Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hokkie001

Ik meld mij hier weer even, ik heb de afgelopen dagen mij wat kunnen inlezen op de materie, al wachtende op mijn spulletjes  :bigsmile:

Nu is alles binnen, de software en cal files zijn gedownload en vanavond wil ik aan de slag, maar wat is wijs (lees: waar te beginnen). Dit is wat ik van plan ben te gaan doen:

- Software installeren op mijn MacBook en de geluidskaart kalibreren (dit is reeds gedaan)
- SPL meter kalibreren en op de juiste locatie (luisterpositie 45 graden richting center (die ik niet gebruik overigens))
- Mijn Yamaha versterker YPAO laten uitvoeren om de eerste settings (met name afstanden) grofmazig te laten instellen
- Met de SPL meter alle settings (db's) nalopen en eventueel corrigeren naar zo'n 75db
- Aansluiten de subwoofer afstellen met REW, hier ondervind ik problemen, omdat ik altijd na de YPAO de sub zijn fase/polarisatie op 180 zet, anders klinkt het voor geen meter (ik denk dat hier bij mij de grootste problemen zit)
- De gehele akoestiek meten van de woonkamer en fine-tunen waar nodig. (het is wel de livingroom, dus zelfgemaakte panelen en zooi gaat mijn vrouw niet leuk vinden).

Wat zie ik over het hoofd? Hebben jullie op voorhand al tips? Graag hoor ik van jullie!

Thnx, stay tuned ;)




morca

Citaat van: Hokkie001 op oktober 25, 2013, 15:11:53
Ik meld mij hier weer even, ik heb de afgelopen dagen mij wat kunnen inlezen op de materie, al wachtende op mijn spulletjes  :bigsmile:

Nu is alles binnen, de software en cal files zijn gedownload en vanavond wil ik aan de slag, maar wat is wijs (lees: waar te beginnen). Dit is wat ik van plan ben te gaan doen:

- Software installeren op mijn MacBook en de geluidskaart kalibreren (dit is reeds gedaan)
- SPL meter kalibreren en op de juiste locatie (luisterpositie 45 graden richting center (die ik niet gebruik overigens))
- Mijn Yamaha versterker YPAO laten uitvoeren om de eerste settings (met name afstanden) grofmazig te laten instellen
- Met de SPL meter alle settings (db's) nalopen en eventueel corrigeren naar zo'n 75db
- Aansluiten de subwoofer afstellen met REW, hier ondervind ik problemen, omdat ik altijd na de YPAO de sub zijn fase/polarisatie op 180 zet, anders klinkt het voor geen meter (ik denk dat hier bij mij de grootste problemen zit)
- De gehele akoestiek meten van de woonkamer en fine-tunen waar nodig. (het is wel de livingroom, dus zelfgemaakte panelen en zooi gaat mijn vrouw niet leuk vinden).

Wat zie ik over het hoofd? Hebben jullie op voorhand al tips? Graag hoor ik van jullie!

Thnx, stay tuned ;)

De sub loopt nog wel eens spaak met de db meter,dan meet ie met REW niet vlak met je front,s
Voor uiteindelijke intregatie vd sub/levels zou ik me op de REW meting richten,niet op de DB meter.
Eerst met de meter nalopen is geen overbodige luxe trouwens  ;)


Fase zal ook naar boven komen met een REW meting,dan weet je op hij goed staat. :)
Anders alle standen testen vd fase en elke stand meten

Succes!!  :)

Hokkie001

Pfff. Wat een avond gisteren. Na een hoop geklooi, geen steek verder! Op een MacBook Air werkt REW niet zoals verwacht (problemen met de MIDI/USB soundcard), dus heb ik vanochtend toch maar even een Windows installatie gedaan met BootCamp. REW moet even wachten, maar heb wel een ander artikel (die op de frontpage: http://www.soundoctor.com/whitepapers/subs.htm) doorgenomen en zijn adviezen opgevolgd. Man die audiodoctor weet waar hij het over heeft!

Wat gedaan en welke metingen zover:
- Alle distance ingesteld op 7 feet en de sub op 19 feet (zoals geadviseerd)
- Nagelopen met de SPL en alle speaker rond de 0 db kunnen afstellen (surround speakers op -1 db, subwoofer op +3 omdat ik dat iets strakker vind)
- Poorten van de frontspeaker dichtgestopt (ook op advies in het artikel).

Eerste indruk is RUST! Met mooi strak laag!!

Morgen of maandag even meten met REW

morca

Sounddokter is erg goed idd,hij handeld ook voor  JLaudio zaken af.

Poorten dicht pluggen helpt erg vaak heb ik hier thuis ook,resultaat na dsp veel rust net als bij jouw.
Je bent goed bezig zo. :thumbs-up:

Ik heb geen mac dus wat er verkeerd gaat? Misschien op het HTS forum wat over te vinden.

Hokkie001

Via andere (extra) software is het eea te manipuleren zodat de geluidskaart beter te gebruiken is, maar daar kreeg ik rare meldingen. Kortom op een Windows is het beter!

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Hokkie001

Eerste meting gedaan tussen de 20-100Hz. Een meting met de fase/polariteit op 0 en de tweede op 180 graden.

Hokkie001

Na wat puzzelen met het programma, hier een mooie meting!

Echter een behoorlijk piek in de 40Hz regio, maar dat blijkt een hardnekkige frequentie te zijn.

RalphH

Goed bezig!
Kun je er ook een keer 1 doen met EQ uit, vermoed dat deze nu aan staat namelijk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hokkie001

Hij staat op stereo + sub

Ik heb overigens (meerdere) meting gedaan tussen de 0 - 200Hz, daarbij heb ik de fase/polariteit schakelaar op 0, 45, 90, 135 en 180 gezet waarbij de 45 stand het mooiste resultaat gaf. Echter blijf ik tussen de 20 en 40 HZ en de 80 en 110 Hz twee pieken houden.


RalphH

Ik ken de Yamaha niet, dus wordt wat gissen.

Wat doet ie met stereo+sub?
Is dat een "direct" stand waarbij de sub het hele bereik mee aangeleverd krijgt?

Dacht dat er EQ mee deed omdat het hoog wat geboost lijkt, dit zie je wel vaker namelijk. Was puur een gok, als ik stereo +  sub lees denk ik eerder aan het volle bereik naar de fronts en het het volle bereik naar de sub en dus geen crossover/EQ.

Als je meet en je doet dit om de boel af te stellen voor film, dan moet je niet met een soort direct of speciale stereo setting werken, gebruik de setting die met crossover werkt (fronts op small, crossover op 80Hz om te beginnen), gok dat deze gewoon "stereo" heet.

Heb je al een keer een automatische meting laten doen door de receiver? Als dat het geval is, zet daar dan even alle EQ van uit. Meet sowieso ook je speakerslevels een keer met een dB meter in en werk vanaf daar verder. Als je dan alles qua plaatsing en fase optimaal hebt, kun je de receiver een keer een meting laten doen om te zien of dat iets brengt.

Om de beste fase setting te bepalen, doe je het best en meting van fronts (niet op large of direct zetten, gewoon small) zonder sub en een meting met enkel de sub (stekkers even uit fronts trekken).
Deze 2 metingen leg je over elkaar. de som van deze metingen is je ideale lijn.
Vervolgens kun je weer een meting maken met fronts en sub en met de fase gaan spelen. De meting die het beste overeen komt met de som van de afzonderlijke metingen, is de beste.

Heb t idee dat ik t wat warrig neer heb getypt, maar beter dan dit wordt t niet vandaag ;).

Ik ga nu zelf ff een filmpje kijken. Nogmaals Man of steel, maar nu met de buurmannen :headbanging:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hokkie001

@Ralph:

Bedankt voor je reactie, het was prima te lezen/begrijpen en veel van jouw tips had ik al toegepast! Ik heb de Yamaha als volgt ingesteld:
YPAO (auto) laten meten en vervolgens alles manuaal aangepast (small, filters uit, etc).
Alles SPL op 75db nagemeten (sub is wat lastig te meten, maar zit rond de 75db)
Alle luidspreker afstanden op 7feet gezet en de sub +12 feet (dus 19 feet), dit is door de "audiodoctor" aangeraden omdat dit "het" standaard is.
Crossover op de subwoofer max open (LFE) en in de Yamaha op 80.
Fase bepaald door SPL (zie openingspost) en REW meting (zie hierboven), bij mij staat de sub nu op 45 graden fase/polariteit?

Alles was (voor de REW) meting al zo ingesteld en de meting geeft eigenlijk twee "pijnpunten" weer die ik met de meting wil onderkennen, voor de rest ben ik tevreden!

Pijnpunt 1: +10/15db op 40Hz (duidelijk hoorbaar, maar (nog) niet storend)
Pijnpunt 2: +10 db op 80 en 110Hz (bij deze freq krijg ik zo'n zingende woonkamer, niet fijn)

morca

Pijnpunt 1 is je roommode,die dsp je alleen weg,maar jouw amp doet dat dus niet...

Pijnpunt2 heb je grote gepoorte frontspeakers?
,maak eens zonder sub een meting als dat zo is.
En belangrijker,luister eens of het zonder sub ook aanwezig is.

Plaatje /foto van je setup?

Die 2 dip,s zouden goed staande golven kunnen zijn.


Hokkie001

@Morca,

Jaaha, die Klipsch zijn staande luidsprekers met forse baspoorten aan de achterzijde, deze heb ik al dichtgestopt, toen ik de sub kocht! Dus de metingen zijn met dichtgestopte baspoorten.

Ik had de mains ook zonder sub gemeten (ook in de Yamaha sub uitgezet), maar die heb ik natuurlijk niet bewaard  :withstupid:

Dat moet ik vanavond (laat) nog maar eens doen... 

Wat als die pieken zonder sub ook worden weergegeven??!!

Hier een foto-tje:

Joske007

Staat je zitbank recht tegen een achterliggende muur, indien ja.
Zet je meetmicro en zitbank eens wat verder van de achterliggende muur.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Hokkie001

Citaat van: Joske007 op oktober 28, 2013, 20:57:15
Staat je zitbank recht tegen een achterliggende muur, indien ja.
Zet je meetmicro en zitbank eens wat verder van de achterliggende muur.

Ja, daar staat de bank inderdaad. Deze foto is genomen vanaf de bank. De meetmic heb ik precies op oorhoogte en afstand van de muur geplaatst (ik zit namelijk niet met mijn hoofd tegen de muur :hehe:). De afstand is dan zo'n 50cm de woonkamer in.

Als ik een sinustoon via REW afspeel op de bovengenoemde "pijnpunten" (dus 40, 80 en 110Hz), merk ik duidelijk op dat het laag afneemt halverwege mijn zitplaats EN de plaatst van de luidsprekers/subwoofer. Kort gezegd, de intensiteit van het laag is op mijn zitplaats gelijk aan als ik met mijn hoofd boven de sub zit.


morca

50 cm vd muur is niet veel,ik probeer zelf een meter aan te houden.

Als je het zonder sub meet en hoort het ook nog, zijn je fronts de oorzaak.
Het klinkt alsof je te dicht bij de muur zit,of een staande golf pakt op je luisterplek.
Als je de mic zeg 80 cm of een meter van de muur houd met meten,zou je meting er al beter uitzien denk ik.

Is alleen de vraag of je bank iets naar voren kan......eerst maar eens meten,
maar ook luisteren of je die nare bas alleen uit je fronts hoort.
Met je hoofd iets naar voren luisteren of het dan 'wegtrekt' 

Netje,s dat je alle fase standen al getest hebt  :thumbs-up:

RalphH

Citaat van: Hokkie001 op oktober 28, 2013, 19:53:26
Bedankt voor je reactie, het was prima te lezen/begrijpen en veel van jouw tips had ik al toegepast

Hmja, ik had mijn leeswerk niet echt gedaan vandaag ;D. Wel raar dat YPAO die pieken er niet uithaalt.
Je zou alle huidige waardes eens kunnen noteren en de meting opnieuw doen waarna je de REW nog eens draait. Kijken of ie de boel dan wel vlak trekt.

Fronts en wellicht de sub wat lucht geven kan zeker ook nog wat doen en de bank naar voren zoals aangehaald door Marco en Jos zou helemaal mooi zijn.

Citaat van: Hokkie001 op oktober 28, 2013, 20:17:47
Ik had de mains ook zonder sub gemeten (ook in de Yamaha sub uitgezet), maar die heb ik natuurlijk niet bewaard  :withstupid:

Beide even doen, ook juist de fronts even meten met de sub in de Yamaha aan en powerknopje op de sub uit.

En natuurlijk nog een watervalletje posten, vinden we leuk ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Hokkie001

Jullie geven mij genoeg huiswerk  :laugh:

Maar ik ga deze punten even één voor één nalopen en posten. Vanavond en morgen lukt niet, maar woensdag heb ik nog wel een gaatje...

morca

Je moet het als een hobby zien ,doe ik wel  ;)

Idd bekijk het even punt voor punt apart om eea uit te sluiten.
Hoe staat doe linkse front,midden op de lange muur denk ik?

Hokkie001

 :nopompom:Zeker Morca, ik zie het ook als hobby (ik ben al jaaaaren hobbyist in de audio, alleen mij nog nooit aangemeld op dit forum). Ik zal binnenkort eens een post over mijzelf openen in de "private home theater" deel.


Liber0

Hier een waterfall meting van mijn HT woonkamer na rew correctie

Sub   SVS pb12 nsd met rew correctie behringer 1012 ingesteld met 4 filters alleen onderdrukking
Front B&O Penta VOx     Center Monitor audio bronze center     Surrounds 4x sony pascal eerste serie
Amp  Pioneer VSX 1012 7.1



Hokkie001

Nieuwe dag, nieuwe kansen.

Meting 1: Mains en Subwoofer (geen aanpassingen in receiver o.i.d.) gewone 15-22.000Hz en een waterfall