Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Laan

Ook bij de instrumenten vind je de specifieke klank signatuur van Yamaha. Vergelijk maar eens een Yamaha vleugel met een Bosendorfer. :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Sopper

Citaat van: Xander32 op juli 31, 2023, 16:55:40Yamaha is een gerenommeerde muziekinstrumenten bouwer, van blaasinstrumenten tot vleugels. Yamaha is heel wat meer muziek dan menig ander (hifi/ audio) merk.


Precies
Snap niet dat mensen (nog) denken dat Yamaha geen high end maakt
Overal zijn ze gerenomeerd (zie het aantal Yamaha piano vleugels bijvoorbeeld), maar in audioland zwaar onder gewaardeerd.
Ze maken echt wel high end en goed spul, deze versterker is een voorbeeld
Maar ook de NS5000 en 3000 zijn super high end speakers bijvoorbeeld
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

brt

Citaat van: Sopper op juli 31, 2023, 17:29:31Precies
Snap niet dat mensen (nog) denken dat Yamaha geen high end maakt
Overal zijn ze gerenomeerd (zie het aantal Yamaha piano vleugels bijvoorbeeld), maar in audioland zwaar onder gewaardeerd.
Ze maken echt wel high end en goed spul, deze versterker is een voorbeeld
Maar ook de NS5000 en 3000 zijn super high end speakers bijvoorbeeld

Denk dat het idd een zwaar ondergewaardeerd merk is bij de audiofielen met wat meer budget. Op forums las ik bij de introductie ook wel veel scepsis. "7k voor een Yahama? Daar kan ik bijna een Luxman voor kopen!" En dat soort reacties.. Totdat men ging luisteren en toch wel onder de indruk was.

Als ie niet zo goed uit de multi-test was gekomen bij Alpha Audio (waarin de Sopra 1 als speaker werd gebruikt), was ik ook niet snel op het idee gekomen om Yamaha te gaan luisteren. Het staat bij veel audiofielen denk ik niet zo op de radar. Ten onrechte dus.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Sopper

Citaat van: brt op juli 31, 2023, 17:36:02Denk dat het idd een zwaar ondergewaardeerd merk is bij de audiofielen met wat meer budget. Op forums las ik bij de introductie ook wel veel scepsis. "7k voor een Yahama? Daar kan ik bijna een Luxman voor kopen!" En dat soort reacties.. Totdat men ging luisteren en toch wel onder de indruk was.

Als ie niet zo goed uit de multi-test was gekomen bij Alpha Audio (waarin de Sopra 1 als speaker werd gebruikt), was ik ook niet snel op het idee gekomen om Yamaha te gaan luisteren. Het staat bij veel audiofielen denk ik niet zo op de radar. Ten onrechte dus.

Wel een verrassende keuze, gezien je gloeilampen achtergrond  ::)
Maar goed te horen dat ie fijn klinkt... welkom (terug) in de solid state wereld?
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

brt

Citaat van: Sopper op juli 31, 2023, 17:51:50Wel een verrassende keuze, gezien je gloeilampen achtergrond  ::)
Maar goed te horen dat ie fijn klinkt... welkom (terug) in de solid state wereld?

Ja zeker een verrassende keuze. Eigenlijk een ideetje van Carl. Hij kwam bij mij luisteren en we hadden het over de verschillen tussen onze sets en de voorkeuren van weergave. Hij had ook wat dacs meegenomen die naar mijn mening te veel een sausje over het geluid gooiden en de boel te veel lieten versmeren. Ook qua buizen upgrades had ik al gekozen voor de wat minder 'romantische' sound. Dus alles best crisp en clear, waarop Carl zei dat ik dan eens een transistor moest proberen, omdat dat wel eens mijn sound zou kunnen zijn. Dus vandaar het probeersel. Het reageren van de buizen op de impendantiecurve is nu ook niet meer van toepassing, waardoor het hoog wat ik wat probeerde te temperen nu eigenlijk perfect is. Tel daar een laag bij op dat nu veel meer grip heeft en ook lager gaat en de sound is toch wel anders geworden en daar word ik vooralsnog heel blij van!
Maar eens zien hoe dit zich ontwikkelt...

Straks weer terug naar de camping, kijken hoe mijn bluetooth speakertje klinkt  :D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Deleted User

Mooi verhaal, ik heb de omgekeerde weg bewandeld en daar word ik nu bijna elke avond muziekaal blij van  ;D

Kwabbernoot

Yamaha maakt ook motoren en jetski's. Maakt dat misschien ook nog wat uit.

Leeuwarden

Had nog nooit van Studio Lobbes gehoord, en dan te bedenken dat ik vandaag notabene twee keer door Opende ben gereden...

brt

Citaat van: Leeuwarden op juli 31, 2023, 18:29:33Had nog nooit van Studio Lobbes gehoord, en dan te bedenken dat ik vandaag notabene twee keer door Opende ben gereden...

Ze verkopen en verhuren uitsluitend studio apparatuur, ik kende het nog vanuit mijn tijd dat ik in een band speelde. Heb daar zelfs ooit opgenomen. Later zijn ze zich meer gaan richten op verkoop en verhuur, voor erg goede prijzen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Pinda13

Citaat van: brt op juli 31, 2023, 18:07:04Ja zeker een verrassende keuze. Eigenlijk een ideetje van Carl. Hij kwam bij mij luisteren en we hadden het over de verschillen tussen onze sets en de voorkeuren van weergave. Hij had ook wat dacs meegenomen die naar mijn mening te veel een sausje over het geluid gooiden en de boel te veel lieten versmeren. Ook qua buizen upgrades had ik al gekozen voor de wat minder 'romantische' sound. Dus alles best crisp en clear, waarop Carl zei dat ik dan eens een transistor moest proberen, omdat dat wel eens mijn sound zou kunnen zijn. Dus vandaar het probeersel. Het reageren van de buizen op de impendantiecurve is nu ook niet meer van toepassing, waardoor het hoog wat ik wat probeerde te temperen nu eigenlijk perfect is. Tel daar een laag bij op dat nu veel meer grip heeft en ook lager gaat en de sound is toch wel anders geworden en daar word ik vooralsnog heel blij van!
Maar eens zien hoe dit zich ontwikkelt...

Straks weer terug naar de camping, kijken hoe mijn bluetooth speakertje klinkt  :D

En die focals maar de schuld geven! Haha het leuke van die test avond was; alles wat een beetje warmer en lekkerder/vetter klonk bij Bart was Bart weer dat het iets te weinig detaillering/ruimte had. Vandaar dat "buizen sausje", eigenlijk toen ook geconcludeerd dat je buizen hebt, maar dat de voorkeur anders was. Al vond ik het met mijn dac juist voller en zoals je zelf zegt, romantischer klinken. Uiteraard ging dat knisperende detail wat weg.. Pure smaak kwestie en inderdaad zoals ik al dacht heb je geen problemen met je focal speakers die zijn meer je smaak dan bijv die 219ia. Dat blijkt dus wel.. Toch mooi om op deze manier te ontdekken.
" no loss of fine detail "

brt

#985
Citaat van: Pinda13 op juli 31, 2023, 19:03:29En die focals maar de schuld geven! Haha het leuke van die test avond was; alles wat een beetje warmer en lekkerder/vetter klonk bij Bart was Bart weer dat het iets te weinig detaillering/ruimte had. Vandaar dat "buizen sausje", eigenlijk toen ook geconcludeerd dat je buizen hebt, maar dat de voorkeur anders was. Al vond ik het met mijn dac juist voller en zoals je zelf zegt, romantischer klinken. Uiteraard ging dat knisperende detail wat weg.. Pure smaak kwestie en inderdaad zoals ik al dacht heb je geen problemen met je focal speakers die zijn meer je smaak dan bijv die 219ia. Dat blijkt dus wel.. Toch mooi om op deze manier te ontdekken.

Ik zocht het idd in de Focals, maar ben al de hele middag volop van ze aan het genieten nu met de Yamaha. Onze smaken verschillen toch wel wat van elkaar en het was mooi dat je deze tip gaf. Nogmaals dank!

