Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mel

Citaat van: morca op januari 10, 2013, 20:47:59
Wauw ,mel zoveel output en 30 db lager komt ie pas naar voren  :thumbs-up:  :thumbs-up:  :thumbs-up:
waterfall vanaf 10 hz brengt het beter in beeld,nu mist het laagste.

en nu in mensen(leken)taal? ;D
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Joske007

Ik denk mocht je de sub iets meer in de hoek duwen dat je meer output krijgt op 20Hz, probeer als test eens of dit verschil uitmaakt.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Hier de resultaten zonder biamp en sub 4.5db harder is blauw,biamp is groen en biamp en sub 3 db harder is rood.
Hier zie je de boost die ik eerst aan de sub moest geven om een piek op te heffen.
Door meer power van het biampen hoeft dat nu niet doe ik dat wel krijg ik juist weer een dip.

mel

Citaat van: Joske007 op januari 10, 2013, 21:19:38
Ik denk mocht je de sub iets meer in de hoek duwen dat je meer output krijgt op 20Hz, probeer als test eens of dit verschil uitmaakt.

ik zal dat morgen eens proberen, maar praktisch gezien is helemaal in de hoek niet haalbaar om de sub daar te laten staan
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

mag ik dan aannemen dat de eerste meting de beste is als  startpositie? Met de subversterker kan ik ook nog 2 frequenties aftoppen of boosten, met welke frequenties zou ik beginnen?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jvanhambelgium

Citaat van: mel op januari 10, 2013, 22:08:19
mag ik dan aannemen dat de eerste meting de beste is als  startpositie? Met de subversterker kan ik ook nog 2 frequenties aftoppen of boosten, met welke frequenties zou ik beginnen?

Ik zou in de zetel gaan zitten en een knaller van film nemen en een keertje genieten !
Meten & (beter) herpositioneren kan ernaa nog, maar mischien zal je nu films terug de wowwww faktor hebben...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Staaled

Welke setting gebruik je met de sub, 20 of 16 ?
Ik vermoed de eerste.


Rechtsvoor,paars, is de beste en je zou daar ook eens de 16 tune kunnen meten.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: mel op januari 10, 2013, 21:08:50
limits gewijzigd
Bij 30 hz en lager begint je nagalm tegen het scherm aan te komen,dan is het meer.
De rest boven 30 hz speelt de nagalm meer als 30 db zachter als de bron,de sub.
Dat is best netje,s,die nagalm in het hele laag krijg je alleen met megabass traps weg.
Dus ik zou zeggen,goed subje,best goeie plek denk ik.

Al wat film gekeken?  :popcorn:

mel

Citaat van: Hipster op januari 10, 2013, 22:10:14
Welke setting gebruik je met de sub, 20 of 16 ?
Ik vermoed de eerste.


Rechtsvoor,paars, is de beste en je zou daar ook eens de 16 tune kunnen meten.

ik heb 1 poort geplugd, dus 16 Hz
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Citaat van: morca op januari 10, 2013, 22:51:20
Bij 30 hz en lager begint je nagalm tegen het scherm aan te komen,dan is het meer.
De rest boven 30 hz speelt de nagalm meer als 30 db zachter als de bron,de sub.
Dat is best netje,s,die nagalm in het hele laag krijg je alleen met megabass traps weg.
Dus ik zou zeggen,goed subje,best goeie plek denk ik.

Al wat film gekeken?  :popcorn:

Maar is dat niet erg veel nagalm tussen de 10 en de 30 Hz?
Nog geen film gekeken, ik ga vanavond eerst de sub nog eens volledig in de hoek meten en daarna eens een filmke kijken

gr
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Martijnst1990

Zo, ik heb ook weer een aantal vragen. A.s. zaterdag komt er hier waarschijnlijk een tweede sub bij en vroeg mij af wat de basis is qua instellen. Bijvoorbeeld al het volume. Sluit ik beide subs aan en regel dat dan af op 85 dB? Of doe ik dat per sub apart?

En zo ook met de MiniDSP. Ik neem aan dat dat sowieso per sub apart moet? Dus 1 sub aangesloten, die met de MiniDSP en REW etc goed afstellen en als die eenmaal goed staat de volgende sub apart afstellen en vervolgens een REW meting van beide tegelijk om de respons van 2 subs tegelijk in beeld te krijgen?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Staaled

Citaat van: mel op januari 11, 2013, 06:28:07
Maar is dat niet erg veel nagalm tussen de 10 en de 30 Hz?
Nog geen film gekeken, ik ga vanavond eerst de sub nog eens volledig in de hoek meten en daarna eens een filmke kijken

gr
Met een gepoorte sub zul je , richting de tune in jouw geval 16 Hz, altijd wat meer galm zien.

Onderstaand een anechoic meting ( buiten waarschijnlijk ,dus geen galm).
Zie de port tune naijlen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Hipster op januari 11, 2013, 09:46:51
Met een gepoorte sub zul je , richting de tune in jouw geval 16 Hz, altijd wat meer galm zien.

Onderstaand een anechoic meting ( buiten waarschijnlijk ,dus geen galm).
Zie de port tune naijlen.
Zie je bij mij ook goed terug

morca

Citaat van: Martijn90 op januari 11, 2013, 09:24:45
Zo, ik heb ook weer een aantal vragen. A.s. zaterdag komt er hier waarschijnlijk een tweede sub bij en vroeg mij af wat de basis is qua instellen. Bijvoorbeeld al het volume. Sluit ik beide subs aan en regel dat dan af op 85 dB? Of doe ik dat per sub apart?

En zo ook met de MiniDSP. Ik neem aan dat dat sowieso per sub apart moet? Dus 1 sub aangesloten, die met de MiniDSP en REW etc goed afstellen en als die eenmaal goed staat de volgende sub apart afstellen en vervolgens een REW meting van beide tegelijk om de respons van 2 subs tegelijk in beeld te krijgen?
Die plek waar die ene staan was de beste toch iovm je ruimte?
Ga je die 2e ernaast zetten?
Je regeld ze samen gelijk met je fronts,want als je eerst die ene doet,staat ie met 2 weer te hard,ong 3 db.

Ik regel beide sub,s tegelijk bij de front in ,maar dan moeten ze wel,naast elkaar staan.

Bij plaatsing door de kamer word het veel meten,inregelen en met de fase bezig.
Maar dat lukt ook wel weer ;)

Martijnst1990

Dan word het dus veel met fase spelen :D Bedoeling is dat de tweede sub achter de bank komt, naar de rugleuning gericht. De kist waar de tweede sub in zit is een stuk minder diep waardoor die wel mooi achter de bank past. Hoe goed die plek is moet ik nog achter gaan komen ;)

Bedankt in ieder geval, zal wel weer veel in dit topic gaan rondhangen binnenkort :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Former member 78



morca

Citaat van: Martijn90 op januari 11, 2013, 13:54:37
Dan word het dus veel met fase spelen :D Bedoeling is dat de tweede sub achter de bank komt, naar de rugleuning gericht. De kist waar de tweede sub in zit is een stuk minder diep waardoor die wel mooi achter de bank past. Hoe goed die plek is moet ik nog achter gaan komen ;)

Bedankt in ieder geval, zal wel weer veel in dit topic gaan rondhangen binnenkort :D
Uit de startpost,mijn manier werkt voor RalphH ook super:

stap 1 : de gesloten sub alleen aan met de front,s,kantel heb je op 80 hz staan?
Dan speel je een testtoon af met bv je htpc van 80 hz ,en draai je aan de fase vd gesloten.
Als je de mic van rew dan op je luisterplek houd zie je links en rechts gain meters.
Maakt even niet uit hoe hard hij aangeeft,bij mij was het 43 uit fase en 47 in fase db.Dip weg.
Maar je moet aan de fase draaien tot de gain het hoogst is,dan staan je fronts in fase met je sub.

Of even alleen de fronts en de sub meten,als die een dip van bv 90 hz geven is een testtoon van 90 ook weer beter denk ik,even proberen ;)

stap 2;
je zet de 2e sub ong even hard als je 1e sub,gok even op oor,of meet even zoals ik net zei met rew.
Maak een meting ,
Kijk op die meting waar een flinke dip zit bv 50 hz.
Dan speel je een testtoon van 50 hz af met je htpc of REW,draai aan de fase vd 2e sub en kijk weer met rew de gain links en rechts tot je de meeste gain meet,mijn dip was helemaal weg ,


2 JL,s W7 instellen,leuk klusje,komen wij wel uit Martijn  ;)

Former member 78

Citaat van: morca op januari 11, 2013, 17:01:22
Je hebt leren meten?  :thumbs-up: toppie
mooi dat hij bevalt.

Nee, de Anthem doet dat.
Regelt het echt super af, hoef ik niks aan te doen.


Martijnst1990

Citaat van: morca op januari 11, 2013, 17:03:43
Uit de startpost,mijn manier werkt voor RalphH ook super:

stap 1 : de gesloten sub alleen aan met de front,s,kantel heb je op 80 hz staan?
Dan speel je een testtoon af met bv je htpc van 80 hz ,en draai je aan de fase vd gesloten.
Als je de mic van rew dan op je luisterplek houd zie je links en rechts gain meters.
Maakt even niet uit hoe hard hij aangeeft,bij mij was het 43 uit fase en 47 in fase db.Dip weg.
Maar je moet aan de fase draaien tot de gain het hoogst is,dan staan je fronts in fase met je sub.

Of even alleen de fronts en de sub meten,als die een dip van bv 90 hz geven is een testtoon van 90 ook weer beter denk ik,even proberen ;)

stap 2;
je zet de 2e sub ong even hard als je 1e sub,gok even op oor,of meet even zoals ik net zei met rew.
Maak een meting ,
Kijk op die meting waar een flinke dip zit bv 50 hz.
Dan speel je een testtoon van 50 hz af met je htpc of REW,draai aan de fase vd 2e sub en kijk weer met rew de gain links en rechts tot je de meeste gain meet,mijn dip was helemaal weg ,


2 JL,s W7 instellen,leuk klusje,komen wij wel uit Martijn  ;)
Thanks :)

Ga er uiteraard gewoon voor zorgen dat het gaat lukken :D Ben wel heel benieuwd hoe het gaat bevallen eerlijk gezegd. Ook al is de 1 een slagje kleiner, denk dat de 10" W7 ook wel voldoende lucht kan verplaatsen en qua power zit het sowieso wel goed wat hij aankan. 12" is 1,000 RMS en krijgt zo'n 850, 10" is 750 RMS en zal ook 850 krijgen.

Ben heel benieuwd kan ik je vertellen! Maar.. ik moet er eerst maar voor zorgen dat ik morgen wel op tijd thuis ben ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

mel

Ik heb net nog enkele metingen gedaan vooral dan in de Rechtse hoek, iemand een idee wat de beste lijkt?
Ik zou denken , zonder twijfel , de fluo blauwe??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jvanhambelgium

Citaat van: mel op januari 11, 2013, 20:08:52
Ik heb net nog enkele metingen gedaan vooral dan in de Rechtse hoek, iemand een idee wat de beste lijkt?
Ik zou denken , zonder twijfel , de fluo blauwe??


Yep, de Cyaan blauwe is de betere inderdaad.
Ziet er echt wel behoorlijk uit hoor...denk niet dat je veel beter gaat krijgen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)