Voorbereiding op DBT tussen 2 extremen.

Gestart door B., maart 12, 2012, 17:31:24

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Is luchtverplaatsing van de geluidsweergave uit luidsprekers nauwkeurig te meten (nauwkeuriger dan ons gehoor dat doet)?

JA
6 (50%)
NEE
6 (50%)

Totaal aantal stemmen: 12

Peerless Monster

Citaat van: S@m op maart 15, 2012, 09:57:25
Dat valt wel mee.

Neem twee baby's, laat ze huilen en jij gaat in een DBT je eigen kind eruit halen...

Verschillen ze ook in prijs? ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

#401
Citaat van: S@m op maart 15, 2012, 09:57:25
Dat valt wel mee.

Neem twee baby's, laat ze huilen en jij gaat in een DBT je eigen kind eruit halen...
Als audiofiel kan je beter de baby meenemen die het minste huilt  :D

maar ik denk dat de prioriteiten niet meer bij audio liggen.

Han S

Citaat van: frank2 op maart 15, 2012, 09:29:33
en hier komen we precies bij de essentie van het hele verhaal.
daarnaast wat is het nut van zo'n test? "believers weten dat er verschil bestaat, en de "non believers" willen of kunnen het niet horen.

Verder vergeten we voor het gemak de subtiele verschillen zoals ruimtelijkheid, plaatsing e.d. die pas naar voren komen bij langer lusiteren of omdat de kabel gesetteld is.

Maar ik wens de TS veel succes, ik zal hier niet aan meedoen, heb er echt geen behoefte aan.
(dit is meteen weer de laatste post in dit topic van mij)

De essentie van het hele verhaal? Vind je dat nou zelf niet flauw? Ik heb gisteren uitgelegd hoe ik al jaren ervaar hoe het gehoor ons in de maling neemt. Non believers weten dat er geen verschil bestaat en believers willen daar niet aan, is dat misschien een stelling? 180 graden uit fase met jouw mening, maar we hebben het al zo vaak geprobeerd en die verschillen zijn nog nooit aangetoond in een test die goed was dichtgetimmerd.

Ik heb eens een beloning van 1000 euro uitgeloofd aan een believer die meende het verschil te kunnen horen tussen een interlink van een halve meter en een van een meter en een ander forumlid deed daar 1000 euro bij, dus 2000 euro had hij zo in zijn zak kunnen stoppen. Maar het moet nog gebeuren. Er is een Amerikaan die een miljoen heeft uitgeloofd aan degene die het verschil aantoont tussen speakerkabels van gelijke dikte.

En  die subtiele verschillen in ruimtelijkheid, denk je dat een groter stereobeeld beter is? Daar heb ik een apparaat voor die het stereobeeld zo breed maakt als je wilt. Maar wat zo'n apparaat in feite doet is een fasefout introduceren. De technicus/non believer weet dat, de believer is van mening dat een versterker die een breder plaatje neerzet per definitie beter is. Maar in feite is die versterker niet zo goed ontworpen want een versterker moet versterken en er verder niets aan veranderen.

De discussie tussen believers en non believers is ingewikkeld en zal vaak tot vervelende opmerkingen leiden, welke kunnen worden voorkomen als men iets langer en beter nadenkt en ad hominem uitlatingen tracht in te slikken. Stuk gezelliger ook.

Builder

Ja Rens,
Heel veel plezier met de aankomende baby!! Dat zal een heel ander geluid gaan geven  :D

Om even terug te komen op het topic....
Als je zo`n blind test gaat doen lijkt het mij wel handig om dat op een hele mooie (goede) high end set te doen.
Als je dat niet doet gaat alle winst wat je met high end kabels kan bereiken verloren!!
Door bijvoorbeeld de bekabeling in de speakers enz...

Raphie

toch wel grappig te lezen, hoe meer mensen professioneel ervaring met audio hebben, des te critischer ze zijn tegenover kabels  :D
JBL PRX Power!

Builder

Citaat van: Raphie op maart 15, 2012, 10:43:23
toch wel grappig te lezen, hoe meer mensen professioneel ervaring met audio hebben, des te critischer ze zijn tegenover kabels  :D

Volgens mij is het net andersom  ;)


AbZ

#407
@Han S, wat doe jij aan 'schone' stroomvoorziening, if anything at all?  (Niet de groene.)

S@m

Citaat van: Han S op maart 15, 2012, 10:40:53
Ik heb gisteren uitgelegd hoe ik al jaren ervaar hoe het gehoor ons in de maling neemt.
Omdat jij dat al jaren ervaart wil dat nog niet zeggen dat jouw waarheid de waarheid is. Ik ervaar al vele jaren iets heel anders...

Citaat
De discussie tussen believers en non believers is ingewikkeld en zal vaak tot vervelende opmerkingen leiden, welke kunnen worden voorkomen als men iets langer en beter nadenkt en ad hominem uitlatingen tracht in te slikken.

Haha, da's zeker de reden dat 'believers' met een grote boog om dat andere forum heen lopen   :sigh:

Builder

Citaat van: AbZ op maart 15, 2012, 11:09:38
@Han S, wat doe jij aan 'schone' stroomvoorziening, if anything at all?  (Niet de groene.)

Schone stroomvoorziening? daar geloven ze ook niet in (hoor je toch ook niet)  :D

Peerless Monster

Citaat van: morca op maart 15, 2012, 10:52:57
2 ,een tweeling bedoel ik is de hoofdprijs  ;)

Vriend van me is in juli uitgerekend... Van een tweeling.
Gelukkig is het er bij ons maar eentje hoor ;).

Citaat van: Builder op maart 15, 2012, 10:41:40
Ja Rens,
Heel veel plezier met de aankomende baby!! Dat zal een heel ander geluid gaan geven  :D

Thanks! Ja en alle tijd gaan opslokken. Ben er bang voor ;D
Maar ja wel een streepje verder in het leven. Op mijn 34e ben ik er wel klaar voor (denk ik ;D).

Citaat van: Builder op maart 15, 2012, 10:41:40
Om even terug te komen op het topic....
Als je zo`n blind test gaat doen lijkt het mij wel handig om dat op een hele mooie (goede) high end set te doen.
Als je dat niet doet gaat alle winst wat je met high end kabels kan bereiken verloren!!
Door bijvoorbeeld de bekabeling in de speakers enz...

Helemaal mee eens. Maar dat is nu erg mooi ook van deze DBT. De voorwaarden gaan in overleg.
Ik denk dat de "non-believers" dit ook erg goed vinden als voorwaarde.
Maar wat is high end?
Ik ken High end sets waar ik verschillen in kabels weinig tot niet hoor en andersom.

Citaat van: Han S op maart 15, 2012, 10:40:53
Ik heb gisteren uitgelegd hoe ik al jaren ervaar hoe het gehoor ons in de maling neemt. Non believers weten dat er geen verschil bestaat en believers willen daar niet aan, is dat misschien een stelling? 180 graden uit fase met jouw mening, maar we hebben het al zo vaak geprobeerd en die verschillen zijn nog nooit aangetoond in een test die goed was dichtgetimmerd.

Ik heb eens een beloning van 1000 euro uitgeloofd aan een believer die meende het verschil te kunnen horen tussen een interlink van een halve meter en een van een meter en een ander forumlid deed daar 1000 euro bij, dus 2000 euro had hij zo in zijn zak kunnen stoppen. Maar het moet nog gebeuren. Er is een Amerikaan die een miljoen heeft uitgeloofd aan degene die het verschil aantoont tussen speakerkabels van gelijke dikte.

Vraag ik me ook af hoor of je het verschil in die lengtes nog kan horen bij eenzelfde kabel.
Ook dat psyche ons voor de gek kan houden, terwijl de werkelijkheid anders in elkaar zit geloof ik ook.
Maar ik denk dat je ook niet moet uitvlakken dat er weldegelijk verschillen zijn in kabels en merken onderling.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

S@m

Citaat van: Builder op maart 15, 2012, 11:14:26
Schone stroomvoorziening? daar geloven ze ook niet in (hoor je toch ook niet)  :D

'Ze' horen zelfs geen verschil tussen diverse versterkers...  

Builder

Citaat van: S@m op maart 15, 2012, 11:16:16
'Ze' horen zelfs geen verschil tussen diverse versterkers...  

Ja hahaha   :laugh: Willen ze waarschijnlijk ook niet horen, die dingen kosten vaak wat meer dan hun hele set  :devil:

AbZ

Citaat van: S@m op maart 15, 2012, 11:16:16
'Ze' horen zelfs geen verschil tussen diverse versterkers... 
Als ik me niet vergis was dat de conclusie in een testopzet waarbij een aantal makkelijk meetbare kwantitatieve verschillen tussen versterkers bij voorbaat werden uitgesloten.  Die spelen in de praktijk natuurlijk vaak wel een rol, zeker als je specifiek voor een bepaalde speaker iets gaat uitzoeken.  Dit wekt op mij de indruk alsof de test in zekere zin 'onschadelijk' was gemaakt.  Ook werd de 'statistiek' gedaan door iemand die daar geen verstand van heeft, hoewel ik niet zeker weet of dat nog uitmaakte.

Citaat van: Builder op maart 15, 2012, 11:23:06
Ja hahaha   :laugh: Willen ze waarschijnlijk ook niet horen, die dingen kosten vaak wat meer dan hun hele set  :devil:
Meer dan die van Han?  ::) 
Hey, er is best zinnige kritiek mogelijk op zo'n test (zie hierboven) maar jij bent daar nog niet toe in staat gebleken.

S@m

Citaat van: AbZ op maart 15, 2012, 11:29:34
Als ik me niet vergis was dat de conclusie in een testopzet waarbij een aantal makkelijk meetbare kwantitatieve verschillen tussen versterkers bij voorbaat werden uitgesloten.  Die spelen in de praktijk natuurlijk vaak wel een rol, zeker als je specifiek voor een bepaalde speaker iets gaat uitzoeken.  Dit wekt op mij de indruk alsof de test in zekere zin 'onschadelijk' was gemaakt.  Ook werd de 'statistiek' gedaan door iemand die daar geen verstand van heeft, hoewel ik niet zeker weet of dat nog uitmaakte.

Dat zou best kunnen A., maar het feit dat ze 'daar' dan stug blijven volhouden dat er geen verschil is tussen versterkers vind ik meer dan lachwekkend...

Builder

Citaat van: AbZ op maart 15, 2012, 11:29:34
Als ik me niet vergis was dat de conclusie in een testopzet waarbij een aantal makkelijk meetbare kwantitatieve verschillen tussen versterkers bij voorbaat werden uitgesloten.  Die spelen in de praktijk natuurlijk vaak wel een rol, zeker als je specifiek voor een bepaalde speaker iets gaat uitzoeken.  Dit wekt op mij de indruk alsof de test in zekere zin 'onschadelijk' was gemaakt.  Ook werd de 'statistiek' gedaan door iemand die daar geen verstand van heeft, hoewel ik niet zeker weet of dat nog uitmaakte.
Meer dan die van Han?  ::) 
Hey, er is best zinnige kritiek mogelijk op zo'n test (zie hierboven) maar jij bent daar nog niet toe in staat gebleken.

Nee de rest is daar wel toe in staat? Ik denk dat mensen het beter zelf kunnen ervaren dan dat ze onze ervaringen lezen.
Ik heb geen enkele moeite om verschillen te horen, maar dat is mijn ervaring. (met bepaalde kabels niet allemaal)


Raphie

Citaat van: Builder op maart 15, 2012, 11:23:06
Ja hahaha   :laugh: Willen ze waarschijnlijk ook niet horen, die dingen kosten vaak wat meer dan hun hele set  :devil:
vaak wel, soms ook niet  :D (ignorance is bliss.....)
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Builder op maart 15, 2012, 11:35:41
Nee de rest is daar wel toe in staat?
Tja het getuigt iig van bar weinig inzicht om prijsstelling in de discussie te betrekken, zelfs al bedoel je het grappig.  Het is namelijk wel komisch, maar niet zoals jij het bedoelt.  Juist als het over kabels gaat is de prijs immers vaak hilarisch.

Timvg

Citaat van: S@m op maart 15, 2012, 11:35:13
Dat zou best kunnen A., maar het feit dat ze 'daar' dan stug blijven volhouden dat er geen verschil is tussen versterkers vind ik meer dan lachwekkend...

Ik heb nooit gezegd dat er geen verschil was, enkel dat het verschil, tussen die twee versterkers, in die omstandigheden, niet hoorbaar was. Jullie horen niet enkel wat jullie willen horen, jullie lezen ook op die manier precies

S@m

Citaat van: Timvg op maart 15, 2012, 11:44:14
Ik heb nooit gezegd dat er geen verschil was, enkel dat het verschil, tussen die twee versterkers, in die omstandigheden, niet hoorbaar was. Jullie horen niet enkel wat jullie willen horen, jullie lezen ook op die manier precies

Ik acht jou ook helemaal niet belangrijk genoeg om over te schrijven. Dat je dit wel denkt getuigt wel van enige arrogantie...

morca

Citaat van: Peerless Monster op maart 15, 2012, 11:15:24
Vriend van me is in juli uitgerekend... Van een tweeling.
Gelukkig is het er bij ons maar eentje hoor ;).

Thanks! Ja en alle tijd gaan opslokken. Ben er bang voor ;D
Maar ja wel een streepje verder in het leven. Op mijn 34e ben ik er wel klaar voor (denk ik ;D).

Helemaal mee eens. Maar dat is nu erg mooi ook van deze DBT. De voorwaarden gaan in overleg.
Ik denk dat de "non-believers" dit ook erg goed vinden als voorwaarde.
Maar wat is high end?
Ik ken High end sets waar ik verschillen in kabels weinig tot niet hoor en andersom.

Vraag ik me ook af hoor of je het verschil in die lengtes nog kan horen bij eenzelfde kabel.
Ook dat psyche ons voor de gek kan houden, terwijl de werkelijkheid anders in elkaar zit geloof ik ook.
Maar ik denk dat je ook niet moet uitvlakken dat er weldegelijk verschillen zijn in kabels en merken onderling.

Ik heb 2 nichtjes die zeer gek met me zijn ,tweeling is prachtig.
Ik ken ze door en door ,maar iedereen kan ze niet uitelkaar houden zelfs oma vergist zich.
voor mij is het duidelijk verschil daar is geen DBT voor nodig.
Ja iok weet het ben weer lekker oftopic  :D

Builder

Citaat van: AbZ op maart 15, 2012, 11:43:10
Tja het getuigt iig van bar weinig inzicht om prijsstelling in de discussie te betrekken, zelfs al bedoel je het grappig.  Het is namelijk wel komisch, maar niet zoals jij het bedoelt.  Juist als het over kabels gaat is de prijs immers vaak hilarisch.

ik vind dat jij nogal snel je conclusie trekt.
ik zag net het woord arrogantie vallen, tja.

De prijzen van bepaalde kabels zijn zeer zeker belachelijk te noemen, dat klopt wel.

Martijn M

Los van of er klankverschillen tussen twee kabels of voor mijn part twee versterkers zijn, zijn jullie het met me eens dat een open test in zekere zin een oneerlijke test is? De befaamde pepsi-test wordt een eitje als je weet in welk glas de pepsi zit en in welk glas de coca-cola. Zo is conventioneel koperdraad van de gamma bij voorbaat al kansloos als je het vergelijkt met een beroemde kabel van enkele duizenden euro's. Je zou de test eerlijker - meer gericht op klankverschillen - kunnen maken door de identiteit van de kabels verborgen te houden voor de luisteraar. Zo worden eventuele vooroordelen uitgesloten. Het belang hiervannlijkt mij volkomen logisch. Zijn er mensen die op dit punt met me van mening verschillen?

Nog een punt om over na te denken. Iedereen weet dat Jan langer is dan Piet. Uit een meting met een rolmaat blijkt dat ze tot op een paar millimeter nauwkeurig even lang zijn. Deugt de rolmaat niet? Een luistertest is een meetinstrument. Als de uitslag niet strookt met je verwachtingen, is het meetinstrument dan niet goed?
Dutch & Dutch

Timvg

Citaat van: S@m op maart 15, 2012, 12:01:24
Ik acht jou ook helemaal niet belangrijk genoeg om over te schrijven. Dat je dit wel denkt getuigt wel van enige arrogantie...

Dit gaat er me wel een beetje over, ik heb het nooit op de man willen spelen, ik heb me zelfs openlijk geëxcuseerd wanneer ik dacht een grens te overschrijden. Als je geen zin hebt in DBT blijf dan weg uit het topic?

Peerless Monster

Citaat van: keyser op maart 15, 2012, 12:09:27
Los van of er klankverschillen tussen twee kabels of voor mijn part twee versterkers zijn, zijn jullie het met me eens dat een open test in zekere zin een oneerlijke test is? De befaamde pepsi-test wordt een eitje als je weet in welk glas de pepsi zit en in welk glas de coca-cola. Zo is conventioneel koperdraad van de gamma bij voorbaat al kansloos als je het vergelijkt met een beroemde kabel van enkele duizenden euro's. Je zou de test eerlijker - meer gericht op klankverschillen - kunnen maken door de identiteit van de kabels verborgen te houden voor de luisteraar. Zo worden eventuele vooroordelen uitgesloten. Het belang hiervannlijkt mij volkomen logisch. Zijn er mensen die op dit punt met me van mening verschillen?

Donker bruin gekleurde 7up smaakt naar cola...
Je hersenen kunnen je echt flink voor de gek houden inderdaad.
Zit wel wat in.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler