WAARSCHUWING: scheur in de wand door BK xxls400 ?

Gestart door yorkie13, juni 1, 2010, 18:57:17

Vorige topic - Volgende topic

bmateijsen

Toch wel een knappe hypothese dat dit direct te herleiden is naar de subwoofer en geen enkele andere oorzaak kan hebben.
Ik denk gebrek aan intelligentie misschien? ;D.

Nu de serieuze notitie voor dit topic. Vergeet niet dat de andere bewoner de TS wel iets aan het vertellen is. Ik denk persoonlijk dat het niet de scheur is die 'dwars' zit, maar wat anders. Als het wel de scheur is, dan lijkt het mij een zaak voor de verzekering, die deze op redelijke korte termijn zal seponeren.

Groet,

Bjorn

Citaat van: RA SUBS op juni  1, 2010, 20:01:46
deze monolith doet dat dus wel, een scheur in de wall trekken

in het topic staan ook foto's

http://www.avforums.com/forums/subwoofers-tactile-transducers/1083127-my-monolith-breaks-my-house.html?highlight=crack+in+wall

Ejorne

Citaat van: Marsh op juni  1, 2010, 21:35:20
We hebben inderdaad alleen een gesprekje gehad waarin hij aangaf dat het scheurtje aanwezig was, en dat hij zogenaamd iemand had gesproken die aangaf dat dit wel degelijk door een subwoofer kon komen.
Daarnaast kwam hij aan met het verhaal dat als het door zou scheuren naar het raamkozijn hij mij verantwoordelijk moest houden.
Idem voor het eventuele "grondwater" wat er misschien zou kunnen zijn omdat hij we dicht bij de rijn in de buurt wonen (2,5/3 kilometer?) en hij niet wist wat voor precieze grond onder het huis lag.

Misschien een optie om eens de sub op een redelijk volume te zetten en zo'n plaatje als dit erop plakken?

Marsh

Ik geloof dr ook bar weinig van, het huis is behoorlijk fors, en anders had ik toch ook wel wat in de ht ruimte zelf ondekt? Daarnaast staat dat ding op een grote gramma, plus er ligt hoogpolig tapijt onder.
Verder denk ik meer dat het te maken heeft met het feit dat hij een aantal avonden behoorlijk vroeg op bed lag en ik die avond nog een smsje van zijn vriendin kreeg of het iets zachter mocht.
Het is een vrijstaand huis, dus ik ben gezegend met een aparte ht ruimte waar je lekker hard kan spelen.
Na mijn mening was dit meer een verborgen vraag of ik misschien wou nadenken om de sub gewoon het huis uit te doen.
Daarnaast zal hij, als hij er ooit uberhaupt werk van zou maken als het echt zou volgen tot schade, nog steeds bewijs moeten tonen dat het door mijn subwoofer komt.
Verder een redelijk goede band met m, dus heb het idee dat het wel over zal waaien en dat het meer een moment opname was.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema

EJ

Wat is de resonantie frequentie van beton? Welke frequenties geeft de sub af? Case closed.

vtuinen

Citaat van: SV..S op juni  1, 2010, 21:40:25
ik schrok wel even toen ik dit topic las.
de vrouw zegt regelmatig dat ik zo hard speel dat de scheuren in de muren komen.
Edit;
nee dat moet ik aanpassen ze zegt dat het stucwerk van de muren komt :D

Aardig punt. Zit de scheur in het beton zo ja lijkt het mij schier onmogelijk (civiel ingenieur dus weet waar over ik praat), een scheurtje in het stucwerk zou kunnen wanneer dit matig is aangebracht. Kans acht ik klein maar in ieder geval een stuk hoger dan in beton.

Erik
Equipment check my avatar

erwinh

Wat had ie gerookt?? :blink: Knettergek die kerel!!
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Beertender

Citaat van: bmateijsen op juni  1, 2010, 22:56:49
Nu de serieuze notitie voor dit topic. Vergeet niet dat de andere bewoner de TS wel iets aan het vertellen is. Ik denk persoonlijk dat het niet de scheur is die 'dwars' zit, maar wat anders. Als het wel de scheur is, dan lijkt het mij een zaak voor de verzekering, die deze op redelijke korte termijn zal seponeren.

Groet,

Bjorn

Hetgeen wat Bjorn zegt zit weldegelijk iets in.
Hij probeert je iets vertellen maar wil dit niet direct zeggen.
(hij of zijn vrouw hebben er last van).

Misschien kan je een gesprek met hem daarover beginnen en duidelijk krijgen wat het echte probleem is.
(IMHO !!)
Denon AVR-4810  °  Denon-DVD 2500BT  °  KEF 6xQ7 & Q9  °  Pioneer LX608D(ISF)  °  PS3  °  Dune HD Smart D1
BK XXLS 400  °  Antimode 8033-C  °  Samsung DCB H380R  °  Atacama Equinox
Nad C320BEE  *  Nad C521BEE  *  Nad C432 *  Pananasonic 50st50

tijse400

als het een betonnen muur is, dan is de sub niet de oorzaak. beton kan alleen scheuren door krimp of door zetting van het gebouw, of door overbelasting.

krimp en zetting heb je als bewoner geen invloed op. belasting wel, maar dan zul je wel die muur zelf moeten belasten, en dat doe je niet aangezien de sub niet direct in die kamer zit, maar 2 verdiepingen hoger.

ook is een scheurtje in de beton dus niet verontrustend, het is alleen minder mooi. en bijna niet te voorkomen. ook niet bij kalkzandsteeen muren. je kunt er wel tegen dilateren, maar dat is alleen en geforceerde scheur, om er voor te zorgen dat een eventuele zichtbare scheur op die plek ontstaat, en dan gewoon een kaarsrechte streep wordt, en niet zigzag ook al je stucwerk van de muur gaat drukker etc.

een scheur in een betonnen binnenmuur kan ook geen lekkkage geven, en grondwater is helemaal een raar verhaal..
nog even en de gemeente doet een abp de deur uit dat iedereen zin subwoofer in moet leverebe, oomdat we in NL massaal onder de zeespiegel wonen...

maar goed. een leek is een leek, en heeft geen verstand van scheuren, en dat kan best een verontrust gevoel geven vooral als iemand al älert"is op de oorzaak, omdat die toch al min of meer stoort.

de bovenbuurman zal dus eerder eerlijk tegen je zijn en je alvast voor evt. schade te waarscuwen. onder te weten of dat ooit zal ontstaan.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Marsh

Dank iedereen voor de berichten, we zijn inmiddels een paar maanden verder maar helaas zonder vernieuwende zaken.
Eigenaar kwam zojuist weer even met me praten gezien er volgens hem scheuren bij zijn gekomen. Onder andere in de muur van de HT ruimte zelf waar de sub altijd naast stond (tot voor kort, op dit moment staat hij aan de andere kant van de ruimte). Toen ik met de eigenaar laatst mijn nieuwe scherm aan het ophangen was moest hij even een van de vele systeemplafonds in de ruimte omhoog duwen om er bij te kunnen, vervolgens keek hij hij even met zijn zaklamp naar de muur en zag een scheur (waar je volgens hem 1/2 vingers in kan steken) vanaf de hoek schuin naar beneden lopen, richting de plek waar de subwoofer voorheen stond. Hij gaf me ook aan dat we hier wel wat aan moeten doen (dichtkitten/smeren etc) en dat ik serieus moest kijken naar deze subwoofer. Ik heb hem verteld dat er meerdere mensen zijn die deze subwoofer hebben draaien en dat ik er nooit wat over hoor. Daarop antwoorden hij dat deze mensen niet weten wat er achter de muur zich afspeelt. Het huis is een vrijstaande "dijk" woning. Het zijn muren met daarop een "gipswand". Althans in de HT ruimte. De gipswand vertoond dan ook geen scheuren. Hij bleef erop hameren dat als dit zo verder gaat en ik ga uiteindelijk hier weg de kans onstaat op lekkage ivm een stormbui/regen of zelfs verzakking. Ik heb hem uitgelegd dat er snel een kastje zal komen die de "pieken" uit het signaal haalt waardoor het overheersende laag-geluid niet meer aanwezig zal zijn. Helaas reageerde hij hier net zo kritisch op en gaf aan dat het kastje ook kon falen en soms pieken misschien wel zou kunnen doorlaten. Als hij vervolgens een technisch bureau liet komen die voor een paar honderd euro (wat ik dan zou moeten betalen neem ik aan) de boel kwamen bekijken zou er nog wel eens een duur advies uit kunnen komen. En dit zou hij dit via zijn advocaat op mij moeten verhalen. Ook als dit pas zou gebeuren als ik over bijvoorbeeld 2 jaar dit huis verlaat.

Hij speelt zelf met een BK Gemini die ik zelf voor hem bij Ralf heb besteld maar hij blijft aangeven dat hij juist vanwege de muren niet zo'n grote subwoofer heeft besteld.
Terwijl we vaak genoeg geluid horen als hij met zijn vriendin een film aan het bekijken is op de 4e etage. (en dat terwijl wij op de begane grond wonen) Natuurlijk is het niet te vergelijken met de 400, maar toch?

Ik dacht dat deze situatie een beetje passe was maar helaas komt het alsnog mijn dag helemaal verpesten. Ik ben erg geschrokken van wat hij te vertellen had en heb eigenlijk geen flauw idee wat ik op dit moment moet doen. Hij heeft het er over om de scheur in de muur van de HT ruimte te willen dichtkitten (waardoor de hele wand van de HT ruimte er uit moet om bij de daadwerkelijke muur te komen).
We hebben best leuk contact met elkaar, maar op dit gebied is hij heel erg straight to the point en ben ik plotseling gewoon weer een "huurder" waarvan hij straks als het echt zo ver is gekomen even zijn recht komt halen.

Ik vermoed stérk dat veel hiervan overdreven is en kan me bijna niet voorstellen dat alles door de Sub 400 komt. (ook zeker niet na het lezen van alle berichten/reacties bovenstaand van jullie). Ik zou zo graag willen dat er iemand kwam kijken die hier verstand van heeft en weet waar hij over praat en dat ik bewijs heb dat dit niet door deze subwoofer zou kunnen zijn gebeurd, maar ik heb echt geen flauw idee wie ik hiervoor moet bellen/mailen. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat ik het beste zou kunnen doen in deze positie?
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema

Koen K

Wat een onvoorstelbare flapdrol. Echt.

Maar... Ik zou de bewijslast écht niet omdraaien door zelf experts te laten komen en dergelijke. Als hij eventuele schade aan zijn muren op jou wil verhalen zal hij toch echt eerst moeten bewijzen dat het door je sub komt. Ik het gewoon door de aansprakelijkheidsverzekering laten regelen als er problemen van komen.

ruud2

als de woning minder dan 10 jaar oud is kan het "zetting " van het huis zijn.
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

celerontje

Kan je niet een of andere wetenschapper contacteren? Jullie zijn eigenlijk allebei totaal '''noobs'' op dit gebied. (niet negatief bedoeld, ik ben het namelijk ook. ;))
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kingpin

Tja en dan te bedenken dat er bands spelen met meerdere 18" W-Bins wat voor schade zullen die wel niet aan een gebouw aanrichten.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Staaled

Citaat van: celerontje op maart  8, 2011, 15:54:53
Kan je niet een of andere wetenschapper contacteren? Jullie zijn eigenlijk allebei totaal '''noobs'' op dit gebied. (niet negatief bedoeld, ik ben het namelijk ook. ;))
je wilt een juridisch steekhoudende expertise en dat kost echt een lieve duit.
@ Marsh heb je rechtsbijstandverzekering ?

dit even buiten het gegeven dat buurman totale kul uitkraamt  >:( ( wat je helaas mogelijk zult moeten aanvechten)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Koen K

"Zult moeten aanvechten"? Lijkt me niet... De huisbaas zal zijn kul eerst moeten substantiëren, aanvechten is pas aan de orde als er een rapport ligt waarin staat dat de sub de oorzaak is.

Anders kan elke huisbaas willekeurige werkzaamheden aan het huis wel in de schoenen van zijn huurders schuiven...

celerontje

Citaat van: Hipster op maart  8, 2011, 16:00:57
je wilt een juridisch steekhoudende expertise en dat kost echt een lieve duit.
@ Marsh heb je rechtsbijstandverzekering ?

dit even buiten het gegeven dat buurman totale kul uitkraamt  >:( ( wat je helaas mogelijk zult moeten aanvechten)
Jurische aspecten is 1 ding, het belangrijkste is dat die buurman deze waanzin uit z'n kop krijgt.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Wijx wondere wereld

Als je van het gezeur als wilt zijn zou ik een bouwkundige in te schakelen om te zoeken naar de oorzaak van de scheuren. Het staat voor mij vast dat het niet kan worden veroorzaakt door een sub. Daar heeft een sub simpelweg niet genoeg kracht voor.

Er is dus een andere oorzaak van de scheuren. Dit kan zijn dat de ondergrond veranderd door veriaties in grondwaterstand (zijn er bouwwerkzaamheden in de buurt), ophogen van de dijk?, eventueel verkeer etc.

Een woning aan een dijk is meestal niet gefundeerd dus vooral wisselingen in waterstanden en trillingen van verkeer komen heel vaak voor.

Overigens is het normaal dat beton scheurt, daar is het op ontworpen. Het is wel goed om het dicht te smeren anders kan de wapening gaan oxideren met als gevolg dat er na verloop van tijd meer stukken beton naar beneden vallen. Heeft ovigens geen haast.

Het makkelijkste om de oorzaak te bepalen is een knikker op de grond te leggen dan weet je of het huis wegzakt en welke kant op en als je kijkt naar de richting van de scheuren weet je hoe de muur er aan toe is.

Lekkage kun je altijd  oplossen
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Wijx wondere wereld

onderzoek is niet zo duur. Bouwkundig onderzoek van 250 euro en je weet alles waarschijnlijk. Wij werken vaak nabij dijken en scheuren etc worden goed gemonitoord en zijn meestal makkelijk te herleiden
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Ejorne

Als ik een huurhuis had waarvan de muren zouden bezwijken door een subwoofer, dan zou ik de huurbaas aansprakelijk stellen voor de veel te slechte muren. Mocht er eens een windkracht 5 over de dijk waaien, klapt het hele huis dan uit elkaar? Of zou het inderdaad iets van de werking van het huis ten gevolge van verzakking of zo zijn?

AbZ

Haha ik zie dit topic nu voor het eerst.  Dacht ff dat het een geintje was.
Huisbaas is lelijk in de war of heeft idd wat anders op z'n lever.  Bewijslast ligt bij hem natuurlijk.
Of de bouwkundige staat van het huis is ruk.  Dat moet sowieso eerst uitgesloten worden.

VlisChris

Wat al geschreven werd: bouwkundige erop zetten (niet letterlijk, zakt je huis in).
Typisch gevalletje mythbusters dit 8) Sterkte met de afhandeling. Lijkt me niet top, zo'n huurbaas.

Marsh

Ik heb inderdaad rechtsbijstand. Maar ik vraag me af in hoeverre die mij hiermee kunnen helpen?
Zal hij daadwerkelijk bewijs moeten leveren als hij uiteindelijk echt besluit mij de schade in de schoenen te schuiven? En mocht dit bewezen worden; geld hier de normale "aansprakelijkheidsverzekering" ook voor?
Er werden in deze woning dan ook wel eens feestjes gehouden, er zit zelfs iemand op dit forum die hier wel eens op zo'n feestje is geweest en die dit kan navertellen. Enkel heb ik er nu een prachtige beneden woning van gemaakt met een aparte HT ruimte. Iets waar deze eigenaar ook helemaal weg van is en het zelfs heeft "nagemaakt" in zijn eigen ruimte boven. Hij speelt dan wel met een zeer kleine versie van mijn woofer (RA Gemini) maar toch. Hij beweerd boven ook scheurtjes te hebben die er voorheen niet inzaten. Zou hij en zijn vriendin dan als "getuigen" kunnen dienen in deze zaak als hij de situatie moet gaan uitleggen en moet bewijzen dat dit voor mijn komst niet zo was?

Ik ben erg bang dat als hij er een team experts op zet dit mensen zijn die in zijn positieve situatie zouden werken en alles zouden aangeven om hem maar gelijk te laten halen.
Wie zou ik hiervoor kunnen bellen/inschakelen die echt weet waar hij over praat? Ik heb zojuist al een willekeurige aannemer hier in Gelderland gebeld om advies te vragen of dit technisch mogelijk is; maar deze verwijst mij uiteraard weer door naar een financieel adviseur.

SeriousCinema

Staaled

Citaat van: Koen K op maart  8, 2011, 16:05:32
"Zult moeten aanvechten"? Lijkt me niet... De huisbaas zal zijn kul eerst moeten substantiëren, aanvechten is pas aan de orde als er een rapport ligt waarin staat dat de sub de oorzaak is.

Anders kan elke huisbaas willekeurige werkzaamheden aan het huis wel in de schoenen van zijn huurders schuiven...
"mogelijk" ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Marsh op maart  8, 2011, 17:15:15
Ik heb inderdaad rechtsbijstand. Maar ik vraag me af in hoeverre die mij hiermee kunnen helpen?
Zal hij daadwerkelijk bewijs moeten leveren als hij uiteindelijk echt besluit mij de schade in de schoenen te schuiven? En mocht dit bewezen worden; geld hier de normale "aansprakelijkheidsverzekering" ook voor?

Voor alle duidelijkheid, ik ben geen jurist.

De rechtsbijstand kan van pas komen als buurman je aansprakelijk stelt en jij dit wilt betwisten.
Indien er duidelijkheid/uitspraak is komt de aansprakelijkheidsverzekering pas om de hoek kijken.

Citaat van: Marsh op maart  8, 2011, 17:15:15

Ik ben erg bang dat als hij er een team experts op zet dit mensen zijn die in zijn positieve situatie zouden werken en alles zouden aangeven om hem maar gelijk te laten halen.
Wie zou ik hiervoor kunnen bellen/inschakelen die echt weet waar hij over praat? Ik heb zojuist al een willekeurige aannemer hier in Gelderland gebeld om advies te vragen of dit technisch mogelijk is; maar deze verwijst mij uiteraard weer door naar een financieel adviseur.

Een bouwkundig ingenieur , lijkt mij.