Overigens associeer ik buizen niet persé met een 'romantische' weergave hoor, net als dat een r2r dac niet persé warm hoeft te klinken (zie mijn Sonnet Morpheus). Het is bij beide een manier van weergeven waar je alle kanten mee op kan, en ik kies dan idd wel voor veel detail, ruimtelijkheid, een grote soundstage, dat is inderdaad meer mijn smaak. Maar wel met dat mooie midden en hoog wat buizen hebben.

Had eigenlijk nog nooit een transistor aan de Focals gehangen, maar ben echt enorm verrast over hoe goed dit matcht.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

De Sopra 1 heb ik op een klasse A Accuphase mogen horen, dat was heel erg aangenaam 👌🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted User

#987
Citaat van: brt op juli 31, 2023, 15:52:13Hoe zou jij de sound omschrijven?
Tja... hoe omschrijf je een sound wanneer ik van mening ben, dat ik naar muziek luister en niet naar het apparaat of iets dergelijks.

Iedereen die mijn showcase gelezen heeft, weet inmiddels hoe ik erin sta. De apparatuur en aanverwanten zijn voor mij een middel om muziek te beleven. En ja het is een belevenis... na augustus tot einde dit jaar 10 concerten gepland en al weer 2 in 2024... Dat is mijn basis.

Als ik mijn Yamaha CD-S3000 vergelijk met mijn Marantz SA8400 vM dan viel mij de ruimtelijkheid en de gelaagdheid op. Ik vind dat het weergeven van elk instrument apart de Yamaha dat voortreffelijk doet, de structuur waarin een nummer is opgebouwd wordt bijzonder weer gegeven. Het is geen brij van instrumenten. Je hoort precies wat er gebeurd tijdens het spelen. Dus opmerkingen als iel en dun herken ik niet.

Een Kodo drummer met de diepe slagen of een iele viool of een harp klinken ook zo, zoals ik het live mee maak.

Natuurlijk is mijn totale set en akoestiek en mijn manier van muziekbeleving daar ook debet aan.

Kortom, in mijn set maakt de Yamaha muziek... En daar gaat het mij om.. 

brt

Citaat van: Jazzman op juli 31, 2023, 20:11:56Tja... hoe omschrijf je een sound wanneer ik van mening ben, dat ik naar muziek luister en niet naar het apparaat of iets dergelijks.

Iedereen die mijn showcase gelezen heeft, weet inmiddels hoe ik erin sta. De apparatuur en aanverwanten zijn voor mij een middel om muziek te beleven. En ja het is een belevenis... na augustus tot einde dit jaar 10 concerten gepland en al weer 2 in 2024... Dat is mijn basis.

Als ik mijn Yamaha CD-S3000 vergelijk met mijn Marantz SA8400 vM dan viel mij de ruimtelijkheid en de gelaagdheid op. Ik vind dat het weergeven van elk instrument apart de Yamaha dat voortreffelijk doet, de structuur waarin een nummer is opgebouwd wordt bijzonder weer gegeven. Het is geen brij van instrumenten. Je hoort precies wat er gebeurd tijdens het spelen. Dus opmerkingen als iel en dun herken ik niet.

Een Kodo drummer met de diepe slagen of een iele viool of een harp klinken ook zo, zoals ik het live mee maak.

Natuurlijk is mijn totale set en akoestiek en mijn manier van muziekbeleving daar ook debet aan.

Kortom, in mijn set maakt de Yamaha muziek... En daar gaat het mij om.. 

Klinkt goed! Ik herken je omschrijving wat betreft de Yamaha wel. En tof dat je zo veel concerten bezoekt!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Deleted User

Jazzzz = yesss In het Bimhuis, voor 95% 2e of 3e rij dus direct podium geluid.... Dus maak mij niet wijs hoe iets hoort te klinken :colgate:

brt

#990
Citaat van: Jazzman op juli 31, 2023, 21:12:35Jazzzz = yesss In het Bimhuis, voor 95% 2e of 3e rij dus direct podium geluid....Dus maak mij niet wijs hoe iets hoort te klinken :colgate:

Direct podiumgeluid is vaak belabberd. Daar heeft de geluidsman te weinig invloed op om er iets van te kunnen brouwen voor het publiek. Podiumgeluid is hoe de individuele muzikanten zichzelf willen horen. Sta je bij de gitarist, dan hoor je die, etc. Het geluid is daar verre van inbalans.
En ook al klinkt het wél goed bij een concert, dat is vaak nog steeds geen referentie van hoe een act hoort te klinken in de studio, op plaat zeg maar. Dat zijn echt twee totaal verschillende dingen. Bij live geluid is het geluid afhankelijk van hoe de band die dag speelt, microfoon plaatsing door de tech, je plek in de zaal, de akoestiek in de zaal én wat de live geluidstechnicus daarvan bakt. Studio is veel meer een gecontroleerde omgeving en kan een muzikant én mixer veel langer doen over het perfectioneren van het resultaat.
Dus sorry, dat je veel naar concerten gaat zegt volgens mijn ervaring weinig over hoe een act hoort te klinken. Misschien hoogstens iets over hoe ze live horen te klinken. De dag erna klinken ze al weer anders trouwens...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Ooit een keer bij Foals geweest. Dat is live compleet anders dan op cd. Veel heftiger, rauwer, krachtiger etc.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Citaat van: brt op juli 31, 2023, 19:20:42Had eigenlijk nog nooit een transistor aan de Focals gehangen, maar ben echt enorm verrast over hoe goed dit matcht.
Jazeker wel, in een ver en grijs verleden (voor Covid19) hebben je met de XTZ Edge gespeeld (meen ik) en we hebben de Purifiversterker gespeeld.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Citaat van: brt op juli 31, 2023, 22:10:50Direct podiumgeluid is vaak belabberd. Daar heeft de geluidsman te weinig invloed op om er iets van te kunnen brouwen voor het publiek. Podiumgeluid is hoe de individuele muzikanten zichzelf willen horen. Sta je bij de gitarist, dan hoor je die, etc. Het geluid is daar verre van inbalans.
En ook al klinkt het wél goed bij een concert, dat is vaak nog steeds geen referentie van hoe een act hoort te klinken in de studio, op plaat zeg maar. Dat zijn echt twee totaal verschillende dingen. Bij live geluid is het geluid afhankelijk van hoe de band die dag speelt, microfoon plaatsing door de tech, je plek in de zaal, de akoestiek in de zaal én wat de live geluidstechnicus daarvan bakt. Studio is veel meer een gecontroleerde omgeving en kan een muzikant én mixer veel langer doen over het perfectioneren van het resultaat.
Dus sorry, dat je veel naar concerten gaat zegt volgens mijn ervaring weinig over hoe een act hoort te klinken. Misschien hoogstens iets over hoe ze live horen te klinken. De dag erna klinken ze al weer anders trouwens...
Er zit ook heel veel verschil in een akoestische liveset en een versterkte liveset. Maar dan nog, sla eens een bekken aan of laat een trompet spelen. Dat heb ik ook nog nooit zo gehoord op welke set dan ook.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

#994
Citaat van: Tabcam op augustus  1, 2023, 21:54:53Jazeker wel, in een ver en grijs verleden (voor Covid19) hebben je met de XTZ Edge gespeeld (meen ik) en we hebben de Purifiversterker gespeeld.

Damn, je hebt gelijk Douwe!
De Purifi kon me toen wel bekoren, de Edge niet.
Denk dat de Yamaha me nu ook zo aanspreekt doordat het een erg goede geïntegreerde versterker is. Toen had ik de RME Adi-2 nog als dac, die ik in de situatie met de Edge en de Purifi ook als voorversterker moest inzetten
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

marcush

Citaat van: Tabcam op augustus  1, 2023, 21:58:18Maar dan nog, sla eens een bekken aan of laat een trompet spelen. Dat heb ik ook nog nooit zo gehoord op welke set dan ook.

Ik heb zelf trompet gespeeld. En in de plaatselijke harmonie speelde ik hoorn, daarbij zat ik vlak vóór de trompettisten. En ik kan wel zeggen, ik hoef thuis die mate van realisme niet!

Tabcam

Citaat van: marcush op augustus  1, 2023, 23:43:40Ik heb zelf trompet gespeeld. En in de plaatselijke harmonie speelde ik hoorn, daarbij zat ik vlak vóór de trompettisten. En ik kan wel zeggen, ik hoef thuis die mate van realisme niet!
Denk ook niet dat het luisterpubliek op jouw plek of welke plek in een band of orkest wil zitten :angel:.

Ja, trompet kan lekker schetteren, maar ergens wil ik zoveel mogelijk realisme zonder over de rand te gaan, een beetje wat Bart al beschreef sinds zijn Yamaha, meer realisme maar alleen daar waar het 'hoort'. Een moeilijke balans heb ik gemerkt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vanzomereng

Tijdens een live concert (duur veelal ca. 2 uur) waarbij een luisteraar/fan in een euforische stemming verkeerd en wat meer adreline in zijn lijf heeft, kan het gehoor beter dynamiek en "scherpte" verdragen of beter gezegd, men is zich vaak niet bewust van deze randverschijnselen.
Bij zeer vele en ook veel langdurigere echte live-concerten, wordt het uiteindelijk toch een inspannende en vermoeiende aangelegenheid en is het lang blootgesteld zijn aan veelal te luide volumes, geen gezonde bezigheid.

Dat het qua weergave thuis, dan alles een paar tandjes minder is
(milder, smoother, zachter) hoeft dus geen nadeel te zijn en zeker niet, als je heel veel luistert.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Het voordeel thuis is dat je zelf het volume kan bepalen 😉
Ik zou betreffende realisme thuis wel willen, met de afstandsbediening/app in de aanslag.

Citaat van: marcush op augustus  1, 2023, 23:43:40Ik heb zelf trompet gespeeld. En in de plaatselijke harmonie speelde ik hoorn, daarbij zat ik vlak vóór de trompettisten. En ik kan wel zeggen, ik hoef thuis die mate van realisme niet!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

#999
En toen stond er opeens een setje Dynaudio Contour 20i in mijn woonkamer. Alhoewel, ineens... Het was een kolere eind rijden naar het zuiden van Brabant vanuit Kampen (boven Zwolle).

Maar het is gelukt. Ik merkte dat ook met de Yamaha de signatuur van de Focals duidelijk aanwezig bleef. Op sommige momenten geniaal, andere momenten gewoon te veel van het goede. Ik denk dat ik toch op zoek ben naar íets meer warmte in mijn geluid. De Focal geeft veel, maar vraagt ook veel van je. En daar heb ik lang niet altijd zin in, steeds minder vaak eigenlijk, merk ik.

Ik ben al de hele avond met de Dyns aan het schuiven; ik ben er nog niet, maar de eerste geluiden zijn veelbelovend. Een veel rustiger geluidsbeeld, dat toch ook open en gedetailleerd klinkt. De 20i kost de helft van de Sopra 1, maar komt wel héél erg in de buurt qua niveau, het is een erg fijne luidspreker om naar te luisteren, ook voor langere tijd.

Morgen ga ik nog wat verder met schuiven en draai ik de spikes uit, dat zal ook nog wel weer bijdragen aan de ruimtelijkheid, neem ik aan?

Ze zijn wat minder robuust om te zien dan de Sopra's, en halen het qua uiterlijk ook bij lange na niet wat mij betreft, maar ze staan prima in mijn kamer vind ik, en het klinkt nu al erg goed!

PS: deze speaker schijnt een gunstige impendantiecurve te hebben, dus ik ga binnenkort ook weer mijn buizenversterker eraan hangen. Ik heb nu een aantal smaakje waar ik mee kan mixen (2 versterkers; 2 setjes speakers); ik hoop dat ik hiermee wat duidelijker krijg hoe ik de sound wat meer kan tunen naar mijn smaak.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3