HD DUNE BDPrime review en aanvulling HD Center

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 30, 2008, 18:38:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Starred

Zijn er nog meer mensen die de Dune naast de 6500 hebben gezet ter vergelijking van beeld en geluid?
Wat is jullie mening daarbij? Is het verschil echt significant?

J.A.F._Doorhof

Ja het is echt een behoorlijk verschil.
Ik heb ze een tijdje (bij de review) naast elkaar staan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 29, 2009, 08:56:40
Ja het is echt een behoorlijk verschil.
Ik heb ze een tijdje (bij de review) naast elkaar staan.

Ik neem aan dat je hiermee bedoeld dat de Dune beter presteert anders zou het niet kloppen met je OP:

Citaat
Beeldkwaliteit
Absoluut fantastisch, de eerste speler die qua beeld in de buurt komt van de MB200.
Het beeld is rustig, scherp en heeft bovenal veel diepte.
Blacker than black en whiter than white worden beide doorgegeven.
Het is niet mogelijk het HDMI signaal in te stellen (kan op zich voor problemen zorgen maar is niet hoogstwaarschijnlijk vandaar niet onder negatieve dingen, zou het wel graag willen zien in een update).

Toch een aanvullende vraag, hoe verhoudt de Dune zich in beeld kwaliteit ten opzichte van bijv een echte HTPC? En hoe tot een BR speler van een zelfde prijs? Ik lees namelijk nog wel eens reacties van mensen (heb even geen voorbeelden) dat de beeldkwaliteit iets minder scherp is dan bij bijv een HTPC. En in je OP zeg je "absoluut fantastich"; maar dat is natuurlijk een beetje suggestief. Want is dat fantastisch in vergelijking met andere media players, of in vergelijking met een dedicated blu ray player?

Het liefst zou ik dan een antwoord zijn als:

Uitgaande dat de BR speler 'het best' is (dus 100% goed) presteert de Dune op 95% en een HTPC op 96% en een MD200 op 97% en een 6500 op 80%.

Op die manier is namelijk mooi te zien hoe groot het verschil is :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

De Dune is feitelijk een BD speler.
En daarnaast gaat dat soort stellingen nooit op.
Er zijn binnen BD spelers, spelers die VER onder de maat presteren en spelers die absoluut top beeld geven.

We bouwen nog regelmatig HTPC's en vergelijk die ook regelmatig.
De HTPC's zien er fantastisch uit maar missen gewoon nog altijd wat van de enorme smoothheid die een losse speler heeft, zelfs bij de nieuwste generaties is het beeld gewoon minder smooth dan een dune.
De TVIX6500 vind ik trouwens wel wat minder dan een HTPC.
Ik ben zelf alleen van de HTPC afgestapt omdat ik het gemak van een mediaspeler prefereer, je kan een HTPC enorm makkelijk maken qua bediening maar hij wint het nooit van een dedicated speler.

Als we op beeldkwaliteit gaan kijken dan is de Dune wat scherper en rustiger.
LET WEL, sommige mensen draaien bij HTPC's verscherpingsfilters en claimen dat dit scherper is, vergeet niet dat dit vaak geldt voor de grote details maar dat fijn detail simpelweg om zeep geholpen word.
Verder blijft op audio gebied een HTPC gewoon achter op een dedicated speler, vooral de MB200 van PMS en de Dune serie klinken gewoon erg goed.
Niet beter dan een dedicated BD speler uit het topsegment maar qua audio ben ik meer dan tevreden.
Sterker ik brande vroeger nog wel eens een DVD om die op mijn Meridian af te spelen omdat ik me feitelijk stoorde aan de geluidskwaliteit van de TVIX, de Dune heeft me ertoe doen te besluiten om de Meridian te koop te zetten, LET WEL hij is niet BETER dan de Meridian (lijkt me ook zeer moeilijk) maar de kwaliteit is nu dermate goed dat ik die stap terug graag zet voor de winst in gebruiksgemak en het niet meer branden van DVD's.

Dus een 123 antwoord is niet te geven.
HTPC's zijn er in veel soorten en kwaliteiten maar een ECHT GOEDE zal je meer kosten dan een BD prime (zelfde ruisniveau etc.) en dan nog vind ik de rust in het beeld van een dedicated speler gewoon beter, en audio is eveneens een stuk beter.

Dedicated spelers zijn er plenty met verschillende kwaliteiten dus dat is moeilijk te zeggen, maar ik denk voor het geld dat je een waanzinnig product koopt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DickVD

#929
Hoi Frank en andere kenners, ik zal even mijn vraag herhalen:

Citaat van: DickVD op mei 24, 2009, 16:27:12
kan je met de Dune/Center het geluid in de diverse formaten, downsampelen naar 2.0 analoog? dit omdat ik maar een dolby prologic versterker heb, zonder hdmi en zonder 5.1 ingangen. :confused:

alvast bedankt voor antwoordt :satisfied:

weet iemand antwoordt op mijn vraag ???
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

rbormans

#930
Citaat van: Wuppy32 op mei 28, 2009, 21:40:36
Wat voor problemen ondervind je momenteel dan qua afspelen van DVD's?
sommige startten gewoon niet
maar ik moet toegeven dat ik het niet meer geprobeerd heb met de laatste firmware, omdat mijn hd-dvd speler beter DVD weergeeft dan de Dune (hij geeft ook beter hd-dvd weer dan de dune ;) )

gekochte BR doen het allemaal trouwens (en goed, gisteren naar Stealth gekeken en behalve dat het een flutfilm is is het geluid en beeld toch weer wel erg genieten)

Wuppy32

Citaat van: Raf (B) op mei 29, 2009, 11:10:51
sommige startten gewoon niet
maar ik moet toegeven dat ik het niet meer geprobeerd heb met de laatste firmware, omdat mijn hd-dvd speler beter DVD weergeeft dan de Dune (hij geeft ook beter hd-dvd weer dan de dune ;) )

gekochte BR doen het allemaal trouwens (en goed, gisteren naar Stealth gekeken en behalve dat het een flutfilm is is het geluid en beeld toch weer wel erg genieten)


Met name vind het belangrijk dat ik mijn blu rays zonder problemen kan afspelen. Ik zou het zonde vinden als een hoop geld voor een unit betaal en nog steeds zit te klooien met films die niet afgespeeld kunnen worden

borkaenjo@work

Doe als ik heb gedaan.
Ruim je hele BR handel op maar rip ze eerst allemaal
naar een externe hard disk.
Bespaart je een hoop ruimte, en per film schilt het een hoop geld.

rbormans

Citaat van: borkaenjo@work op mei 29, 2009, 14:10:04
Doe als ik heb gedaan.
Ruim je hele BR handel op maar rip ze eerst allemaal
naar een externe hard disk.
Bespaart je een hoop ruimte, en per film schilt het een hoop geld.
zoveel geld bespaar je daar nu ook niet mee, als je een beetje uitkijkt waar je de BR koopt (en even geheel los van het principe)

RvD

De nieuwste beta firmware erop zetten dit is dacht ik nodig bij de nieuwe voorraad anders werkt de gigabit poort niet.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Wuppy32


riwi

Citaat van: jowi op mei 30, 2009, 18:44:31
De hardware wordt bij mij wel gezien, maar weigert gewoon dienst. Doet helemaal niks. Gaat even zoeken, en dan 'not connected' en dat is het. Waardeloos. Die 5 tientjes had ik wel in mijn zak kunnen houden dus.

Domme opmerking : je hebt wel de juiste ethernet jack gepakt voor de gigabit?

borkaenjo@work

Citaat van: Raf (B) op mei 29, 2009, 14:51:50
zoveel geld bespaar je daar nu ook niet mee, als je een beetje uitkijkt waar je de BR koopt (en even geheel los van het principe)

Het principe???  :angel:

Als je je films kunt verkopen voor € 15,-, kun je na 7 films al een externe harde schijf van 1 Tb kopen.
Daar kunnen gemiddeld 25 films op, kun je er nog 18 verkopen.
Dus het schilt je veel geld, los van het principe dan.
Pffff.....  :angel: ;D

dream1

#938
Hi,

@Jowi
Heb je de update gedaan en toen gekeken of hij een ip adres kreeg.
Had er ook last van als ik de gigabit stekker eruit haal en dan weer erin krijg ik ook gee ip adres
Maar welals ik hem update met de stekker erin

Gr Dream1

RvD

Ik heb een probleem met m2ts bestanden en een losse srt file erbij, bij de ene film krijg ik wel ondertiteling en bij de ander niet. Op een Tvix 6500 en HDX schijnen deze films wel allemaal perfect te werken met ondertiteling. Als ik op subtitles duw op de afstandbediening krijg ik disabled te zien, iemand een oplossing ?
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

kermit

#940
Citaat van: jowi op mei 31, 2009, 00:28:20
Niks Noppes. (unset)[disconnected][1gb ethernet]

Wat een ellende zeg dit. Begin er nu wel een beetje van te balen >:(

Zitten nog meer dingen niet lekker; feit dat de interne harddisk readonly is als je hem via ftp of windows benadert. Blijkbaar komt dat doordat de schijf eerder als NTFS is geformatteerd. Oplossing is om dan de schijf door de Dune de formatteren blijkbaar... lekker is dat... ik denk dat ik gewoon maar een nieuwe schijf ga halen, en deze met rust laat.

En ik heb een bluray folder gekeken zojuist via een windows share, niet te doen. Elke minuut valt het geluid weg en gaat het beeld stroperig en reageert de machine bijna nergens meer op. Moet je op pauze drukken, even wachten, play, en gaat ie weer 1 minuut verder. Weet niet of het aan de folder ligt, of het feit dat ik dus met een traag netwerk zit?

Ga je zitten lezen en dan moet je of 'Hazewind NSF' of what the fuck installeren of UNIX services for Windows, dan schijn je snellere shares te kunnen maken, nou, beide dingen geprobeerd, die hansaplast NFS doet geen ruk en hangt continue, de UNIX services doen wel iets, de Dune ziet dan de share, weet ook hoeveel gigabyte er vrij is enzo, maar ziet alleen geen bestanden.

*edit*
Nou toch nog een succesje met Hansepans SNF. Ergens diep op een popcornhour site verborgen zat een handleiding en nu werkt het. Kan nu delen als NFS. Nu maar hopen dat dit het beetje extra snelheid geeft... morgen verder klooien...

Doe net als mij. Ik heb 5 x TB schijven aan hangen en nog nooit een probleem ondervonden met het afspelen van een bluray. Het speelt als een tiet. Van de week heb ook nog een regio A bluraydisc (IP man) gekocht en even omzetten naar regio A en speelt perfect. En ik heb de dune al een paar maanden.

Van alle problemen die ik hier gelezen heb in dit 40 pagina topic ben ik nog geen 1 tegen gekomen terwijl ik nog met de originele firmware draai.

christa

ik werk ook met dockingstation en 1tb schijfen via usb werkt perfect heb tot nu toe nog niks wat hij niet afspeelt
groetjes christa
sony 52w3000,samsung 64inch8000 samsung plasma,51d8000.samsung 40c550 lcd
dune mediaplayer
xbox360
ps3 logitech z5500

J.A.F._Doorhof

Hi,
Het is erg belangrijk dat je je netwerk goed voor elkaar hebt.
Ik draai ZONDER NFS shares, gewoon windows shares en alles draait hier over 10/100 gewoon perfect, gisteren ook weer een BD 1:1 rip gekeken met hoge bitstream.

Als je gigabit lan het niet doet ga dan even terug naar je dealer, soms zit de connector niet goed op de insteekmodule, wij checken dat hier voor verzenden op dit moment, maar dat zou heel goed je probleem kunnen zijn.

Als het stroperig blijft probeer dan aub eerst al de gigabit switches te vervangen voor 10/100 switches.
Het klinkt vreemd maar sommige NAS servers hebben moeite met 1GB naar mediaspelers (dit geldt ook voor de TVIX6500 trouwens).
Vaak is het op te lossen met een firmware oplossing.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dream1

@RVD,

Als je srt files wilt weergeven moet je M2ts en de srt de zelfde naam hebben, dan krijg je inbeeld found 1 srt file.
En je krijgt dan subs te zien.
Het is wel jammer dat Dune nog geen optie heeft om hem synchroom te kunnen afstellen.
En dat je via een Blu-ray rip niet de srt file apart te kunnen kiezen.
Hopelijk binnen kort via een firmware update. ::) ::) ::) ::) ::)

Gr Dream1

J.A.F._Doorhof

Ik denk toch echt dat je een netwerk probleem hebt want ik herken dit totaal niet.
De bediening is ongeveer een seconde trager dan van een DVD.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

@Jowi

Ik had destijds precies het zelfde probleem,maar ik had 'n exemplaar van de eerste orde.....daar was de Gb connector scheef op de printplaat gemonteerd.

Heb destijds de tip gehad om de kast (zelf) open te maken en de connector voorzichtig los te maken heb de oude lijm laag verwijderd en de contacten schoongemaakt,daarna in elkaar gezet en heb nooit meer last gehad van dit probleem,dus fluitje van 'n cent....  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

svmnb

Ik twijfel sterk over aanschaf van een Dune. Als ik dan dit soort assemblage gepruts lees, twijfel ik nog meer.
Misschien maar een revisie afwachten, of gewoon wat langer wachten totdat de kwaliteit wat constanter is. Of zijn er shops die het apparaat zelf nog een kwaliteitscontrole geven?
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

J.A.F._Doorhof

Doe het nu eens gewoon zonder NFS.
Zoals aangegeven draai ik zonder NFS en haal over gigabit een snelheid van 60-65Mb/s

De Dune heb ik gewoon over 10/100 lopen trouwens omdat ik nog nooit tegen netwerk problemen ben opgelopen en eSATA interessanter vind.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

je mag altijd zuchten maar feit blijft dat hier met 10/100 onder een windows share gewoon alles werkt en bij jou met gigabit niet dus ergens zit er iets fout, sorry.

De snelheid van de Dune zelf zal ik vanmiddag voor je testen over 10/100.

Ik probeer je alleen tips te geven, probeer bv eens alleen je 10/100 poort, het is misschien niet wat je wilt maar je kan zo wel vinden wat er aan de hand is, we hebben al wat meer problemen zoals deze opgelost en het is zelden te wijten aan de Dune zelf, vaak is het een switch, netwerk instelling, bekabeling OF in een enkel geval een connector die niet goed zit.
Je leverancier kan dit binnen een paar minuten voor je zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eduard

Jowi wanneer je een cross kabel hebt probeer dan eens de Dune rechtstreeks aan je pc te hangen. Je moet dan wel even op zowel de dune als je pc met de hand een ip adres instellen.
Probeer dit met beide interfaces van de Dune.