Jumping Jack

Gestart door Jumping Jack, maart 14, 2011, 10:58:47

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jumping Jack

Wat voor info heb je nodig Keyser?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martijn M

#1501
Onder meer info over de exacte opstelling, de afstanden tot reflecterende objecten, een aantal akoestische kenmerken van de ruimte en de eigenschappen van de luidspreker. In principe is dit informatie die ik alleen goed oppik als ik de meting zelf doe. De grafiek an sich vertelt maar een deel van het verhaal; voor interpretatie is die andere informatie juist heel belangrijk.
Dutch & Dutch

AbZ

Lijkt 'grillig' door de hoge resolutie maar het zijn toch vrij smalbandige dingen?

Martijn M

Citaat van: AbZ op augustus  9, 2013, 20:59:20
Lijkt 'grillig' door de hoge resolutie maar het zijn toch vrij smalbandige dingen?

In het laag is de meting zonder smoothing prima bruikbaar, maar vanaf een paar honderd hertz is enige mate van smoothing wel handig (ik gebruik standaard 1/24 octaaf). De eerste grafiek lijkt te zijn gedaan met een kortere sequence length, wat de lagere frequentieresolutie in het laag zou kunnen verklaren. Katwax kan daar vast meer over vertellen.
Dutch & Dutch

Jumping Jack

Citaat van: keyser op augustus  9, 2013, 20:57:32
Onder meer info over de exacte opstelling, de afstanden tot reflecterende objecten, een aantal akoestische kenmerken van de ruimte en de eigenschappen van de luidspreker. In principe is dit informatie die ik alleen goed oppik als ik de meting zelf doe. De grafiek an sich vertelt maar een deel van het verhaal; voor interpretatie is die andere informatie juist heel belangrijk.

Ja, maar jij vond het te ver fietsen  ;D.

Even een vluchtig schetsje in bijlage (stond een paar paginas terug).

- De afstand speakers luisterplek is zo'n 3,5m, afstand tussen de speakers een 2m.
- Houtskelet, parketvloer, links een raam tot op de grond, grote lederen bank op de luisterplek, hoogpolig kleed tussen de bank en de speakers, akoestisch foto-paneel net achter de luisterplek (1200x800mm, 45mm dik 'easypol')...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

MaLa

JJ, ik heb de voorbije dagen je topic met grote interesse doorgenomen. Mooie set heb je daar staan!
Heb je toevallig de Naim Nait 5i ook al gehoord? Deze zie ik wel als een kanshebber voor de opvolger van mijn huidige versterker (na beluisteren natuurlijk).

XTZ - BK - Marantz

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

Citaat van: MaLa op augustus  9, 2013, 21:15:32
JJ, ik heb de voorbije dagen je topic met grote interesse doorgenomen. Mooie set heb je daar staan!
Heb je toevallig de Naim Nait 5i ook al gehoord? Deze zie ik wel als een kanshebber voor de opvolger van mijn huidige versterker (na beluisteren natuurlijk).

Bedankt! Ik heb de Nait 5i nog niet gehoord, maar in het Naim-topic zal je zeker wel mensen vinden die hem hebben (ik dacht oa Fred1962)... Mocht een SuperUniti je interesseren, die van mij komt wss binnenkort op de markt  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

#1508
1/24 geeft toch al een heel ander beeld...   :)

Het zou imho meer overzichtelijk zijn (puur visueel) om toch het laag mee te pakken.

Jumping Jack

Wat ondertussen minder leuk is, is dat de NDX weer kuren vertoont. Volgens mij is het een vrouwtje.

De buffer loopt weer continu leeg en bouwt dan weer op om onmiddellijk weer leeg te lopen... Zoals we in Vlaanderen wel eens plegen te zeggen: ik krijg er stenen kloten van. Volgende week toch maar eens opsturen naar Latham...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ


Jumping Jack

Citaat van: AbZ op augustus  9, 2013, 21:24:31
1/24 geeft toch al een heel ander beeld...   :)

Het zou imho meer overzichtelijk zijn (puur visueel) om toch het laag mee te pakken.

