Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mel

Citaat van: morca op februari 13, 2013, 17:25:47
Idd ,hij moet gelijk met je fronts uitslaan,
Je slaat de spijker op zijn kop  ;)

Dus in mijn geval ( zie laatste grafiekje ) was op fase 0° het totaal niet juist?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Even nog iets anders: die dip op 58Hz blijft bestaan, stel dat je een 2e sub bij zet  en een plek vind waar die sub op 58 Hz geen dip heeft...is het probleem dan opgelost?

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Citaat van: mel op februari 13, 2013, 18:44:08
Even nog iets anders: die dip op 58Hz blijft bestaan, stel dat je een 2e sub bij zet  en een plek vind waar die sub op 58 Hz geen dip heeft...is het probleem dan opgelost?
Dat is ong wat forumlid RalphH deed,die wist door meten al dat ie 2 plekken had voor hij de 2e sub kocht.

1 plek waar het laag goed aanwezig was tot 50 hz,en best redelijk vlak,
en 1 plek waar juist dat stuk van 50 tot 80 hz goed aanwezig is.

Maar geen van jouw metingen tot nu toe gaf zo,n response waar jouw dip zit.
Je hebt geen 2e sub nodig om die plek waar je geen dip hebt op te zoeken als het goed is.

mel

Citaat van: morca op februari 13, 2013, 19:14:45
Dat is ong wat forumlid RalphH deed,die wist door meten al dat ie 2 plekken had voor hij de 2e sub kocht.

1 plek waar het laag goed aanwezig was tot 50 hz,en best redelijk vlak,
en 1 plek waar juist dat stuk van 50 tot 80 hz goed aanwezig is.

Maar geen van jouw metingen tot nu toe gaf zo,n response waar jouw dip zit.
Je hebt geen 2e sub nodig om die plek waar je geen dip hebt op te zoeken als het goed is.

Ik heb een  'oude ' meting van mijn vorige svs bovengehaald en deze had geen dip rond  de 60 Hz....Zeg het me als ik verkeerd ben maar had die kunnen helpen?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Citaat van: mel op februari 13, 2013, 18:44:08
Even nog iets anders: die dip op 58Hz blijft bestaan, stel dat je een 2e sub bij zet  en een plek vind waar die sub op 58 Hz geen dip heeft...is het probleem dan opgelost?

Ik zou me persoonlijk niet zo druk maken over dat 1ne dipje en er zeker geen extra sub voor aan gaan schaffen. De rest ziet er toch prima uit?
Mocht je nou nog een keer met EQ aan de slag gaan en je trekt de boel strak op 90dB (van de laatste grafiek vorige blz), dan wordt het vershil meteen al minder.

Post eens een screendump (limits 15-200Hz) van een grafiek met daarin:
Enkel de sub (crossover laten staan zoals ie staat, 80?) --> fronts dus ff afkoppelen
Enkel de fronts (crossover dus ook weer laten staan) --> sub uitzetten
Fronts en sub tezamen

Kunnen we een beetje zien of je ergens een fase issue hebt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Hier heb je een megadip op 35 hz,maar de rest lijkt vlak..........maar, deze is zonder front,s denk ik.
Voor het goeie meet je die plek nog eens met fronts en verschillende fase,s.

Als je op die plek een mooie response van 50 tot 80 hz hebt,is dat een mooie plek voor een 2e gesloten sub.
Een gesloten doet het gebied 50-80 hz ook mooier.
Dan vullen ze elkaar dubbel aan  ;)

morca

Citaat van: RalphH op februari 13, 2013, 19:57:53
Ik zou me persoonlijk niet zo druk maken over dat 1ne dipje en er zeker geen extra sub voor aan gaan schaffen. De rest ziet er toch prima uit?
Mocht je nou nog een keer met EQ aan de slag gaan en je trekt de boel strak op 90dB (van de laatste grafiek vorige blz), dan wordt het vershil meteen al minder.

Post eens een screendump (limits 15-200Hz) van een grafiek met daarin:
Enkel de sub (crossover laten staan zoals ie staat, 80?) --> fronts dus ff afkoppelen
Enkel de fronts (crossover dus ook weer laten staan) --> sub uitzetten
Fronts en sub tezamen

Kunnen we een beetje zien of je ergens een fase issue hebt.
Die fase heeft ie de vorige blz al goed gemeten,
samen met de fronts dan,want alleen dan krijg je de onderlinge verschillen in beeld
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2362674#msg2362674

RalphH

Weet je overigens zeker dat er niet nog ergens EQ in je versterker mee staat te doen? Die paarse grafiek op de vorige pagina geeft wel een heel erg vage output en (te) hoge volumes in laag en hele hoog.

Citaat van: morca op februari 13, 2013, 20:01:31
Die fase heeft ie de vorige blz al goed gemeten,
samen met de fronts dan,want alleen dan krijg je de onderlinge verschillen in beeld
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2362674#msg2362674

Ok.
Maar ook hier zie je de boel inzakken bij 150Hz, als je die dip doortrekt naar de paarse grafiek, dan kan het toch nie kloppen/goed zijn?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Citaat van: RalphH op februari 13, 2013, 19:57:53
Ik zou me persoonlijk niet zo druk maken over dat 1ne dipje en er zeker geen extra sub voor aan gaan schaffen. De rest ziet er toch prima uit?
Mocht je nou nog een keer met EQ aan de slag gaan en je trekt de boel strak op 90dB (van de laatste grafiek vorige blz), dan wordt het vershil meteen al minder.

Post eens een screendump (limits 15-200Hz) van een grafiek met daarin:
Enkel de sub (crossover laten staan zoals ie staat, 80?) --> fronts dus ff afkoppelen
Enkel de fronts (crossover dus ook weer laten staan) --> sub uitzetten
Fronts en sub tezamen


Kunnen we een beetje zien of je ergens een fase issue hebt.

Ik heb gisteren de sub en de 2 fronts gemeten met alle mogelijke fase instellingen van de sub,  het besluit is dat de fase van de sub op 120° moet staan.zie hieronder nog eens:rood is enkel sub, zwart is sub met fronts, fase 120°.
Bij deze meting is de ingebouwde EQ van de sub reeds gebruikt ( 2x )
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Ahja, sorry, dacht dat je nog zoekende was :smile:.

Kan dan nog enkel het verloop van je meting tussen 200 en 20kHz nog niet helemaal/helemaal niet volgen.
Als dit klopt heb je wel een flinke schommeling in je volume en dat zou je terug moeten horen in je geluidsbeeld.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Citaat van: RalphH op februari 13, 2013, 20:52:15
Ahja, sorry, dacht dat je nog zoekende was :smile:.

Kan dan nog enkel het verloop van je meting tussen 200 en 20kHz nog niet helemaal/helemaal niet volgen.
Als dit klopt heb je wel een flinke schommeling in je volume en dat zou je terug moeten horen in je geluidsbeeld.

Ik neem aan dat je deze grafiek bedoelt?
Je bedoelt wss dat het volume vanaf ong. 90 Hz beduidend lager is? is raar want ik heb voor deze meting sub en fronts afgeregeld op 75 Db :crazy: :dontgetit:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Ah die grafiek bedoelde RalphH,die is idd weer met zoveel output in het laag.
200 hz - 3 khz is wel een wat vreemd stuk in de meting............daar gaat iets niet goed wat je iid zou moeten horen.

BJF

Uitdaging....
Afgelopen maandag nav mijn klachten (irritaties in het laag) geluidsmetingen laten uitvoeren. Blijken er (o.a.) 2 geïsoleerde pieken rond 42 en 53 Hz. De eerste is eigenlijk in de hele ruimte aanwezig (meerdere metingen gedaan) en lijkt hoofdoorzaak van de irritatie.
Optische aanpassingen van de net verbouwde ruimte gaan niet gebeuren. Daardoor vallen basstraps eigenlijk al af.

Mogelijke oplossing is dan een dsp/equalizer die dat neutraliseert. Ik luister meest stereo, zonder sub. Radio of streamen. Dat laatste gebeurt o.a. met Spotify i.c.m. iPad en AirPlay naar mijn receiver (Marantz SR7005). Zowel bij radio als streamen is er denk ik in de keten geen ruimte voor een dsp/equalizer, anders dan tussen receiver en speakers. Bestaat dat eigenlijk?

Ter illustratie hieronder nog een grafiek van de meting op de luisterplek:

NAD M10 V2
Elac FS247

RalphH

Met EQ een dip oplossen is niet aan te raden. Je moet dan laag gaan boosten ten opzichte van de rest. Waren het pieken geweest, dan had je ze er mooi met EQ uit kunnen vlakken.
Wat voor speakers gebruik je, geport, gesloten? Als ze gepoort zijn, zit deze dan aan de voor of achterkant?

Je kunt nog wat met de plaatsing van je fronts varieren, maar of dat bij deze frequenties (lange golflengte) nut heeft, is de vraag.
Anders toch misschien de sub op de high level aansluiting bijschakelen. Kun je toch nog in Direct blijven draaien en dan laat je de sub de missende frequenties opvangen.

EDIT Die piek op 42 kun je natuurlijk wel met EQ aanpakken. De Marantz is in handmatige EQ enkel wat beperkt, je zou eens kunnen kijken wat Audyssey er van maakt. Anders moet je echt een EQ tussen marantz en fronts zetten en dat houdt in dat er een eindversterker tussen moet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: BJF op februari 14, 2013, 08:11:07
Uitdaging....
Afgelopen maandag nav mijn klachten (irritaties in het laag) geluidsmetingen laten uitvoeren. Blijken er (o.a.) 2 geïsoleerde pieken rond 42 en 53 Hz. De eerste is eigenlijk in de hele ruimte aanwezig (meerdere metingen gedaan) en lijkt hoofdoorzaak van de irritatie.
Optische aanpassingen van de net verbouwde ruimte gaan niet gebeuren. Daardoor vallen basstraps eigenlijk al af.

Mogelijke oplossing is dan een dsp/equalizer die dat neutraliseert. Ik luister meest stereo, zonder sub. Radio of streamen. Dat laatste gebeurt o.a. met Spotify i.c.m. iPad en AirPlay naar mijn receiver (Marantz SR7005). Zowel bij radio als streamen is er denk ik in de keten geen ruimte voor een dsp/equalizer, anders dan tussen receiver en speakers. Bestaat dat eigenlijk?

Ter illustratie hieronder nog een grafiek van de meting op de luisterplek:


Die irritatie noemen we staande golven.
Jouw ruimte zal niet beter worden van dsp,ik zie 100% staande golven.
Doe kan je alleen door een andere plaatsing op gaan lossen.

Wat voor front,s heb je en wat foto,s van de opstelling misschien?

BJF

In dit topic heb ik al een en ander geplaatst, het is inmiddels al een behoorlijke zoektocht.
Klopt dat het om staande golven gaat. De speakers (Monitor Audio GX300) moeten staan waar ze nu staan; met of zonder prop in de reflexpoort (achterzijde) maakt geen verschil. Ik heb door het verplaatsen van een sub geprobeerd een goede plek voor het laag te vinden, maar die staande golf blijft. Dit wordt ook bevestigd door de metingen. Andere speakers geprobeerd, maar dat biedt ook geen soelaas (logischerwijs). Op onderstaande foto (ongeveer vanaf de luisterplaats genomen) staan die 'alternatieve' speakers nog, evenals de inmiddels verkochte PV1 sub.

Ik wil eigenlijk proberen de geïsoleerde piek rond 42 Hz (en die rond 53 Hz) weg te krijgen binnen de huidige opstelling en configuratie, eventueel aangevuld met een equalizer. Vraag is of dat lukt èn of ik daarmee het totale geluidsbeeld niet teveel geweld aan doe. Er moet in elk geval iets gebeuren, momenteel is het plezier volledig weg.

NAD M10 V2
Elac FS247

mel

Citaat van: morca op februari 13, 2013, 23:20:46
Ah die grafiek bedoelde RalphH,die is idd weer met zoveel output in het laag.
200 hz - 3 khz is wel een wat vreemd stuk in de meting............daar gaat iets niet goed wat je iid zou moeten horen.

Kan ik stellen dat het stuk tussen 200Hz en 3K Hz zuiver te wijten is aan de front speakers?? Klinkt voor mij logisch
Mss kan ik straks eens een meting doen met als front speakers de speakers die nu als rears staan opgesteld?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Citaat van: BJF op februari 14, 2013, 17:32:13
In dit topic heb ik al een en ander geplaatst, het is inmiddels al een behoorlijke zoektocht.
Klopt dat het om staande golven gaat. De speakers (Monitor Audio GX300) moeten staan waar ze nu staan; met of zonder prop in de reflexpoort (achterzijde) maakt geen verschil. Ik heb door het verplaatsen van een sub geprobeerd een goede plek voor het laag te vinden, maar die staande golf blijft. Dit wordt ook bevestigd door de metingen. Andere speakers geprobeerd, maar dat biedt ook geen soelaas (logischerwijs). Op onderstaande foto (ongeveer vanaf de luisterplaats genomen) staan die 'alternatieve' speakers nog, evenals de inmiddels verkochte PV1 sub.

Ik wil eigenlijk proberen de geïsoleerde piek rond 42 Hz (en die rond 53 Hz) weg te krijgen binnen de huidige opstelling en configuratie, eventueel aangevuld met een equalizer. Vraag is of dat lukt èn of ik daarmee het totale geluidsbeeld niet teveel geweld aan doe. Er moet in elk geval iets gebeuren, momenteel is het plezier volledig weg.


Moeilijk,...... en je achterkamer,ook groot,die staande golf ben je niet maarzo kwijt.
Dat word meestal verplaatsen van de luisterhoek.....

morca

Citaat van: mel op februari 14, 2013, 18:01:39
Kan ik stellen dat het stuk tussen 200Hz en 3K Hz zuiver te wijten is aan de front speakers?? Klinkt voor mij logisch
Mss kan ik straks eens een meting doen met als front speakers de speakers die nu als rears staan opgesteld?
Wat had je ook al weer voor front,s Mel,en een nog belangrijkere vraag,staat je ADSY aan of uit?
Want er gaat iets niet goed,of je front,s,wat me sterk lijkt,het is wel veel wat mist.
Of je ADSY staat aan en die verpest de boel.
Anders zou ik het niet durven zeggen wat het wel is.......

mel

Citaat van: morca op februari 14, 2013, 18:23:29
Wat had je ook al weer voor front,s Mel,en een nog belangrijkere vraag,staat je ADSY aan of uit?
Want er gaat iets niet goed,of je front,s,wat me sterk lijkt,het is wel veel wat mist.
Of je ADSY staat aan en die verpest de boel.
Anders zou ik het niet durven zeggen wat het wel is.......

Fronts zijn van audiopro, en wat is ADSY??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

@Mel
ADSY is Audyssey --> automatische EQ in je versterker

@BJF
Voor speakers met een poort aan de achterkant, staan ze aardig dicht bij de muur, maar dichtstoppen hielp niet geef je aan.. Heb je ze al eens een halve meter de kamer in getrokken? Mogen best wat lucht hebben volgensmij.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

BJF

Yep, ook geprobeerd, helpt niet. Als gezegd, de staande golf is in de hele kamer aanwezig. Zowel op het gehoor als gemeten....
NAD M10 V2
Elac FS247

mel

Citaat van: RalphH op februari 14, 2013, 18:41:28
@Mel
ADSY is Audyssey --> automatische EQ in je versterker

@BJF
Voor speakers met een poort aan de achterkant, staan ze aardig dicht bij de muur, maar dichtstoppen hielp niet geef je aan.. Heb je ze al eens een halve meter de kamer in getrokken? Mogen best wat lucht hebben volgensmij.

Ik heb een Onkyo TX SR 805 en voor zover ik weet zit daar geen EQ in, maar ik kan me vergissen natuurlijk. Wordt dat in een menu van de versterker' Audyssey 'genoemd??
Ik hebnet een meting gedaan en de rears als fronts laten spelen, resultaat is hetzelfde, ook een dal tussen 200Hz en 3K Hz  :crazy: :crazy:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Versterker heeft zeker Audyssey. Moet je de meet microfoon die bij de onkyo zit op het apparaat aansluiten en dan speelt de versterker na wat instructies op het scherm, een aantal testtonen.

Mooie versterker trouwens
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Citaat van: RalphH op februari 14, 2013, 19:15:48
Versterker heeft zeker Audyssey. Moet je de meet microfoon die bij de onkyo zit op het apparaat aansluiten en dan speelt de versterker na wat instructies op het scherm, een aantal testtonen.

Mooie versterker trouwens

mmm, bij mij zat er zeker GEEN meetmicrofoon bij en ik heb hem nieuw gekocht....ik ga eens zoeken naar audyssey in het menu
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820