Teejooscoop

Gestart door Teejoo, november 21, 2006, 23:02:16

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bart_M

Citaat van: Teejoo op december 29, 2018, 20:49:30
Ik wil juist het LFE level apart kunnen regelen, en dat kan dan niet.

Waarom wil je dat? Dat kan toch ook als onderdeel van het full range kanaal?

morca

Citaat van: riwi op december 29, 2018, 20:59:05
Die hele thread is verwijderd nu. Incluis het plaatje.
Maar ik raak nooit wat kwijt :)
Yes die bedoel ik.
Je wilt je stereo signaal ook met de minidsp doen.
Dat zou ik niet doen dirac zou veel beter moeten zijn.
Geluidstechnisch bedoel ik dan.


jossie

#2302
Ik heb een tijdje terug voor iemand anders iets dergelijks bekeken. Die Velo sub (DD) heeft meerdere ingangen die gesommeerd worden zoals in een mengtafel. Je kunt dus het signaal low/high level en LFE eventueel tegelijk aansluiten en insturen. Dat wordt dan opgeteld. LFE niveau kun je dan in de processor instellen.

Edit: teruglezend begrijp ik nu dat je dit al wist geloof ik... (?)

Minidsp zou ik niet nemen in jouw setup, Bjorn heeft vast iets fraaiers.
Omni !

morca

Citaat van: jossie op december 29, 2018, 21:43:50
Ik heb een tijdje terug voor iemand anders iets dergelijks bekeken. Die Velo sub (DD) heeft meerdere ingangen die gesommeerd worden zoals in een mengtafel. Je kunt dus het signaal low/high level en LFE eventueel tegelijk aansluiten en insturen. Dat wordt dan opgeteld. LFE niveau kun je dan in de processor instellen.

Edit: teruglezend begrijp ik nu dat je dit al wist geloof ik... (?)

Minidsp zou ik niet nemen in jouw setup, Bjorn heeft vast iets fraaiers.
Dat laatste denk ik ook.
Niet doen in jouw setup.

Ik zet gewoon een 3e gepoorte sub aan voor film,die alleen onder a 40 hz meespeelt.
Is dat niks voor je ...dat geeft ook leuk punch bij film  :)

Teejoo

Citaat van: morca op december 29, 2018, 23:13:38
Dat laatste denk ik ook.
Niet doen in jouw setup.

Ik zet gewoon een 3e gepoorte sub aan voor film,die alleen onder a 40 hz meespeelt.
Is dat niks voor je ...dat geeft ook leuk punch bij film  :)
Ja, Ik wist dat de Velodyne het signaal kon mixen. Dat was ook het idee.

Met die 3e sub begon mijn hele verhaal eigenlijk ook, dan kon ik de rest voor muziek laten zoals het nu is. Want dat klinkt super. Dan zou ik beide Velodynes op sub 1 uitgang van de Arcam zetten, en de 2e op sub 2. Het enige nadeel is dat je geen separaat time alignment kunt doen en dat Dirac alle subs op 1 hoop gooit. Maar ik denk toch dat het door de 3e idd alleen voor film te gebruiken heel spectaculair kan zijn.

Maar ik ga morgen eens een aangepaste dirac curve proberen.

morca

Belangrijk is dat wel dat je gepoorte sub een lage tuning heeft.

Ok dat idee had je zelf ook al . ;D
Ik speel fullrange met de gesloten.
En met film gepoort met crossover op ong 40 erbij.
Klinkt erg strak en veel impact van het voelbaar laag.

Ik zou idd eerst nog ff met dirac stoeien.

denoontje

Citaat van: Teejoo op december 29, 2018, 23:43:28



Maar ik ga morgen eens een aangepaste dirac curve proberen.

post die eens dan kunnen we even meekijken

Staaled

Om een dedicated sub enkel het LFE kanaal te laten weergeven zullen alle speakers fullrange moeten spelen.
Anders gaat , in het geval van highlevel subs op de fronts , de derde sub gewoon aan bassmanagement voor de rest van de speakers doen.

Ik heb ooit een stereo-setup met duals gehad.
HT liep toen via een enkele sub op een crossover van 80 Hz.
Die deed dus alle (diepe) bass plus LFE.
Wel eens wat gevogeld daarmee in routing, waarbij mij enkel een verschil opviel tgv de type subwoofers en de plaatsing.


Nu speel ik met duals op 80 Hz.
Stereo dus ook en het leeuwendeel bij HT onder de 80 en LFE gaan via deze duals.

Strak laag : check.
Slam : check.
Maarrrr onder voorbehoud van een goede soundtrack. En daar hapert het gewoon vaak.
Veel is slapjes afgemixed en daar doe je gewoon niets aan.

En ja , je moet compromissen sluiten...........Let it go. :P

Dus een derde gepoorte sub met eea aan gedoe, je bass gewoon wat opkrikken bij HT, of twee flinke gepoorte subs ipv de Velo's.



"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Teejoo

#2308
Citaat van: Staaled op december 30, 2018, 09:50:35
Om een dedicated sub enkel het LFE kanaal te laten weergeven zullen alle speakers fullrange moeten spelen.
Anders gaat , in het geval van highlevel subs op de fronts , de derde sub gewoon aan bassmanagement voor de rest van de speakers doen.
Daar maak je een punt waar ik zelf ook al aan gedacht had en wat ik nog wilde checken, dus goed dat je het aanhaald!

Ik dacht en hoopte eigenlijk dat de redirected bass naar de frontspeakers zou gaan als deze op full range staan. Weet iemand hoe dat bij Arcam zit?

Als het zo is zoals jij beschrijft heeft het ook geen zin om met een externe x-over te gaan testen.


Teejoo

#2309
BTW, lees zojuist dit Dirac nieuws: https://www.dirac.com/news/dirac-live-bass-management-ces2019

Ik ben benieuwd wat dit in praktijk gaat doen vergeleken met de huidige Dirac sub EQ. Het zou mooi zijn als Arcam de 2 sub uitgangen dan ook elk een eigen vertraging kunnen geven.

Teejoo

#2310
Citaat van: denoontje op december 29, 2018, 23:57:34
post die eens dan kunnen we even meekijken
Ik heb deze eens gemaakt, maximaal profiterend van de bestaande piek. Suggesties?

Ik krijg wel een foutmelding na het optimizen. Heb ik normaal nooit gehad. Zie screenshots.

Teejoo

#2311
Deze is wellicht wat beter. Blijf wel die foutmeldingen houden.

Staaled

#2312
Citaat van: Teejoo op december 30, 2018, 11:02:17
Daar maak je een punt waar ik zelf ook al aan gedacht had en wat ik nog wilde checken, dus goed dat je het aanhaald!

Ik dacht en hoopte eigenlijk dat de redirected bass naar de frontspeakers zou gaan als deze op full range staan. Weet iemand hoe dat bij Arcam zit?

Als het zo is zoals jij beschrijft heeft het ook geen zin om met een externe x-over te gaan testen.
Bij mijn weten is alle consumenten bassmanagement altijd enkel naar de sub...........tenzij je geen sub hebt ( of dat zo aangeeft  ;)).
Dan doen de fronts wel het laag voor de rest.

Pro-audio ken ik zo 123 geen voorbeelden , maar daar is routing zeker mogelijk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Teejoo

#2313
Citaat van: Staaled op december 30, 2018, 13:36:53
Bij mijn weten is alle consumenten bassmanagement altijd enkel naar de sub...........tenzij je geen sub hebt ( of dat zo aangeeft  ;)).
Dan doen de fronts wel het laag voor de rest.

Pro-audio ken ik zo 123 geen voorbeelden , maar daar is routing zeker mogelijk.
De oude Lexicons konden het in elk geval, en ik dacht Tag ook. Maar het was in feite overbodig als het LFE nog apart regelbaar zou zijn. Je wilt het sub kanaal in feite zo goed mogelijk laten samenspelen met je bass limited frontspeakers. LFE daarentegen is juist leuk om mee te spelen en naar smaak in te zetten. Nu wordt dat helaas op een hoop gegooid.

Het feit dat het LFE kanaal bijna nergens meer apart regelbaar is tov het sub kanaal heeft volgens mij de met standaard chipsets te maken die iedereen gebruikt. Je moet nu denk ik al naar Trinnov etc gaan kijken denk ik.

buckler

#2314
Citaat van: Staaled op december 30, 2018, 13:36:53
Bij mijn weten is alle consumenten bassmanagement altijd enkel naar de sub...........tenzij je geen sub hebt ( of dat zo aangeeft  ;)).
Dan doen de fronts wel het laag voor de rest.



En de cirkel is rond... ;)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

denoontje

Citaat van: Teejoo op december 30, 2018, 11:19:21
Ik heb deze eens gemaakt, maximaal profiterend van de bestaande piek. Suggesties?

Ik krijg wel een foutmelding na het optimizen. Heb ik normaal nooit gehad. Zie screenshots.

had je hem eerst vlakker lopen ..zeg maar 25-65 hrz recht verbonden zonder de berg?

je hebt wel veel oieken en dalen zeg met onderling veel db verschil.
Is de locatie waar de sub nu staat wel een optimale?

Teejoo

#2316
Citaat van: denoontje op december 30, 2018, 20:15:31
had je hem eerst vlakker lopen ..zeg maar 25-65 hrz recht verbonden zonder de berg?

je hebt wel veel oieken en dalen zeg met onderling veel db verschil.
Is de locatie waar de sub nu staat wel een optimale?
Ja, eerst liep hij vlakker.

Qua plaatsing staat ze in feite naast de luisterplek (303 lijn), waarbij de linker effectiever en dieper gaat door de vorm van de kamer. Zie plaatje voor de vorm van de kamer.


Teejoo

#2317
Ik moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van die Movie stand op de Veldodynes.. Alleen moet ik dan niet ook nog eens boosten met dirac. Ik moet ook een beetje rekening houden met de buren.

De Dirac curve alleen was een verbetering, maar nog niet het effect van de movie eq.

Aanvulling: wat wel grappig is dat als ik alleen bij de sub die minder optimaal staat wel Movie eq aanzet hij qua klank bijna gelijk trekt met het andere exemplaar. Beide subs aan 1 zijde bij elkaar zetten heeft dat zelfde effect, alleen mis ik dan toch iets aan de rechterzijde. Plaatsing is alles blijkt maar weer, maar de vorm van m'n kamer is nou eenmaal wat het is.

Het is net een hobby  ;D

jossie

Kun je ergens in de keten eenvoudig een eigen filter invoeren en aan- en uitzetten? Een PEQ op 25 Hz, +6 dB met een Q van 0.5 geeft ongeveer de eerder door mij aangehaalde curve.

Heb je nog gekeken naar de uitslag van de woofers? Die geven een duidelijke indicatie of er nog voldoende rek in zit om te optimaliseren.

Grappig dat jij nog 220V hebt. Wij hebben allemaal 230  ;D
Omni !

Teejoo

#2319
Citaat van: jossie op december 31, 2018, 11:18:56
Kun je ergens in de keten eenvoudig een eigen filter invoeren en aan- en uitzetten? Een PEQ op 25 Hz, +6 dB met een Q van 0.5 geeft ongeveer de eerder door mij aangehaalde curve.

Heb je nog gekeken naar de uitslag van de woofers? Die geven een duidelijke indicatie of er nog voldoende rek in zit om te optimaliseren.

Grappig dat jij nog 220V hebt. Wij hebben allemaal 230  ;D
:D :D

Ik heb nog even gekeken naar de woofers en daar zit nog ruim voldoende rek in. Ik kan verder geen losse filters invoeren.

Maar ik heb inmiddels een curve waar ik erg tevreden mee ben moet ik zeggen. Dus subs weer netjes in de neutrale stand en dan dit filter geladen.

Ik heb de nu de gewenste stevige strakke sound in het laag zonder wollig te zijn met muziek, met een heel aardig sub laag LFE fundament als het zich voordoet bij films. Ik heb wel de sub die door de plaatsing minder SPL heeft iets bijgetrokken qua volume.

Kortom, het klinkt nu erg mooi in balans met de rest van het akoestisch geweld  8) En daar gaat het uiteindelijk om, ondanks dat het meettechnisch natuurlijk aangedikt is.

maximus79

#2320
Citaat van: Teejoo op januari  1, 2019, 19:48:00
:D :D

Ik heb nog even gekeken naar de woofers en daar zit nog ruim voldoende rek in. Ik kan verder geen losse filters invoeren.

Maar ik heb inmiddels een curve waar ik erg tevreden mee ben moet ik zeggen. Dus subs weer netjes in de neutrale stand en dan dit filter geladen.

Ik heb de nu de gewenste stevige strakke sound in het laag zonder wollig te zijn met muziek, met een heel aardig sub laag LFE fundament als het zich voordoet bij films. Ik heb wel de sub die door de plaatsing minder SPL heeft iets bijgetrokken qua volume.

Kortom, het klinkt nu erg mooi in balans met de rest van het akoestisch geweld  8) En daar gaat het uiteindelijk om, ondanks dat het meettechnisch natuurlijk aangedikt is.
Is het niet verstandiger om je begin punt niet op 0db te laten beginnen en het verschil zeg -5db bijvoorbeeld je sub harder te zetten? Je dips worden nu de volle 10db versterkt.

Een beetje op basis van dit document.

https://www.dropbox.com/s/y8udlbg22kom4py/A%20Brief%20Guide%20To%20Creating%20custom%20target%20curves%20in%20Dirac%20Live%20Rev%202.1.pdf?dl=0
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: maximus79 op januari  1, 2019, 19:56:06
Is het niet verstandiger om je begin punt niet op 0db te laten beginnen en het verschil zeg -5db bijvoorbeeld je sub harder te zetten? Je dips worden nu de volle 10db versterkt.

Een beetje op basis van dit document.

https://www.dropbox.com/s/y8udlbg22kom4py/A%20Brief%20Guide%20To%20Creating%20custom%20target%20curves%20in%20Dirac%20Live%20Rev%202.1.pdf?dl=0
Goed punt.
Je moet niet teveel naar je target boosten.
Beter je target iets lager leggen en idd de sub wat harder.
Pas wel op een nul/dip kan heel laag liggen.
Dat is weer een te lage target .

Teejoo

#2322
Citaat van: maximus79 op januari  1, 2019, 19:56:06
Is het niet verstandiger om je begin punt niet op 0db te laten beginnen en het verschil zeg -5db bijvoorbeeld je sub harder te zetten? Je dips worden nu de volle 10db versterkt.

Een beetje op basis van dit document.

https://www.dropbox.com/s/y8udlbg22kom4py/A%20Brief%20Guide%20To%20Creating%20custom%20target%20curves%20in%20Dirac%20Live%20Rev%202.1.pdf?dl=0
Thanks, daar zal ik ook nog eens mee gaan experimenteren.

Aanvulling, je ziet wel dat Dirac zelf ook al de rem erop zet qua boost waardoor de maximale boost ook wel weer meevalt.

maximus79

Citaat van: Teejoo op januari  1, 2019, 20:19:30
Thanks, daar zal ik ook nog eens mee gaan experimenteren.

Aanvulling, je ziet wel dat Dirac zelf ook al de rem erop zet qua boost waardoor de maximale boost ook wel weer meevalt.
Ja de maximale 10db boost, wat erg veel is toch?  Ten minste wat ik altijd begrepen heb.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Teejoo

#2324
Citaat van: maximus79 op januari  1, 2019, 20:23:58
Ja de maximale 10db boost, wat erg veel is toch?  Ten minste wat ik altijd begrepen heb.
Ik hield bij TMREQ idd ook altijd max 6db aan en deed het idd meer zoals jij al voorstelt. Zal er zeker nog eens mee spelen. Voordeel is dat je gewoon kinder energie de ruimte inpompt die alleen maar voor meer overlast kan zorgen. Jammer dat je de curve niet gewoon in z'n geheel omlaag kunt trekken.

Maar wel al blij dat ik hetgeen ik miste middels dirac kan regelen zonder extra subs etc!