U vraagt, wij draaien een grafiek:

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

MaLa

Citaat van: Jumping Jack op augustus  9, 2013, 21:23:55
Bedankt! Ik heb de Nait 5i nog niet gehoord, maar in het Naim-topic zal je zeker wel mensen vinden die hem hebben (ik dacht oa Fred1962)... Mocht een SuperUniti je interesseren, die van mij komt wss binnenkort op de markt  ;).

Dan ga ik mij daar eens inlezen! En je SU gaat denk ik wat boven budget zijn, en staat qua kwaliteit ook ver boven mijn speakers. Ga je voor de SuperNait 2 nu je een externe streamer hebt?
XTZ - BK - Marantz

Jumping Jack

Ja, ofwel de supernait 2 ofwel de 'oude' supernait met hicap. Afhankelijk van wat mij meest bevalt...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

MaLa

Dan gaat je set er nog mooier op worden :) Trouwens ook complimenten voor de inrichting van je woning, zeker met al die design meubelen. Mijn grootvader was architect, en hij had vrij groot aantal design meubelen, waaronder een Eames Lounge Chair, 2 Wassily No.B3 van Breuer, een Tulip tafel van Saarinen en een set van die Eames stoelen die je ook in op het Nieuws en de 7e dag ziet. Die interesse daarin heb ik dus van hem :)
XTZ - BK - Marantz

AbZ

Citaat van: Jumping Jack op augustus  9, 2013, 21:40:05
U vraagt, wij draaien een grafiek:
Service is top  :worship:  Het wachten is op keyser  ;)

Met dat Borderlain apparaat zou ik de relatie verbreken  :notify:

YamahaRXV

Citaat van: Jumping Jack op augustus  9, 2013, 21:35:39
Wat ondertussen minder leuk is, is dat de NDX weer kuren vertoont. Volgens mij is het een vrouwtje.

De buffer loopt weer continu leeg en bouwt dan weer op om onmiddellijk weer leeg te lopen... Zoals we in Vlaanderen wel eens plegen te zeggen: ik krijg er stenen kloten van. Volgende week toch maar eens opsturen naar Latham...

Dat is weer knap kl*te Nick, op z,n hollands gezegd....
Snel naar Latham sturen en eisen dat het ding niet eerder terugkomt voordat hij daadwerkelijk 100 % is  ;)
Ik zou er knettergek van worden denk ik en het betreffende apparaat met een flinke zwieper de schuifpui uit gooien  :crazy:

Ik vraag mij wel eens serieus af of een merk als Linn op het gebied van kwaliteit en afwerking niet beter scoort dan Naim.... De laatste tijd hoor ik namelijk best veel kwalitatieve issues rondom Naim  :(
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Martijn M

De precieze locatie van de microfoon ten opzichte van de achterwand maakt een hoop uit voor het resultaat. Daarom is het lastig om op basis van deze meting al te veel over het midden en hoog te zeggen. Verplaats de microfoon 30 cm en waarschijnlijk zie je in het middengebied een heel ander plaatje. Wat in deze grafieken wel opvalt, zijn de brede verhoging rond 600 hz en het beduidend lagere niveau rond 2 khz en daar wat boven. Die beide zaken zouden wellicht reden tot zorgen kunnen zijn (veel mid, weinig presence en helderheid?), maar dat durf ik op basis van de beperkte info eigenlijk niet te zeggen. Daarnaast zou de dip tussen 100 en 200 hertz (laag middengebied) kunnen duiden op wat weinig body bij lage (mannen)stemmen.

In het laag is het resultaat niet fantastisch, maar ook lang niet zo slecht - zeker gezien de opstelling met de luisterpositie tegen de achterwand. De staande golven in de breedte van de kamer zou je met deze opstelling maximaal moeten ervaren. Dat betekent bij 43, in iets mindere mate bij 86 hertz en eventueel ook nog bij 129 hertz. De staande golf bij 43 wordt duidelijk aangesproken, maar het had nog veel erger gekund. Die bij 86 hertz is vervolgens niet of nauwelijks te herkennen. Een mogelijke verklaring is dat het front van de luidsprekers om en nabij een meter van de voorwand af staat: dan bevinden de drivers zich in de node van de staande golf waardoor hij niet wordt aangesproken. In de waterval zou je dan echter alsnog wel enige ringing verwachten. Daar zie ik zo niets van en dat kan ik vanaf hier niet verklaren. De diepgang is overigens uitstekend, met flinke output tot 20 hertz.

Met betrekking tot de staande golven in de andere richtingen ben ik nog wat voorzichtiger, want de kamer is nogal onregelmatig van vorm en ik weet de hoogte niet. Bij 70 hz is in de waterval nog een duidelijk spoor te zien. Wellicht een eerste orde staande golf in de hoogte (zou kunnen als de kamer om en nabij 2,5 meter hoog is)? Het gerommel iets boven 50 hertz zou een derde orde staande golf in de lengte kunnen zijn, maar veel verder durf ik niet te gaan  :P .
Dutch & Dutch

AbZ

Even voor mijn begrip / om dit beter te leren lezen: 
Wat maak je van die dips bij ~60/80/(160?) in die laatste grafieken?
Minder van belang?  (Of zie jij 129 waar ik iets van 160 gok?)

Martijn M

Het is puzzelen met een kwart van de stukjes. Die dip bij een goeie 60 hertz zou het gevolg van een 2e orde staande golf in de lengte kunnen zijn. Die van 80 hertz kan ik niet verklaren. Bij hogere frequenties durf ik niet eens een vermoeden uit te spreken; op een zeker moment heb je simpelweg te maken met dermate veel staande golven dat een specifieke onregelmatigheid een hoop verschillende oorzaken kan hebben.
Dutch & Dutch

katwax

Citaat van: keyser op augustus  9, 2013, 21:07:17
In het laag is de meting zonder smoothing prima bruikbaar, maar vanaf een paar honderd hertz is enige mate van smoothing wel handig (ik gebruik standaard 1/24 octaaf). De eerste grafiek lijkt te zijn gedaan met een kortere sequence length, wat de lagere frequentieresolutie in het laag zou kunnen verklaren. Katwax kan daar vast meer over vertellen.
Zijn allemaal hetzelfde gemaakt.
Het enige verschil dat er kan zijn is dat Nick de microfoon niet op exact dezelfde plaats heeft gehouden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Jumping Jack

Keyser, ik begrijp dat het moeilijk is op basis van de voorhanden zijnde info maar zou je kunnen aangeven wat voor ingrepen het klankbeeld zouden kunnen helpen?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

morca

#1522
Als je op een staande golf zit /schuiven vd speakers.

Maar die laagoutput,ikga effe teruglezen of er foto,s van je ruimte staan.
Graag heb ik een idee wat er in de ruimte gebeurd,en hoe de speakers in die ruimte staan tov jouw luisterplek.
Zo een verjaardag dus word morgen ofzo  :)

Smooting word op het REW forum aangeraden boven 100 hz met 1/12 octaaf ,en voor sub only 10-200 hz meten zonder smooting.
Zelf doe ik dat ook ,werkt imo erg goed om alles in beeld te brengen ipv weg te stoppen met teveel smoothing.

Na dsp of nieuwe plaatsing vd speaker krijg je ook beter beeld op je verbetering of juist slechter.....

Jumping Jack

Morca, in reply 1504 staat een schetsje van de ruimte en foto's vind je in de openingspost  ;). Adviezen zijn altijd welkom!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

De NDX werd vandaag verstuurd naar Latham. Ik ben benieuwd a) wat er gaat gevonden / opgelost worden en b) hoe lang het gaat duren...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs