Passende versterker voor B&W 685 speakers

Gestart door Audiofoolius, mei 24, 2010, 19:38:41

Vorige topic - Volgende topic

Audiofoolius

Ik ben al goed anderhalf jaar in het bezit van deze speakers. Ik ben echter van oordeel dat mijn componenten (Marantz CD5400 en Marantz SR4320 receiver) niet goed genoeg zijn om het beste uit de B&W's te halen. Ik heb een shortlist gemaakt van potentieel interessante versterkers en hoop hier wat ervaringen te kunnen krijgen om een goede keuze te kunnen maken. Luistersessies met merken als Rotel, Cambridge Audio, NAD en Denon waren niet overdonderend. Deze merken hoeven dan ook niet aanbevolen te worden. ;)

Shortlist 
Naim Nait 5i
Music Hall a25.2
Roksan Kandy K2

Wat wil ik graag bereiken met deze aankoop? Ik hoop vooral dat de midden tonen iets meer naar voor zouden kunnen komen met een nieuwe versterker. Voor de rest ben ik nogal gevoelig voor sisklanken en hou ik er niet van dat de hoge tonen overgeprononceerd worden. De lage tonen heb ik het liefst strak en met de nodig punch.

Dank bij voorbaat voor uw input!

RonK.

Welke Cambridge heb je beluisterd ??,.... de 840Av2 zou toch aan deze kwalificatie moeten voldoen.

Je zou gezien je mooie shortlist ook de Leema Pulse in overweging kunnen nemen. O0

**Marco 76**

De Leema Pulse is inderdaad ook een aanrader, maar zit qua prijs net iets boven je andere versterkers denk ik.
De Roksan Kandy vind ik erg fijn en allround, maar nog nooit op B&W gehoord.

Musical Fidelity is net met de M3 serie gekomen in je prijsklasse. Heb ik nog niet beluisterd.

Audiofoolius

@RonK.: Van CA heb ik de 650A en de 740A gehoord. Ik hou niet van de sound van CA: de hoge tonen zijn wat te fel in mijn oren en het klinkt me ook wat te kil. Ik kan me niet inbeelden dat de 840A wezenlijk anders zal klinken. Maar ik kan me altijd vergissen natuurlijk. ;D

@ **Marco 76**: de Leema Pulse stond in eerste instantie ook op mijn shortlist, maar de nieuwprijs van 1750 euro is me toch een stuk te hoog.

Bedankt voor het meedenken heren! :thumbs-up:

Stefan S.

Ik ervaar de sound van CA meer als neutraal, derhalve wijs ik de B&W 685 als schuldige aan  ;D

Audiofoolius

Citaat van: Stefan S. op mei 25, 2010, 14:17:29
Ik ervaar de sound van CA meer als neutraal, derhalve wijs ik de B&W 685 als schuldige aan  ;D

CA is het enige merk dat totnogtoe in staat is om de anders zo mooie en zijdezachte hoge tonen van de 685 om te toveren tot een voor mij onaangenaam schelle treble. Ook met andere luidsprekers van merken als Monitor Audio en Wharfedale klinkt CA-versterking voor mij niet goed. Ik kan het moeilijk uitdrukken, maar ik kan gewoon niet lang luisteren naar CA-componenten. Het doet gewoonweg pijn aan mijn oren. Smaken verschillen nu eenmaal, hè. ;)

Xander32

Begin dit jaar een Naim-set gehoord bestaande uit Naim XS integrated en een CD 5i (op Neat speakers) en dat klonk wel erg lekker! Hoe Naim het op B&W doet weet ik echter niet.

Mijn eigen shortlist was een tijdje terug:

Marantz PM 15 S1 / S2
Musical Fidelity A 3.5 / A5 / A5.5
Lyngdorf SDAI 2175
Krell KAV-300iL / KAV-400xi
Vincent SV 234 / SV 236 mkII

Allicht geeft het jou nog weer nieuwe input.

Ik ken de gevoeligheid van de B&W`s niet en op welk volume jij luistert maar misschien is een buizenversterker wat voor jou?

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Audiofoolius

De Musical Fidelity lijkt me een waardige aanvulling op mijn shortlist. Bedankt voor de tip!

De 685 heeft een gevoeligheid van 88db. Dit valt nog mee dus, maar het is algemeen geweten dat B&W's wat power waarderen.

Mijn luistervolumes zijn niet buitensporig luid vind ik, al denken mijn buren daar soms anders over. :laugh: Met ouder worden geniet ik veel meer van een iets minder hoog volume, maar met mijn huidige receiver klinkt dit niet altijd even 'vol' imo.

Ik ben nog niet toe aan buizen versterkers. Misschien later als ik 'groot' ben. ;D

erik s.

Citaat van: Audiofoolius op mei 25, 2010, 16:05:08
De Musical Fidelity lijkt me een waardige aanvulling op mijn shortlist. Bedankt voor de tip!

ik krijg binnenkort weer een A5 binnen... :)
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Stefan S.

Misschien is een Primare I21 wel een hele mooie optie voor je. Primare wordt vaker gekoppeld aan B&W

Audiofoolius

@erik s: ik woon in België (in West-Vlaanderen aan de kust) dus een aankoop in Nederland is niet meteen aangewezen gezien de verre afstand.

@ Stefan S: De Primare was oorspronkelijk ook één van de kanshebbers omwille van zijn fraaie looks. In de reviews wordt er echter vaak gewag gemaakt van een neiging tot accentueren van de hoge tonen én de klank wordt als laid-back omschreven (dit past niet bij mijn speakers die ook eerder laid-back klinken). Maar ik apprecieer zeker dat je suggesties doet. 8)

Is er hier echt niemand die deze speakers heeft of aan een uitgebreide luistertest heeft onderworpen? Misschien zijn ze wel een beetje te low-fi voor de meer doorgewinterde audiofielen op dit forum. Met mijn volgende versterker wil ik echt tien jaar of meer doen, dus het is ook best belangrijk dat ik een goede keuze maak. Ik ben dan ook niet van plan om overhaast te werk te gaan.

Sjaudio

Wat is je maximale budget? Als je er minimaal 10 jaar mee wilt gaan doen zou ik inderdaad niet bezuinigen op de kwaliteit van een versterker, zeker qua geluidskwaliteit betreft, anders ga je toch snel neigen na een upgrade en dan blijf je alsnog bezig.

Als je een maximaal budget aangeeft kunnen we wat persoonlijker adviseren mbt. de b&w luidsprekers. Bedenk wel, die adviezen zou je zelf moeten gaan beluisteren om tot een oordeel te komen. Probeer eerst een lange lijst met versterkers te realiseren, en dan zoveel mogelijk beluisteren en 1 voor 1 wegstrepen totdat je een concrete keuze hebt gemaakt. Dit mag best een geruime tijd duren als je van plan bent 10 jaar verder te kunnen.

Als eens nagedacht over buizen ( die accentueren het midden gebied zeker wel ). Al zal je gezien de gevoeligheid van de B&W's wel een zware buizenversterker met veel vermogen moeten nemen.

Sjors

Roksan

De Roksan zal zeker een mooi huwelijk geven met de B&W's. Een Arcam A85 of een A90 zou ook een mooie combi kunnen zijn, als het budget het toelaat misschien zelfs een A28. Een buizen versterker raad ik niet aan. De B&W's willen best wel wat vermogen hebben om lekker los te kunnen spelen.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Audiofoolius

@ Sjaudio: Oorspronkelijk was mijn budget 700 à 800 euro (voor een goeie match met de 685), maar sinds ik een future-proof apparaat wil mag het maximaal 1200-1300 euro kosten. Uiteraard mag het altijd iets minder zijn, rond de 1000 zou ideaal zijn, maar als ik voor die paar honderd euro meer een beter toestel kan kopen dan ben ik bereid iets dieper in mijn buidel te tasten. Ik heb toch geen andere dure hobby's. :laugh: Voor buizen voel ik me nog wat groen achter de oren. ;)

@ Roksan: Ik heb al vaker gelezen dat Roksan en B&W een goed huwelijk is. De K2 is dan ook nog heel krachtig wat hem zeer interessant maakt voor een toekomstige speakerupgrade.

fastfreddy

Citaat van: Audiofoolius op mei 24, 2010, 19:38:41

Ik hoop vooral dat de midden tonen iets meer naar voor zouden kunnen komen met een nieuwe versterker. Voor de rest ben ik nogal gevoelig voor sisklanken en hou ik er niet van dat de hoge tonen overgeprononceerd worden. De lage tonen heb ik het liefst strak en met de nodig punch.

Je geeft aan dat je nogal gevoelig voor sisklanken bent, is dan een hybride geïntegreerde versterker een optie, zo als het producten van Austin Trew.

Een recensie van de Austin Trew AT 2000 http://www.hifi.nl/recensies/3757/Astin_Trew_AT2000.html

Mvg,
Fred

Audiofoolius

Een interessant concept moet ik zeggen, maar de prijs ligt wel iets te ver boven mijn budget. Toch bedankt voor de input, fastfreddy!

fastfreddy

Hi Audiofoolius,

Als kopen in Engeland geen probleem voor je is kan je hier,

http://www.artisanaudio.co.uk/usedexdem/usedexdem.html

Een voor en eind versterker van Austin Trew voor £870,00 of  ± €1050,00 dan valt het wel binnen jouw budget.

Mvg,
Fred.

Audiofoolius

Als ik aan de andere kant van het Kanaal zou wonen dan was dit misschien wel een gouden tip geweest. ;D Efkes over en weer gaan om te luisteren zit er niet meteen in. Eigenlijk hebben die mannen in de UK wel chance: ze kunnen hun hifi-apparaten veel goedkoper kopen dan hier en er zijn naar het schijnt ook meer speciaalzaken die zelfs toestaan dat je componenten thuis mag uitproberen. Dat kan hier bij ons quasi alleen in de échte high-end klasse.

Heb jij aandelen van Austin Trew misschien, Fred? :P Grapje, ik vind het wel tof om nog eens een merk te leren kennen waar ik nog nooit van gehoord had. Ik betwijfel sterk of er dealers zijn die dat merk hier (België) verdelen trouwens.

denoontje

Ik ken B&W niet als een laid back speaker, verre van dat...juist erg upfront.

Ik ken de 685 niet. maar laats met een vriend wel de vloerstaander versie een keer geluisterd op rotel stereo versterker
B&W sound werd voor mij weer bevestigd (reden dat ik van B&W ben afgestapt)...en vriend is met Montor Audoi naar huis gegaan.

ik en meer mensen omschrijven een B&W: er hangt een beetje een deken voor,
wellicht dat je dat ervaart als mid komt niet goed naar voren...
Daardoor komt hoog (metaldome) ook prangender naar voren.

Heb met primare (I30) en B&W 604 gedraaid en was verre van laid back ;-)

Wellicht dat je het toch moet zoeken in de speakers, maar een luister ronde kan veel opleveren ;-)

Audiofoolius

Ik begrijp wel dat mensen die van geprononceerde hoge tonen houden B&W omschrijven als "er hangt een dekentje voor". Een beetje vergelijkbaar met wat men in koptelefoon-wereld vaak van Sennheiser vindt. Ik moet zeggen dat de hoge tonen-weergave van de B&W 685 net één van de voornaamste redenen waren waarom ik ze aangeschaft heb Er is veel detail aanwezig, maar het is nooit opdringerig. Imo is de tweeter van de 685 ongeëvenaard in zijn prijsklasse. De monitors van Monitor Audio heb ik toen ook beluisterd en mijn oren waardeerden de tweeters helemaal niet. Ik vond de MA ook behoorlijk vlak klinken en het geluid kwam amper los van de speakers. Het was nochtans op Arcam-componenten, wat vaak als een "match made in heaven" omschreven wordt.

Ik ben op dit ogenblik best tevreden met mijn speakers. Ik zou alleen de middentonen iets meer naar voor willen krijgen en wat meer punch in de bas zou ook welgekomen zijn. Ik ben er van overtuigd dat dit met betere versterking in orde kan komen.

Xander32

Citaat van: Audiofoolius op mei 25, 2010, 23:50:59
Ik begrijp wel dat mensen die van geprononceerde hoge tonen houden B&W omschrijven als "er hangt een dekentje voor".
Ik lees de bijdrage van Denoontje anders: doordat de B&W`s terughoudend zijn betreft de mids ("er hangt een dekentje voor") steken juist de hoge tonen daarbij erg af.

CiteerIk zou alleen de middentonen iets meer naar voor willen krijgen en wat meer punch in de bas zou ook welgekomen zijn. Ik ben er van overtuigd dat dit met betere versterking in orde kan komen.
Wat jij m.i. wil is het karakter veranderen van de B&W`s en dat gaat denk ik niet lukken, zeker niet betreft de mids. De bass kan idd. een kwestie van aansturing/versterking zijn(indien de huidige versterker de B&W`s onvoldoende onder controle heeft).

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

solitaire

Meerdere keren heb ik nu Hegel producten beluisterd, in verschillende sets. Ik heb het vermoeden dat de Hegel H70 (advies €1.400) wel eens mooi bij je speakers kan passen.

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Xander32

Citaat van: solitaire op mei 26, 2010, 09:47:54
Meerdere keren heb ik nu Hegel producten beluisterd, in verschillende sets. Ik heb het vermoeden dat de Hegel H70 (advies €1.400) wel eens mooi bij je speakers kan passen.

Wolf
Voor mij een onbekende(Hegel). Ziet er wel serieus uit maar dat zegt dus niets. Even op de site NL-leverancier gekeken:
CiteerWij zijn trots om Het HEGEL Concept aan u voor te stellen – het eerste muzieksysteem in de wereld welke gebruik maakt van een uniek gepatenteerde technologie die dynamisch fouten en vervorming in het audio geluid elimineert.
Mijn eerste indruk van hetgeen ik gelezen heb: ik weet niet of ik persoonlijk daar nou zo gecharmeerd van ben; een systeem dat (actief) "fouten" in de software "elimineert". Mijn voorkeur gaat uit naar een eerlijk systeem welke slechte opname ook slecht mag laten klinken.

Sander.

erik s.

Citaat van: Xander32 op mei 26, 2010, 10:26:38
een systeem dat (actief) "fouten" in de software "elimineert".

Sander.

tegenkoppeling? hhmm software..
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.