E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Gestart door Tabcam, september 21, 2019, 11:42:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

morca

Ik heb de curve niet vlak staan  idd.
Dat klinkt alleen met Jazz leuk.

Hij staat ingeregeld op pop muziek op de gesloten. Niet zoveel hot daar.
Die setting gebruik ik ook voor film.
Zal eens meten binnenkort.

Zou kunnen dat mijn curve op de bandpass dit al opvangt.
Daar heb ik wel een dergelijke curve ingevoerd zoals in de freq plot van beq
Omdat ik dat miste...
Op gehoor en kijkend naar de Xmax.

Je heb gelijk denk ik.
Ik had het nooit gemist omdat ik er al bij geregeld  had.

Miste altijd impact daarom heb ik toen die subwoofer gebouwd.

Word me nu duidelijk waarom ik die oplopende curve in moet invoeren op de infrasoon subwoofer.

En ook waarom film zo bruut laag klinkt hier TOV andere waar ik geweest ben.

Toch blij dat ik nog even goed gelezen heb.
Zal er later nog eens verder naar kijken.


maximus79

Weet niet helemaal of ik begrijp wat je allemaal zegt. Maar als je bedoeld dat jouw house curve als ware de BEQ na bootst is dat zeker niet het zelfde. Je mist nog steeds info in het laag wat niet word weergeven.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

#603
Citaat van: maximus79 op januari 17, 2021, 13:43:09
Weet niet helemaal of ik begrijp wat je allemaal zegt. Maar als je bedoeld dat jouw house curve als ware de BEQ na bootst is dat zeker niet het zelfde. Je mist nog steeds info in het laag wat niet word weergeven.
Waar baseert je dat op?
Je kent mijn curve en mijn set/sound niet.

Ik denk niet dat er wat mist .
Maar ik kan het mis hebben.

Vind jouw stelling niet ok.
Het is immers een dsp setting die je laad.
Of nabootst.
Simpel niet zo ingewikkeld .


Demo stukje van pulse bv is 10 Hz .
Dan vliegen de drivers goed naar de Xmax.
Dus er mist niks.
Alles meer zou de ophanging slopen....

maximus79

#604
Citaat van: morca op januari 17, 2021, 14:03:49
Waar baseert je dat op?
Je kent mijn curve en mijn set/sound niet.

Ik denk niet dat er wat mist .
Maar ik kan het mis hebben.

Vind jouw stelling niet ok.
Het is immers een dsp setting die je laad.
Of nabootst.
Simpel niet zo ingewikkeld .


Demo stukje van pulse bv is 10 Hz .
Dan vliegen de drivers goed naar de Xmax.
Dus er mist niks.
Alles meer zou de ophanging slopen....

Ik baseer dat op de informatie die geschreven staat het AVSforum en de gebruikers daar van BEQ en gebruikerservaring van mijn zelf.

Het is geen aanval morca.....

Ik zeg niet dat er wat mist in jouw set, maar in de bron...

Die 10hz pulse krijg je omdat hij in de bron zit. Wat nou als dat weg gefilterd zou zijn? Wil dat niet terug? Wat dus helaas vaak gebeurd bij films.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Als je ook naar de BEQ van pulse kijkt hoeft daar ook maar weinig aan te gebeuren.

https://beqcatalogue.readthedocs.io/en/latest/aron7awol/56893306/
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: maximus79 op januari 17, 2021, 14:13:20
Ik baseer dat op de informatie die geschreven staat het AVSforum en de gebruikers daar van BEQ en gebruikerservaring van mijn zelf.

Het is geen aanval morca.....

Ik zeg niet dat er wat mist in jouw set, maar in de bron...

Die 10hz pulse krijg je omdat hij in de bron zit. Wat nou als dat weg gefilterd zou zijn? Wil dat niet terug? Wat dus helaas vaak gebeurd bij films.
Ik zie het ook niet als aanval.

Weet dat je goede bedoeling hebt no worries.

Ik doelde ook op de bron eigenlijk.
Zal er later nog eens verder induiken.

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

sandervg

Weet iemand hoe ik bij mijn Arcam AVR550 met Dirac Live het cross overpunt naar de subwoofer per speaker anders kan instellen? Ik heb 80 Hz voor m'n 'normale' monitoren rondom, maar overweeg om een Dolby atmos speaker te gaan gebruiken die maar tot 100 - 120 Hz gaat, dus die vraag om een wat hoger crossover punt. Is dat mogelijk?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirk

't is alweer even geleden  dat ik nog een oude Arcam voor me had, maar volgens mij kan je dat met die generatie niet per speaker(paar) ingeven binnen Dirac.
wel kan je buiten Dirac om, dus in je "speaker types" menu van de AVR zelf aangeven wat de crossover frequentie is van alle speakers die je op small hebt ingesteld, maar die crossover frequentie kan je daar ook nog eens apart ingeven voor de "dolby speakers", waarmee ze dus eigenlijk je heights bedoelen.
Op die manier kan je dus een frequentie van bvb 60Hz ingeven voor je reguliere surrounds, maar 80 of 100 voor je heights
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

denoontje

yep algemene crossover voor ground speaker en algemene crossover voor atmos speakers. Niet per speaker.

sandervg

Thanks, dat wist ik niet. Ga dit weekend eens in het menu grasduinen
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

denoontje

Crossover Freq – This is the frequency at which loudspeakers set as Small start to redirect bass signals to the Subwoofer or Large speakers in your system. Small speakers redirect bass to the subwoofer, if present.
Dolby Speaker Crossover– This is the frequency at which height speakers set to small redicrect bass information.

https://www.arcam.co.uk/ugc/tor/avr390/User%20Manual/AVR860850550390250_MANUAL_SH275_E-F-D-N-ES-IT-R-SC_7.pdf

denoontje

Ligt wel aan de firmware geloof ik.Geen id of je de optie ziet als je nog geen atmosspeakers hebt aangesloten/toegewezen

Pukz0r

Misschien een vreemde vraag maar zijn er tablet-gebruikers ( ipad of android )die dirac gebruiken ?
Is deze software even  effectief tov pc of mac ?
Net een UMik-1 besteld , echter maakt men laptop nogal random noise om een deftige meting toe te laten.
De Umik-1 zijn kabel is net wat te kort om deze rechtstreeks op de receiver aan te sluiten.

Thx alvast

Tabcam

Ik heb ook langere USB kabels waar het dan wel mee lukt (3-5m). Je kan de laptop ook op een andere energiemodus zetten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

thepioneer

Na aanschaf van een 2e subwoofer maar eens met Dirac aan het spelen geweest. Ik begrijp er weinig van. Ik heb gemeten, ik heb niets aan de settings voor de filter veranderd om het standaard te ervaren en dan later aan te passen.

Ik weet niet wat Arcam. Van Dirac maakt maar het is net als voorheen erg treurig. Ik dacht dat het aan de microfoon lag. Heb nu een umik-1 gekocht maar met Dirac aan is het niet te doen. De hele dynamiek gaat verloren. Niet een beetje maar enorm.

Doe ik iets verkeerds? Moet de standaard target aangepast worden om enigsinds ndynamiek te houden. Er wordt nu zoveel bass weggefilterd.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Richard70…

Citaat van: thepioneer op februari 14, 2021, 15:04:30
Na aanschaf van een 2e subwoofer maar eens met Dirac aan het spelen geweest. Ik begrijp er weinig van. Ik heb gemeten, ik heb niets aan de settings voor de filter veranderd om het standaard te ervaren en dan later aan te passen.

Ik weet niet wat Arcam. Van Dirac maakt maar het is net als voorheen erg treurig. Ik dacht dat het aan de microfoon lag. Heb nu een umik-1 gekocht maar met Dirac aan is het niet te doen. De hele dynamiek gaat verloren. Niet een beetje maar enorm.

Doe ik iets verkeerds? Moet de standaard target aangepast worden om enigsinds ndynamiek te houden. Er wordt nu zoveel bass weggefilterd.

Ja, je moet de curve daarna wel gaan finetunen. Als je idd niets aan de voorgestelde curve doet, dan klinkt het idd wel erg vlak.
Probeer zoveel mogelijk de oorspronkelijke curve te volgen en de pieken en dalen wat bij te stellen
Beeld; JVC NZ8. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Tabcam

Citaat van: thepioneer op februari 14, 2021, 15:04:30
Na aanschaf van een 2e subwoofer maar eens met Dirac aan het spelen geweest. Ik begrijp er weinig van. Ik heb gemeten, ik heb niets aan de settings voor de filter veranderd om het standaard te ervaren en dan later aan te passen.

Ik weet niet wat Arcam. Van Dirac maakt maar het is net als voorheen erg treurig. Ik dacht dat het aan de microfoon lag. Heb nu een umik-1 gekocht maar met Dirac aan is het niet te doen. De hele dynamiek gaat verloren. Niet een beetje maar enorm.

Doe ik iets verkeerds? Moet de standaard target aangepast worden om enigsinds ndynamiek te houden. Er wordt nu zoveel bass weggefilterd.
Kan je de metingen laten zien en eventueel het voorgestelde filter? Kan je eventueel ook met REW meten, liefst een met en zonder Diracmeting.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

maximus79

#619
Citaat van: thepioneer op februari 14, 2021, 15:04:30
Na aanschaf van een 2e subwoofer maar eens met Dirac aan het spelen geweest. Ik begrijp er weinig van. Ik heb gemeten, ik heb niets aan de settings voor de filter veranderd om het standaard te ervaren en dan later aan te passen.

Ik weet niet wat Arcam. Van Dirac maakt maar het is net als voorheen erg treurig. Ik dacht dat het aan de microfoon lag. Heb nu een umik-1 gekocht maar met Dirac aan is het niet te doen. De hele dynamiek gaat verloren. Niet een beetje maar enorm.

Doe ik iets verkeerds? Moet de standaard target aangepast worden om enigsinds ndynamiek te houden. Er wordt nu zoveel bass weggefilterd.

Een paar dingen,

Je hebt nu 2 subwoofers, ik zie dat je de arcam 550 hebt dus die ziet de subs als 1. Staan de subwoofers op de zelfde afstand van de luisterplek? Anders zal je ze eerst op elkaar af moeten stellen. Dit kan met REW bijvoorbeeld

In principe hoeft de standaard curve niet dun te klinken, deze loopt als wat op in het laag. Het kan zijn dat dat het zonder dirac voller klinkt omdat je de subs wat hot hebt staan. Dit doet Dirac uiteraard niet, je kan ze wel achter gewoon wat omhoog draaien naar wens. Ook ka het zijn dat je nu bijvoorbeeld grote pieken hebt die dirac af vlakt.

Ik vind zelf deze site erg fijn en gebruik zelf meestal de +4db curve.

https://mehlau.net/audio/dirac-live-2/

Maar laat zeker even je Dirac meting zien dat verteld ook al veel.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

thepioneer

De meting zou ik morgen, of eventueel vanavond, even weer doen. Ben er voor vandaag even klaar mee. Ik heb de subs gemeten met rew. Ik heb daar de gezien dat de sub 180 graden fase moest hebben voor een mooie aanvulling op de eerste sub.

De ene sub staat linksvoor en de tweede rechtsachter. Ik heb de subs eerst afgesteld op de fronts. Ze zijn aan de frontspeakers gekoppeld en aan de Arcam.

Op de fronts draaien ze mee en daarvoor gebruik ik de stereo inputs vanuit de 218 streamer outputs. Qua volume heb ik ze daar op afgesteld. Ze krijgen beide het stereo signaal van de luidsprekers.

Ik heb daarnaast in de Arcam 2 subwoofers geselecteerd aangezien ik dan afzonderlijk de gain kan regelen van de afzonderlijke subs. Het signaal van de Arcam is hetzelfde voor beide subs.

Met muziek klinkt het heerlijk, met films is het 95 procent geweldig. Af en toe is er in een filmtrack een irritante frequentie, vaak een lange bromtoon, gemixed in de track. Die is soms erg vervelend aanwezig. Kan zijn dat die frequentie juist een probleemgebied is in mijn ruimte wat er met muziek niet uit komt. Dat zou ik graag willen meten.

Toen ik Dirac had ingemeten zag ik idd dat de sub 4db naar beneden getrokken was. Als ik die weer ging opplussen had ik nog steeds geen dynamiek.

Zodra ik de meting weer gedaan heb laat plaats ik de screenshots hier.

Misschien toch vanavond even meten. Lekker rustig met de avondklok. Scheelt ook een hoop denk ik. Dan die zuivere meting even bewaren?
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

maximus79

#621
Snap even niet precies hoe jij ze dan scheid van de 2 manieren dat je ze aansluit. Maar even uitgaande van de arcam aansluiting heb je de subs delays op elkaar afgestemd?

Je kan gewoon een dirac meting doen en deze opslaan als de basis meting, maar deze heb je nu toch ook al? Hij slaat het ook automatisch op.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

thepioneer

De rca en xlr inputs zijn gescheiden van elkaar. Zodoende kun je twee kanalen apart aansturen. De ene via xlr en de andere via rca.

De streamer zit op de rca aangesloten en de Arcam via een verloop op de xlr. Dan maar een per sub aangesloten.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Tabcam

Citaat van: thepioneer op februari 14, 2021, 17:50:03
De meting zou ik morgen, of eventueel vanavond, even weer doen. Ben er voor vandaag even klaar mee.
...
Toen ik Dirac had ingemeten zag ik idd dat de sub 4db naar beneden getrokken was. Als ik die weer ging opplussen had ik nog steeds geen dynamiek.

Zodra ik de meting weer gedaan heb laat plaats ik de screenshots hier.

Misschien toch vanavond even meten. Lekker rustig met de avondklok. Scheelt ook een hoop denk ik. Dan die zuivere meting even bewaren?
Op zich kan je, als je jouw Dirc projecten hebt opgeslagen, de oude data ook gebruiken.

Met wat je zegt over voor en achter kan ik me voorstellen dat Dirac het lastiger inte regelen vind. Heb je de RCA en XLR beide grofweg hetzelfde staan? Want sowieso kn de 550 wel twee subwoofer aansturen maar zijn het dezelfde uitgangen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

thepioneer

Ik heb helaas niets opgeslagen. Was er even klaar mee. Maar kan een nieuwe meting maken en dan ook even met een statief. Dan kan ik meer punten meten.

Dat het voor Dirac moeilijk in te regelen is snap ik niet helemaal. Ik heb beide subs met rew op de juiste timing gezet en heb de fase ingesteld. Verder meet hij ze dan in 1 keer en moet het toch niet uit maken dat er 2 subs zijn?

Ik zal eerst even een goede meting verzorgen en dan Zal ik ze hier uploaden.

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra