Absorptie of diffusie

Gestart door André_84, april 13, 2024, 05:23:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André_84

In ons nieuwe huis wil graag de akoestiek van woonkamer verbeteren (4kante betonnen bak), door iets van een groot paneel achter de bank te hangen.

Ik denk aan iets van dempingsmateriaal in een frame met een fotoboek of wandkleed eroverheen gespannen.

Welk dempingsmateriaal breng ik nu het beste aan achter het doek? Ik denk zelf aan akotherm 50mm. Of doe ik nu beter aan diffusie? Het belangrijkste is dat het een beetje esthetisch blijft.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Richi

Wat ik in jouw geval zou doen, is in de REW roomsim jouw kamer invoeren met je speakers en je luisterpositie en dan spelen met het verhogen van de absorptiewaarden van je vloer en wanden om te zien welke wand je het beste aan kan pakken en welk effect dat heeft.

Misschien heb je dat al gedaan. In mijn geval geeft de roomsim een akelig goede voorspelling van de akoestiek in onze kamer.

Roomsim.jpg
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

André_84

Citaat van: Richi op april 13, 2024, 08:10:51Wat ik in jouw geval zou doen, is in de REW roomsim jouw kamer invoeren met je speakers en je luisterpositie en dan spelen met het verhogen van de absorptiewaarden van je vloer en wanden om te zien welke wand je het beste aan kan pakken en welk effect dat heeft.

Misschien heb je dat al gedaan. In mijn geval geeft de roomsim een akelig goede voorspelling van de akoestiek in onze kamer.

Roomsim.jpg

Ik vind dat heel interessant, maar ik heb daar niet de apparatuur of de kennis voor ben ik bang. One day maybe. Misschien is het 'maar wat doen' maar vast beter dan kale betonnen muren?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

chansig

Je hebt een computer. REW downloaden (gratis) en dan hulp vragen op het forum. Richi kan je je dus al behoorlijk wegwijs maken als het gaat om wat hij voorstelt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#4
Citaat van: André_84 op april 13, 2024, 05:23:12In ons nieuwe huis wil graag de akoestiek van woonkamer verbeteren (4kante betonnen bak), door iets van een groot paneel achter de bank te hangen.

Ik denk aan iets van dempingsmateriaal in een frame met een fotoboek of wandkleed eroverheen gespannen.

Welk dempingsmateriaal breng ik nu het beste aan achter het doek? Ik denk zelf aan akotherm 50mm. Of doe ik nu beter aan diffusie? Het belangrijkste is dat het een beetje esthetisch blijft.

Vergeet vloer en idealiter plafond niet in je plannen. Alleen een paneel achter de bank helpt wel, maar niet genoeg in een betonnen ruimte.

Een goede graadmeter is je eigen verstaanbaarheid. Zit je met mensen te kletsen, waar dan ook in je woonkamer, en hoor je stemmen galmen, en is de verstaanbaarheid van stemmen niet al te best, dan doorgaan met absorberen. 



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Klap in je handen waar je speakers komen te staan.
En luister waar je meeste reflectie hoort.
Muur/ plafond hoge panelen helpt vaak erg goed.

blue-eyes

#6
Je hebt ook audio adviseurs die dit voor je kunnen doen. Paar honderd euro voor een goed advies.
Je hebt goed en je hebt anders.... Ik zou dan wel iemand met audio ervaring doen, en niet sec een bedrijf dat akoestiek meet en daar mooie schilderijen voor gebruikt. Iemand met audio ervaring voegt voor het doel van jou iets toe en begrijpt je hobby.


Met dit rapport kan je dan zelf aan de gang.
Of zelf zoals Riwi al zegt, de metingen doen. Meten is weten!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Richi

Citaat van: André_84 op april 13, 2024, 08:26:26Ik vind dat heel interessant, maar ik heb daar niet de apparatuur of de kennis voor ben ik bang. One day maybe. Misschien is het 'maar wat doen' maar vast beter dan kale betonnen muren?
Oh, maar hier heb je geen apparatuur voor nodig. Dat is nu net het mooie. Je installeert REW* op je computer en je gaat naar de Room Sim. Daar voer je de maten van je woonkamer in: breedte, lengte, hoogte. Vervolgens plaats je je speakers en je luisterplek in de kamer. Je kan ook één of meerdere subwoofers toevoegen. Per speaker of sub geef je aan welke frequenties die bedient.

Je ziet dan een frequentiediagram die een indicatie geeft waar je pieken en dalen zitten. Je kan nu een paar dingen doen om de frequentiekarakteristiek zo vlak mogelijk te krijgen:
- speakers verplaatsen
- sub(s) verplaatsen
- luisterpositie verplaatsen
- demping van de wanden, vloer en/of plafond veranderen

Dat laatste ben jij van plan met je achterwand. In REW kan je dat doen in de Room Sim om te zien welk effect het heeft op je weergave, als een simulatie. Misschien doet demping van jouw voorwand wel veel meer goeds voor de weergave, dat kan je zo gemakkelijk uitvogelen. Of misschien is het verstandig je luisterplek iets te veranderen, etc.

*) https://www.roomeqwizard.com

Room sim scherm.png
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

DofN

Bij een L-vormige kamer is REW SIM al een stuk minder betrouwbaar. Maar bij andere ruimtes best geschikt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Richi

#9
Citaat van: DofN op april 13, 2024, 11:12:13Bij een L-vormige kamer is REW SIM al een stuk minder betrouwbaar. Maar bij andere ruimtes best geschikt.

Wij hebben een soort van L-vormige kamer en hier klopt de REW SIM toch best heel aardig. Het zou jammer zijn als TS een hoop tijd en geld spendeert aan het dempen van zijn kamer, maar net op de verkeerde manier en/of verkeerde plaats. De SIM kan je dan snel de juiste richting wijzen. Het is natuurlijk geen super accurate simulatie.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sjaak_Banaan

Audieum heeft een simulator voor o.a. L-vorige ruimtes, wellicht het proberen waard:
https://audieum.com/modal#howitworks
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

DofN

Citaat van: Richi op april 13, 2024, 11:20:48Wij hebben een soort van L-vormige kamer en hier klopt de REW SIM toch best heel aardig. Het zou jammer zijn als TS een hoop tijd en geld spendeert aan het dempen van zijn kamer, maar net op de verkeerde manier en/of verkeerde plaats. De SIM kan je dan snel de juiste richting wijzen. Het is natuurlijk geen super accurate simulatie.

Dat is goed nieuws :) Goed advies.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

myself

Citaat van: Richi op april 13, 2024, 11:09:07Oh, maar hier heb je geen apparatuur voor nodig. Dat is nu net het mooie. Je installeert REW* op je computer en je gaat naar de Room Sim. Daar voer je de maten van je woonkamer in: breedte, lengte, hoogte. Vervolgens plaats je je speakers en je luisterplek in de kamer. Je kan ook één of meerdere subwoofers toevoegen. Per speaker of sub geef je aan welke frequenties die bedient.

wow, ik heb nog n heeeele oude versie van REW en daar zat dit geloof ik nog niet in. Wordt eens tijd om de versie weer te updaten dan :)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

RZeemering

Ik wil je wel helpen. Ik heb een mic en REW en in diverse woningen ervaring opgedaan.
Je woont in Groningen toch?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Struis

Zo, ook eindelijk een goede lange sweep gemeten in mijn kamer :)
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

chansig

Gefeliciteerd. Moet een mooi moment geweest zijn. 🎊🎊🎊

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RZeemering

Citaat van: Struis op april 17, 2024, 17:36:06Zo, ook eindelijk een goede lange sweep gemeten in mijn kamer :)
piep in je oren? :P
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Struis

#17
Oke, volgens mij moet dit het zijn :) De RT60 dan met alles aan.

rt60 plaatje met sub.jpg

Citaat van: chansig op april 17, 2024, 18:26:44Gefeliciteerd. Moet een mooi moment geweest zijn. 🎊🎊🎊

Gr. Hans
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Nou, ik had maar wel mijn vingers in mijn oren gestopt :) Ik dacht dat de kat wel zou wegvluchten, maar die net alsof haar neus bloedde...

Citaat van: RZeemering op april 17, 2024, 18:58:29piep in je oren? :P
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Vhond

Woont er ook iemand in het midden van het land voor eventuele hulp(vragen)?

André_84

Citaat van: RZeemering op april 17, 2024, 18:58:29piep i
Citaat van: RZeemering op april 16, 2024, 08:29:15Ik wil je wel helpen. Ik heb een mic en REW en in diverse woningen ervaring opgedaan.
Je woont in Groningen toch?

Oh thanks voor het aanbod! Ik woonde in groningen, maar ben aan het verhuizen naar Tynaarlo. Weet niet of dat tever is voor je?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

RZeemering

ah, de drukte ontvlucht? ;)
Nee hoor, dat is zeker niet te ver. Laat maar weten wanneer je er aan toe bent. Dan prikken we per PM een datum
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

jahtari

@RZeemering mooie avatar van een mooie set, waar is daar meer over te vinden?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

RZeemering

Citaat van: jahtari op april 22, 2024, 17:32:48@RZeemering mooie avatar van een mooie set, waar is daar meer over te vinden?
https://www.htforum.nl/index.php?topic=144418.0
Dit is mijn showcase draadje. Meer achteraan staan de foto's en uitleg over wat ik nu heb staan.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.