HDMI kabels

Gestart door Mcbeans, oktober 30, 2023, 07:59:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

williams

Als ik op bv Amazon kijk dan zie ik ook diversen HDMI kabels van fabrikanten die 2 modellen aanbieden waar de ene voor 30 euro extra gecertificeerd is maar deze ziet er precies hetzelfde uit met dezelfde specs als het andere model .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

jaco

#26
Met de overgang naar DHMI v2.1 zijn er eerst niet gebruikt kabel/pin in gebruik genomen voor een 4e video kanaal.

Ik kan me niet voorstellen dat al die fabrikanten dat meteen al allemaal voor elkaar hebben, maar misschien ben ik te negatief.

Sterker nog alle HDMI mag blijkbaar 2.1 heten. Een fabrikant moet alleen aan geven welke opties ze WEL ondersteunen. (Dat kan ook 1080p24 zijn en HDMI 2.1 heten)
Voor een kabel lijken alle dingen als VRR, ALLM,  QMS, QFT, DSC eARC een niet zinnig argument. De bron en de weergever moet dat ondersteunen, en de kabel moet alleen de benodigde data en de signalering goed oversturen.



9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Xander32

Ik heb een aantal goedkopere HDMI kabels gehad/ uitgeprobeerd en die gaven steeds weer issues ( < €10,- )
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jaco

#28
Snel antwoord van ruconnected:

CitaatDe kabels kunnen de volledige 48 Gbps verwerken, inderdaad FRL-6. Dit testen we bij een gerenommeerd testbureau in de VS. Welke veel strengere eisen stelt aan de kabels dan de HDMI organisatie zelf doet.

Ik ga de kabels daar wel bestellen. De importeur in NL van die THx kabels geeft geen (snel) antwoord. Paar kabeltjes zal wel te min zijn.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

De Atzebe optische hdmi kabel 15 meter kwam vandaag binnen. Heb hem net aangesloten en in het gootje gelegd naast de dreamscreen. Hij doet het prima. 2160p60 4:2:2 60Hz getest met de Oppo.

De dreamscreen haalt dus niet meer de hoge datarates (2160p24 nog wel). In de telecom zeggen we dan dat ze de fibers moeten poetsen. Maargoed die HDMI connector zit er vast aan dus daar kan je niet bij (wat waarschijnlijk goed is voor consumenten).

John Wx

Citaat van: Xander32 op november  1, 2023, 13:18:06Ik heb een aantal goedkopere HDMI kabels gehad/ uitgeprobeerd en die gaven steeds weer issues ( < €10,- )

Uitpakken erin pluggen nooit meer aanzitten  ;D
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

papaleo

Citaat van: buckler op oktober 31, 2023, 07:21:52Ze raden vaak aan om hdmi kabels te nemen van drie meter en niet korter en dit zou fouten voorkomen.
Ik heb dit nu al meegemaakt dat zowel MadVR als Trinnov dit zegt.
Geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is maar ik heb het maar aangehouden.


 ^^

Ook Lumagen raad dit aan...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Marco66

Op aanraden van hdfury na problemen met 4k 444 60 deze kabel besteld die minder stroom zou trekken en werkt probleemloos in lengte van 10 meter.

https://phoossno.com/products/gen-2-certified-8k-fiber-optical-hdmi-2-1-cable-ultra-high-speed-hdmi-cable-48gbps
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

jaco

#33
Citaat van: Marco66 op november  3, 2023, 17:38:06Op aanraden van hdfury na problemen met 4k 444 60 deze kabel besteld die minder stroom zou trekken en werkt probleemloos in lengte van 10 meter.

https://phoossno.com/products/gen-2-certified-8k-fiber-optical-hdmi-2-1-cable-ultra-high-speed-hdmi-cable-48gbps
Dat lijkt een broertje van de ruconnected optical..
En kost de helft..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#34
Waarom in vredesnaam 4.4.4 4k 60hz ?
De kans op problemen met dat soort data is vragen om fouten.

Alleen bij sommige game consoles kan het iets uitmaken qua banding als een toestel slechte subsampling heeft voor chroma.

Op de disc staat gewoon 420.
Het beste is films gewoon native uit te sturen en de projector of display zijn werk laten doen. Bij scalers kun je experimenteren met 422 maar 444 is een gigantische datastroom die verwerkt moet worden.

Alleen games zoals bij de ps5 kunnen op 422 wel een beter beeld geven omdat ze ontworpen zijn om vanuit een SSD te draaien. Films etc is allemaal 420.



www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marco66

Citaat van: jaco op december  1, 2023, 08:06:25Dat lijkt een broertje van de ruconnected optical..
En kost de helft..

Mooie kabel voor het geld en doet wat ie moet doen ieg.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  1, 2023, 09:13:40Waarom in vredesnaam 4.4.4 4k 60hz ?
De kans op problemen met dat soort data is vragen om fouten.



Met deze kabel kan dat icm de hdfury dus wel, met de andere niet.
Is een tekortkoming van de hdfury vertex 2 die gevoelig is voor de hoeveelheid stroom op de hdmi aansluiting blijkbaar.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

J.A.F._Doorhof

Je gaat aan mijn punt voorbij.
Je auto kan 200km per uur
Maar in een woonwijk ben je toch echt sneller thuis als je 30km rijdt zonder schade. ;)

Alle materiaal qua films staat op 420 opgeslagen.
Als je een film kijkt is er geen fout correctie op een HDMI kabel. M.a.w. hoe meer data je er door een pompt hoe meer kans op fouten.

De enige reden om naar 422 te gaan zou zijn als je een echt goede scaler hebt die BETER is dan de chroma sampling in je display. Met die verstandhouding dat er ook altijd processing in je toestel plaats vind.

We zijn als sinds 1996 bezig met scalers en upsamplers en scaling en Motion flow en HDR tone mapping is echt iets wat extern soms veel beter gedaan kan worden dan intern.

Chroma upsampling van 420 naar 422 hebben we verschillen in kunnen herkennen op bepaalde projectoren en displays qua banding. Wat op een andere display weer niets uitmaakte.
Van 420 naar 444 echt nog nooit een verschil gezien wat positief was.

Voor je dingen als 444 60hz 14 bits gaat uitsturen is het belangrijk eerst te snappen wat die dingen doen. Dat kan je namelijk enorm veel frustratie en geld schelen.

Speel je met de ps5 of pc kan dit verhaal anders zijn. Daar ligt het echt aan hoe het geschreven is. En meestal is dat met games volgens mij 422 60-120hz maar dat kan ik radicaal fout hebben.

Zoals zo vaak. Laat je niet gek maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Ps
We hebben altijd leuke aanbiedingen met kabels etc. Dus als je echt wil mag je altijd mailen. We leveren kabels die dit gegarandeerd aankunnen en ook op lengte.

Ik raadt het alleen af. 
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

williams

Nog even ter aanvulling van Frank , dacht zels dat als je 4.4.4 aanbied aan b.v. je JVC beamer dat deze intern er eerst weer 4.2.2. van maakt voordat hij er RGB van maakt .

Denk ook zelf dat je geen verschil gaat zien op 4.4.4 t.o.v van 4.2.2
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

denoontje

Citaat van: riwi op november  1, 2023, 22:14:07De Atzebe optische hdmi kabel 15 meter kwam vandaag binnen. Heb hem net aangesloten en in het gootje gelegd naast de dreamscreen. Hij doet het prima. 2160p60 4:2:2 60Hz getest met de Oppo.

De dreamscreen haalt dus niet meer de hoge datarates (2160p24 nog wel). In de telecom zeggen we dan dat ze de fibers moeten poetsen. Maargoed die HDMI connector zit er vast aan dus daar kan je niet bij (wat waarschijnlijk goed is voor consumenten).

Hier al jaren ook een atzebe van 12 meter, nog geen problemen gezien en dat voor dat geld...via de Amerikaanse keten gekocht.
Ook de optische Cinemike kabel hier getest...die doet zeker wat extra goed mbt beeld en geluid (geen discussie te voeren hier ;-) )...maar ik had daar toen het geld niet voor over.

J.A.F._Doorhof

@williams
100% correct
Toen we de psm1 modules inbouwde volgde we de gehele signaal keten in de processing keten en er zijn legio displays die alles wat ze binnen krijgen terug zetten naar 420 en weer opbouwt.

Simpelweg omdat de bandbreedte niet groot genoeg is intern en qua verwerking

Je gaat vaak van 420 naar 444 om daarna weer naar 420 te gaan.


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marco66

Ik snap je verhaal Frank!
Wat ik eerder al zei, enige reden om naar de andere kabel te gaan is de tekortkoming van de hdfury zoals eerder gezegd.
De Phoossnoo trekt minder stroom op de relatief zwakke 5v uitgang vd hdfury.
Op advies van hdfury zelf deze kabel gekocht en als ik nu 444 content uitstuur werkt het wel, met de ruconnected niet.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

J.A.F._Doorhof

Als het goed is kun je de HDfury ook instellen op 422 even uit mijn hoofd.
Dat hij het kan betekend niet dat je het ook moet doen.
Heb onlangs een klant moeten uitleggen dat het geen zin heeft om een BD te upscalen naar 8K op een 4K projector uiteindelijk heeft hij het toch gekocht want de andere dealer (die het verkocht) had hem wijsgemaakt dat het verschil enorm zou zijn. Klant vind het verschil "subtiel" maar voor zijn "Gevoel" weet hij nu in ieder geval dat het maximale eruit gehaald word..... wat hij niet begrijpt is dat 4K native 4K is en als je van 4K naar 8K er info bij verzonnen word, als je dan naar 4K terug gaat word informatie weggegooid en dat kan origineel materiaal zijn waardoor je verzonnen materiaal ziet ipv origineel, lees kans op banding, staircasing, jitter etc.

Zoals gezegd je kan veel beter 422 gebruiken als je dan toch wat wil dan kan SOMS inderdaad een lichte verbetering geven maar alleen op displays die zelf problemen hebben met chroma upsampling.

Uiteindelijk is het natuurlijk je eigen geld wat je uitgeeft, ik probeer alleen soms even wat dingen in de realiteit te zetten zonder al die voodoo onzin.

Je moet doen waar je je goed bij voelt :D
En met games zoals de PS5 of PC kan het absoluut een voordeel zijn om 422 uit te sturen omdat het zo gemaakt is.

Maar goed, ik ben nogal een purist :D


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Dolby Vision is 12 bit voor zover ik kon vinden. 10 bit is standaard voor UHD, maar met DV 2 bits erbij.

Deze is wel inzichtelijk wat de chroma subsampling doet.



Maar volgens mij is alle consumenten video 4:2:0
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Je kan zo wel mooi zien dat de kleurinformatie maar de halve resolutie heeft vertikaal en horizontaal.

dus een UHD beeld va 3840x2160 heeft met 4:2:0 wel deze resolutie in Y (luminatie) maar niet in de kleur componenten Cr en Cb.
Cr en Cb zijn dan dus maar 1920x1080.
Een goede scaler als MadVR haalt deze 3 kanalen uit elkaar en past scaling toe op luminantie en chrominantie met evt verschillende algoritmes. Kwa luminatie hoeft ie dan niks te scalen want 3840x2160 blijft ongewijzigd, maar de Chroma kanalen Cr en Cb kan hij dan wel mooi upscalen.
Ik geloof dat het in de huidige JVC projectoren niet meer zo is dat deze er bij ontvangst weer 4:2:0 van maakt. De NP5 heeft ook HDMI 2.1 met 48Gbps.

williams

Citaat.  Dolby Vision is 12 bit voor zover ik kon vinden. 10 bit is standaard voor UHD, maar met DV 2 bits erbij.

Deze is wel inzichtelijk wat de chroma subsampling doet.     



Hoi Jaco de bit diepte staat natuurlijk los van de chroma resolutie .

Denk dat als je een HDMI kabel hebt waar niet alle bitjes doorheen gaan ik de voorkeur zou geven aan een hogere bit rate i.v.m. de colorbanding .

Het blijft ten alle tijden beter om een HDMI kabel te hebben liggen waarmee je op de toekomst voorbereid bent 😊
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.