Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

riwi

#1175
Je verwart telkens bioscoop toepassing met thuisbioscoop/homecinema.
http://www.dolby.com/us/en/guide/surround-sound-speaker-setup/index.html

Kwa luidspreker setup is het niet de bedoeling dat je de afmixstudio na bouwt thuis. Je gaat stereo ook niet perse afluisteren op nearfield monitoren op 1 meter afstand. De aanbevelingen voor standaard weergave thuis van Dolby Digital en DTS is om alle luidsprekers op oorhoogte te plaatsen. De basis laag bij Atmos voor thuis bioscoop is gelijk aan de basis laag voor DD en DTS. De authoring software voor Atmos voor bioscoop is ook anders dan die voor bluray.


Teejoo

Citaat van: Fox op december 27, 2015, 12:08:34
Ik kan een heel stuk over afmixen en mijn bezoekjes in het verleden aan Laser Pacific, Mia Casa en Gallaxy gaan schrijven, maar dat zal weinig zin hebben.

Daarom een reeks plaatje van recente professionele afmix studio's, welke voor zich zouden moeten spreken, waarbij er werkelijk geen 1 jullie beweringen onderschrijft.
Man man, hoezo reageer je nou zo negatief? Dat heeft pas weinig zin... Maar je hebt me nieuwsgierig gemaakt wat jij dan doet?

Vroeger had ik ook m'n (dipool) wallmount surrounds een stuk hoger hangen. Toen echter de discrete multichannel kanalen kwamen klonk dit echter stukken minder en was er gewoon een gat. Het was gewoon te hoog. Ik heb ze toen nog ongeveer op 10-20cm  boven oorhoogte gehangen dacht ik. Inmiddels heb ik nu al heel wat jaren een volledige nautilus set rondom, waarbij de surrounds (2x wallmount, 2x op statief) de tweeter vd  surrounds nog steeds ongeveer 10-20 cm hoger heb staan. En daarmee bereik ik pas een optimaal resultaat. Was het maar zo dat ik ze 90cm hoog kon hangen, dan was het een stuk eenvoudiger geweest in mijn kamer. Ik denk overigens dat het bij de 90cm ook heel belangrijk is dat je voldoende afstand hebt tussen de luisteraar en de speaker. Daar moet een relatie tussen zitten omdat je anders niet wegkomt met het afstraalgedrag.

Kjelt

Citaat van: Fox op december 27, 2015, 12:56:22
"Soms staan ze ietsjes hoger zoals bijgaand voorbeeld, halverwege de muur, de reden is dat als je met drie man op rij achter de mixtafel zit de mensen links en rechts anders het geluid blokkeren"
- tja laat dit nu net ook het probleem zijn in de huiskamer of HT als er meer dan 1 persoon aanwezig is. Dus in jou voorbeeld haal je het al aan, 2 mensen op een bank naast elkaar geeft bij LS op oorhoogte een probleem. Weg is dus je volledige surround bubble, want met dat beetje omhoog trekken door plafons LS red je het niet, want je hebt immers een heel smalle hotspot gecreëerd..
Maar ik zie dan ook graag van je een bewijs welke van de ca. 300 in 2015 geproduceerde speelfilms een HT remix hebben gekregen voor HT.
Alle soundtracks van bioscoopfilms die worden geremixed voor ze op bluray uitkomen. Alleen dat wordt vaak door zzpérs gedaan in kleine homestudio's of soms als er geen geld is via een automatisch algoritme (de mindere tracks). Maar kijk nou eens naar onderstaande twee installatieguidelines van Dolby zelf. De een is voor de bioscoop en auditoriums dat is precies wat jij zegt.
En de andere is voor homecinema gebruik en je ziet toch duidelijk dat daar de surround speakers op oorhoogte staan? Ga anders met Dolby emailen om ze te vertellen dat ze het fout doen  ;)

Teejoo

Vraagje: Doet de atmos codec ook iets met 5.1 --> 7.1, of gebeurt dat dan nog steeds door de PLIIx codec? 2e vraag of deze wellicht ook is verbeterd door de ontwikkeling die gedaan zijn met Atmos etc. Ik kan me dat namelijk nog herinneren van mijn Tag McLaren beta test tijd. Codecs werden steeds verder doorontwikkeld waardoor ook de oudere bekende formaten beter gingen klinken.

Teejoo

BTW: quote dolby:

You'll get the best sound when the front and surround speakers are at or slightly above your ear level when you're seated. Wall-mounted surrounds can be higher, but no speakers—especially Dolby Atmos enabled modules—should be higher than half the height of your wall.

http://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/7-1-2-setups.html

Kjelt

Citaat van: Teejoo op december 27, 2015, 16:00:10
Vraagje: Doet de atmos codec ook iets met 5.1 --> 7.1, of gebeurt dat dan nog steeds door de PLIIx codec? 2e vraag of deze wellicht ook is verbeterd door de ontwikkeling die gedaan zijn met Atmos etc. Ik kan me dat namelijk nog herinneren van mijn Tag McLaren beta test tijd. Codecs werden steeds verder doorontwikkeld waardoor ook de oudere bekende formaten beter gingen klinken.
De DSU laat wel degelijk de overall (ambient) geluids informatie ook via de achterste kanalen horen alleen weet ik niet of deze ook dynamische geluidsinformatie kan interpoleren en dus dynamisch over de achterkanalen laat gaan. Daar zou ik dan een goede 5.1 test soundtrack voor moeten hebben, als je iets weet kan ik het testen maar uiteraard kan ik het alleen in 7.2.4 testen.

Teejoo

#1181
Citaat van: Kjelt op december 27, 2015, 19:18:19
De DSU laat wel degelijk de overall (ambient) geluids informatie ook via de achterste kanalen horen alleen weet ik niet of deze ook dynamische geluidsinformatie kan interpoleren en dus dynamisch over de achterkanalen laat gaan. Daar zou ik dan een goede 5.1 test soundtrack voor moeten hebben, als je iets weet kan ik het testen maar uiteraard kan ik het alleen in 7.2.4 testen.
wat gebeurt er als je in je receiver de 4 hyoogtekanalen op geen zet? Kun je dan atmos op een 5.1 track zettenmom 7.1 te maken?

Kjelt

Als ik de receiver op 7.1 zet moet ik opnieuw een driekwartier durende audyssea/atmos calibratie uitvoeren  :( dus sorrie ga ik niet doen.

MaxxMark

#1183
Ik denk dat de vraag van teejoo is of een atmos versterker ook Phantom surround kan weergeven. In 5.1 staan namelijk de surroundgeluid iets achter je ipv recht naast je.

Dit is voor makkelijk te testen door te kijken hoe een test track (5.1) over een 7.1(.4) setup wordt weergegeven. Komen de surrounds uit de sides, uit de rears of uit de "phantom" surround analoog aan de surrounds van 5.1.

Dit is iets waar ik in mijn 7.1 setup ook vaak ruzie mee heb. 5.1 truehd/dtsma icm de dpl2 decoder worden Phantom 5.1 weergegeven terwijl 6.1 tracks met dpl2 niet goed uit de verf komt. Zelfde geldt voor sommige 7.1 tracks die niet netjes zijn geremixed.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Teejoo

#1184
Citaat van: Kjelt op december 27, 2015, 23:12:00
Als ik de receiver op 7.1 zet moet ik opnieuw een driekwartier durende audyssea/atmos calibratie uitvoeren  :( dus sorrie ga ik niet doen.
nee, gewoon zonder audysee etc. Aleen even uitschakelen zodat je een 7.1 set hebt en dan een 5.1 film draaien en die laten processen door Dolby Atmos als dat überhaupt gaat. En dan checken of er iets uit de rears komt.

btw, ik denk trouwens dat hij helemaal niet opnieuw gecalibeerd hoeft te worden aangezien de positie vn de speaker en taak (surround en surround back) helemaal niet veranderd.

james_bond

Citaat van: Kjelt op december 27, 2015, 23:12:00
Als ik de receiver op 7.1 zet moet ik opnieuw een driekwartier durende audyssea/atmos calibratie uitvoeren  :( dus sorrie ga ik niet doen.

Ik,heb geen idee welke receiver je gebruikt maar bij mijn Denon kun je de luidsprekercalibratie via een webinterface  saven en later weer uploaden.
HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

Staaled

Citaat van: Teejoo op december 27, 2015, 22:45:46
wat gebeurt er als je in je receiver de 4 hyoogtekanalen op geen zet? Kun je dan atmos op een 5.1 track zettenmom 7.1 te maken?
je krijgt dan een gewone 5.1->7.1 mix.
De Atmos layer wordt niet gebruikt.
Als ik het goed heb staat in die layer ook geen content maar enkel waar de content (objects) te plaatsen.
Die objects komen dus in 5.1 of 7.1 terecht , zonder plafondspeakers.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Citaat van: james_bond op december 28, 2015, 08:03:51
Ik,heb geen idee welke receiver je gebruikt maar bij mijn Denon kun je de luidsprekercalibratie via een webinterface  saven en later weer uploaden.
Ik heb de eerste generatie Marantz 7702, zou interessant zijn maar kan er zo 1,2,3 niets over in de handleiding vinden.
Onder welk menu item zit deze functie bij jouw Denon?

james_bond

Citaat van: Kjelt op december 28, 2015, 09:49:23
Ik heb de eerste generatie Marantz 7702, zou interessant zijn maar kan er zo 1,2,3 niets over in de handleiding vinden.
Onder welk menu item zit deze functie bij jouw Denon?

Ik benader de Denon via mijn pc en in dit menu kan ik linksonder de configuratie opslaan of laden. Dit is makkelijk als je wat wilt experimenteren met je luidsprekeropstelling/configuratie. Je kunt eenvoudig terug naar de oude situatie.
HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

Fox

Citaat van: riwi op december 27, 2015, 13:32:55
Je verwart telkens bioscoop toepassing met thuisbioscoop/homecinema.
http://www.dolby.com/us/en/guide/surround-sound-speaker-setup/index.html

Kwa luidspreker setup is het niet de bedoeling dat je de afmixstudio na bouwt thuis. Je gaat stereo ook niet perse afluisteren op nearfield monitoren op 1 meter afstand. De aanbevelingen voor standaard weergave thuis van Dolby Digital en DTS is om alle luidsprekers op oorhoogte te plaatsen. De basis laag bij Atmos voor thuis bioscoop is gelijk aan de basis laag voor DD en DTS. De authoring software voor Atmos voor bioscoop is ook anders dan die voor bluray.
'

De definitie van HT uit American Heritage® Dictionary of the English Language, Fifth Edition. Copyright © 2011

Home Theater: A system of sophisticated electronic equipment for the presentation of theater-quality images and sound in the home.
Ad 1. home theater - television and video equipment designed to reproduce in the home the experience of being in a movie theaterhome theater - television and video equipment designed to reproduce in the home the experience of being in a movie theater

Anders: https://en.wikipedia.org/wiki/Home_cinema

Laat nu een afmixstudio een representatie van een bioscoop zaal zijn.
Maar ik begrijp nu dat je voor Atmos thuis dit moet loslaten.

Fox

Citaat van: Kjelt op december 27, 2015, 15:09:33
Alle soundtracks van bioscoopfilms die worden geremixed voor ze op bluray uitkomen. Alleen dat wordt vaak door zzpérs gedaan in kleine homestudio's of soms als er geen geld is via een automatisch algoritme (de mindere tracks). Maar kijk nou eens naar onderstaande twee installatieguidelines van Dolby zelf. De een is voor de bioscoop en auditoriums dat is precies wat jij zegt.
En de andere is voor homecinema gebruik en je ziet toch duidelijk dat daar de surround speakers op oorhoogte staan? Ga anders met Dolby emailen om ze te vertellen dat ze het fout doen  ;)

Dus je beweert dat een studio die voor een film tussen de 2 en 20 miljoen $ uitgeeft voor een soundtrack, waar zelfs Oscars aan worden genomineerd of verleend een zzpér in kleine homestudio aan gaat knoeien?
Dat meen je toch niet echt  :withstupid:

Ik heb flink zitten  :google: , maar ik kan nergens een bewijs of zelf hint/indicatie vinden die jou bewering staven.

riwi

Citaat van: Fox op december 28, 2015, 11:55:59
Laat nu een afmixstudio een representatie van een bioscoop zaal zijn.
Maar ik begrijp nu dat je voor Atmos thuis dit moet loslaten.

Je mag het allemaal interpreteren zoals je wil.

Dolby en DTS geven een richtlijn af voor luidspreker plaatsing. En geven verschillende voorschriften voor bioscoop danwel thuis gebruik.
Ik denk dat het verschil tussen beide voort komt uit de grootte van de zaal en de sweetspot. Bij thuisgebruik is de sweetspot kleiner en daardoor de luidspreker plaatsing anders. Bij bioscoop is het doel een zo groot mogelijk gedeelte van de zaal het sweetspot gevoel te geven.
Als je thuis dus een zaaltje hebt voor +-20 personen dan zal het waarschijnlijk beter zijn om de bioscoop richtlijn te volgen.

Kwa mix voor bluray/DVD : ze zullen toch het aantal kanalen dat in de bioscoop versie anders is dan bij DD/TrueHD/Atmos op een of andere manier terug moeten brengen naar wat op de DVD/Bluray past.

Job

#1192
Citaat van: Fox op december 27, 2015, 12:56:22ik zie dan ook graag van je een bewijs welke van de ca. 300 in 2015 geproduceerde speelfilms een HT remix hebben gekregen voor HT.
Voor broadcast en videoreleases (BD en DVD en VOD/OTT) wordt de soundtrack vaak geremastered, in een kleinere setup (volgens dit artikel stelt Dolby dat dit het geval is voor 25% van de grote studiofilms -- ik weet dat het in Europa zeer gebruikelijk is). Dat is ook logisch, omdat de dynamiek van de theatermixen veel te groot is voor een huiskamer of thuisbioscoop (in sommige gevallen, als de dynamiek beperkt is, kan dezelfde mix worden gebruikt). Daarnaast kent bioscoopmonitoring een X-curve, die er in thuissituaties niet is, dus dat kan schelen in EQ, en zijn de surround levels voor 5.1 cinema (82dB voor de surrounds tegenover 85dB for L/C/R) iets anders dan voor 5.1 home theater, en wil je de mix op zijn minst checken op een bass-managed set-up (wat veel mensen nu eenmaal thuis hebben).

De opmerking over een zzp-er is wat ongelukkig. In veel gevallen maakt de lead rerecording mixer (hoofd van het mixageteam) of iemand uit zijn ploeg een aangepaste versie van de full mix voor DVD/Bluray/VOD en soms nog een aangepaste versie voor TV, inclusief 5.1- en stereo(LtRt)-conversies. Meestal gebeurt dat vanuit de mixstems (dat wil zeggen tijdens de mixage gemaakte voorgemixte subgroepen, in elk geval voor dialoog/sfx/muziek, meestal nog wat meer). Het gaat dus niet om een inhoudelijk afwijkende mix, maar om aanpassing in dynamiek en EQ, zodat de verstaanbaarheid goed blijft, alles niet te schel klinkt, en zachtere geluiden niet wegvallen. Technisch zijn er ook nog conversies nodig voor de verschillende framerates waarop de film wordt opgeleverd (23.976, 24.000, 25.000fps).

Er is ook wel een optie van Dolby om een full theatrical mix door middel van dialoognormalisatie voor de thuiskijker aan te passen (in de AC3-encoder). Dan is het een automatische conversie, maar dat vinden veel mixers geen fijn idee natuurlijk.

Mocht je het verschil eens willen checken: op de BluRay van de film Oorlogswinter is de Dolby Digital track een 5.1 'reduced dynamics'-mix (voor thuis), maar op de PCM-tracks hebben we de 5.1 full theatrical mix gezet.

Citaat(hoe plaats je eigenlijk het geluid van vogels, wind, regen ed omlaag als voor een 5.1 mix? en hoe werkt dat voor een audiotrack in een andere taal?)
Het idee van vector-based elementen is dat het systeem zorg draagt voor juiste plaatsing.
Voor taalversies worden M&E tracks gemaakt, plus eventuele 'helper tracks' met dialoogelementen die in sommige taalversies toch gebruikt kunnen worden (bijvoorbeeld een personage dat een lied zingt, dat wordt niet altijd nagesynchroniseerd in een andere taal). Dat wordt met alle formaten en variaties niet makkelijker, inderdaad.

Voor beeld geldt natuurlijk iets soortgelijks. Als je de kleurbepaling (colorgrading) op film of in DCI P3 doet, zul je voor een Rec. 709-versie een conversie moeten doen -- idealiter pas je daarbij op scenebasis nog wat correcties toe om het voor thuis te optimaliseren. Plus de verschillende vereiste aspect ratio's, versies met en zonder titels (die soms worden vertaald), etc.

CitaatEn waar bestel je die speciale HT audio tracks als je bv een autorisatie bedrijf bent voor DVD/BD en Digital streaming?
Regionale distributeurs vragen die normaal geproken op bij sales agents, waarvan ze de distributierechten hebben gekocht. Die sales agents hebben alle benodigde elementen in huis voor alle mogelijke vormen van internationale releases. Dat zijn lange lijsten met beeld- en geluidselementen in verschillende formaten, denk aan originele aspect ratio, 16:9-versie, 4:3-versie, 3D/2D, airline cuts, 2K, HD, NTSC, PAL, 7.1/5.1/Atmos/Auro, LtRt (ter illustratie: van een enkele Disneyfilm worden meer dan 234 versies opgeleverd).

Kjelt

#1193
Citaat van: Fox op december 28, 2015, 12:02:58
Ik heb flink zitten  :google: , maar ik kan nergens een bewijs of zelf hint/indicatie vinden die jou bewering staven. 
Ja dat meen ik wel.
Heb je met al dat gegoogle wel een bewijs gevonden van wat je zelf beweert?
Job zit volgens mij in de nederlandse/belgische filmindustrie die zegt het dus ook.
Ook snel even gegoogled en voila:
Hier op 1.20 "je hebt een cinematic mix en onze partners maken daar near field mix van wat de bron is voor bluray disks of OTT streaming".
https://www.youtube.com/watch?v=iphZs3VpkFM#

Teejoo

Citaat van: Job op december 28, 2015, 17:05:38
Voor broadcast en videoreleases (BD en DVD en VOD/OTT) wordt de soundtrack vaak geremastered, in een kleinere setup (volgens dit artikel stelt Dolby dat dit het geval is voor 25% van de grote studiofilms -- ik weet dat het in Europa zeer gebruikelijk is). Dat is ook logisch, omdat de dynamiek van de theatermixen veel te groot is voor een huiskamer of thuisbioscoop. In sommige gevallen, als de dynamiek beperkt is, kan dezelfde mix worden gebruikt. Daarnaast kent bioscoopmonitoring een X-curve, die er in thuissituaties niet is, dus dat kan schelen in EQ.

De opmerking over een zzp-er is wat ongelukkig. In veel gevallen maakt de lead rerecording mixer (hoofd van het mixageteam) of iemand uit zijn ploeg een aangepaste versie van de full mix voor DVD/Bluray/VOD en soms nog een aangepaste versie voor TV, inclusief 5.1- en stereo(LtRt)-conversies. Meestal gebeurt dat vanuit de mixstems (dat wil zeggen tijdens de mixage gemaakte voorgemixte subgroepen, in elk geval voor dialoog/sfx/muziek, meestal nog wat meer). Technisch zijn er ook nog conversies nodig voor de verschillende framerates waarop de film wordt opgeleverd (23.976, 24.000, 25.000fps).

Ook is er een optie van Dolby om een full theatrical mix door middel van dialoognormalisatie voor de thuiskijker aan te passen. Dan is het een automatische conversie, maar dat vinden veel mixers geen fijn idee natuurlijk.

Mocht je het verschil eens willen checken: op de BluRay van de film Oorlogswinter is de Dolby Digital track een 5.1 'reduced dynamics'-mix (voor thuis), maar op de PCM-tracks hebben we de 5.1 full theatrical mix gezet.
Het idee van vector-based elementen is dat het systeem zorg draagt voor juiste plaatsing.
Voor taalversies worden M&E tracks gemaakt, plus eventuele 'helper tracks' met dialoogelementen die in sommige taalversies toch gebruikt kunnen worden (bijvoorbeeld een personage dat een lied zingt, dat wordt niet altijd nagesynchroniseerd in een andere taal). Dat wordt met alle formaten en variaties niet makkelijker, inderdaad.
Regionale distributeurs vragen die normaal geproken op bij sales agents, waarvan ze de distributierechten hebben gekocht. Die sales agents hebben alle benodigde elementen in huis voor alle mogelijke vormen van internationale releases. Dat zijn lange lijsten met beeld- en geluidselementen in verschillende formaten, denk aan originele aspect ratio, 16:9-versie, 4:3-versie, 3D/2D, airline cuts, 2K, HD, NTSC, PAL, 7.1/5.1/Atmos/Auro, LtRt (ter illustratie: van een enkele Disneyfilm worden meer dan 234 versies opgeleverd).
Bedankt voor de informatieve post Job! Hier kunnen we tenminste wat mee.

Erwin.VL

Dolby zou maar al te graag voorschrijven dat de Surrounds ook in commerciële Atmos set-ups op oorhoogte geplaatst worden. Maar dat kan niet om twee redenen:
1/ Er zitten -tig mensenhoofden op oorhoogte dus je hoort de luidspreker nooit direct, alleen gereflecteerd.
2/ In de Guidelines (commercieel dus) staat letterlijk dat de Surrounds op een hoogte moeten worden geplaatst die ze "out of reach of patrons" houdt. Dat er dus geen apen bij kunnen om er aan te prutsen...

Voor de rest merk ik dat dezelfde kwaliteit vs kwantiteit discussie weer wordt gevoerd die ik al honderd keer heb gelezen. In homecinema is dat geen discussie, je wil gewoon allebei.

Wanneer Dirac Unison op de proppen komt, zullen méér speakers wel degelijk beter geluid opleveren dan minder, want de ene speaker zal actief meehelpen om de anomalieën te corrigeren die door een andere speaker in de luisterruimte worden veroorzaakt!
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

Fox

#1196
Citaat van: Job op december 28, 2015, 17:05:38
Voor broadcast en videoreleases (BD en DVD en VOD/OTT) wordt de soundtrack vaak geremastered, in een kleinere setup (volgens dit artikel stelt Dolby dat dit het geval is voor 25% van de grote studiofilms -- ik weet dat het in Europa zeer gebruikelijk is). Dat is ook logisch, omdat de dynamiek van de theatermixen veel te groot is voor een huiskamer of thuisbioscoop (in sommige gevallen, als de dynamiek beperkt is, kan dezelfde mix worden gebruikt). Daarnaast kent bioscoopmonitoring een X-curve, die er in thuissituaties niet is, dus dat kan schelen in EQ, en zijn de surround levels voor 5.1 cinema (82dB voor de surrounds tegenover 85dB for L/C/R) iets anders dan voor 5.1 home theater, en wil je de mix op zijn minst checken op een bass-managed set-up (wat veel mensen nu eenmaal thuis hebben).

De opmerking over een zzp-er is wat ongelukkig. In veel gevallen maakt de lead rerecording mixer (hoofd van het mixageteam) of iemand uit zijn ploeg een aangepaste versie van de full mix voor DVD/Bluray/VOD en soms nog een aangepaste versie voor TV, inclusief 5.1- en stereo(LtRt)-conversies. Meestal gebeurt dat vanuit de mixstems (dat wil zeggen tijdens de mixage gemaakte voorgemixte subgroepen, in elk geval voor dialoog/sfx/muziek, meestal nog wat meer). Het gaat dus niet om een inhoudelijk afwijkende mix, maar om aanpassing in dynamiek en EQ, zodat de verstaanbaarheid goed blijft, alles niet te schel klinkt, en zachtere geluiden niet wegvallen. Technisch zijn er ook nog conversies nodig voor de verschillende framerates waarop de film wordt opgeleverd (23.976, 24.000, 25.000fps).

Er is ook wel een optie van Dolby om een full theatrical mix door middel van dialoognormalisatie voor de thuiskijker aan te passen (in de AC3-encoder). Dan is het een automatische conversie, maar dat vinden veel mixers geen fijn idee natuurlijk.

Mocht je het verschil eens willen checken: op de BluRay van de film Oorlogswinter is de Dolby Digital track een 5.1 'reduced dynamics'-mix (voor thuis), maar op de PCM-tracks hebben we de 5.1 full theatrical mix gezet.
Het idee van vector-based elementen is dat het systeem zorg draagt voor juiste plaatsing.
Voor taalversies worden M&E tracks gemaakt, plus eventuele 'helper tracks' met dialoogelementen die in sommige taalversies toch gebruikt kunnen worden (bijvoorbeeld een personage dat een lied zingt, dat wordt niet altijd nagesynchroniseerd in een andere taal). Dat wordt met alle formaten en variaties niet makkelijker, inderdaad.

Voor beeld geldt natuurlijk iets soortgelijks. Als je de kleurbepaling (colorgrading) op film of in DCI P3 doet, zul je voor een Rec. 709-versie een conversie moeten doen -- idealiter pas je daarbij op scenebasis nog wat correcties toe om het voor thuis te optimaliseren. Plus de verschillende vereiste aspect ratio's, versies met en zonder titels (die soms worden vertaald), etc.
Regionale distributeurs vragen die normaal geproken op bij sales agents, waarvan ze de distributierechten hebben gekocht. Die sales agents hebben alle benodigde elementen in huis voor alle mogelijke vormen van internationale releases. Dat zijn lange lijsten met beeld- en geluidselementen in verschillende formaten, denk aan originele aspect ratio, 16:9-versie, 4:3-versie, 3D/2D, airline cuts, 2K, HD, NTSC, PAL, 7.1/5.1/Atmos/Auro, LtRt (ter illustratie: van een enkele Disneyfilm worden meer dan 234 versies opgeleverd).

Bedankt hier heb je wat aan ipv loze beweringen. ^^
- werk jij soms bij PDI?

Zo te lezen is er veel verandert sinds ik ca. 1 decennia bij Mi Casa ben geweest welke een aantal "nearfield mixen" voor DVD hebben geproduceerd...
Overigens heb ik geleerd dat die sales agents vaak niet alle elementen in huis hebben waardoor er juist bij de bekende verdachten slechte/foute uitgaven uitkomen :-(

Kjelt

Citaat van: Foxipv loze beweringen
Het waren eerder loze ontkenningen van nu gestaafde beweringen  :dry:

Teejoo

Citaat van: Kjelt op december 29, 2015, 13:24:51
Het waren eerder loze ontkenningen van nu gestaafde beweringen  :dry:
Hahah, mooi hè. Nu draait hij het opeens om  :sigh:

Kjelt

Citaat van: Kjelt op december 26, 2015, 14:46:57
Het pinpointen is alleen beter bij de goede echte Atmos tracks zoals American Sniper bv daar kun je individuele geluiden echt aanwijzen. Echter dat vind ik persoonlijk nog niet eens de echte meerwaarde van Atmos want dan ga je technisch luisteren en als ik een film kijk dan zit ik gewoon in de film.
En wat me dan opvalt is dat ik direct al merk of de DSU aan staat of niet.
Het verschil is niet zozeer de pinpointing voor mij maar de algemene omgevingssound die tot het plafond gevuld wordt met geluid.
Ik zeg wel eens gekscherend edoch serieus dat Atmos in een zee van geluid onderdompeld (kopje onder) terwijl die voorheen bij 5.1 en 7.1 ik mezelf in een zwembad van geluid voelde met het hoofd boven water. En een scene die dit bv heel goed doet van een 7.1 soundtrack vind ik Oblivion dat hij de NY library in gaat, je hoort de ping van robot (boobytrap valstrik) en ik hoor daar alsof ik er zelf in die grot zit. Dat heb ik op een 7.1 nooit gehad, er was wel akoestiek maar niet van boven, en dat bedoel ik met een echte soundbubble je zit midden in een bel (3D) en niet in een verhoogde circel (2D). Ik kan het niet anders uitleggen. Maar wellicht dat ik het romantiseer dus stel voor dat ik dinsdag weer eens een M&G bij je doe en dan zal ik eerst thuis die Oblivion scene beluisteren met DSU en daarna meteen bij aankomst bij jou (als je dinsdag tenminste thuis bent) die scene bij jou. En wellicht heb ik dan een andere mening.
Zo gezegd zo gedaan:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108747.msg2876961#msg2876961