Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Timvg

Ik denk dat ik kan helpen.

http://www.data-bass.com/systems

Metingen buitenshuis van een hele boel subs, zowel commercieel als DIY.


Timvg

Ja dat mag ook voor een kist van 1000l met een 18" driver die meer dan 40mm bruikbare xmax heeft  :D :D

morca

Je ziet bijna niet meer hoe groot de sub is,het lijkt een 8 of 10 inch dingetje  :clapping:
Kast is wel bijzonder mooi gemaakt,binnen en buitenkant bedoel ik.

Ja wat een vette driver he ,ken het merk niet zo goed,zou het puur spl zijn of ligt de SQ ook hoog van deze XXX drivers.

Timvg

Aan de vervormingscijfers te zien lijkt het me een goed klinkende driver. Gevoeligheid is wel heel laag, en ze hebben ook een enorme kist nodig. Heb ze wel al in infinite baffles zien voorbijkomen.

Heb gekeken in de benelux voor de 15" variant (nog voor de bouw van m'n gesloten subs) maar de prijs lag belachelijk hoog, rond de 1000 euro als ik me niet vergis.

morca

Citaat van: Timvg op januari 12, 2013, 21:16:34

Heb gekeken in de benelux voor de 15" variant (nog voor de bouw van m'n gesloten subs) maar de prijs lag belachelijk hoog, rond de 1000 euro als ik me niet vergis.
Dat wil je niet 8 x aftikken idd ,word een beetje te gek he.

Timvg

1 keer ook niet hoor  ;D

Goeie units: ja. Prijs/kwaliteit: ver te zoeken; imo


Martijnst1990

Even een crosspost uit mijn eigen topic:

CitaatVerleiding was van de week toch weer wat te groot, na het zien van die mooie JL 10W7 in de markt sectie.. En het over hebben van een versterker- en MiniDSP kanaal helpt daar ook niet bij :D Dus.. er is een JL 10W7 sub bij gekomen, meer als test om te zien hoe 2 subs bevallen, zeker na het veel rondhangen in het subwoofer DIY topic waar bijna iedereen met meerdere subs lijkt te spelen :D

Het is dus het kleinere broertje van de 12" die ik al in bezit had, sub zat al in een mooi smal/klein kistje die mooi achter de bank past. Gister neergezet en de LT van Tim erop gezet om mee te beginnen en de tweede sub iets gedempt in de DSP omdat deze dichterbij staat. Beide subs staan nu afzonderlijk even hard en heb ze toen samen het goede volume gegeven.

Tot nu toe bevalt dat erg goed, vooral bij het echte laag heb ik wat meer impact en dat bevalt me wel. Het voelbare laag was er wel, maar nog niet zoals ik het zou willen, maar dat is nu zeker weer veranderd. Komt natuurlijk ook omdat de tweede sub nu vlak achter de bank staat. Kortom, tot nu toe bevalt het al, zal vandaag ook nog even een filmpje kijken met de instellingen van nu en dan zal ik van de week of volgend weekend weer beginnen met REW metingen.

Keep you posted :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

RalphH

Nog een paar daagjes geduld Kees. Hoop dat we wat resultaat kunnen boeken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

RalphH super dat je Kees effe gaat helpen,het komt niet vaak voor,maar het is nodig in dit geval.

Kees succes kerel,
en mannen veel plezier,onder het meten en daarna zal er nog wel wat gebabbeld worden.

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

bluemagics

Ik ga deze vraag opnieuw stellen, omdat ik nog geen antwoord heb kunnen vinden (en ik ben heel erg benieuwd).

Wat is het verschil tussen een meting met een DB-meter en een meting met een meetmicrofoon? In beide gevallen meet je het aantal DB per frequentie? Kan een DB-meter ook nagalm meten?

DB-meter is namelijk een stuk goedkoper en als die (in combinatie met REW) volstaat, dan is het een lagere/haalbaardere investering.
Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)

Phyt

sterker nog wat ik zo zag zaterdag toen Dutchmuscle kwam meten, hadden we ze allebei nodig, de DB meter om het volume bij de microfoon goed af te stellen.
dus geluid op 75 db bij de mic. en dan meten met REW.
B&W CM8 Satin White("Bi-Amped") :: CM center White :: Velodyne CHT-12R :: Marantz SR7007 :: Van den Hul Clearwater :: Panasonic TX-P50VT30 :: Mediaspeler Popcorn Hour A-210 ::
Muziek/Film 40/60

Deleted member

Technisch gezien is er geen verschil qua werking of mogelijkheden behalve dan dat een dB meter direct de gemeten waarde omzet naar een geluidsniveauwaarde. Een echte meetmicrofoon is vaak wel een stuk nauwkeuriger over een breder bereik en die geeft dus minder afwijkingen t.o.v. de werkelijkheid. Ook hebben niet alle DB meters een uitgang die je kunt aansluiten op een computer.

En idd. om je geluidsniveau te calibreren voor bijvoorbeeld REW heb je een dB meter nodig. Althans dat is de simpelste oplossing.

Staaled

Een meetmicrofoon is veel nauwkeuriger, en zelfs ,als het goed is ,gekalibreerd.
Ook als SPL meter te gebruiken maar in 1 ste instantie bedoeld voor een frequentiespectrum.


Een SPL of dB meter is zoals de naam reeds aangeeft een instrument bedoeld om de sterkte van geluid te meten.
Dat hij via REW toch te gebruiken is als meetmicrofoon is uitzonderlijk.
Blijft een grof instrument en derhalve eigenlijk ook alleen geschikt om het laag te meten indien je een spectrum wenst.




"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Antoine was me net voor , maar beider posts vullen elkaar netjes aan. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


bluemagics

Ik ben blij dat jullie antwoorden in lijn zijn met elkaar. :-)
Gearlist: Monitor Audio RX6 - Onkyo TX-NR508 - SVS PB12-NSD (=in bestelling)


flakkees

En idd. om je geluidsniveau te calibreren voor bijvoorbeeld REW heb je een dB meter nodig. Althans dat is de simpelste oplossing.
[/quote]

dus ik heb voor vrijdag nog een db meter nodig ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

RalphH

Ik neem sowieso spulletjes mee, maar een dB meter dien je voor het goed instellen van je set eigenlijk altijd te hebben. Zou er dus wel 1 bestellen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

flakkees

Citaat van: RalphH op januari 15, 2013, 07:55:46
Ik neem sowieso spulletjes mee, maar een dB meter dien je voor het goed instellen van je set eigenlijk altijd te hebben. Zou er dus wel 1 bestellen.

en welke is dan een aanrader van rond de € 60
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

flakkees

is dit iets

Mini geluidsniveaumeter dB meter met 0.1 dB resolutie

Kenmerken
• max/min functie
• automatische bereikinstelling: 40 ~ 130dB
• automatische in- en uitschakeling van de achtergrondverlichting
• resolutie: 0.1dB
• automatische uitschakeling
• geleverd met: windscherm, batterij, handleiding

Specificaties
• meetbereik: 40-130dB
• nauwkeurigheid: ± 3.5dB (ref 94dB @ 1kHz)
• frequentieweging: A
• meetfrequentie: snel (125ms)
• frequentiebereik: 31.5Hz tot 8kHz
• microfoon: ½" elektreet condensator microfoon
• lcd-scherm: 4 cijfers
• werktemperatuur: 0°c ~ +40°C
• vochtigheidsgraad: 10 ~ 90% RH
• voeding: 9V-batterij (meegelev.)
• auto power-off: 15 min.
• afmetingen: 210 x 55 x 32mm
• gewicht (met batterij): ± 135g
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx