Sanders dedicated stereoset.

Gestart door Xander32, mei 17, 2010, 18:34:56

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Xander32

De Focal Sopra monitor is het mooiste wat ik afgelopen jaren heb mogen horen, de 2 vond ik te bass heavy, deze had een geheel andere tonaliteit dan de monitor.

Citaat van: frank2 op oktober 31, 2020, 07:24:29
De kanta 2 is inderdaad wat warmer wat gemoedelijker, de spectral is veel opener en helderder meer richting de Sopra 2
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Het is echt een klein, strak afgewerkt kastje zo'n M10. Ongelofelijk hoeveel men tegenwoordig in die paar kubieke centimeters kan stoppen. Een M10 past denk ik een keer of vier in een M33.

Over die laatste heb ik het gisteren uitgebreid gehad, het is een goed ding, maar geen partij voor een mooie separate bron en versterker. Het geluid is strak, gedetailleerd maar zielloos, de emotie ontbreekt. Aldus een inhoudelijk deskundige die de Nad uitgebreid aan de tand heeft gevoeld.

En desondanks verkopen ze als een malle, waarbij de levering op z'n vroegst aan het begin van het volgende jaar zal zijn.

Citaat van: Rob46 op oktober 30, 2020, 11:31:35
Matching. That's it. De NAD M10 doet het in met name het mid en hoog veel beter dan de NOVA. Voor ons klinkt de M10 prettiger in de combinatie met de Dynaudio's Contour 20i. Daarnaast is inderdaad DIRAC voor onze akoestische situatie DE uitkomst. Ik heb de volledige versie van Dirac eenmalig een meting laten doen en dat geeft een waanzinnige verbetering in onze woonkamer. Dus in het kader van beleving, het totale plaatje; voor ons een aanzienlijke upgrade.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Citaat van: Xander32 op oktober 31, 2020, 08:49:37
De Focal Sopra monitor is het mooiste wat ik afgelopen jaren heb mogen horen, de 2 vond ik te bass heavy, deze had een geheel andere tonaliteit dan de monitor.

De sopra is niet bass heavy  maar als er bass is dan geeft hij dat. Lees vaker dat men speakers gauw bass achtig vind. Maar als het in de muziek zit moet het ook hoorbaar zijn, 
Maar ik lees te vaak dat men dat niet mooi vind. Maw velen luisteren muziek zonder fundament.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Citaat van: Xander32 op oktober 31, 2020, 12:07:28
Het is echt een klein, strak afgewerkt kastje zo'n M10. Ongelofelijk hoeveel men tegenwoordig in die paar kubieke centimeters kan stoppen. Een M10 past denk ik een keer of vier in een M33.

Over die laatste heb ik het gisteren uitgebreid gehad, het is een goed ding, maar geen partij voor een mooie separate bron en versterker. Het geluid is strak, gedetailleerd maar zielloos, de emotie ontbreekt. Aldus een inhoudelijk deskundige die de Nad uitgebreid aan de tand heeft gevoeld.

En desondanks verkopen ze als een malle, waarbij de levering op z'n vroegst aan het begin van het volgende jaar zal zijn.

Heeft dat zielloze niet te maken met het gebruik van klasse D? Ik heb het idee dat klasse D te steriel is, zielloos
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

#5629
Citaat van: frank2 op oktober 31, 2020, 12:17:57
De sopra is niet bass heavy  maar als er bass is dan geeft hij dat. Lees vaker dat men speakers gauw bass achtig vind. Maar als het in de muziek zit moet het ook hoorbaar zijn, 
Maar ik lees te vaak dat men dat niet mooi vind. Maw velen luisteren muziek zonder fundament.

Ik zal het nog sterker maken:

Velen ervaren een goed laag, maar wanneer men het volume openschroeft gaat het vaak mis (overigens ook bij de overige frequenties).

Velen hebben geen idee hoe goed laag klinkt al denken ze van wel.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Citaat van: Xander32 op oktober 31, 2020, 08:49:37
De Focal Sopra monitor is het mooiste wat ik afgelopen jaren heb mogen horen, de 2 vond ik te bass heavy, deze had een geheel andere tonaliteit dan de monitor.
Kan het zijn dat de Sopra No1 (monitor?) een stuk gemakkelijker te plaatsen is en dat je met de 2 veel meer demping en/of ruimtecorrectie nodig hebt om die op zijn best te laten klinken?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Fr@nk

Citaat van: Xander32 op oktober 30, 2020, 18:54:24
Een hele fraaie Accuphase versterker heb ik horen spelen. Maar ook een Hegel. Daarnaast nogmaals een Chord bekeken, een Luxman, een Lyngdorf 3400-nog-wat en een Nad M33. Na hetgeen ik vandaag heb gehoord, gezien en besproken gaan het die laatste iig niet worden.

Ook geluisterd naar Focal Kanta 2 (deze vond ik voor Focal begrippen warm klinken en niet heel strak, al gaven ze de verschillen in versterking wel goed weer) en veel mooiere Fyne Audio ls uit de 700 serie. Wanneer ik op dit moment in de race voor ls zou zijn, kwamen die hoog op mijn lijst te staan. De afwerking is heel erg fraai en ze presenteren evenredig  :inlove:

Daarnaast heb ik het over een andere bron gehad, de NA11 vervangen voor iets van Auralic i.c.m. een Accu dac module.

Ook heb ik mij verbaasd over de goedkoop ogende afwerking van de nieuwe 30 serie van Marantz. Het ontwerp is smaak gebonden, maar het afwerkingsniveau vind ik onder de maat voor een 3 mille component  :confused: Dan beter voor de 12 serie gaan.


Het overige gaat morgen of een andere keer wel volgen  :)

De Marantz PM10 gehoord?
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Rob46

Niet omdat ik toevallig een M10 hier heb staan. Het gaat over het geheel, en dan met name de subjectiviteit wat in onze audio - en muziekbeleving is opgesloten.
Ik begrijp dat wel. Voor jou kan het zielloos zijn, voor een ander detailrijk, strak en brengt het emotie. Zo subjectief. Ook de mening van de verkoopadviseur doet niets ter zake. Het is immers jouw beleving of de klankkarakteristiek bij jou past. Zielloos voor jou en voor een ander; rijk gevuld voor jou of een ander. Hoe kan een ander voor jou bepalen of 'het' wel of geen emotie brengt? Kansloos. Daarnaast heb je de wetenschap dat het klasse D betreft. Als je al een bepaalde weerstand tegen klasse D zou hebben, dan staat klasse D al met 1-0 achter. Zo werkt ons brein nu eenmaal.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Xander32

Wat jij vindt is jouw gelijk, ik heb de Sopra 2 als bass heavy ervaren.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe ik iets heb ervaren en daarbij jouw eigen meetlat te gebruiken  ;)

Citaat van: frank2 op oktober 31, 2020, 12:17:57
De sopra is niet bass heavy  maar als er bass is dan geeft hij dat. Lees vaker dat men speakers gauw bass achtig vind. Maar als het in de muziek zit moet het ook hoorbaar zijn, 
Maar ik lees te vaak dat men dat niet mooi vind. Maw velen luisteren muziek zonder fundament.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

J o e p

Volgens mij heeft Sander allang een Hegel H390 gekocht en houd hij ons nu nog even lekker voor de gek.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Xander32

Idd, de 1 is een monitor. Een flinke. De 2 en de 3 zijn zuilen. En in de opstelling waar ik de kleinste zuil (klein is hier zeer relatief) heb mogen horen, vond ik die een stap terug t.o.v. de monitor. Zowel betreft de tonaliteit als de transparantie en het geluidsbeeld. Wat jij al aangeeft; wellicht voor een deel een akoestiek issue.

Citaat van: TabCam op oktober 31, 2020, 12:24:48
Kan het zijn dat de Sopra No1 (monitor?) een stuk gemakkelijker te plaatsen is en dat je met de 2 veel meer demping en/of ruimtecorrectie nodig hebt om die op zijn best te laten klinken?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Nja, ik had scepsis betreffende klasse d maar door m'n Ncore ev avontuur is dat ten positieve gekeerd, al is het niet allemaal hallelujah.

Citaat van: frank2 op oktober 31, 2020, 12:19:55
Heeft dat zielloze niet te maken met het gebruik van klasse D? Ik heb het idee dat klasse D te steriel is, zielloos
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Klopt Hans, akoestiek issues.

