Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Contour

Heb je onderstaande gedaan:

Are you turning the treble and bass knobs as well? You must turn all three clockwise then turn the unit on while holding down the mute switch. It should then enter diagnostic mode with dim meter lights. Pressing the mute switch advances the "menu." Once you get to where the LED repeats with 4 quick flashes, you're at the factory reset option. Hold down the mute button for 5+ seconds and the source indicator should end up on the CD input. Then you must shut the amp off. When you subsequently turn it on, it should reset to factory default, assuming all is fine with the amp.

https://forums.stevehoffman.tv/threads/yamaha-a-s3000-arrived.639305/page-15

chansig

Ik zou het apparaat niet meer gebruiken.

Better safe than sorry.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

Citaat van: Contour op september  2, 2023, 08:21:09Heb je onderstaande gedaan:

Are you turning the treble and bass knobs as well? You must turn all three clockwise then turn the unit on while holding down the mute switch. It should then enter diagnostic mode with dim meter lights. Pressing the mute switch advances the "menu." Once you get to where the LED repeats with 4 quick flashes, you're at the factory reset option. Hold down the mute button for 5+ seconds and the source indicator should end up on the CD input. Then you must shut the amp off. When you subsequently turn it on, it should reset to factory default, assuming all is fine with the amp.

https://forums.stevehoffman.tv/threads/yamaha-a-s3000-arrived.639305/page-15

Thanks, heb ik geprobeerd, maar na minder dan een halve seconde gaan alle input-selector lampjes heel kort branden en meteen ook de verlichting achter de VU meters wordt gedimd. En dan schiet hij dus in die protection mode, waarbij het stand-by lampje knippert en niks doet. Er vindt dus geen factory reset plaats op dat moment. Als ik de amp daarna weer aanzet schiet hij meteen in de protection mode.

Hier kun je een aantal van die procedures vinden
https://www.manualslib.com/manual/1074972/Yamaha-A-S3000.html?page=29#manual

Vanaf p29 en verder.

Maar het enige wat werkt is dus die protection mode omzeilen (balance knop helemaal naar links, mute ingedrukt houden en dan aanzetten).

Er is érgens iets mis, maar hoe erg kan het zijn als je middels dit 'trucje' gewoon muziek kan afspelen?
Ander stekker en stekkerblok heb ik geprobeerd, de interlinks eruit ook. Dus er is blijkbaar intern iets getriggerd...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Balen man, ik hou niet van dat soort 'truukjes' om op te moeten starten. Erg jammer dat het met de factory reset van @Contour wel werkt. In ieder geval heb je de LineMagnetic nog, dat is een mooie backup. Mocht je nog een transistorbackup willen, hoor ik het graag.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Marcel078

Op zoek naar een andere versterker heb ik best wat reviews gelezen over oa de A-S3000. In onderstaande link staat een review en in de comments vertelt iemand iets over de oorzaak van het inschakelen van de protection mode. Misschien heb je wat aan deze info.

https://www.stevehuffphoto.com/the-yamaha-a-s-3000-integrated-amp-review/ --> het ging om deze opmerking:

'The reported fault is in fact a slight deviation of one (or both) of two rotary settings that may have shifted from their initial settings during transport. Those two settings calibrate the bias level. If rotated in the clockwise direction, the bias gets a bit too hot and the amps thermal protection kicks in. Just out of interest, I had a tech friend of mine pop the cover out to have a look (he has full internal circuit diagrams where he works) This is a 30 seconds adjustment!'
AVM PA 8.x | IOM M500 | Acoustic Energy AE309 | Linn Majik DS/0 | Micro Seiki DD40

vanzomereng

Citaat van: brt op september  2, 2023, 10:00:54Er vindt dus geen factory reset plaats op dat moment. Als ik de amp daarna weer aanzet schiet hij meteen in de protection mode.

Maar het enige wat werkt is dus die protection mode omzeilen (balance knop helemaal naar links, mute ingedrukt houden en dan aanzetten).

Er is érgens iets mis, maar hoe erg kan het zijn als je middels dit 'trucje' gewoon muziek kan afspelen?

Wordt de amp met het spelen dan ook warmer als gebruikelijk?

Als alle genoemde procedures niet helpen, zou ik verder met de knuistjes v/d amp afblijven om verder schade te voorkomen.
Wellicht ff contact opnemen met Yamaha-Nederland.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

brt

Citaat van: Marcel078 op september  2, 2023, 10:20:05Op zoek naar een andere versterker heb ik best wat reviews gelezen over oa de A-S3000. In onderstaande link staat een review en in de comments vertelt iemand iets over de oorzaak van het inschakelen van de protection mode. Misschien heb je wat aan deze info.

https://www.stevehuffphoto.com/the-yamaha-a-s-3000-integrated-amp-review/ --> het ging om deze opmerking:

'The reported fault is in fact a slight deviation of one (or both) of two rotary settings that may have shifted from their initial settings during transport. Those two settings calibrate the bias level. If rotated in the clockwise direction, the bias gets a bit too hot and the amps thermal protection kicks in. Just out of interest, I had a tech friend of mine pop the cover out to have a look (he has full internal circuit diagrams where he works) This is a 30 seconds adjustment!'

Dank voor het meedenken, maar de versterker staat al 1,5 maand hier thuis. De versterker wordt ook niet heet. Wel een beetje warm na wat langer stevig spelen, maar niet meer dan lauw-warm
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Het heeft ook zeker niet mijn voorkeur, maar voor nu doe ik het er even mee. Heb idd de buizen als backup, dat is voor nu wel even oké maar dank voor het aanbod 🙏

Citaat van: Tabcam op september  2, 2023, 10:14:14Balen man, ik hou niet van dat soort 'truukjes' om op te moeten starten. Erg jammer dat het met de factory reset van @Contour wel werkt. In ieder geval heb je de LineMagnetic nog, dat is een mooie backup. Mocht je nog een transistorbackup willen, hoor ik het graag.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Hannibal_

Jasses!!

Hij was toch nieuw aangeschaft?
Of vergis ik me?

Om gek van te worden dit soort dingen
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Contour

#1260
Altijd vervelend, zit je lekker te luisteren, heb je van het ene op het andere moment zo'n geintje en een defect. Gelukkig heb je een backup versterker en kun je gewoon doorluisteren als de Yamaha voor reparatie weg moet. Ik had ineens een defecte middentoner en de vervanger liet maar liefst 3 maanden op zich wachten, dan ben je echt de sjaak.

brt

Tweedehands dus geen garantie helaas. Ding heeft het vanaf het begin altijd zonder problemen gedaan. Er is ergens een trigger geweest...

Citaat van: Hannibal_ op september  2, 2023, 13:07:03Jasses!!

Hij was toch nieuw aangeschaft?
Of vergis ik me?

Om gek van te worden dit soort dingen
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Marcel078

Citaat van: brt op september  2, 2023, 12:39:35Dank voor het meedenken, maar de versterker staat al 1,5 maand hier thuis. De versterker wordt ook niet heet. Wel een beetje warm na wat langer stevig spelen, maar niet meer dan lauw-warm

Het probleem met de protection mode en de bias instellingen van deze versterker wordt op meerdere sites genoemd. Je moet er maar eens op Googlen. Dat kan bijna geen toeval zijn.
AVM PA 8.x | IOM M500 | Acoustic Energy AE309 | Linn Majik DS/0 | Micro Seiki DD40

brt

Ja ik zie het. Wat ik veel lees heeft te maken met dat de versterker veel te warm wordt, wat dan weer zou komen door de bias setting). Maar de mijne wordt nauwelijks warm 🤷�♂️

Ik ga volgende week contact opnemen met een technicus. Ik verwacht en hoop dat het iets kleins is, we zullen zien.

Citaat van: Marcel078 op september  2, 2023, 14:56:18Het probleem met de protection mode en de bias instellingen van deze versterker wordt op meerdere sites genoemd. Je moet er maar eens op Googlen. Dat kan bijna geen toeval zijn.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Hannibal_

Citaat van: brt op september  2, 2023, 14:25:19Tweedehands dus geen garantie helaas. Ding heeft het vanaf het begin altijd zonder problemen gedaan. Er is ergens een trigger geweest...


Ja, helder.
Ik zou ook willen weten wat het veroorzaakt.

Dubbel balen dan als je geen garantie hebt.
Misschien zijn er hier sleutelaars die kunnen helpen?

@Peerless Monster

Misschien?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

brt

#1265
Nu maar van de nood een deugd aan het maken en weer met de Line Magnetic 219IA aan het spelen. Ik wilde toch al weer eens terug van de Yamaha naar de 219, dus dit is een mooi (ahum) moment daarvoor.
Wel is er een extra variabele, namelijk dat ik nu speel met de Chord Company Signature RCA interlink ipv de AQ Water XLR interlink.

Wat me als eerste opvalt is hoe fijn het is om de 219 weer te hebben staan met z'n mooie gloeiende buizen en de prachtige grote VU meter. Ik blijf deze versterker qua looks fenomenaal vinden.

Wat me na het draaien van een aantal recente referentie nummers opvalt is dat de 219 dicht tegen de Yamaha aan zit qua niveau. Ik merk dat de Yamaha minder versmeert, waardoor afzonderlijke details en instrumenten wat beter te volgen zijn. In 1 nummer van The National bijvoorbeeld hoorde ik bij de Yamaha dat daar een lelijke cut zat, die herken ik nu met de 219, maar is veel meer in de mix verstopt.

Wat me ook opvalt is dat de Yamaha (zeker met de Water!) veel smoother klinkt. Na een week op de Yamaha met de Water geluisterd te hebben is het geluid nu weer veel meer in your face. Te veel wel weer eigenlijk.
Dat heeft vooral met de impendantie curve te maken: hoe een buizenversterker reageert op het impendantieverloop van de speaker. Daar was bij de Dynaudio Contour een veel minder verschil in. Verder zijn de stemmen wel ietsje in het voordeel van de 219, maar ook niet enorm. Ik vermoed dat de impendantiecurve - en nu ook de interlink - de grootste verschillen bepalen, waarbij de Yamaha een streepje voor heeft qua prestatie. En dat kan nog een klein zetje krijgen door er een mooie zekering in te doen. En door niet in dat f*cking protection circuit te springen  :devil:

Er is een aantal dingen wat ik nu kan doen:
1. verder inzetten op de Yamaha; het ís de (iets) betere versterker en is uit zichzelf een betere match met de Focals...
2. Het kleine verschil met de Yamaha voor lief nemen en genieten van de looks en beleving van een mooie buizenversterker in mijn kamer en opnieuw inzetten op een netwerkcorrectiefilter; nu misschien iets beter getuned dan vorige keer. Dan zit ik op 95% van het niveau van de Yamaha en heb ik wel mijn mooie versterker weer op zijn plek.
3. Zelfde als 2 maar dan starten met een warmer klinkende interlink. De vraag gaat zijn of dat voldoende compenseert voor de impendantiecurve (ik vermoed van niet; een kabel is meer finetuning, een netwerkcorrectiefilter heeft veel meer impact en fungeert bijna als een EQ)

Het voelt een beetje als een keuze tussen rijden in een prachtige oldtimer met wat nadelen - en die niet kan tippen aan het rijgenot van tegenwoordig - en een moderne KIA of Skoda. Veel minder karakter en smoel, maar eigenlijk wel comfortabeler of beter. Efficienter. Een typische 'verstandige keuze' en eigenlijk niks op aan te merken, want het klinkt ontzettend goed.

Ik ga er maar weer eens over nadenken de komende dagen. Dan kan ik ook ervaren hoe het is om weer wat langer met de 219 te spelen op de Focals.

Ik moet wel zeggen dat ik steeds meer gewend raakte aan de Water en de Yamaha combi op de Sopra's en dat het me steeds meer begon te bevallen. Het in your face geluid met de 219 wil ik wel echt wat mee en valt extra op na de set-up van afgelopen week.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

Citaat van: brt op september  2, 2023, 21:39:26Nu maar van de nood een deugd aan het maken en weer met de Line Magnetic 219IA aan het spelen. Ik wilde toch al weer eens terug van de Yamaha naar de 219, dus dit is een mooi (ahum) moment daarvoor.
Wel is er een extra variabele, namelijk dat ik nu speel met de Chord Company Signature RCA interlink ipv de AQ Water XLR interlink.

Wat me als eerste opvalt is hoe fijn het is om de 219 weer te hebben staan met z'n mooie gloeiende buizen en de prachtige grote VU meter. Ik blijf deze versterker qua looks fenomenaal vinden.

Wat me na een aantal recente referentie nummers opvalt is dat de 219 dicht tegen de Yamaha aan zit qua niveau. Ik merk dat de Yamaha minder versmeert, waardoor afzonderlijke details en instrumenten wat beter te volgen zijn. In 1 nummer van The National bijvoorbeeld hoorde ik bij de Yamaha dat daar een lelijke cut zat, die herken ik nu met de 219, maar is veel meer in de mix verstopt.

Wat me ook opvalt is dat de Yamaha (zeker met de Water!) veel smoother klinkt. Na een week op de Yamaha met de Water geluisterd te hebben is het geluid nu weer veel meer in your face. Te veel wel weer eigenlijk.
Dat heeft vooral met de impendantie curve te maken: hoe een buizenversterker reageert op het impendantieverloop van de speaker. Daar was bij de Dynaudio Contour een veel minder verschil in. Verder zijn de stemmen wel ietsje in het voordeel van de 219, maar ook niet enorm. Ik vermoed dat de impendantiecurve - en nu ook de interlink - de grootste verschillen bepalen, waarbij de Yamaha een streepje voor heeft qua prestatie. En dat kan nog een klein zetje krijgen door er een mooie zekering in te doen. En door niet in dat f*cking protection circuit te springen  :devil:

Er is een aantal dingen wat ik nu kan doen:
1. verder inzetten op de Yamaha; het ís de (iets) betere versterker en is uit zichzelf een betere match met de Focals...
2. Het kleine verschil met de Yamaha voor lief nemen en genieten van de looks en beleving van een mooie buizenversterker in mijn kamer en opnieuw inzetten op een netwerkcorrectiefilter; nu misschien iets beter getuned dan vorige keer. Dan zit ik op 95% van het niveau van de Yamaha en heb ik wel mijn mooie versterker weer op zijn plek.
3. Zelfde als 2 maar dan starten met een warmer klinkende interlink. De vraag gaat zijn of dat voldoende compenseert voor de impendantiecurve (ik vermoed van niet; een kabel is meer finetuning, een netwerkcorrectiefilter heeft veel meer impact en fungeert bijna als een EQ)

Het voelt een beetje als een keuze tussen rijden in een prachtige oldtimer met wat nadelen, en die niet kan tippen aan het rijgenot van tegenwoordig, en een moderne KIA of Skoda. Veel minder karakter en smoel, maar eigenlijk wel comfortabeler of beter. Efficienter. Een typische 'verstandige keuze' en eigenlijk niks op aan te merken, want het klinkt ontzettend goed.

Ik ga er maar weer eens over nadenken de komende dagen. Dan kan ik ook ervaren hoe het is om weer wat langer met de 219 te spelen op de Focals.

Ik moet wel zeggen dat ik steeds meer gewend raakte aan de Water en de Yamaha combi op de Sopra's en dat het me steeds meer begon te bevallen. Het in your face geluid met de 219 wil ik wel echt wat mee en valt extra op na de set-up van afgelopen week.


Ik zou de dyns gewoon op de LM zetten en lekker muziek gaan luisteren. Onderwijl het issue met de Yamaha oplossen. En dan weer verder. Maar ja, wie ben ik.. Vragen velen en ik ook zich af :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

brt

Citaat van: Laan op september  2, 2023, 22:27:06Ik zou de dyns gewoon op de LM zetten en lekker muziek gaan luisteren. Onderwijl het issue met de Yamaha oplossen. En dan weer verder. Maar ja, wie ben ik.. Vragen velen en ik ook zich af :)

Het klinkt prima hoor: de Lm op de Sopra. Heb niet zo'n zin om weer met de Dyns te gaan slepen, positioneren, Focals verplaatsen etc. Voor nu ff oke. Ik had al besloten dat de Dyns het niet werden, dus laat ik het overzichtelijk houden en ze niet weer op het toneel brengen ;)

Misschien is het wel even handig om te wachten met metingen totdat ik besloten heb welke versterker het wordt, gezien de nogal grote invloed van een potentieel netwerkcorrectiefilter (als de 219 de definitieve keuze wordt); hoe zie jij dat @Richi?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

Ik zou gewoon gaan meten woensdag en dan kijken wat er 'op te lossen' is. Is het weinig, dan zijn we snel klaar. Is het meer, dan kan dat wel eens een flink verschil geven, waardoor de Yamaha, de buizenversterker, maar misschien ook de speakers weer heel anders uit de verf komen. Wat we gaan doen, is primair de ruimte meten en de invloed daarvan op het geluid. Waar de ruimte een negatieve invloed heeft, corrigeren we dat middels de DSP in Roon (althans, dat proberen we). In mijn ruimte en die van Pathos, deed dit heel veel goeds. In de grote ruimte van Laan deed dit weinig. Het kan verkeren dus.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

#1269
Citaat van: Richi op september  2, 2023, 23:01:22Ik zou gewoon gaan meten woensdag en dan kijken wat er 'op te lossen' is. Is het weinig, dan zijn we snel klaar. Is het meer, dan kan dat wel eens een flink verschil geven, waardoor de Yamaha, de buizenversterker, maar misschien ook de speakers weer heel anders uit de verf komen. Wat we gaan doen, is primair de ruimte meten en de invloed daarvan op het geluid. Waar de ruimte een negatieve invloed heeft, corrigeren we dat middels de DSP in Roon (althans, dat proberen we). In mijn ruimte en die van Pathos, deed dit heel veel goeds. In de grote ruimte van Laan deed dit weinig. Het kan verkeren dus.

Ik vind het helemaal best @Richi! Jullie zijn sowieso welkom en ik ben ook erg benieuwd wat jullie van mijn set vinden. Waarom ik het aankaartte is dat de Yamaha vermoedelijk veel meer (mid) laag aanboort dan de 219 en daarom de vraag hoe representatief en zinvol een meting gaat zijn als ik met de Yamaha blijf spelen.

Maar als jij zegt dat primair de kamer gemeten gaat worden (is de 'afzender' ofwel de versterker daar niet belangrijk in?) dan kunnen we dit natuurlijk mooi gaan ontdekken! En sowieso leuk om jullie te gaan ontmoeten, het contact op HT ervaar ik als erg prettig.

Ik kan sowieso beide versterkers vrij eenvoudig aansluiten, dus we zouden zélfs nog daar mee kunnen spelen.; als in wat het doet in de ruimte.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

Verschil in de versterkers uit zich onder belasting bij draaien van muziek. Het testsignaal kent geen dynamiek, loopt slechts op van 0 tot 20 khz of zo. Ook niet snoeihard, maar op normaal luisternivo van 70 db. Ik denk dat iedere versterker dit met twee vingers in de neus op gelijke wijze volbrengt. Ook de grondruis speelt een deuntje mee in de ruimte denk ik. Bij mij zit die op ca. 28 db en piekt rond 100 hz. Mogelijk verklaart dat ook de bobbel in het laag bij de meting. De grondruis kent ook geen dynamiek, dus als je de curve gaat corrigeren met dsp dan corrigeer je ook in de dynamiek van muziek. Of dat mooi wordt is even de vraag. En misschien zie ik het verkeerd. Hoe dan ook, de meting heeft echt betrekking op wat er in je ruimte gebeurt.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Xander32

Door te corrigeren met dsp zal het geluid bijna altijd strakker, droger worden. En dat is juist hetgeen mij tegenstaat. Ik vind het dan steevast klinischer klinken, afstandelijker, dat terwijl anderen het juist als een grote sprong voorwaarts zullen ervaren 🙃

Uiteindelijk gaat het dan om je eigen voorkeur en smaak, zeker niet om beter dan wel slechter  :nowink:

Citaat van: Laan op september  3, 2023, 10:02:19Verschil in de versterkers uit zich onder belasting bij draaien van muziek. Het testsignaal kent geen dynamiek, loopt slechts op van 0 tot 20 khz of zo. Ook niet snoeihard, maar op normaal luisternivo van 70 db. Ik denk dat iedere versterker dit met twee vingers in de neus op gelijke wijze volbrengt. Ook de grondruis speelt een deuntje mee in de ruimte denk ik. Bij mij zit die op ca. 28 db en piekt rond 100 hz. Mogelijk verklaart dat ook de bobbel in het laag bij de meting. De grondruis kent ook geen dynamiek, dus als je de curve gaat corrigeren met dsp dan corrigeer je ook in de dynamiek van muziek. Of dat mooi wordt is even de vraag. En misschien zie ik het verkeerd. Hoe dan ook, de meting heeft echt betrekking op wat er in je ruimte gebeurt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Betreffende de versterking, wanneer je nou eens voor het "beste" van beide werelden zou gaan; een mooie buizen pre (voor de gloed en het sfeervolle) gecombineerd met een klasse a (/b) ev (voor het vermogen, de controle) 🙄
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Citaat van: Laan op september  3, 2023, 10:02:19Verschil in de versterkers uit zich onder belasting bij draaien van muziek. Het testsignaal kent geen dynamiek, loopt slechts op van 0 tot 20 khz of zo. Ook niet snoeihard, maar op normaal luisternivo van 70 db. Ik denk dat iedere versterker dit met twee vingers in de neus op gelijke wijze volbrengt. Ook de grondruis speelt een deuntje mee in de ruimte denk ik. Bij mij zit die op ca. 28 db en piekt rond 100 hz. Mogelijk verklaart dat ook de bobbel in het laag bij de meting. De grondruis kent ook geen dynamiek, dus als je de curve gaat corrigeren met dsp dan corrigeer je ook in de dynamiek van muziek. Of dat mooi wordt is even de vraag. En misschien zie ik het verkeerd. Hoe dan ook, de meting heeft echt betrekking op wat er in je ruimte gebeurt.
Ik kijk (en luister) er toch anders naar. Er zitten grote verschillen tussen versterkers in achtergrondruis, vervorming (soms gewenst), te leveren dynamiek. Dat laatste lijkt vooral bij laagohmige belastingen belangrijk. Ook is een luidspreker een frequentieafhankelijke belasting en lijkt het tijddomein invloed te hebben.

Qua achtergrondruis, daar zal niet extra voor gecorrigeerd worden denk ik. Het wordt alleen lastiger goed te meten naarmate je een hogere ruisvloer hebt.

Citaat van: Xander32 op september  3, 2023, 11:04:27Door te corrigeren met dsp zal het geluid bijna altijd strakker, droger worden. En dat is juist hetgeen mij tegenstaat. Ik vind het dan steevast klinischer klinken, afstandelijker, dat terwijl anderen het juist als een grote sprong voorwaarts zullen ervaren 🙃

Uiteindelijk gaat het dan om je eigen voorkeur en smaak, zeker niet om beter dan wel slechter  :nowink:
Ik hou totaal niet van een meedreunende ruimte. Ik vind het fijn als je de subtiliteiten in de bas ook kan horen, de vellen, meerdere ondertonen, noten vlak naast elkaar etc. Die gaan vaak verloren met slechte bas in een ruimte.

Je kan dat voorkeur noemen maar het hoeft niet klinisch en afstandelijk te klinken. Haal je alle bas op die manier weg dan geloof ik dat wel. Hou je met je curve rekening met de Harmanbevindingen, een lekkere basbult van 30-160/200 Hz, dan kan het voetjestappend 'lekker' klinken.

In mijn oren hoor je een brommende bas te horen, geen dreunende. Daar hoort in de meeste ruimtes ofwel meters demping ofwel correctie bij.

Wat ik en anderen ook merken is dat het 's nachts veel lekkerder klinkt. Dan zou ik zeggen dat vervorming ook veel invloed op dat moeilijk grijpbare 'gezogen worden in de muziek'.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Ingrijpen in een beperkt deel van de basregionen middels dsp, daar kan ik mee leven, in al het overige niet :nowink: Dsp doet vaak meer dan enkel de onderste octaven en dan ervaar ik het geluid steevast als te klinisch en dat gaat m.i. over smaak/ voorkeur.

Citaat van: Tabcam op september  3, 2023, 11:29:45Ik kijk (en luister) er toch anders naar. Er zitten grote verschillen tussen versterkers in achtergrondruis, vervorming (soms gewenst), te leveren dynamiek. Dat laatste lijkt vooral bij laagohmige belastingen belangrijk. Ook is een luidspreker een frequentieafhankelijke belasting en lijkt het tijddomein invloed te hebben.

Qua achtergrondruis, daar zal niet extra voor gecorrigeerd worden denk ik. Het wordt alleen lastiger goed te meten naarmate je een hogere ruisvloer hebt.
Ik hou totaal niet van een meedreunende ruimte. Ik vind het fijn als je de subtiliteiten in de bas ook kan horen, de vellen, meerdere ondertonen, noten vlak naast elkaar etc. Die gaan vaak verloren met slechte bas in een ruimte.

Je kan dat voorkeur noemen maar het hoeft niet klinisch en afstandelijk te klinken. Haal je alle bas op die manier weg dan geloof ik dat wel. Hou je met je curve rekening met de Harmanbevindingen, een lekkere basbult van 30-160/200 Hz, dan kan het voetjestappend 'lekker' klinken.

In mijn oren hoor je een brommende bas te horen, geen dreunende. Daar hoort in de meeste ruimtes ofwel meters demping ofwel correctie bij.

Wat ik en anderen ook merken is dat het 's nachts veel lekkerder klinkt. Dan zou ik zeggen dat vervorming ook veel invloed op dat moeilijk grijpbare 'gezogen worden in de muziek'.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT