Welke Tannoys voor allround stereo?

Gestart door larzie, juni 6, 2022, 02:07:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

larzie

Ik heb recentelijk mijn D700's en D300's verkocht en mijn TDC-1 staat nog te koop (zie ook markt hier of marktplaats), omdat ik over wil stappen naar stereo.

Ik ben niet op zoek naar hele oude speakers die veel onderhoud vergen.

De speakers moeten allround zijn dus niet alleen goed met klassieke muziek of alleen maar goed met niet klassieke muziek. Ik wil een ruimtevullend vol geluid, dynamisch en ook een goed strak laag hebben. Ze komen ongeveer 40-50 cm vanaf de muur te staan. Ze moeten er ook mooi strak uitzien.

Budget zal ongeveer rond de 3000 euro zijn. Ik heb wat opties bekeken die me wel wat leken. De DC10 (tweedehands) is een goede kanshebber. De Veel goedkopere XT 8F is wellicht ook een optie.

Ik heb een hele tijd D700's gehad die erg goed waren, maar wil een niveau hoger en eigenlijk niet de Dimension serie met het fluweel. Deze klinken prachtig maar hou meer van een strakkere look.

Iemand ervaringen met DC10's of XT 8F of wellicht een andere optie waar ik naar zou kunnen gaan luisteren?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RalphH

Blast from the past Lars! ;D

Fyne Audio niet iets als je bij Tannoy wil blijven?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rowdy


Peerless Monster

#3
Ik heb de dc10 gehad. Had altijd last van het toeteren en scherpte in het geluid. Daarnaast als je de ruimte had echt een gave bol van geluid waar je naar kon luisteren.
1 keer dus Tannoy. Hierna hoeft dat niet meer...
De dc10 vond ik persoonlijk beter dan de d900. Kwestie van smaak denk ik.
Kwam geen diep laag uit en ook niet strak strak.

Was leuk om mee geëxperimenteerd te hebben. Thats it.
Heb ook lang lopen leuren met de dc10.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

larzie

#4
Hey Ralph. Klopt! Tijdje wegeweest. Was tevreden over wat ik had, maar wil nu van ht naar stereo dus dan moet je weer op onderzoek uit en de experts hier even raadplegen.  :thumbs-up:

Die F700 serie van Fyne ziet er in ieder geval erg mooi uit en lijkt op de DC10, maar Fyne beter dan Tannoy? Of betaalbaarder? Hoe verhoudt deze F700 zich tot bijvoorbeeld de DC10 en D700's?

@Rowdy: Hoe verhoudt de F502 zich tot de DC10, D700 of XT 8F?

@Peerless Monster: Ik had D700's dus dan zou het sowieso dus een flinke verbetering zijn. Daarnaast verschillen smaken van geluid enorm natuurlijk. Wat luister je zelf nu als ik vragen mag? Heb je nu speakers die je wel enorm bevallen of nog steeds op zoek naar het ultieme geluid?


Edit: Oh ik zag het verkeerd. De Fyne F700 zijn van die kleine speakers ik dacht dat het de staanders waren maar die zijn flink aan de prijs. Dan zou het eerder de F502 worden die Rowdy aangaf dus. Die vind ik qua looks wel iets minder dan die F700 serie en de DC10.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Mediator

Je hebt een D700 gehad en noemt een Dimension. Dit zijn speakers die erg verschillend zijn. Als je het klassieke Tannoy geluid wilt dan had je bij de D700 moeten blijven. Een Dimension klinkt veel neutraler. Een DC10 zit ook in het kamp Dimension. Mooie speaker die muzikaal is maar ik deel de mening dat het voor langer luisteren een moeizame speaker is met name vanwege het genoemde hoog dat onrustig is. De beste Tannoy zijn wat mij betreft de Prestiges. Maar die moet je wel goed aansturen. Speakers zijn persoonlijk maar wat mij betreft had je beter je D700 kunnen houden en zorgen dat je die goed aanstuurt. Een heel stuk beter dan D700 is bij Tannoy toch echt een Prestige. Tenzij je persoonlijke voorkeur neutraler is, dan is een DC10 of een Dimension een betere keus. Ga gewoon eens het nodige luisteren. Speakers zijn erg persoonlijk. Vooral de combinatie versterker en luidspreker moet ideaal zijn. Een speaker staat niet op zich.

Dura

Ik zie dat je Nordost luidsprekerkabels gebruikt; die heb ik ook eens gehad, die gaven indertijd in mijn set een snel, helder, ruimtelijk geluid, maar dat ging ten koste van de energie in het laag, het zou niet mijn keus zijn als ik een vol geluid zou zoeken.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

larzie

@Mediator: De Dimensions die een kameraad van mij had klonken erg goed en als de DC10 vergelijkbaar is is dat volgens mijwel een verbetering, maar onrustig in het hoog klinkt een beetje zorgelijk. Kun je uitleggen wat je hier precies mee bedoelt?

Prestiges zijn volgens mij behoorlijk aan de prijs volgens mij dus ik weet niet of dat een optie is. Wellicht een 2e hands set van een Sterling of Autograph mini. Er staan nu Sterlings op Marktplaats voor bijna 4000 euro vraagprijs. Maar dan komt nog het goed aansturen erbij. Heb op het moment een Anthem MRX720 receiver. Deze zorgde ervoor dat het laag in mijn woonkamer mooi strak werd. Ik had daarvoor een Marantz die veel problemen had met het laag in mijn woonkamer.

@Dura: Ik vond dat juist prettig, maar wellicht met een nieuwe set dat dat ook gaat veranderen.

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Mediator

Citaat van: Dura op juni  6, 2022, 12:45:55
Ik zie dat je Nordost luidsprekerkabels gebruikt; die heb ik ook eens gehad, die gaven indertijd in mijn set een snel, helder, ruimtelijk geluid, maar dat ging ten koste van de energie in het laag, het zou niet mijn keus zijn als ik een vol geluid zou zoeken.

+1

Nordost geeft een tilt in het hoog. De gold doet het trouwens nog het minst. Maar ook audioquest geeft een aanzet ergens in het mid-hoog. Het wordt wel veel verkocht.

Rowdy

De Fyne Audio F502 is het neefje van de Tannoy XT 8F.
Ikzelf heb de Fyne Audio F501 en vind hem lekker ontspannen klinken.

Mediator

Citaat van: larzie op juni  6, 2022, 13:10:25
@Mediator: De Dimensions die een kameraad van mij had klonken erg goed en als de DC10 vergelijkbaar is is dat volgens mijwel een verbetering, maar onrustig in het hoog klinkt een beetje zorgelijk. Kun je uitleggen wat je hier precies mee bedoelt?

Prestiges zijn volgens mij behoorlijk aan de prijs volgens mij dus ik weet niet of dat een optie is. Wellicht een 2e hands set van een Sterling of Autograph mini. Er staan nu Sterlings op Marktplaats voor bijna 4000 euro vraagprijs. Maar dan komt nog het goed aansturen erbij. Heb op het moment een Anthem MRX720 receiver. Deze zorgde ervoor dat het laag in mijn woonkamer mooi strak werd. Ik had daarvoor een Marantz die veel problemen had met het laag in mijn woonkamer.

@Dura: Ik vond dat juist prettig, maar wellicht met een nieuwe set dat dat ook gaat veranderen.

Als je een Dimension mooi vindt dan is dat prima. Smaken verschillen. Een DC10 en Dimension is niet mijn smaak helaas. Toen ik langer geleden voor een speakerkeuze stond heb ik de DC10 beluisterd. Ik had op een bepaald moment het idee dat ik alleen maar naar een tweetertje zat te luisteren. Niet vanwege een teveel aan hoog. Waarschijnlijk is het hoog in dit soort speaker complexer gefilterd en de speaker als geheel neutraler afgestemd. Als je een Dimension en een D700 of D900
Met elkaar vergelijkt zit je eigenlijk appels met peren te vergelijken. Het komt vooral neer op persoonlijke voorkeur. Klassieke Tannoys zoals Prestiges vragen mijn inziens om buizen.

Peerless Monster

#11
Citaat van: larzie op juni  6, 2022, 11:26:41
@Peerless Monster: Ik had D700's dus dan zou het sowieso dus een flinke verbetering zijn. Daarnaast verschillen smaken van geluid enorm natuurlijk. Wat luister je zelf nu als ik vragen mag? Heb je nu speakers die je wel enorm bevallen of nog steeds op zoek naar het ultieme geluid?

Klopt! Smaken verschillen. Ik vind de dc10 erg veel ruimte creëen en dat was wat ik destijds zo leuk vond. Heel los en transparant, maar het was vermoeiend om naar te luisteren. Zelf heb ik al decennia Acoustats. Waar ik dus naast tal van speakers probeer (ik heb ook een klein vofje in audio (mn platenspelers afregelen, buizenversterkers opknappen, wat tweedehands verkopen), zodat je dat makkelijk kunt). Eerst Acoustat model one en sinds een tal van jaren een model one + one. Dat is ook echt mijn ding die Acoustats. Ruimte transparantie, 3D, dat wat de Tannoys brengen, maar zonder het agressieve en wat meer spattend en sparklend hoog. Minder energie maar meer het petsende idee. Wat natuurlijker.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

larzie

Citaat van: Rowdy op juni  6, 2022, 14:13:44
De Fyne Audio F502 is het neefje van de Tannoy XT 8F.
Ikzelf heb de Fyne Audio F501 en vind hem lekker ontspannen klinken.

Is de F502 dan beter dan de XT 8F? Heb je beide beluisterd? Wat zijn de verschillen?

Citaat van: Mediator op juni  6, 2022, 15:19:29
Als je een Dimension mooi vindt dan is dat prima. Smaken verschillen. Een DC10 en Dimension is niet mijn smaak helaas. Toen ik langer geleden voor een speakerkeuze stond heb ik de DC10 beluisterd. Ik had op een bepaald moment het idee dat ik alleen maar naar een tweetertje zat te luisteren. Niet vanwege een teveel aan hoog. Waarschijnlijk is het hoog in dit soort speaker complexer gefilterd.

Heb je dit gevoel ook met Fyne of geen ervaring mee? Als Prestige geen optie zou zijn en met een budget van 3000 euro welke (Tannoy) speakers zou jij persoonlijk aanbevelendie er ook nog eens mooi uitzien in een woonkamer?

Citaat van: Peerless Monster op juni  6, 2022, 16:16:32
Klopt! Smaken verschillen. Ik vind de dc10 erg veel ruimte creëen en dat was wat ik destijds zo leuk vond. Heel los en transparant, maar het was vermoeiend om naar te luisteren. Zelf heb ik al decennia Acoustats. Waar ik dus naast tal van speakers probeer (ik heb ook een klein vofje in audio (mn platenspelers afregelen, buizenversterkers opknappen, wat tweedehands verkopen), zodat je dat makkelijk kunt). Eerst Acoustat model one en sinds een tal van jaren een model one + one. Dat is ook echt mijn ding die Acoustats. Ruimte transparantie, 3D, dat wat de Tannoys brengen, maar zonder het agressieve en wat meer spattend en sparklend hoog. Minder energie maar meer het petsende idee. Wat natuurlijker.

2,5m hoge accoustats is niet wat ik persoonlijk wens in mijn woonkamer, maar geloof meteen dat ze prachtig klinken. Ik vind de looks van de DC10 erg mooi en dacht dat het een verbeterde versie was was de D900's. Nu weet ik ook niet of je met buizen en Acoustats veel klassiek luistert of ook moderne muziek, maar ik ben echt op zoek naar all round. Ik luister veel afwisselende muziek. Ik wil speakers die ook mooi in de woonkamer staan en evt. later ook weer goed te verkopen zijn mocht ik weer willen wisselen.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RalphH

Ik zou Marcel van H&C eens vragen, da's wel de Tannoy/Fyne kenner bij uitstek.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jahtari

Hoe zijn de eatons die op marktplaats staan?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

larzie

#15
Citaat van: RalphH op juni  6, 2022, 18:10:04
Ik zou Marcel van H&C eens vragen, da's wel de Tannoy/Fyne kenner bij uitstek.

Goede tip!  :thumbs-up:
Zal hem eens een berichtje sturen binnenkort.

Citaat van: jahtari op juni  6, 2022, 19:12:45
Hoe zijn de eatons die op marktplaats staan?

Ik zie ze, maar die zullen ook behoorlijk aan de prijs zijn?

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Mediator

#16
3.000 euro te besteden? Dan koop je tweedehands geen Prestiges vrees ik. Ga eens verder informeren en vooral luisteren. Misschien ook eens bij mensen op dit forum? Ik neem aan dat je langer naar je D700 hebt geluisterd dus neem dat als referentie.

larzie

Citaat van: Mediator op juni  6, 2022, 21:23:38
3.000 euro te besteden? Dan koop je tweedehands geen Prestiges vrees ik. Ga eens verder informeren en vooral luisteren. Misschien ook eens bij mensen op dit forum? Ik neem aan dat je langer naar je D700 hebt geluisterd dus neem dat als referentie.

Die Eaton Legacy's zijn mogelijk een optie. Geen idee of deze gemakkelijk aan te sturen zijn en hoe deze zich verhouden tot overige Tannoys. Ik heb ze nog nooit gehoord.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Xander32

Je wil graag Tannoy ls, maar van de diverse series heb je geen idee hoe ze klinken ... Dat lijkt mij geen gedegen basis om nieuwe ls te kopen, toch?

Ga eerste eens luisteren naar verschillende ls, ook die van andere merken dan Tannoy, om een beeld te vormen hetgeen je mooi/voornaam vindt. Indien Tannoy ls jou dan het meest aanspreken, zul je daar uiteindelijk ook wel weer op uit komen. En dan is het voorts nog afwachten welk type/uitvoering bij jou in de luisterruimte het lekker gaat doen.

En zoals Mediator al aan gaf; de Tannoy ls die ik hier had/heb, reageren gevoelig op de versterking. Daar kan je veel mee halen en evenzo veel mee laten liggen.

Citaat van: larzie op juni  6, 2022, 22:04:12
Die Eaton Legacy's zijn mogelijk een optie. Geen idee of deze gemakkelijk aan te sturen zijn en hoe deze zich verhouden tot overige Tannoys. Ik heb ze nog nooit gehoord.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

larzie

Citaat van: Xander32 op juni  7, 2022, 06:29:08
Je wil graag Tannoy ls, maar van de diverse series heb je geen idee hoe ze klinken ... Dat lijkt mij geen gedegen basis om nieuwe ls te kopen, toch?

Ga eerste eens luisteren naar verschillende ls, ook die van andere merken dan Tannoy, om een beeld te vormen hetgeen je mooi/voornaam vindt. Indien Tannoy ls jou dan het meest aanspreken, zul je daar uiteindelijk ook wel weer op uit komen. En dan is het voorts nog afwachten welk type/uitvoering bij jou in de luisterruimte het lekker gaat doen.

En zoals Mediator al aan gaf; de Tannoy ls die ik hier had/heb, reageren gevoelig op de versterking. Daar kan je veel mee halen en evenzo veel mee laten liggen.

Ik denk dat ik binnenkort ergens in de buurt een luistersessie ga aanvragen. Een audiodealer in de buurt heeft Tannoy en Fyne als het goed is. Ik zal ze eens mailen/bellen.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

erik s.

Glenair 10 is verwacht ik nog wel te betalen, de 15 is natuurlijk een stuk beter, maar prijzig en erg groot.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Raymond187

De basketballer Lars?

Revel F206 of F208  8)

denoontje

Leuk zo'n speurtocht naar nieuwe speakers.

Mocht je de nordost kabels wegdoen pm dan ff. Afh van afwerking en lengte evt interesse.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Xander32

#23
'Beter' is nog maar te bezien, er zijn Tannoy adepten die juist een duidelijke voorkeur voor de 10 hebben. We kunnen het maar beter over smaak en/of voorkeuren hebben  :)

Citaat van: erik s. op juni  8, 2022, 13:35:33
Glenair 10 is verwacht ik nog wel te betalen, de 15 is natuurlijk een stuk beter, maar prijzig en erg groot.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bertus69

Geen Tannoy of Fyne maar heb je wel eens naar de AE 509 gekeken, volgens mij (en Alpha-Audio) een hele nette allrounder.
Marantz PM11s3 / BS Node 2 / Denon DCD 1500AE / Monitor Audio Gold GS20 / Synology DS216 2x 3TB