Maar het opvallende in mijn eigen keten met de Ncore ev was, dat de bas veel strakker was en ook bleef bij het opdraaien van de potmeter en het geheel ook beter door luisterbaar bleef.
Dat is volgens mij toch wel de kracht van klasse d en/of een versterker die de boel goed in z'n grip heeft. Je lost er zeker geen akoestiek issue mee op, maar je kan er de grens wel ietwat mee verleggen.

Citaat van: chansig op oktober 31, 2020, 12:23:41
Ik zal het nog sterker maken:

Velen ervaren een goed laag, maar wanneer men het volume openschroeft gaat het vaak mis (overigens ook bij de overige frequenties).

Velen hebben geen idee hoe goed laag klinkt al denken ze van wel.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

#5638
Citaat van: frank2 op oktober 31, 2020, 12:17:57
Maar als het in de muziek zit moet het ook hoorbaar zijn, 
Maar ik lees te vaak dat men dat niet mooi vind. Maw velen luisteren muziek zonder fundament.

Die conclusie is onjuist want tegenstrijdig.

@edit: ingekort.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vanzomereng

Citaat van: Xander32 op oktober 31, 2020, 13:42:43
Maar het opvallende in mijn eigen keten met de Ncore ev was, dat de bas veel strakker was en ook bleef bij het opdraaien van de potmeter en het geheel ook beter door luisterbaar bleef.
Dat is volgens mij toch wel de kracht van klasse d en/of een versterker die de boel goed in z'n grip heeft. Je lost er zeker geen akoestiek issue mee op, maar je kan er de grens wel ietwat mee verleggen.
Lastig dit zo te beoordelen, wellicht had welke andere veel krachtigere AMP met een hogere dempingsfactor, hetzelfde effect teweeg gebracht.
Mijn overstap van Marantz PM11S2 naar Rotel RA1592 leverde vergelijkbare ervaringen op zoals in jou situatie,  echter niet wereldschokkend.

Niettemin ook wel een kwestie van smaak, by the way ik heb nu naast mijn Rotel ook ff tijdelijk een Marantz KI Pearl Lite staan en dit klinkt
wellicht niet strak, minder correct maar niettemin ook oooh zo lekker en zeer prettig in het gehoor liggend  :wub:

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Mitch--

Het Lejonklou aanbod staat nog hoor! Als je hem eens wilt horen kom ik graag een keer langs!

Wie weet  :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

brt

Citaat van: Xander32 op oktober 31, 2020, 08:49:37
De Focal Sopra monitor is het mooiste wat ik afgelopen jaren heb mogen horen, de 2 vond ik te bass heavy, deze had een geheel andere tonaliteit dan de monitor.

Dat was ook mijn ervaring. In 2 verschillende ruimtes de Sopra 2 gehoord en ik vond de 1 toch echt mooier. En die heeft ook meer dan genoeg laag. Is ook niet echt een klein monitortje hè
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

twani

Citaat van: VANZOMERENG op november  1, 2020, 10:23:44
Lastig dit zo te beoordelen, wellicht had welke andere veel krachtigere AMP met een hogere dempingsfactor, hetzelfde effect teweeg gebracht.
Mijn overstap van Marantz PM11S2 naar Rotel RA1592 leverde vergelijkbare ervaringen op zoals in jou situatie,  echter niet wereldschokkend.

Niettemin ook wel een kwestie van smaak, by the way ik heb nu naast mijn Rotel ook ff tijdelijk een Marantz KI Pearl Lite staan en dit klinkt
wellicht niet strak, minder correct maar niettemin ook oooh zo lekker en zeer prettig in het gehoor liggend  :wub:

Je bent toch zeker niet met mijn versterker aan het draaien? :D

Xander32

Het is minder complex dan je denkt: de strakke meer puntige bas is echt te relateren aan het klasse d.
Maar een Hegel kan 't ook met z'n absurde dempingsfactor.

Dat laatste wat je aangeeft is voor mij ook voornaam, een te hoge demping kan het ook doods maken.

Citaat van: VANZOMERENG op november  1, 2020, 10:23:44
Lastig dit zo te beoordelen, wellicht had welke andere veel krachtigere AMP met een hogere dempingsfactor, hetzelfde effect teweeg gebracht.
Mijn overstap van Marantz PM11S2 naar Rotel RA1592 leverde vergelijkbare ervaringen op zoals in jou situatie,  echter niet wereldschokkend.

Niettemin ook wel een kwestie van smaak, by the way ik heb nu naast mijn Rotel ook ff tijdelijk een Marantz KI Pearl Lite staan en dit klinkt
wellicht niet strak, minder correct maar niettemin ook oooh zo lekker en zeer prettig in het gehoor liggend  :wub:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

Citaat van: twani op november  1, 2020, 19:55:59
Je bent toch zeker niet met mijn versterker aan het draaien? :D
Ik moet toch wel weten of ie het doet.... anders kom je helemaal voor de katse smurf hierheen   :bigsmile:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

brt

Citaat van: Xander32 op oktober 30, 2020, 18:54:24
Ook geluisterd naar Focal Kanta 2 (deze vond ik voor Focal begrippen warm klinken en niet heel strak, al gaven ze de verschillen in versterking wel goed weer) en veel mooiere Fyne Audio ls uit de 700 serie. Wanneer ik op dit moment in de race voor ls zou zijn, kwamen die hoog op mijn lijst te staan. De afwerking is heel erg fraai en ze presenteren evenredig  :inlove:

Hoe zou jij de sound van Fyne 700 serie omschrijven?
Jij vindt de Sopra 1 erg mooi, hoe verhouden die zich tot elkaar?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Beiden heb ik als totaal verschillend ervaren.

De Sopra 1 heeft zo'n ongekend groot, scherp, gedetailleerd en 3d stereobeeld, dat ben ik nog maar weinig tegen gekomen. Die laat je op het puntje van de bank plaatsnemen, blijft je verrassen met z'n detaillering en het geluid welke je omgeeft.

De Fyne 702 heb ik maar kort gehoord; die gaf de muziek heel vloeiend, natuurlijk weer. Tonaal in evenwicht, een vleugje warmte. Ik vond het erg lekker klinken. Niets dat direct opviel en dat is steevast een goed teken. Een speaker die je relaxed achterover laat leunen om van de muziek te genieten.

Citaat van: brt op november  3, 2020, 17:41:18
Hoe zou jij de sound van Fyne 700 serie omschrijven?
Jij vindt de Sopra 1 erg mooi, hoe verhouden die zich tot elkaar?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Citaat van: Xander32 op november  3, 2020, 19:58:34
Beiden heb ik als totaal verschillend ervaren.

De Sopra 1 heeft zo'n ongekend groot, scherp, gedetailleerd en 3d stereobeeld, dat ben ik nog maar weinig tegen gekomen. Die laat je op het puntje van de bank plaatsnemen, blijft je verrassen met z'n detaillering en het geluid welke je omgeeft.

De Fyne 702 heb ik maar kort gehoord; die gaf de muziek heel vloeiend, natuurlijk weer. Tonaal in evenwicht, een vleugje warmte. Ik vond het erg lekker klinken. Niets dat direct opviel en dat is steevast een goed teken. Een speaker die je relaxed achterover laat leunen om van de muziek te genieten.

Daarmee zou de Focal meteen afvallen voor mij.

Opvallende zaken in de klank van een luidspreker zitten eigenlijk altijd in de weg daar waar het om het aangaan van een langdurige relatie gaat.

Focal is een behoorlijk gepeperde luidspreker die me keer op keer steevast tegenstaat..

Xander32

De Sopra's in een dedicated luisterruimte en de 702's in de living. Ik zou er op die wijze best gelukkig mee worden.

Citaat van: twani op november  3, 2020, 20:22:11
Daarmee zou de Focal meteen afvallen voor mij.

Opvallende zaken in de klank van een luidspreker zitten eigenlijk altijd in de weg daar waar het om het aangaan van een langdurige relatie gaat.

Focal is een behoorlijk gepeperde luidspreker die me keer op keer steevast tegenstaat..
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

... kreeg zojuist bericht, hij staat al klaar  :clapping:
Vrijdag maar weer in de auto naar 't zuiden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT