Gipswand akoestiek aanpassen

Gestart door the limp man, juli 5, 2016, 20:22:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

the limp man

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn woonkamer akoestisch aanpassen zodat de laagweergave en de reflecties verminderd worden. Zoals op de foto's te zien is, staat mijn set in een hoek en de speakers staan met hun rug tegen een gipswandje te spelen (3m breed). In de lengte is de muur 7,80m Deze wand is de scheiding tussen mijn woon en badkamer.  Aan de kant van de linkerspeaker is een deur met daarnaast een nis voor de keuken, geen rechthoek dus.

verder bestaat de set uit de volgende componenten:

432 EVO
Metrum Hex
Croft Micro 25 VV
Croft Series 7 EV
Harbeth Compact 7 ES3

Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, dus alle tips zijn welkom




Deleted User

Akoestiek is bij ieder verschillend. Rivasono geeft een gedegen advies. Ik zou eerst eens hun website uitpluizen.

chansig

Mijn eerste gedachte is: Op de grond een kleed. Dit is mn voor de reflecties. Eventueel kan je ook panelen aan de achterkant en zijkant plaatsen. Kan je ook testen door een deken neer te hangen. Gewoon om te horen wat er dan gebeurt.

Daarnaast ....zet eens een stoel voor je luisterplek en ws hoor je dan dat je laag al minder overheersend is.

Wil je het echt supergericht aanpakken dan zal je toch een meting moeten gaan doen om te zien wat er gebeurt. Er zijn mensen die aan de hand van zo'n meting wel iets kunnen zeggen zodat je het wat doelgerichter en overwogen kan aanpakken.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

the limp man

Oké bedankt voor het advies! Er ligt al een kleed, maar dat is niet zichtbaar op de foto.

chansig

Dan zou ik het kleed wat meer voor de speakers leggen. Ik weet de afstanden niet maar de eerste reflecties liggen volgens mij redelijk voor/naast/achter/boven de speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Hoewel een kleed niet echt veel brengt, tenzij het echt dik is , lijkt het mij sowieso te klein of moet het een stuk naar voren.

Achter de speakers is lastig.
Links een deur ,rechts een hoek.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MaxxMark

Ik vind het ook een lastige situatie waar volgens mij niet meer op gezegd kan worden dat de standaard adviezen met daarbij de nodige disclaimers dat het een kwestie van proberen zal worden en dat er geen garanties gegeven kunnen worden.

Wat ik zou doen is inderdaad de reflectiepunten proberen aan te pakken. De grootste is de vloer (dat zijn plavuizen als ik dat zo zie, en daarmee inderdaad een flink reflectiepunt). Een kleed is akoestisch niet verantwoord (want niet uniform meetbaar). Dat betekent echter niet dat het geen effect heeft (maar alleen dat het een onberekenbaar effect heeft). Het resultaat kan zijn dat ipv het hoog juist alleen het mid-hoog aangepakt wordt. Maar het is natuurlijk wel zo dat er eenvoudig mee te testen is.

De twee andere reflectiepunten zijn natuurlijk direct rechts op de muur en de achterwand (achter de luisterpositie).

Wat betreft laag vind ik het nog lastiger. Het is de vraag waar het laag vandaan komt. Is dat als gevolg van de ruimte, of als gevolg van de speaker? Is het over een breed frequentiebereik? Of specifiek één frequentie? Afhankelijk daarvan kan het zijn dat je gewoonweg met een equalizer de pieken aanpakt. Maar als het door de ruimte komt, dan kan het weer handiger zijn om bijvoorbeeld je speakers te verplaatsen (bijv meer naar de muur, of juist nog verder er vanaf).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

LABO

Een goede en goedkope oplossing is om je muur te voorzien van http://www.cotton-wall.com/cotton-wall-coatings/colors/


Eenvoudig zelf op te brengen en het helpt :-)
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

Staaled

Citaat van: LABO op juli  6, 2016, 14:42:43
Een goede en goedkope oplossing is om je muur te voorzien van http://www.cotton-wall.com/cotton-wall-coatings/colors/


Eenvoudig zelf op te brengen en het helpt :-)
Tenzij je zeker weet dat het probleem mid-hoog en hoog is zou ik het niet adviseren (zie het meetrapport).
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

the limp man

Citaat van: MaxxMark op juli  6, 2016, 14:25:37
Ik vind het ook een lastige situatie waar volgens mij niet meer op gezegd kan worden dat de standaard adviezen met daarbij de nodige disclaimers dat het een kwestie van proberen zal worden en dat er geen garanties gegeven kunnen worden.

Wat ik zou doen is inderdaad de reflectiepunten proberen aan te pakken. De grootste is de vloer (dat zijn plavuizen als ik dat zo zie, en daarmee inderdaad een flink reflectiepunt). Een kleed is akoestisch niet verantwoord (want niet uniform meetbaar). Dat betekent echter niet dat het geen effect heeft (maar alleen dat het een onberekenbaar effect heeft). Het resultaat kan zijn dat ipv het hoog juist alleen het mid-hoog aangepakt wordt. Maar het is natuurlijk wel zo dat er eenvoudig mee te testen is.

De twee andere reflectiepunten zijn natuurlijk direct rechts op de muur en de achterwand (achter de luisterpositie).

Wat betreft laag vind ik het nog lastiger. Het is de vraag waar het laag vandaan komt. Is dat als gevolg van de ruimte, of als gevolg van de speaker? Is het over een breed frequentiebereik? Of specifiek één frequentie? Afhankelijk daarvan kan het zijn dat je gewoonweg met een equalizer de pieken aanpakt. Maar als het door de ruimte komt, dan kan het weer handiger zijn om bijvoorbeeld je speakers te verplaatsen (bijv meer naar de muur, of juist nog verder er vanaf).

Het laag komt vooral uit de rechter speaker je hoort ook duidelijk dat er uit de hoek meer laag is. Er is een piek rond de 40HZ (ongeveer, gokje) dan krijg je echt een staande golf zeg maar

notoxus

Mooie set heb je staan!
Probeer eens te meten waar je knelpunten zitten. Meet mic met een laptop geeft je vast meer inzicht en daarmee kun je ook leuk proberen wat werkt of juist niet.

Ik heb het hier de trail en error Techniek toegepast. Ook wel oke om te doen mits je de vrijheid hebt tot behoorlijke vreemde voorwerpen op bijzondere plaatsen te monteren.  :shaun:

Leesvoer genoeg over het onderwerp. Soundscapes heb ik uren van genoten.

Rollen steenwol zeulen en stapelen, absorptiepanelen  bouwen en verder met de speakers de hele kamer ontdekken. Subs erbij en subs laten verdwijnen.   Mooie tijden  :music:

Oh de anti mode dual core ...misschien is dat jets voor je

Groeten
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

the limp man

Citaat van: notoxus op juli  6, 2016, 20:40:23
Mooie set heb je staan!
Probeer eens te meten waar je knelpunten zitten. Meet mic met een laptop geeft je vast meer inzicht en daarmee kun je ook leuk proberen wat werkt of juist niet.

Ik heb het hier de trail en error Techniek toegepast. Ook wel oke om te doen mits je de vrijheid hebt tot behoorlijke vreemde voorwerpen op bijzondere plaatsen te monteren.  :shaun:

Leesvoer genoeg over het onderwerp. Soundscapes heb ik uren van genoten.

Rollen steenwol zeulen en stapelen, absorptiepanelen  bouwen en verder met de speakers de hele kamer ontdekken. Subs erbij en subs laten verdwijnen.   Mooie tijden  :music:

Oh de anti mode dual core ...misschien is dat jets voor je

Groeten

Dankjewel! Ik geniet er ook iedere dag van!

Welke microfoon moet ik dan kopen? Vreemde voorwerpen op bijzondere plaatsen was geen succes  :bigsmile:. Trail en erro ben ik een beetje klaar mee. Wat is een Anti Mode?

Ik zie dat jij ook Croft versterking gebruikt, welke zijn dat? En en met welke speakers? (of gaan we nu te veel off topic  :clapping:?)

Deleted User

"Trial en error ben ik een beetje klaar mee"

www.rivasono.nl

Waarom wel hoop eurie aan apparatuur uitgeven, en geen enkele euri aan akoestiek.

Ik zou het wel weten  :D

Na de zomer heb ik een grotere luisterruimte en mag Frank van Rivasono komen meten  ;D

the limp man

Ik loop nu tegen het plafond van mijn ruimte aan (Ha-ha), vandaar dat ik nu van plan ben om daarin te investeren.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Deleted User

Je kunt bij Rivasono gratis advies inwinnen, ze wepzeit, wat wil je nog meer. Meer dan 300 kamers ingemeten  :colgate:

the limp man

Dat ga ik ook zeker doen.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


devkon

Citaat van: chansig op juli  6, 2016, 13:12:28
Dan zou ik het kleed wat meer voor de speakers leggen. Ik weet de afstanden niet maar de eerste reflecties liggen volgens mij redelijk voor/naast/achter/boven de speakers.

Dat zou ik ook zeker proberen.

Ik had eerst totaal geen enkele "akoestische aanpassing" (en ik geloofde daar eerst ook niet zo in  :angel: ), maar heb stapsgewijs aanpassingen gedaan. Eerst een kleed (Ikea, €50) tussen luisterplek en speakers... er ging een wereld voor me open  :smile: Daarna gordijnen die niet eens dicht hoeven, en weer een serieuze verbetering. Daarna een paneel achter mijn luisterplek, en wederom een flinke verbetering. Ik heb het allemaal niet gemeten en had/heb daar ook helemaal geen zin in. Mijn aanpak was simpelweg om meer demping te krijgen. Daar is het geluid enorm van opgeknapt, zo ook het verblijven in de ruimte tijdens normale gesprekken. In mijn geval/situatie was er eigenlijk niet zo veel nodig om leuke improvements te krijgen en het hangt er natuurlijk ook van af welke eisen je stelt.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

notoxus

#17
Citaat van: the limp man op juli  6, 2016, 20:57:16
Dankjewel! Ik geniet er ook iedere dag van!

Welke microfoon moet ik dan kopen? Vreemde voorwerpen op bijzondere plaatsen was geen succes  :bigsmile:. Trail en erro ben ik een beetje klaar mee. Wat is een Anti Mode?

Ik zie dat jij ook Croft versterking gebruikt, welke zijn dat? En en met welke speakers? (of gaan we nu te veel off topic  :clapping:?)

Ik heb dezelfde versterking staan met de Reference 3a luidsprekers. Tevens een set quad 405 en nog een aaron 3a. Nog een set tannoy d700 en een set proac responce 3.5. Nog een Eastern Electric minimax dac en een naim unitiqute2. Nu ik dit zo op aan het typen ben merk ik dat ik nodig eens moet gaan opruimen.

Antimode dual core is een redelijke kant en klaar optie om middels dsp de sound te matchen met de akoestiek van de kamer.  Er is een draadje van te vinden op dit forum. Zelf nog geen ervaring mee maar van wat ik erover heb gelezen kan dit  voor goede resultaten zorgen.  Misschien dat ik wat te puristisch ingesteld ben waardoor ik het altijd heb afgehouden. Ik zou het moeten testen want ik merk dat ik er steeds meer voor open sta.
Akoestiek...mijn inzien interessanter dan kabeltjes wisselen. Ook wel frustrerend omdat niet alles mogelijk is om te veranderen. Plannen voor een eigen ruimte duiken steeds vaker op.
Oh ehm met de software rew kan je samen met een laptop en een meetmicrofoon wat proberen. Gaat best veel tijd inzitten om het uit te vogelen echter het draadje wat hier op het forum loopt over dit onderwerp zitten een hoop behulpzame mensen bij.  Daar staan volgens mij ook wat verschillende types microfoons aangeduid welke geschikt zijn.  Zo uit mijn hoofd is er een usb model welke praktisch is. De unimc 1 heet dat ding.  Heb trouwens de indruk dat het voornamelijk om het bijsturen van de lage frequentie gaat samen met de galmtijd.

Succes. Ik ga nog een plaatje draaien en opnieuw verhalen lezen over harbeth  :pompom:
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

morca

Citaat van: the limp man op juli  6, 2016, 18:47:53
Het laag komt vooral uit de rechter speaker je hoort ook duidelijk dat er uit de hoek meer laag is. Er is een piek rond de 40HZ (ongeveer, gokje) dan krijg je echt een staande golf zeg maar
dat is meer cornergain denk ik.


Is je plafond van beton.
Dan zou ik eerst aan een plafond denken ipv een gipswand.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

notoxus

Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

RalphH

Haha, dacht ik ff, las iets van opruimen ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer