Richi's stereo set

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MAW

Citaat van: WillyP op augustus 31, 2021, 12:49:20
Het kan zijn dat je nog even met de afstand kunt spelen. De ingebouwde elekronika van de sub zorgt voor enige vertraging en dat kun je corrigeren door een iets grotere afstand te kiezen, al snap ik nooit helemaal waarom.

Geluid heeft tijd nodig om zich te verplaatsen. Dat gaat met een snelheid 343meter/seconde.
1Hz (1 trilling per seconde) is dus een golf van 343 meter lang.
100Hz is dus een golf van 3,43 meter lang.

Als een subwoofer in fase speelt met, en even ver weg staat als de speakers dan hoef je dat ook niet te corrigeren.
Als je je sub verder weg of dichter bij staat dan kun je hier meestal voor corrigeren met de fase response settings op de sub zelf.
Gr. Martijn

MAW

Citaat van: Richi op augustus 30, 2021, 09:56:57
Lang verhaal kort: het klinkt erg goed, we zijn meer dan tevreden en nu lekker hobbyen om de laatste puntjes op de i goed te krijgen.

Mooi man!
Gr. Martijn


Richi

Zo, vandaag lekker een dagje vrij. Eigenlijk zou ik van het mooie weer moeten genieten, maar omdat de kinderen naar school zijn en mijn vrouw op zolder zit te werken, ben ik maar eens lekker met REW aan de slag gegaan. Niet omdat het geluid niet bevalt, maar om de puntjes op de i te zetten. In juli ben ik met REW in de weer geweest om convolutie filters te maken voor Roon. Met wat hulp van deze en gene is dat gelukt. Dit had echter twee nadelen:
1. klein nadeel: het kost rekencapaciteit in Roon om de filters real time toe te passen en daardoor laden nummers trager
2. groter nadeel: de filters werken alleen in Roon en dus niet als je rechtstreeks muziek afspeelt op de Naim Atom

Een paar weken geleden bedacht ik me plots dat de Dynaudio Sub 6 subwoofer drie programmeerbare EQ geheugens heeft. Die stel je in middels frequentie, gain en Q. Precies de waardes die REQ oplevert na een meting. Ik was er al achter dat onze ruimte goed klinkt (en meet) en dat er een paar (flinke) pieken weg te werken zijn tussen 20 en 200 Hz. Dus vandaag weer aan het meten geslagen met als doelen:

1. Kijken of ik kan meten waarom de Atom HE een strakkere laagweergave heeft dan de Atom
2. Bepalen van EQ filters voor de subwoofer
3. Lekker prutsen en ontspannen nu ik het rijk alleen heb  :sigh:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Hieronder staan de metingen van de Atom (21 Juli) en van de Atom HE (3 september). ik zie wel verschillen, maar niets schokkends dat volgens mij het verschil in laagweergave kan verklaren tussen de twee. Alle overige zaken zijn trouwens ongewijzigd: ruimte is niet veranderd, kabels hetzelfde en ook luidsprekers staan op dezelfde plek.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Na het middelen van de metingen van vandaag heb ik de EQ filters berekend. REW berekent er een flink aantal, maar omdat ik er maar drie in de subwoofer kwijt kan in de DSP instellingen, heb ik gekozen voor die filters met de grootste invloed. Zie hieronder.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

In eerste instantie heb ik deze filters in Roon geladen, omdat ik dan gemakkelijk kan schakelen tussen filters aan en filters uit. Wat je hoort is dat de weergave minder rommelig klinkt met de filters aan. Alsof het overtollige laag de rest van de weergave 'overspoelt' als de filters uit staan. Vervolgens heb ik de drie geselecteerde filters in de sub ingesteld en opnieuw geluisterd. Het verschil dat je hoort is hetzelfde als met de convolutie filters ingeschakeld in Roon. Prima dus, maar nu dus voor alle bronnen (Roon, CD, internet radio, TIDAL en QOBUZ streaming) en niet alleen voor Roon weergave.

Op dit moment spelen een aantal nummers met flink veel laag, waarbij als ik hard speelde de ruimte nogal begon mee te doen. Dat is nu stukken minder, dus ik denk dat ik het gros van de pieken wel heb weggewerkt nu. Als ik weer tijd heb, zal ik een nieuwe meting uitvoeren, maar op het gehoor klinkt het prima zo.

Ben d'r wederom blij mee. De set klinkt super en de overstap van de Atom naar de Atom HE was een uitstekend idee. :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Heerlijk om even de tijd voor jezelf te hebben  :thumbs-up:
Kan je in een paar woorden de geluidsmatige verschillen tussen de vorige en de nieuwe Atom beschrijven?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Citaat van: Xander32 op september  3, 2021, 14:50:44
Heerlijk om even de tijd voor jezelf te hebben  :thumbs-up:
Kan je in een paar woorden de geluidsmatige verschillen tussen de vorige en de nieuwe Atom beschrijven?
De verschillen tussen de vorige en deze Atom zijn lastig te beschrijven. Ze zijn er zondermeer, maar hoe breng je het onder woorden? Het klinkt 'strakker', alsof de voorversterker de muziek beter in zijn greep heeft waardoor het minder wollig klinkt. Ietsje minder wollig, maar toch. De muziek speelt ook losser van de luidsprekers en de ruimtelijkheid is toegenomen. Zelfs als ik naar internet radio zit te luisteren valt me op dat de 'pingeltjes en pongeltjes' zo heerlijk ruimtelijk klinken, net weer beter dan de oude Atom. De laagweergave is ook verbeterd als in dat de ruimte (veel) minder lijkt mee te doen. Dat verwachte ik ook terug te zien in de metingen, wat niet echt het geval is (of ik zie het niet). De oude Atom klonk heerlijk, een echte Naim PRaT sound. De nieuwe Atom heeft dat weten te behouden, maar klinkt meer high end, zoals ik dat hoorde op top apparatuur op de High zend in München. Je kent het wel, strak, dynamisch, meeslepend, niet schel maar met bakken detail. De Atom HE zet een mooie stap in die richting. Ik merk dat ik nog meer van de muziek geniet en er meer in wordt meegenomen. Heerlijk gewoon. Dat is ook precies wat ik herken uit de Stereophile review, waarin dit heel goed wordt verwoord.

Als je mijn set in een top ruimte zou neerzetten, dan denk ik dat veel mensen verbaasd zijn hoe goed de weergave is, zeker als je het afzet tegen de prijs van de set.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Dank voor de uitvoerige beschrijving  :) Een mooie stap weer 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

Citaat van: Richi op september  3, 2021, 13:57:06
Hieronder staan de metingen van de Atom (21 Juli) en van de Atom HE (3 september). ik zie wel verschillen, maar niets schokkends dat volgens mij het verschil in laagweergave kan verklaren tussen de twee. Alle overige zaken zijn trouwens ongewijzigd: ruimte is niet veranderd, kabels hetzelfde en ook luidsprekers staan op dezelfde plek.
Ik zie wel verschillen, de laatste (Atom HE) heeft minder grote pieken én dalen en ze zijn minder breed in het laag zelfs bij de ruimtemodis op 30 Hz! Als je beide evenveel hebt gesmootht (48 dB/oct of psycho-acoustic), lijkt het mij dat de tweede in het laag beter is. Afval tot 7 kHz lijkt ok, daarna valt hij harder af. Je hebt in REQ ook nog een overlayfunctie om grafieken te vergelijken.

Lastige is wel de microfoonopstelling. Heb je meerdere metingen gemiddeld? Een MMM meting kan ook snel en eenvoudig een goed beeld geven.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Citaat van: Tabcam op september  3, 2021, 19:52:34
Ik zie wel verschillen, de laatste (Atom HE) heeft minder grote pieken én dalen en ze zijn minder breed in het laag zelfs bij de ruimtemodis op 30 Hz! Als je beide evenveel hebt gesmootht (48 dB/oct of psycho-acoustic), lijkt het mij dat de tweede in het laag beter is. Afval tot 7 kHz lijkt ok, daarna valt hij harder af. Je hebt in REQ ook nog een overlayfunctie om grafieken te vergelijken.

Lastige is wel de microfoonopstelling. Heb je meerdere metingen gemiddeld? Een MMM meting kan ook snel en eenvoudig een goed beeld geven.
Ik heb inderdaad meerdere metingen gedaan, op dezelfde plekken, met dezelfde instellingen, dus de metingen zijn voor zover mogelijk hetzelfde gedaan met daarna een average een var smoothening.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

#2287
Voor PEQ geeft de Moving Microphone Measurement in één (langdurige) meting een beter resultaat. Dit artikel berschrijft de MMM en beweging mijns inziens erg goed.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Citaat van: MAW op augustus 31, 2021, 14:16:54
Geluid heeft tijd nodig om zich te verplaatsen. Dat gaat met een snelheid 343meter/seconde.
1Hz (1 trilling per seconde) is dus een golf van 343 meter lang.
100Hz is dus een golf van 3,43 meter lang.

Als een subwoofer in fase speelt met, en even ver weg staat als de speakers dan hoef je dat ook niet te corrigeren.
Als je je sub verder weg of dichter bij staat dan kun je hier meestal voor corrigeren met de fase response settings op de sub zelf.

De fase-knop op je sub gebruiken voor die correctie is niet ideaal. Je kan je subs namelijk niet versnellen. Als je subs (ver) achter je fronts staan én door hun versterkers vertragen kan je niets anders doen dan de sub met de faseknop steeds verder vertragen tot ze weer gelijk lopen met je fronts. Al zal je het vermoedelijk niet horen. Idealiter vertraag je je fronts tot ze in fase zijn met je subs.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

#2289
Citaat van: DofN op september  3, 2021, 20:40:33
De fase-knop op je sub gebruiken voor die correctie is niet ideaal. Je kan je subs namelijk niet versnellen. Als je subs (ver) achter je fronts staan én door hun versterkers vertragen kan je niets anders doen dan de sub met de faseknop steeds verder vertragen tot ze weer gelijk lopen met je fronts. Al zal je het vermoedelijk niet horen. Idealiter vertraag je je fronts tot ze in fase zijn met je subs.

Subs staan vaak in een hoekje 'weggedrukt' maar als hij verder wegstaat dan de fronts dan zou ik overwogen om zonder te spelen.

Maar op zich kun je een sub inderdaad wel iets minder dan 360 graden vertragen. In een hifi setup maakt latency toch niet uit.
Gr. Martijn

Richi

Gisteren voor mijn verjaardag van mijn vrouw 3 IsoAcoustics Orea Graphite gekregen voor onder mijn Purifi eindversterker. En, geloof het of niet, maar het speelt allemaal losser en lekkerder. Een erg fijn kado.  :music:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fietser

Twee keer gefeliciteerd dan maar ;D
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.


Marco66

Alsnog van harte gefeliciteerd, ook met de aanschaf.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Tabcam

Citaat van: Richi op september 21, 2021, 10:26:28
Gisteren voor mijn verjaardag van mijn vrouw 3 IsoAcoustics Orea Graphite gekregen voor onder mijn Purifi eindversterker. En, geloof het of niet, maar het speelt allemaal losser en lekkerder. Een erg fijn kado.  :music:
Alsnog van harte gefeliciteerd  :pompom: en altijd fijn als beter klinkt :clapping:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Dank jullie! Tot gisteren had ik vibrapods onder de eindversterker liggen, maar de IsoAcoustics verbazen me toch flink. Ik had gelezen dat mensen er goede ervaringen mee hadden onder de Ghent Purifi case die ik ook heb. Dus wilde ik ze wel eens proberen.

Ook lees ik dat netsnoeren weinig doen op de Purifi eindversterker met een Hypex voeding. Dus ik heb er vooralsnog een ArtSpeak netsnoer aan hangen en dat werkt prima. Misschien komt er nog een keer een AudioQuest Z3 die me erg goed bevalt op de Niagara en de Atom.

Maar voor nu gewoon lekker genieten van de muziek en het gerommel met tweaks is puur voor de hobby.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Xander32

Een tof cadeau van je vrouw  :thumbs-up:
Welke verschil geven deze onder de ev?

Citaat van: Richi op september 21, 2021, 14:05:04
Dank jullie! Tot gisteren had ik vibrapods onder de eindversterker liggen, maar de IsoAcoustics verbazen me toch flink. Ik had gelezen dat mensen er goede ervaringen mee hadden onder de Ghent Purifi case die ik ook heb. Dus wilde ik ze wel eens proberen.

Ook lees ik dat netsnoeren weinig doen op de Purifi eindversterker met een Hypex voeding. Dus ik heb er vooralsnog een ArtSpeak netsnoer aan hangen en dat werkt prima. Misschien komt er nog een keer een AudioQuest Z3 die me erg goed bevalt op de Niagara en de Atom.

Maar voor nu gewoon lekker genieten van de muziek en het gerommel met tweaks is puur voor de hobby.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Citaat van: Xander32 op september 24, 2021, 05:38:50
Een tof cadeau van je vrouw  :thumbs-up:
Welke verschil geven deze onder de ev?
Ze maken de weergave toch nog ruimtelijker en 'lichter'. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar het speelt allemaal losser dan met de Virbrapods eronder. De voetjes die standaard onder de eindversterker zitten, zijn van aluminium zonder enige demping, dus verre van ideaal.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Dat leest als zijnde eenzelfde effect als de Gaia's onder ls 👍🏻

Citaat van: Richi op september 24, 2021, 11:34:50
Ze maken de weergave toch nog ruimtelijker en 'lichter'. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar het speelt allemaal losser dan met de Virbrapods eronder. De voetjes die standaard onder de eindversterker zitten, zijn van aluminium zonder enige demping, dus verre van ideaal.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT