Teejooscoop

Gestart door Teejoo, november 21, 2006, 23:02:16

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Teejoo

#1425
Citaat van: Bart_M op september 24, 2011, 22:56:31
Ik heb nog nooit een 7.1 opstelling gehad, maar de side speakers zijn dus een stuk belangrijker dan de back kanalen? Opvallend dat een "simpel" M1 speakertje al een verbetering geeft.
Ik denk niet belangrijker. De plaatsing daarentegen is wel heel belangrijker, vandaar denk ik ook het succes met de M1 speaker. Als je dan natuurlijk op homogeniteit gaat letten valt de M1 wel door de mand.
Bij mij was de homogeniteit top, maar kon je door de te korte afstand de speakers plaatsen in de geluidsbubble. 7.1 zorgt wel voor een iets scherper beeld in de surroundbubble, vandaar mijn initiële voorkeur.

Robbo

Nee ik bedoel de DS8 verder naar achter en hoger te hangen op de zijmuur.

Kjelt

Citaat van: Teejoo op september 25, 2011, 10:57:18
Ik denk niet belangrijker. De plaatsing daarentegen is wel heel belangrijker, vandaar denk ik ook het succes met de M1 speaker. Als je dan natuurlijk op homogeniteit gaat letten valt de M1 wel door de mand.
Bij mij was de homogeniteit top, maar kon je door de te korte afstand de speakers plaatsen in de geluidsbubble. 7.1 zorgt wel voor een iets scherper beeld in de surroundbubble, vandaar mijn initiële voorkeur.
Jammer dat er geen plaatje van de plaatsing is te zien (zal wel ergens in dit topic staan maar met 57 pagina's is dat niet meer direct toegankelijk).

Teejoo

Citaat van: Kjelt op september 26, 2011, 08:56:13
Jammer dat er geen plaatje van de plaatsing is te zien (zal wel ergens in dit topic staan maar met 57 pagina's is dat niet meer direct toegankelijk).
Zie eerste post.

Kjelt

Herkenbaar probleem, de ruimte is niet breed genoeg om de perfecte plaatsing te realiseren. Daar heb ik zelf ook last van.
Wat ik me wel afvraag is of je niet informatie gaat missen met 5.1 tov 7.1, beetje lastig AB te testen alleen  :D

Teejoo

Citaat van: Kjelt op september 26, 2011, 12:01:40
Herkenbaar probleem, de ruimte is niet breed genoeg om de perfecte plaatsing te realiseren. Daar heb ik zelf ook last van.
Wat ik me wel afvraag is of je niet informatie gaat missen met 5.1 tov 7.1, beetje lastig AB te testen alleen  :D
In principe mis je geen informatie, aangezien bij een discrete 7.1 mix de surround back kanalen bij de side surrounds worden gemixed tot 2 surroundkanalen.

riwi

Toen ik mijn rears heb vervangen door dezelfde als de voorspeakers vond ik dat ik er vooral op vooruit was gegaan kwa plaatsing aan de zijkanten. Dus niet alleen een diffuse 3D bubble, maar echt aanwijsbare details aan de zijkanten. Een soort stereo image aan de zijkanten. Ik denk dat je dat mist als je de rears door kleinere speakers gaat vervangen.
Aan de andere kant heb je in de nieuwe situatie 803 voor en 805 achter en dat match ook goed, waarschijnlijk beter dan de ds8 die je als sides had.

Grindtegel

Citaat van: riwi op september 26, 2011, 16:30:44
Toen ik mijn rears heb vervangen door dezelfde als de voorspeakers vond ik dat ik er vooral op vooruit was gegaan kwa plaatsing aan de zijkanten. Dus niet alleen een diffuse 3D bubble, maar echt aanwijsbare details aan de zijkanten. Een soort stereo image aan de zijkanten.

Dat idee heb ik ook sinds ik rondom gelijke speakers heb.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

denoontje

Citaat van: Grindtegel op september 26, 2011, 18:28:55
Dat idee heb ik ook sinds ik rondom gelijke speakers heb.

eerste wat ik ook dacht.

Mijn bubble ging destijds enorm vooruit toen mijn dipolen eruit gingen en vervangen werden door dezelfde als de fronts.

Nu even bj mij wat kleinere surrounds, maar als ik de kans nog krijg ga ik ook daar weer grotere zetten

Martijnst1990

Kan ik me ook volledig bij aansluiten, hele verbetering in surround.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Teejoo

Citaat van: denoontje op september 26, 2011, 19:54:48
eerste wat ik ook dacht.

Mijn bubble ging destijds enorm vooruit toen mijn dipolen eruit gingen en vervangen werden door dezelfde als de fronts.

Nu even bj mij wat kleinere surrounds, maar als ik de kans nog krijg ga ik ook daar weer grotere zetten
Ik gebruik de DS8 ook niet meer als dipool, maar gewoon als monopool. Dus hij klinkt toch best gelijk aan de andere nautilus speakers. De 805 die ik als rear inzette, en nu als gewoon surround klinkt echt bijna gelijk aan de 803. Ik heb ze namelijk tijdens de verhuizing een tijdje naast elkaar gehad. Ik had zelf gedacht dat het verschil redelijk groot zou zijn. Een set 803's voegt dan ook weinig toe, vooral omdat ik niet fullrange draai.

Maar de overstap naar de gelijke serie speakers rondrom is inderdaad een must voor een goede homogene sound. Ik heb nu ook een mooi stereo image achter. Dat heb ik ook ingeregeld (lees plaatsing speakers perfectioneren) door een stereo track over de achterspeakers te laten horen. Je kunt dan net als bij de frontspeakers ook schuiven tot je de stem etc perfect hebt, alleen van achteren.

blue-eyes

Dus eigenlijk zeg je dat je 5.1 / 7.1 met 805's moet doen ;)


En ja, ik heb zelf nu de JBL Ti-K10's als front, maar de beste bubble had ik met rondom de Ti-K2's......
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Citaat van: Blue-Eyes op september 26, 2011, 20:49:32
Dus eigenlijk zeg je dat je 5.1 / 7.1 met 805's moet doen ;)


En ja, ik heb zelf nu de JBL Ti-K10's als front, maar de beste bubble had ik met rondom de Ti-K2's......
Nee, dat vind ik dus niet nodig omdat de 805's dat ook erg netjes doen.

blue-eyes

Niet nodig vinden is iets anders dan erkennen dat er iets beters is :P


Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Citaat van: Blue-Eyes op september 27, 2011, 07:18:50
Niet nodig vinden is iets anders dan erkennen dat er iets beters is :P

It's goed with joe!

blue-eyes

Ik zal niet verder gaan, ik had gisteren nog "ruzie" met iemand uit je buurt waarvan ik aangaf hem een duitser te vinden :D . Dat lag best gevoelig :D :D




maar, al wat reacties mogen ontvangen op je versterker?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Citaat van: Blue-Eyes op september 27, 2011, 20:15:07
Ik zal niet verder gaan, ik had gisteren nog "ruzie" met iemand uit je buurt waarvan ik aangaf hem een duitser te vinden :D . Dat lag best gevoelig :D :D




maar, al wat reacties mogen ontvangen op je versterker?
Nee, nog niet. Ik heb gelukkig tijd, en dat moet je met dit soort dingen hebben. Hij staat ook alleen nog maar hier op het forum.

TheSpeedSkater

Citaat van: Blue-Eyes op september 27, 2011, 20:15:07
Ik zal niet verder gaan, ik had gisteren nog "ruzie" met iemand uit je buurt waarvan ik aangaf hem een duitser te vinden :D . Dat lag best gevoelig :D :D




maar, al wat reacties mogen ontvangen op je versterker?
Raphie?  :D
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

blue-eyes

Nee, die woont bij mij in de buurt. Teejoo woont iets verder weg. T.'s stadsgenoten praten duits, maar dat mag je niet zeggen :D


Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Citaat van: Blue-Eyes op september 28, 2011, 07:21:00
Nee, die woont bij mij in de buurt. Teejoo woont iets verder weg. T.'s stadsgenoten praten duits, maar dat mag je niet zeggen :D
Ezzebleef, wat unne kwatsj. Veer spreke algemein beschaaf Mestreechs! Stomme Hollender!  :D

blue-eyes

HEhehehehehe


Citaat van: Teejoo op september 28, 2011, 19:41:24
Ezzebleef, wat unne kwatsj. Veer spreke algemein beschaaf Mestreechs! Stomme Hollender!  :D

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

#1446
En de volgende track gemasterd in de Teejooscoop is gereleased!:

:pompom: CONNECTED by Kixxx Development  :pompom:  O0(http://www.beatport.com/#release/connected/816835)



Teejoo

#1447
Citaat van: Teejoo op september 25, 2011, 10:57:18
Bij mij was de homogeniteit top, maar kon je door de te korte afstand de speakers plaatsen in de geluidsbubble. 7.1 zorgt wel voor een iets scherper beeld in de surroundbubble, vandaar mijn initiële voorkeur.
Sinds heel lang weer eens een paar experimenteeruurtjes achter de rug. De aanleiding was na inmiddels een dikke 2 maanden met 5.1 draaien dat het op zich prima klonk, maar dat ik het toch wel als minder pakkend ervaarde. Ik houd namelijk wel van een scherp getekend straight in your face surroundgeluid. Het moet gewoon 1:1 tastbaar zijn.  

Zoals hierboven in de quote reeds aangegeven zorgde 7.1 toch altijd voor een scherper 3D geluidsplaatje. Maar dan liep ik dus weer tegen het probleem dat de side surround aanwijsbaar waren in de surroundbubble. Vandaag bedacht dat ik wellicht eens kon testen de side surrounds iets verder naar voren te schuiven door nieuwe gaten te boren, hoewel dat bij mij maar zeer beperkt mogelijk is. Vandaar evenens de bank enkele cm naar achteren.

En deze combinatie van aanpassingen blijkt toch wel een erg goede oplossing te zijn! Er is nu een enorm homogene surroundbubble mèt een perfecte steering. In Cars 2 bijvoorbeeld zeer duidelijk hoorbaar. Zo zie je dat je na 5 jaar tweaken steeds weer kleine stapjes kunt zetten. De eindversterkers gaan dus niet verkocht worden. (Zoals jullie wellicht al doorhadden was ik ze ook niet echt fanatiek aan het verkopen omdat er toch ergens in mijn hoofd een twijfel was).

Het is toch net een hobby  :D

blue-eyes

Gelukkig dan maar, de eventuele verkoop heeft je wellicht wel het zetje gegeven om na te denken en het verschil te toetsen ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

#1449
Citaat van: Blue-Eyes op december  3, 2011, 21:51:53
Gelukkig dan maar, de eventuele verkoop heeft je wellicht wel het zetje gegeven om na te denken en het verschil te toetsen ;)
Zou zo maar kunnen. Ik weet wel dat ik gewoon veel minder zit te tweaken en testen vergeleken met vroeuger. Soms maak ik mezelf dan wellicht ook wijs dat ik minder kritisch moet luisteren en genieten van de film. Dat gebeurt dan ook, maar toch hoor ik dat het voor mijn gewenst niveau niet 100% is. En dan ga ik op een gegeven moment toch verder. Ik ben gewoon ook erg gevoelig voor het akoestische geluidsbeeld. Maar net als in mijn vorige woning komr er een moment dat het perfect is ingeregeld en op elkaar is afgesteld. Heb ik daar ook jaren over gedaan. En dan is het ook goed.