Set van Hans

Gestart door chansig, oktober 27, 2006, 18:49:14

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Markus2

Citaat van: Exxar op maart 29, 2018, 09:25:31
Vergeet niet dat bij dat meten altijd een dode kamer gebruikt wordt. Dan mag je met nog zo'n mooi rechtlijnig verloop van 20 tot 20000 uitpakken, in een huiskamer waar geleefd wordt zal dat altijd anders uitpakken.
Uiteraard, maar als je het laatste als referentie hanteert, dan kan bijna wat voor de vuist weg fabrieken.
Citaat
De grootste gruwel vind ik de baspoorten aan de achterzijde van een luidspreker. In de dode kamer wordt altijd gemeten met de luidspreker in het midden van die kamer, op meters afstand van alle zijden. Ze zo'n perfect metende luidspreker dan in een kamer op bvb 50cm van een achterwand en boem, daar is het overdreven laag. Dan kun je in de weer met de meestal bijgeleverde foam pluggen om het laag te temmen, en als bonus wordt het midden ook al een stuk veranderd.
Een br-poort die nog significant invloed heeft op de weergave bij 50cm van de achterwand is volgens mij geen al te best systeem. Met de foampluggen verander je de laagweergave, zeker. Maar waar je op doelt is denk ik, roomgain. Dat de middenweergave vervolgens profiteert daarvan is logisch.

;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Zojuist even aan het rommelen geweest op zolder. Vanochtend 1 van de subs naar boven gezet. Daarnaast een extra dekbedje op de grond. Al denk ik dat die meer gaat doen achter de speakers.

Beetje neerzetten en dan maar even meten. Vervolgens luisteren....mwahhhh...klinkt niet verkeerd. Het klinkt te onrustig. Midden gebied is niet op orde. Laag ook nog te rommelig. Tweede sub ook maar even naar boven halen.

Als het allemaal goed zijn zondag de panelen in huis. Het zijn er 5 en 1.24 bij 1.24 dus flinke jongens.

Ws twee achter de speakers. Dan 1 achter de luisterplek en ws 2 naast de speakers. Dat is zoals ik het nu voor me zie.

Keep you posted...

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Citaat van: Exxar op maart 29, 2018, 09:25:31
Vergeet niet dat bij dat meten altijd een dode kamer gebruikt wordt. Dan mag je met nog zo'n mooi rechtlijnig verloop van 20 tot 20000 uitpakken, in een huiskamer waar geleefd wordt zal dat altijd anders uitpakken.

De grootste gruwel vind ik de baspoorten aan de achterzijde van een luidspreker. In de dode kamer wordt altijd gemeten met de luidspreker in het midden van die kamer, op meters afstand van alle zijden. Ze zo'n perfect metende luidspreker dan in een kamer op bvb 50cm van een achterwand en boem, daar is het overdreven laag. Dan kun je in de weer met de meestal bijgeleverde foam pluggen om het laag te temmen, en als bonus wordt het midden ook al een stuk veranderd.


https://www.harman.com/sites/default/files/AudioScience_0.pdf

Verplichte lectuur!  :)

Xander32

#6253
... ik ben heel benieuwd hoe de fraaie D&D's op het kamertje gaan presteren èn hoe jij het zelf gaat ervaren om naar boven te moeten gaan, wil je muziek luisteren  ::)

Citaat van: chansig op maart 29, 2018, 19:12:49
Zojuist even aan het rommelen geweest op zolder. Vanochtend 1 van de subs naar boven gezet. Daarnaast een extra dekbedje op de grond. Al denk ik dat die meer gaat doen achter de speakers.

Beetje neerzetten en dan maar even meten. Vervolgens luisteren....mwahhhh...klinkt niet verkeerd. Het klinkt te onrustig. Midden gebied is niet op orde. Laag ook nog te rommelig. Tweede sub ook maar even naar boven halen.

Als het allemaal goed zijn zondag de panelen in huis. Het zijn er 5 en 1.24 bij 1.24 dus flinke jongens.

Ws twee achter de speakers. Dan 1 achter de luisterplek en ws 2 naast de speakers. Dat is zoals ik het nu voor me zie.

Keep you posted...

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Markus2

'Kook. En wij verwachten uiteraard een bloemrijke lezing op termijn.

;D
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Op weg naar huis met 5 panelen. Mooie hobby....eerste paasochtend met een kar naar Rheden. :colgate:

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

#6257
Ik lees net op het ZBA forum dat Hans de panelen heeft opgehaald, veel plezier ermee Hans!

Maak je nog even een foto als de panelen op hun plek staan?

EDIT: Hans was me net voor  ;D

Groetjes Walter

chansig

#6258
K*tje Hans deel II. Panelen opgehaald. Ging allemaal voorspoedig. Karretje via de buren. Baard wilde wel rijden. Thuis aangekomen, boel uit de kar. Eerste paneel naar boven, 2e naar boven. Eerste verdieping voor de duidelijkheid. Andere drie in de gang.

Op naar de 2e. !@#$%^&*()(*&^%$#$%^&*()(*&^%$#@#$%^&*...te groot.  Past niet door het trapgat naar de 2e verdieping. :D :D :D :D :D

Met de hulp van Baard, in recordtijd, en met wat humor 5 panelen tot de juiste geknutseld. Ze staan nu dus eindelijk boven. Van de week even een paar haken kopen zodat er ook een paneel op het plafond kan. Heel even kort geluisterd, maar het klinkt nu al goed.

Ws morgen meer incl foto en een wat uitgebreidere beschrijving mbt het geluid.

Baard.......je weet het man, broeder, mattie... :headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging:

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Het is duidelijk dat meten niet jouw ding is!

Komt dat ooit wel goed met die weergave?  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

notoxus

Binnen 10 seconden de juiste conclusie getrokken  :headbanging:
Ben benieuwd naar de rest van het verhaal.   Succes :yin-yang:

Op een of andere manier kan ik dit topic al redelijk in cartoonstyle voor me zien  :pompom:
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx


HuubF

We komen graag een keer gezellig langs!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dolby

Citaat van: chansig op april  1, 2018, 15:55:22
Van de week even een paar haken kopen

Ben benieuwd of dit in een keer goed gaat.......😄

chansig

Anders ik wel.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

... ik meende dat er een plafond van gipsplaat hing; succes  :thumbs-up:  :)

Citaat van: chansig op april  2, 2018, 10:35:56
Anders ik wel.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Contour

Ik ben benieuwd naar de opstelling met de panelen, heb je een foto?

Gr. Walter

chansig

Goed, best wel wat gedaan vandaag. Aan de andere kant van de zolder moet de boel opgeruimd worden, dus hier alvast een begin mee gemaakt. Er kan veel weg en wat een speelgoed hebben we verzameld in de loop van de jaren.

Aan de andere kant van de zolder ook hard gewerkt. Nog geen paneel opgehangen, Karwei was dicht terwijl er op de website stond dat ze open waren. Helaas, projectje voor volgend weekend. Vervolgens met de rockwool van de panelen (die ik over had door het inkorten) de nis achter de speakers dichtgeknutseld. Kaasdoek besteld en dat komt er over de hele breedte en lengte dan voor.

Aan de achterkant gaat een soortgelijke constructie komen. Soort van bastrap over de complete achterlengte en hoogte van de kamer. Moet wel bij het stopcontact kunnen en idem bij de verwarming.

Van de week ook de panelen iets hoger zetten en het doek nog vast nieten. Nietjes gevonden, maar de machine is kapot. Optisch lijkt me dat, hoger zetten, mooier. Daarnaast eens gaan inlezen over de inzet van meerdere subs. Laag lijkt er in deze kamer voldoende. Maar mogelijk kan het nog strakker en beterder door de inzet van de subs.

Voor nu gaat met de iedere ingreep het geluid vooruit. Meen te kunnen zeggen dat het nu beter klinkt dan beneden. Paneel aan het plafond gaat me ws ook nog een hoop brengen.

@Contour: Foto komt als de boel (optisch) een beetje naar mijn zin is. Daarnaast moet ik er nu weer voor naar beneden lopen...pfffff.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Work In Progress foto's zijn ook leuk hoor, dat het nu nog een rommeltje is zal niemand je kwalijk nemen. Wat is de maat van de panelen ongeveer geworden  na de 'chop' sessie?

Gr. Walter

chansig

1 bij 1.24, dus er 24 cm vanaf gegaan.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Zijn nog steeds flinke jongens, verbaast me niet dat het hiermee nu al erg goed klinkt. Ook mooi dat de afval stukken al weer zijn hergebruikt.

Groetjes Walter

op eigen verzoek verwijderd.

Wanneer is de housewarming?

chansig

Geen idee...als het klaar is ? :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

 ;D

Dan rijst de vraag... Is af met of zonder de subs?

:laugh: