Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

screw

Hierbij mijn meting van vandaag (eindelijk tijd gevonden om de Sub opnieuw in te meten)

Tevens wil Vik en Joris bedanken voor de super service en after sales aangaande hun JL Audio klanten.

JL E112 icm Lyngdorf en Focal Solo6BE  :music:
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

morca

Citaat van: screw op februari  5, 2021, 11:25:45
Hierbij mijn meting van vandaag (eindelijk tijd gevonden om de Sub opnieuw in te meten)

Tevens wil Vik en Joris bedanken voor de super service en after sales aangaande hun JL Audio klanten.

JL E112 icm Lyngdorf en Focal Solo6BE  :music:
Netjes ingemeten.
Waterfall is ook niet echt slecht.
Is dit je huiskamer?

screw

Citaat van: morca op februari  5, 2021, 13:11:43
Is dit je huiskamer?

Jha mijn set staat gewoon in de woonkamer, tevens is mijn opstelling niet echt volgens het boekje.
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.


morca

Citaat van: GPO op februari  5, 2021, 11:06:57
Maar je hebt nog nooit het origineel gezien op DVD of BD?

Ik heb de Atmos versie niet gezien, maar met dit filter actief kan ik me moeilijk voorstellen dat dit echt indrukwekkend klinkt. Het waren juist die enorme klappen onder de 10 - 30 Hz die deze film top of the bill maakte op LFE gebied.

Bv als die TriPod z'n voet voor de eerst keer neerzet boven op die auto? Voel je dan zo'n druk golf door de kamer heen gaan? Daar zit allemaal infrasonisch geluid in dat stukje ergens tussen de 10-20 Hz volgens mij.

En het moment van de "Lighting Strikes" ... volgens mij zit daar < 10 Hz info in.

En die lasers van de TriPods ; als ze beginnen met schieten. Die lasers zijn enorm hard gelocked op 30 hz. Zo te zien met dat filter blijft wordt zelfs 30 Hz info al weggefiltered...  :nopompom:
Heb jij al getest met BEQ GertJan?

screw

LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.


GPO

Citaat van: morca op februari  5, 2021, 13:27:12
Heb jij al getest met BEQ GertJan?

Nee nog niet, maar ik heb ook geen miniDSP 2x4 HD versie, maar de gewone. Weet dus niet of het dan ook gaat.

Verder heb ik dit nog niet gemerkt met de films die er toe doen in LFE gebied. Waarschijnlijk zijn dit allemaal DVD/BD of mkv versies van de "goede" versies.

Ik heb (nog) geen UHD of Atmos gebruikt in mijn setup (of uberhaupt ondersteuning voor, behalve de receiver). Het lijkt erop dat die filtering met name op UHD/Atmos schijfjes voorkomt toch?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: GPO op februari  5, 2021, 13:45:19
Nee nog niet, maar ik heb ook geen miniDSP 2x4 HD versie, maar de gewone. Weet dus niet of het dan ook gaat.

Verder heb ik dit nog niet gemerkt met de films die er toe doen in LFE gebied. Waarschijnlijk zijn dit allemaal DVD/BD of mkv versies van de "goede" versies.

Ik heb (nog) geen UHD of Atmos gebruikt in mijn setup (of uberhaupt ondersteuning voor, behalve de receiver). Het lijkt erop dat die filtering met name op UHD/Atmos schijfjes voorkomt toch?
Nee ook veel DTSMA BD hebben dit filter.
Je kan hem redelijk simpel nabootsen met een shelf filter.

Zou dan wel eerst even voorzichtig testen.

Wat je niet denkt te missen
Tja dat is moeilijk te omschrijven.
Ik miste al jaren iets.
Maar ik weet het aan verhuizing naar andere ruimte.

Ik hoop dat je het ook probeerd igg.
Was er zelf ook laat mee,maar het is echt verbluffend als je hoort wat ze gecut hebben met dat filter.

Je doet jezelf er een groot plezier mee  :)


Staaled

Citaat van: pameijer op februari  5, 2021, 10:40:22
Gisteravond (eigenlijk vannacht...) War of the Worlds in Atmos gekeken. Ik heb (nog) geen BEQ-compensatie maar mijn hemel wat een subgeweld zit er in deze film! Ik denk, kom laat ik ff kijken of er nog flink aan gesleuteld is, kon het me bijna niet voorstellen maar toch...:



Zelfs bij 40Hz al afgeknepen dus. Ik weet niet of ik mijn buren een plezier ga doen als ik dat subsone geweld er nog bij ga EQ-en.
Ik heb hem toevallig deze week ook gekeken in Atmos en was niet onder de indruk mbt LFE extensie.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Staaled kijk hem nog eens met BEQ file geladen.
En doe je gordels om  :popcorn:


Nieuwe minidsp is binnen.
Alle uitgangen werken en..
Deze dempt 0,5 sec bij schakelen tussen settings.
Niks geen plop meer  ;D :pompom:
Werkt goed nu  ;D
Goeie service minidsp.nl  :thumbs-up:

Deze staat klaar met BEQ :




pameijer

Geniet er van Morca! Ben benieuwd wat je er van vindt.

Ik zag op YouTube wat filmpjes met vergelijkingen: Atmos met en zonder BEQ ten opzichte van de originele DTS-MA track. Ik moet zeggen dat BEQ veel terughaalt maar het lijkt of de DTS-tracks nog steeds heer en meester zijn. Helaas dan wel zonder objectgeoriënteerde informatie.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

morca

Thanks PA
Dat lukt aardig  ;D
Ik moet wel even mijn standaard Curve bijstellen.
Wat ik gewend was te boosten(housecurve) omdat het miste, is nu weer terug.
Die boost hielp weinig bij films als deze BTW  :)
Met BEQ file zie ik ook dat 10 BD housecurve hier niks aan doet,zie de meting van de film.
Alleen met de Beq file komt dit nog goed.

Maar goed,mijn curve was te hot  :angel:

Even overnieuw meten vd week
En de BEQ files opnieuw mixen met vlak filter denk ik .

Maar ...... Wauw
Ik had deze film vorige maand nog gezien.
Maar toen voelde hij heel anders.


Ik heb ook nog even intro van Die hard 4 gekeken.
Omdat ik die ook goed ken.
Die heeft geen Beq nodig btw
Minidsp  werkt erg goed onder 20 Hz.

Die intro klinkt indrukwekkend als nooit tevoren.
Dat komt puur door de minidsp .
Die vlakt heel mooi af tot 10 Hz
En dat voel je goed  :headbanging:




RalphH

Maar haal je de atmos track binnen dan? Want die zijn vooral toch afgekapt? Of ook de "oude" BD's?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ik haal binnen ,wat er op mijn BD vermeld staat
een atmos file hoort niet bij een dstma versie.
Andersom ook niet.

De oudere dtsma kunnen ook zwaar gecut zijn.
U571 die jij toen hier gehoord heb was van DVD.
Toen deden ze dat nog niet op dvd.

Kijk eens op de 2 lijsten anders.
Dan kan je zien hoeveel films,met schema van van beide filters.
Met en zonder BEQ

https://beqcatalogue.readthedocs.io/en/latest/aron7awol/

https://beqcatalogue.readthedocs.io/en/latest/mobe1969/

Zoek je favoriete films eens op zou ik zeggen.
En kijk hoe goed ze gemixt zijn.
Er zit veel verschil tussen het toegepaste HPF jammer genoeg.

vik

Super dat alles gelukt is! Heel veel plezier  8)

Citaat van: screw op februari  5, 2021, 11:25:45
Hierbij mijn meting van vandaag (eindelijk tijd gevonden om de Sub opnieuw in te meten)

Tevens wil Vik en Joris bedanken voor de super service en after sales aangaande hun JL Audio klanten.

JL E112 icm Lyngdorf en Focal Solo6BE  :music:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

GPO

Citaat van: morca op februari  6, 2021, 00:08:10
Ik haal binnen ,wat er op mijn BD vermeld staat
een atmos file hoort niet bij een dstma versie.
Andersom ook niet.

De oudere dtsma kunnen ook zwaar gecut zijn.
U571 die jij toen hier gehoord heb was van DVD.
Toen deden ze dat nog niet op dvd.

Kijk eens op de 2 lijsten anders.
Dan kan je zien hoeveel films,met schema van van beide filters.
Met en zonder BEQ

https://beqcatalogue.readthedocs.io/en/latest/aron7awol/

https://beqcatalogue.readthedocs.io/en/latest/mobe1969/

Zoek je favoriete films eens op zou ik zeggen.
En kijk hoe goed ze gemixt zijn.
Er zit veel verschil tussen het toegepaste HPF jammer genoeg.

Die lijsten zijn enorm, maar ik begin bij sommige films wel af te vragen of er uberhaupt wel een HPF toegepast is. En dat de BEQ makers niet dingen zitten te verzinnen.

Ik bedoel kijk eens naar die van 1917: https://beqcatalogue.readthedocs.io/en/latest/aron7awol/59350372/#atmos

Hoezo is daar een HPF toegepast? Ze hebben gewoon niet veel meer info onder de 20 Hz. En lack of bass heeft deze film nou niet bepaald met z'n enorme 20 Hz piek.

En soms snap ik die "verzonnen" shelf ook niet, kijk eens naar deze van Ant-Man and the Wasp: https://beqcatalogue.readthedocs.io/en/latest/aron7awol/56899018/

Hoe komen ze er nou bij dat daar zo'n bult "hoort" te zitten onder de 20 Hz? Dat is toch niet hetzelfde als die curve recht trekken. Dat lijkt wel gewoon bij verzinnen van bass informatie.  :'(

Met andere woorden:
- hoe weten we dat die compensatie curves correct zijn?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

maximus79

Citaat van: GPO op februari  6, 2021, 10:09:38
Die lijsten zijn enorm, maar ik begin bij sommige films wel af te vragen of er uberhaupt wel een HPF toegepast is. En dat de BEQ makers niet dingen zitten te verzinnen.

Ik bedoel kijk eens naar die van 1917: https://beqcatalogue.readthedocs.io/en/latest/aron7awol/59350372/#atmos

Hoezo is daar een HPF toegepast? Ze hebben gewoon niet veel meer info onder de 20 Hz. En lack of bass heeft deze film nou niet bepaald met z'n enorme 20 Hz piek.

En soms snap ik die "verzonnen" shelf ook niet, kijk eens naar deze van Ant-Man and the Wasp: https://beqcatalogue.readthedocs.io/en/latest/aron7awol/56899018/

Hoe komen ze er nou bij dat daar zo'n bult "hoort" te zitten onder de 20 Hz? Dat is toch niet hetzelfde als die curve recht trekken. Dat lijkt wel gewoon bij verzinnen van bass informatie.  :'(

Met andere woorden:
- hoe weten we dat die compensatie curves correct zijn?

Bij mij werkt het in ieder geval perfect en klinkt het niet als verzonnen informatie.....waar haal je bas informatie vandaan als het niet in de mix zit? Als ik een muziek nummer heb waar de laagste nooit 40hz is en ik laat het wel door lopen tot 10hz, ga ik niets extra's horen toch? En draai dat verhaal nu eens om? In een film is de laagste noot 10hz maar is weg gefilterd al vanaf 30hz......
Ik vind het bij films 1917 ook veel minder interessant, dat heeft alleen een laatste duwtje nodig maar zal zonder BEQ bijna net zo goed klinken. Alleen zijn zulke films een uitzondering.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Idske

Hoe moet ik die grafieken lezen? Rood is normaal en groen geboost ofzo? En wat is dat gestippelde aflopende lijntje?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Sjaak_Banaan

@GPO, misschien het stuk op AVS nog eens nalezen?

Daarin staat o.a.:

CitaatThis is not made up content, noise or filler, it's real low frequency material that "some" sound engineers decided no one needed to hear/feel. So the lowest frequencies output levels were just reduced to soundbar levels, But are still ripe for the picking with the right software.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

GPO

Citaat van: maximus79 op februari  6, 2021, 11:01:10
Bij mij werkt het in ieder geval perfect en klinkt het niet als verzonnen informatie.....waar haal je bas informatie vandaan als het niet in de mix zit? Als ik een muziek nummer heb waar de laagste nooit 40hz is en ik laat het wel door lopen tot 10hz, ga ik niets extra's horen toch? En draai dat verhaal nu eens om? In een film is de laagste noot 10hz maar is weg gefilterd al vanaf 30hz......
Ik vind het bij films 1917 ook veel minder interessant, dat heeft alleen een laatste duwtje nodig maar zal zonder BEQ bijna net zo goed klinken. Alleen zijn zulke films een uitzondering.
Check die curve van Ant Man. Hoe is dat een compensatie voor de ogenschijnlijke HPF die daar volgens hun zit? Die bult zit nml ook niet in die helling.



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: GPO op februari  6, 2021, 11:06:53
Check die curve van Ant Man. Hoe is dat een compensatie voor de ogenschijnlijke HPF die daar volgens hun zit? Die bult zit nml ook niet in die helling.



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Atmos en DTSMA zijn beide netjes vlak van antman

Antman and the Wasp zot een bult onder 20 hz ja.


Ipv hier te lezen kan je U571 eens aanzetten.
En een LS maken die oploopt vanaf 30 naar 20 hz
En vanaf 20 hz vlak doorloopt met een boost van 16 db.

Dan zal het je duidelijk zijn wat je mist.
Wel voorzichtig testen en niet vol gas draaien meteen  ;D

Ik teste dat hier,en was meteen overtuigd .

GPO

Citaat van: morca op februari  6, 2021, 11:23:44
Atmos en DTSMA zijn beide netjes vlak van antman

Antman and the Wasp zot een bult onder 20 hz ja.


Ipv hier te lezen kan je U571 eens aanzetten.
En een LS maken die oploopt vanaf 30 naar 20 hz
En vanaf 20 hz vlak doorloopt met een boost van 16 db.

Dan zal het je duidelijk zijn wat je mist.
Wel voorzichtig testen en niet vol gas draaien meteen  ;D

Ik teste dat hier,en was meteen overtuigd .
Dat kan, maar ik heb hier nog de DVD van U 571 liggen en ergens een demo track van ik dacht de DTS HD MA track.

Ik zal die ff vergelijken.

De volle originele BD heb ik niet.

Heb ook nog een versie op Netflix gezien, maar die is enorm gecut op het laag had ik al gehoord... omg

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

maximus79

Citaat van: GPO op februari  6, 2021, 11:06:53
Check die curve van Ant Man. Hoe is dat een compensatie voor de ogenschijnlijke HPF die daar volgens hun zit? Die bult zit nml ook niet in die helling.



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Als je opmerkingen heb over hoe een curve er precies uit ziet, dan zal je dat moeten vragen aan de gene die de BEQ gedaan heeft. Heb je al naar het resultaat geluisterd?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: GPO op februari  6, 2021, 11:41:27
Dat kan, maar ik heb hier nog de DVD van U 571 liggen en ergens een demo track van ik dacht de DTS HD MA track.

Ik zal die ff vergelijken.

De volle originele BD heb ik niet.

Heb ook nog een versie op Netflix gezien, maar die is enorm gecut op het laag had ik al gehoord... omg

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
De dvd is niet gecut van U571!!
Pas op de dvd geen boost toe.
Dan is het dubbel op
En krijg je 16 DB teveel
De file is voor de BD met dtsma