijker , meer "live" klinkt dan BDP93 (HDMI, analoog) en BDP83SE op HDMI."

wanneer ik het goed begrijp? komt het er niet op neer welke speler men aansluit met HDMI om het geluid weer te geven omdat het dan van de versterker zou afhangen,in mijn geval de Onkyo voorversterker PR-SC886 en bij analoog aansluiten het de speler zelf is die de kwaliteit van het geluid bepaald,

LittleNinja

Revo bedoelt het ook niet anders..

Janbo

Vanmorgen mocht ik mijn 93 begroeten  :). Over smaak blijf je twisten, maar hij ziet er echt fraai uit. De verpakking is tevens degelijk te noemen, en dat geldt voor het schuim, de stevige soort linnen tas waar het apparaat in zit EN het keurige doosje met alle accessoires. Top!

Snel even aangesloten en de eerste de beste BD erin gedaan. 'How to train your dragon'. Nu is mijn referentie een oudere Denon DVD2900 (zie foto), maar jemig wat een verschil in beeld en beweging! Dieper zwart, veeeel meer details, vloeiender en een ravijn meer diepte in het beeld... Kan de hele wereld aan superlatieven hier wel gaan gebruiken. Het geluid heb ik digitaal omgeprikt vanaf de Denon, het viel me op dat de klankbalans wel anders is. Duidelijk meer sub en een breder geluidsbeeld. Ben erg benieuwd hoe deze het doet via de 7.1 ingang van de receiver.

Vanavond of morgen maar wat intenser kijken en testen -ook met DVD-, maar tot zover  :clapping:

Janbo

O, voor alle volledigheid: projector = Gekalibreerde Epson TW3200. Aansluitend bij eerdere reviews: speler is erg stil, lade snel en ook het laden van de BD gaat behoorlijk vlot. Vlotter in elk geval dan de Denon met DVD (die is geen echt snelheidswonder).

Toni ( JVB Digital )

Citaat van: revo op januari  6, 2011, 16:35:05
Wordt erg kostbaar, zie JVB. >999 euri zag ik? Andere oplossingen (2nd source) zijn er nog niet.

Pfft hou nou toch eens op. Wie maakt nu mods JVB of Revo ?    
En wie heeft het leverbaar ?

Wij hebben eea heel duidelijk uitgelegd.  
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108251.0

Dus Revo aub stoppen met zeuren, ontwikkel zelf eens wat voordat je je collega's afvalt.

Prettig weekend.

Madhouse

Het prijzen stadium waren we toch al lang voorbij? Laten we het gewoon over de prachtige BDP-93 speler hebben.

Die speler die hier ook gaat komen!  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Toni ( JVB Digital )

Citaat van: Madhouse op januari  7, 2011, 19:50:05
Het prijzen stadium waren we toch al lang voorbij? Laten we het gewoon over de prachtige BDP-93 speler hebben.

Die speler die hier ook gaat komen!  ;D

Ja

Revo wil alleen even zn naam als reminder voorbij laten komen denk ik.
Hier is de link http://www.livingcinema.nl/
of lezen we het verkeerd ?

Dus Revo stoppen met zeuren, ontwikkel zelf eens wat voordat je je collega's afvalt.
( en zeker niet alleen deze keer )

Prettig weekend

of lezen we het verkeerd ?

LittleNinja

Dat had ik niet gemeld in mijn verhaal, maar hij ( de 93 ) is ook sneaker dan de 83 als het om de starttijden gaat. In ieder geval met de discs die wij er in wierpen.

Citaat van: Janbo op januari  7, 2011, 19:09:24
O, voor alle volledigheid: projector = Gekalibreerde Epson TW3200. Aansluitend bij eerdere reviews: speler is erg stil, lade snel en ook het laden van de BD gaat behoorlijk vlot. Vlotter in elk geval dan de Denon met DVD (die is geen echt snelheidswonder).

tiptop

Citaat van: skyfox op januari  6, 2011, 15:25:16
Mooie reviews van deze speler, mannen!

Zelf ben ik aan het kijken voor een gecombineerde blu-ray/cd speler welke ik aan mijn Sony 5400ES versterker wil gaan hangen. In eerste instantie wilde ik gaan voor Sony's eigen BDP-S5000ES speler (zodra ik em ergens betaalbaar tegenkom). Maar deze review en de lovende kritieken over Oppo doen mij twijfelen. Zeker gezien Oppo nieuw ook iets betaalbaarder is dan de Sony speler.

Heeft iemand hier ervaring met zowel de Oppo als de Sony? Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen dan.
De 83 serie vanOppo heb ik bij little ninja in actie gezien tov mijn cambridge. Vrijwel gelijk. De Sony heb ik ook eventhuis gehad en vond ik tien keer niks. Het beeld was veel donkerder en de kleuren klopte gewoon minder. Ik vond eigenlijk het hele beeld niet mooi van de Sony. Zelfde ervaringen met de goedkopere modellen van Sony.

Als je echt mooi beeld wilt, kan je het best itkijken naar Marantz. De Oppo's zijn ook mooi, maar Marantz is echt wauw. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Teejoo

Citaat van: LittleNinja op januari  7, 2011, 19:55:31
Dat had ik niet gemeld in mijn verhaal, maar hij ( de 93 ) is ook sneaker dan de 83 als het om de starttijden gaat. In ieder geval met de discs die wij er in wierpen.

Bedoel je nou sneller?

@ Tony: Ik ken jullie beide niet, maar volgens mij was de insteek van Revo puur informatief op mijn vraag, en in mijn beleving geen prijsaanval of zo. Je geeft in jullie topic ook duidelijk aan dat dat de eerste modellen zijn.

Verwacht je overigens dat de uiteindelijke 'serieproductie' mod weer in de lijn van de 83 prijs komt te liggen?

francois

Citaat van: Madhouse op januari  7, 2011, 19:50:05

Helemaal mee eens :clapping:
Ik wacht met spanning op de volgende review en krijg steeds meer het idee dat de Oppo BDP-93 mijn Panasonic
BD60 wel eens weg zou kunnen blazen, qua beeld en geluidskwaliteit ;)

Toni ( JVB Digital )

Citaat van: Teejoo op januari  7, 2011, 20:47:53
Bedoel je nou sneller?

@ Tony: Ik ken jullie beide niet, maar volgens mij was de insteek van Revo puur informatief op mijn vraag, en in mijn beleving geen prijsaanval of zo. Je geeft in jullie topic ook duidelijk aan dat dat de eerste modellen zijn.

Verwacht je overigens dat de uiteindelijke 'serieproductie' mod weer in de lijn van de 83 prijs komt te liggen?

Er zal zeker een goedkopere mod komen en wellicht ook als DIY te installeren. we moeten het echter nog even doen met hetgeen er nu leverbaar is.