Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.


Kingpin

Citaat van: morca op april 19, 2015, 23:39:45
Die van mij heeft hier wel wat van weg,met film kijken dan.
Valt me op dat hij op 30 hz ong 5 db boost tov die 15 db bij 20 hz.
Misschien komt dat door de kleine zolder.
In m'n woonkamer met XTZ roomanalyzer ging de sub tot 16Hz.
Hier tot 10Hz, en de bult komt waarschijnlijk door het volume of de ingestelde roommode (deze kun je instellen).

Kun je nog wat zeggen over de curve (gemeten waardes)?
Daar was ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Btw net weer paar uurtjes geluisterd, en blijf me toch wel verbazen hoe gebalanceerd/relaxed nu alles klinkt.
Het is zeker een blijvertje, voor een kleine zolderkamer pakt dit wel heel goed uit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Nieuwe meting gedaan met juiste mic standen.



Scheelt op zich niet zoveel. Blauw is gemeten waarden zonder correctie en de Groene lijn(en) is de gecorrigeerde curve die de "target" lijn volgt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

En m'n "Reference" curve, geeft alles zeer mooi in balans weer.
Plaatsing is ongekend precies, had niet gedacht dat dit mogelijk zou zijn om dit te realiseren op een kleine zolder.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack


yorkie13



Kingpin

De bult onder 20Hz krijg ik ook niet weg. De DDRC-22D is een pure stereo DSP, waarschijnlijk gaan ze ervanuit dat onder de 20Hz nagenoeg toch geen muziek hoorbaar is (wat in feite ook zo is), en niet veel subs gaan ook daadwerkelijk in-room verder dan 20Hz.

Wel mooi om te horen dat het ook daadwerkelijk wat doet.
De target curve werkt heel handig en doeltreffend ben ik achter.
Nu maar eens een paar weekjes lekker op me in laten werken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

PRJK

Nieuwe meting is gemaakt.

Hier de eerste meting. Weet niet goed wat nu verder te doen. Is auto-eq beste optie om filters te maken? Zou er anders iemand even willen kijken, ik zal de metingen in mdat type ook posten.




De metingen om in REW te importeren.
http://we.tl/fKDyqjH9Ct


PRJK

Citaat van: morca op april 28, 2015, 18:36:55
Hoe bedoel je auto dsp,mbv ADSY welke receiver heb je ?
Hoe staat het kantelpunt van je sub,die valt wel erg snel af bij 60 hz.

Ik heb een minidsp nanoavr hd. Er is geen frequentie ingesteld. Die dip was me ook opgevallen. Alles staat nu op uit. Speakers op large, gebruik rew via nanoavr HD (HDMI) naar mijn receiver. In de nanoavr staat bass management ook uit.

edit1: grafiek is bijgewerkt. Ook nieuwe metingen geupload.

RalphH

Is er in je receiver ook geen dsp ingesteld? Hoog en laag zijn nogal geboost. Kan toeval zijn, maar lijkt een beetje op de gemiddelde dsp (audyssey) actie.

Heb je ook een meting van de fronts incl. de sub? Kun je goed mee zien of de timing/fase in orde is.

Om het laag te bekijken, zou ik overigens de smoothing er wel afhalen, dat geeft een veel beter beeld.
Sub loopt wel lekker laag door zo trouwens. nice.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

PRJK

Citaat van: RalphH op april 28, 2015, 20:40:23
Is er in je receiver ook geen dsp ingesteld? Hoog en laag zijn nogal geboost. Kan toeval zijn, maar lijkt een beetje op de gemiddelde dsp (audyssey) actie.

Heb je ook een meting van de fronts incl. de sub? Kun je goed mee zien of de timing/fase in orde is.

Om het laag te bekijken, zou ik overigens de smoothing er wel afhalen, dat geeft een veel beter beeld.
Sub loopt wel lekker laag door zo trouwens. nice.

De eq in versterker (NAd t748) staat uit. De sub is niet gesmoothed. Hoe maak ik een meting van fronts plus sub? Ik heb nu iedere speaker individueel gedaan en die staan samen in het grafiekje dat ik gepost heb. Bedoel je dat ik de rears en sub uitvink en daar screenshot van maak of een andere meting? Het laatste weet ik niet hoe dat moet.

RalphH

Gebruik je nu een crossover in de receiver? Ik neem even aan van niet, anders zou je bij het meten van de fronts, een grafiek hebben die langer door loopt.
Om je sub mee te laten doen, moet je dus een crossover instellen. Zorg wel even dat je op je sub het filter helemaal open hebt staan (geen limiet in weergave dus), die lijkt nu namelijk het laag af te kappen boven de 50Hz (Morca gaf het ook al aan).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

PRJK

Citaat van: RalphH op april 28, 2015, 20:52:44
Gebruik je nu een crossover in de receiver? Ik neem even aan van niet, anders zou je bij het meten van de fronts, een grafiek hebben die langer door loopt.
Om je sub mee te laten doen, moet je dus een crossover instellen. Zorg wel even dat je op je sub het filter helemaal open hebt staan (geen limiet in weergave dus), die lijkt nu namelijk het laag af te kappen boven de 50Hz (Morca gaf het ook al aan).

Het is een SVS PB2000. Filter op sub staat op LFE. Heel het bassmanagement staat uit. Ik kan in de nanoavrHD een crossover instellen, welke waardes kan ik daar het beste invullen? Maar ik kan de sub ook mee laten spelen zonder crossover. Maakt dat uit welke manier ik kies?

edit1: krijg nu clipping errors, staat de sub te hard dan of kan ik die negeren?

edit2: Ik heb nu sub mee laten spelen door front left kanaal mee te mixen in het lfe signaal xover op 80Hz filter type LR48dB/oct


RalphH

Ahja, die zat er nog tussen.
Ik ken de nanoavr niet, maar als je daar een crossover instelt en het frontsignaal voedt, dan moet het goed komen.

Vind het wel raar dat je sub boven de 50 hz niets meer doet, moet tot ver boven de 120 hz doorlopen maar hij houdt er bij jou echt mee op.

Zou de sub met film niet zonder crossover mee laten doen.

Ff iets anders..
Wat voor bron gebruik je?
Zou wel een keer een testje doen of die of de receiver het decoden van dts/dolby het beste doet. Kan zomaar zijn dat de NAD dit veel mooier doet en dan is het haast zonde om de nano er tussen te zetten..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

PRJK

Citaat van: RalphH op april 28, 2015, 21:11:50
Ahja, die zat er nog tussen.
Ik ken de nanoavr niet, maar als je daar een crossover instelt en het frontsignaal voedt, dan moet het goed komen.

Vind het wel raar dat je sub boven de 50 hz niets meer doet, moet tot ver boven de 120 hz doorlopen maar hij houdt er bij jou echt mee op.

Zou de sub met film niet zonder crossover mee laten doen.

Ff iets anders..
Wat voor bron gebruik je?
Zou wel een keer een testje doen of die of de receiver het decoden van dts/dolby het beste doet. Kan zomaar zijn dat de NAD dit veel mooier doet en dan is het haast zonde om de nano er tussen te zetten..

Bron is HTPC met rew. PC decodeert, moet ook want nanoavrhd accepteert alleen pcm. Kan het feit dat het signaal zo verdwijnt aan de kamer kunnen liggen? Of kan de sub kapot zijn? Dus het kan wel kloppen dat ik denk dat de sub niet veel doet.  :-[ Mocht er iemand in de buurt zitten van Tilburg en willen helpen onder genot van een biertje of iets dergelijks dan bent je meer dan welkom.

RalphH

De ruimte kan zeker invloed hebben, maar compleet foetsie van alles boven de 50 lijkt mij zeer sterk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

felix01

ik heb een AM dual core aangeschaft;het laag is aangepast tot +/- 200hz
volledig freqeuntie bereik is gemeten,wat vinden de kenners hiervan?Wat zou er nog beter kunnen?
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

PRJK

Citaat van: RalphH op april 28, 2015, 21:20:41
De ruimte kan zeker invloed hebben, maar compleet foetsie van alles boven de 50 lijkt mij zeer sterk.

Waar zou dat dan aan kunnen liggen? Is er een manier daar achter te komen?

XtrmB

Citaat van: PRJK op april 28, 2015, 21:56:02
Waar zou dat dan aan kunnen liggen? Is er een manier daar achter te komen?

Kan je een foto maken van de amp van je sub dan kunnen we zien wat er is ingesteld

Bij mij ging de sub niet lekker mee omdat mijn fronts op large stonden, toen ik deze naar small zette ging de sub veel beter mee in het geluidsbeeld.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


PRJK

Hier een foto van de plate amp.



Kantelpunt kan ik niet individueel afstellen voor LFE. Ik kan alleen speakers op small zetten en dan frequentie ingeven, op de NAD tenminste. De nanoavr heeft wat meer mogelijkheden.

Heb ook mail gestuurd naar svs, die zeiden dat het een te verwachten kamer response was? :nopompom:
Die vroegen me om vanaf 1 meter te meten, dat ga ik straks eens proberen.

morca

Je plate staat goed

1 meter waarvanaf??
Rare vraag van SVS imo, je moet juist op je luisterplek meten en kijken hoe het daar is/klinkt.
Meetplek verschuif je nooit imo, de plaatsing van je sub of speakers schuiven lijkt mij een betere tip.

PRJK

Citaat van: morca op april 29, 2015, 10:19:48
Je plate staat goed

1 meter waarvanaf??
Rare vraag van SVS imo, je moet juist op je luisterplek meten en kijken hoe het daar is/klinkt.
Meetplek verschuif je nooit imo, de plaatsing van je sub of speakers schuiven lijkt mij een betere tip.

Meten 1 meter van de sub. Als ie dan nog steeds zo afvalt is er wat mis. Verplaatsen is op dit moment geen optie :(