Marco,s setje. Nog meer atlas eos power cords

Gestart door morca, oktober 17, 2010, 18:21:05

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Citaat van: morca op mei  2, 2026, 11:41:00Mijn moeder was gisteren op visite.
Ik had josh  groban aanstaan .
Zegt ze: wat klinkt zijn stem mooi nu.
 :D

Dan weet je dat je op de goede weg bent  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

morca

Vanmiddag muziek geluisterd via de Kenwood.
Nu Series kijken via de Arcam.
Hier kan ik wel aan wennen ;D

Ik mis de sub,s wel met muziek
Maar dat weegt niet op tegen de muziekaliteit.

Binnenkort 1 gesloten sub in de stereo set up intregeren.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

33 jaar geleden maakte de Kenwood deel uit van mijn eerste set waar ik echt gek mee was.
3 jaar geleden maakte de Arcam receiver dat mijn hobby een grote boost kreeg.
En dat er een Arcam streamer kwam.

En terug naar waar het allemaal begon 33 geleden.

Ik heb mezelf nog wel een paar keer achter mijn oren zitten krabben de laatste paar weken.
Toen ik mezelf realiseerde dat de Kenwood veel beter klinkt met muziek als de Arcam.

En wat ik daarmee moet .
Gelukkig was de oplossing om ze beide in 1 set te intregeren simpel.
Dit geeft ook wel weer rust.

Die power cord die Stephan mij geleend had was ook goeie timing.
Zonder die kabel klonk het nu te scherp.

Nu kan ik rustig nadenken wat de volgende logische upgrade is voor stereo.
En hier een eerst lekker van genieten.

morca

Ik heb nog een oude xlr kabel gevonden.
En zo de gesloten sub vast aangesloten op de crossover.
Klinkt niet heel verkeerd.
Hij staat niet zo ver vd timing als eerst.

Slap basje wel met die staggs xlr.
Binnenkort maar ff een xlr van Atlas ertussen hangen.

morca

De bandpass sub hangt er ook bij nu.
Klinkt best goed.

Enige wat me stoort is een wat minder dynamische bass.
Dat komt door de xlr kabel denk ik.

Ik denk dat ik het nog beter af kan stellen.
Ik heb een mapje test tonen die moet ik opzoeken.
Door de externe crossover heb ik mogelijk de sub op timing te zetten denk ik.

Een crossover maakt een fase draaiing.
Dus mijn speakers staan op inverted/180 gr.

Als ik de sub op 180 zet lijkt het te kloppen.
Theoretisch zou hij net te ver staan nu.
Omdat de dsp er tussen zit.

Dan kan ik ook op de sub draaien aan de fase, terwijl ik inverted uitzet op de crossover.
En zo nameet /luister of hij op 180 graden ,of net daarvoor moet staan.

Richi

Ik heb recentelijk geleerd dat je met fase aanpassingen niet kan compenseren voor delays. Maar dat wist jij vast al. :D
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

morca

In principe verdraai je de timing.
Hoe denk je dat ik mijn gesloten en gepoorte subs op timing zet.
Met de fase.

morca

Als de conussen gelijk uitslaan
Heb je 3 db meer.
Dat betekent dat ze in fase staan.

Dus wat jij zegt wat niet kan.
Werkt wel gewoon. :D

morca

De subs spelen nu via de crossover mee zonder dsp bijstellingen aan .
Klinkt best goed .

Ik wil de dsp tussen uit halen.
Maar heb geen connector van xlr naar rca.
Kijken wat dat nog scheelt.

De bass is mooier nu als met dsp aan .
Heb wel crossover omlaag gezet naar 35 hz.

Richi

Citaat van: morca op mei  4, 2026, 15:16:05Als de conussen gelijk uitslaan
Heb je 3 db meer.
Dat betekent dat ze in fase staan.

Dus wat jij zegt wat niet kan.
Werkt wel gewoon. :D
Maar dan het volgende: met fase verdraaiing kan je alleen vertragen. Dus je hebt de fase dan wel gelijk op enig moment, maar als je sub door latency al achterloopt, dan krijg je timing verschillen toch alleen gecorrigeerd door een delay op je fronts?

Zoals op onderstaand plaatje: dan loop je altijd één of meerdere cycli achter. Of je dat hoort, hangt af van de mate van timing verschil natuurlijk.

phase.png
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Richi

morca

Citaat van: Richi op mei  4, 2026, 16:23:04Maar dan het volgende: met fase verdraaiing kan je alleen vertragen. Dus je hebt de fase dan wel gelijk op enig moment, maar als je sub door latency al achterloopt, dan krijg je timing verschillen toch alleen gecorrigeerd door een delay op je fronts?

Zoals op onderstaand plaatje: dan loop je altijd één of meerdere cycli achter. Of je dat hoort, hangt af van de mate van timing verschil natuurlijk.

phase.png
Klopt helemaal Richie
Je kan de fronts niet regelen idd

Maar...
Mijn set is anders door de actieve crossover.
Zoals ik net uit probeer te leggen.

Maar ik begrijp volledig dat het ingewikkeld is om te snappen hoe ik eea aansloten heb.
Het is ook ingewikkeld om uit te leggen.   
Dat zegt al genoeg  :clapping:

Het komt er op neer dat mijn fronts al 180 graden achter lopen.
Dus theoretisch zet ik de sub op 0 graden op de actieve crossover.
En dan draai ik aan de crossover op de subamp van 0 tot 180 gr.
Dan kom ik vanzelf op plus 3 db uit daartussenin.

Ik ben benieuwd of dat werkt.
Dat zou zeer verrassend zijn.

morca

Ik realiseer mijzelf net dat de gepoorte sub al ergens op 270 gr staat.
Daar is niet veel speling meer.

Richi

Da's wel hogere subwoofer kunde. :blink: Ik ben nog met de basis cursus bezig. :D

morca

Valt mee hoor  ;D

Ik kijk daar later naar.
Eerst een goede kabel ertussen.
Dan kan ik ook beter beoordelen hoe het klinkt.

pameijer

Citaat van: Richi op mei  4, 2026, 16:56:45Da's wel hogere subwoofer kunde. :blink: Ik ben nog met de bass cursus bezig. :D
Kleine tekstuele aanpassing (-i)
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

morca

Ik heb even zitten googlen en rekenen:

Bij \(40\text{ Hz}\): \(2\text{ ms} \times 40 \times 0.36 = \mathbf{28.8^\circ}\) faseverschuiving.Bij \(60\text{ Hz}\): \(2\text{ ms} \times 60 \times 0.36 = \mathbf{43.2^\circ}\) faseverschuiving.Bij \(80\text{ Hz}\): \(2\text{ ms} \times 80 \times 0.36 = \mathbf{57.6^\circ}\) faseverschuiving

Dat zou betekenen dat ik op 50 hz nog genoeg kan regelen.
En de crossover van die sub staat op 35 hz.

Theoretisch zou het kunnen.
Hij staat op 270 gr.
Dan is er 50 over .

Heb net ook een verloop adapter besteld.
Zodat ik een goede kabel ertussen kan hangen die ik nog heb liggen.

morca

Nou..

De subwoofers mogen in de ht Hoek blijven.

Ik vind het een beter idee de slambass kasten of beide voor te zetten.
2 x 30 cm onder elke monitor speaker.

Maar dan mis ik de impact vd achter speakers.

Of 2 nieuwe bass kasten maken met goede mid bass woofers.
Waarbij een paar wensen,
foam surround en papieren conus is .
Minimaal 2 keer 25 cm per kant.
Liefste 30 ,ik heb liever wat Reserve als tekort.

Stof tot nadenken  :D
Tips altijd welkom

morca

Ik ging vanmiddag om 4 uur een cd,je luisteren.
Voor ik tv ging kijken.

Ik zet de stereo net uit.
Dit is verslavend mooi.
Mijn oren beginnen in te spelen op de analoge sound  :)

Terwijl ik zat te bedenken
Subs naast de speakers?
Of dubbele slam woofers bij de front,s?

Of.. allebij  🙈

Spijkie

Heb je de subs echt nodig bij stereo ? En als t nu al verslavend mooi is zou ik zeggen : lekker zo laten staan zoals t nu is  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

CinéHome

Subs hebt je altijd nodig bij stereo... tenzij je concessies wil doen. :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

morca

Ik mis de sub wel.

Aan het einde van mijn bed ,in het midden.
Heeft al eens een sub gestaan.
Ik ben bang dat hij net als toen nasaal Klinkt.

Voor een links rechts opstelling word het rommelig.
En ik mis een atlas hyper rca om beide subs aan te sluiten.
Die heb ik geleend om de pre amp aan te sluiten  .

Kurt

Citaat van: CinéHome op mei  6, 2026, 09:02:11Subs hebt je altijd nodig bij stereo... tenzij je concessies wil doen. :D
Grapjas! Subs heb je nodig als je main speakers geen kastvolume genoeg hebben, undersized zijn, filter slecht designed is, woofers ondermaats zijn en/of je amp onvoldoende vermogen heeft.

morca

Citaat van: Kurt op mei  6, 2026, 09:49:48Grapjas! Subs heb je nodig als je main speakers geen kastvolume genoeg hebben, undersized zijn, filter slecht designed is, woofers ondermaats zijn en/of je amp onvoldoende vermogen heeft.
Subs gebruik je om andere redenen Kurt.
Niet bashen in mijn topic aub.

Dat is een stereo puristen uitspraak.
Waar ik respect voor die mening heb.
Is het ook een smaak kwestie.
Waar jij ook respect voor moet hebben als iemand die voorkeur heeft.

Kurt

Het statement "Subs hebt je altijd nodig bij stereo... tenzij je concessies wil doen", is een flagrante leugen. Niet alleen ik beweer dat, maar ook de rest van de hi-fi community, zoniet had iedereen subs staan, wat dus duidelijk niet zo is.

Ik reageer als ik vind dat ik moet reageren. Het is niet omdat het niet in jouw kraam, of in dat van je Cinehome vriendje past, dat dat bashen is. Daarvoor moet jij ook respect hebben, net zoals een forum van iedereen is.

SpaceJS

Citaat van: CinéHome op mei  6, 2026, 09:02:11Subs hebt je altijd nodig bij stereo... tenzij je concessies wil doen. :D

Kan je ook uitleggen waarom? Ik heb met mijn vloerstaanders absoluut geen gebrek aan laag, sterker nog, denk dat meer laag er voor zou zorgen dat de balans met de andere frequenties verstoord raakt.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub