Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mel

Citaat van: RA SUBS op februari  9, 2013, 13:42:39
Je hebt nu toch de MiniDSP, dus DSP

moet een beter resultaat mee te behalen zijn lijkt me.

ja, dat hoop ik, ik ben gisteren nog begonnen met de dsp maar er zijn een aantal instellingen blijkbaar niet correct
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Citaat van: HTip op februari  9, 2013, 13:43:54
Ik val in herhaling, maar fase kan nog een bepalende factor zijn. En dan heb je nog de x-over waarmee je ook de dip kan verschuiven.

mmm, de x-over heb ik, enkel voor de metingen ,  in de versterker op max gezet ( 200 hz).Normaal staat deze op 80 Hz.  snap niet goed wat een wijziging hieraan een dip kan verschuiven  8)
de x-over regelt toch enkel vanaf welke frequentie het signaal naar de sub wordt gestuurd??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Mannen wie heeft er een minidsp,en helpt mel even op weg met ze in en output gain in te stellen.? ? ?

Heb je me post net wel gelezen Mel,Tim heeft beschreven met een link erbij mbt deze zaken.
Martijn is daar ook zelf uitgekomen geloof ik.

mel

Citaat van: morca op februari  9, 2013, 14:02:47
Mannen wie heeft er een minidsp,en helpt mel even op weg met ze in en output gain in te stellen.? ? ?

Heb je me post net wel gelezen Mel,Tim heeft beschreven met een link erbij mbt deze zaken.
Martijn is daar ook zelf uitgekomen geloof ik.

ja, bedankt....heb ik gelezen....maar ik vermoed dat ik die eerst nog een keer of tien zal moeten lezen voor het zal doordringen :crazy: ;D
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

na enkele keren herlezen een aantal instellingen gewijzigd (vraag me niet welke ) en een meting gedaan met de dsp erbij, dit geeft een resultaat dat op niks  slaat  >:(
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

yorkie13


RalphH

Ben het met Philip eens dat je sowieso in basis moet zorgen dat de fase tussen je fronts en je sub(s) goed staat. Dit al voordat je met DSP aan de gang gaat. Hiervoor zijn verschillende test-tonen te downloaden. Of je gebruikt REW --> meet afzonderlijk het front en sub signaal, leg ze over elkaar, trek een denkbeeldige lijn langs het gebied waar de 2 elkaar aanvullen/raken/in elkaar overlopen. Dit is de ideale lijn van je gecombineerde output.
Leg nu de grafiek van sub+fronts daar overheen. Als er ergens dips of flinke pieken ontstaan, zal de fase niet juist zijn.

Check ook even het begintopic, daar heeft Morca ergens een stukje over fasesettings neergepent.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Martijnst1990

Ik heb inderdaad ook een MiniDSP, maar helaas heb ik daar zelf erg weinig mee gedaan, alleen tips van Tim gevolgd mbt de afstelling. Gain van de MiniDSP is op het tweede kanaal iets verlaagd omdat de tweede sub een stuk dichterbij staat. Andere gain staat op 0 en heb ik verder in de receiver aangepast.

Verder ben ik bang dat ik niet erg behulpzaam kan zijn :(
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Kijk een keer op welke output (1 of 3) je het meeste output krijgt?
Alsook, zet gerust de gain van de versterker op de SVS maar hoog genoeg. Zoals ik in de mail al aangaf dempt de minidsp het signaal wel een 6db.

mel

Citaat van: Timvg op februari 10, 2013, 12:57:57
Kijk een keer op welke output (1 of 3) je het meeste output krijgt?
Alsook, zet gerust de gain van de versterker op de SVS maar hoog genoeg. Zoals ik in de mail al aangaf dempt de minidsp het signaal wel een 6db.

ok, zal ik straks proberen.
Andere vraag  ;D , stel dat je 1 of meerdere grote dips hebt ( zoals bij mij eentje rond de 55-60Hz ) , ik heb al eens gelezen dat je met een 2e sub zon dip kan oplossen...maar op welke manier moet je die sub dan instellen zodat die een ' boost' geeft waar de eerste sub een dip heeft??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Timvg

Die moet dan op een andere plaats in de ruimte gezet worden (waar geen dip op die plek is). Het is in praktijk wel net iets moeilijker dan dat, ze moeten namelijk mooi in fase staan met mekaar over het ganse gebied, dus twee identieke subs is meer dan aan te raden (tenzij ze heel toevallig een gelijkaardige respons en faseverloop hebben, dat kan altijd.)

morca

Die 2 sub plaats je meestal door hem door de hele kamer heen te testen/meten,en dan te plaatsen waar hij de beste response geeft in het gebied waar je eerste wat mist.
Best een leerproces,niet 1,2,3 klaar met afstellen.

mel

mmm, dat wil dus zeggen dat ik die dip rond de 60 Hz nooit kan wegkrijgen.? Hieronder de verschillende metingen, elk op een andere plaats ,  eens op elkaar geplakt...ze hebben allemaal rond de 60 Hz een dip >:(
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Timvg


RalphH

Zijn die metingen met de mic of de sub op een andere plek?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Citaat van: Timvg op februari 10, 2013, 17:08:53
Welke crossover frequentie gebruik je?

Ik heb voor deze metingen de crossover  op 200 Hz gezet, normaal staan deze op 80 Hz
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Citaat van: RalphH op februari 10, 2013, 17:28:18
Zijn die metingen met de mic of de sub op een andere plek?

Deze metingen zijn telkens met de sub op een andere plek
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Citaat van: mel op februari  9, 2013, 14:01:29
mmm, de x-over heb ik, enkel voor de metingen ,  in de versterker op max gezet ( 200 hz).Normaal staat deze op 80 Hz.  snap niet goed wat een wijziging hieraan een dip kan verschuiven  8)
de x-over regelt toch enkel vanaf welke frequentie het signaal naar de sub wordt gestuurd??

Iemand een antwoord hoe je een dip kan verschuiven door de crossover te verzetten?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Citaat van: mel op februari 10, 2013, 18:42:07
Iemand een antwoord hoe je een dip kan verschuiven door de crossover te verzetten?
Niet met de crossover,en als dit alleen de sub is ook niet met de fase......
Fasestellen kan als de fronts meespelen,en daardoor een dip onstaat.

Het begint erop te lijken dat zou kamer op meerdere plaatsingen vd sub toch die dip houd.
2e sub is pas inzetbaar als je een plek gevonden hebt waar die dip niet aanwezig is.




mel

Daar vreesde ik al voor 8)
Ik heb net nog enkele metingen gedaan, de blauwe is zonder de EQ van de sub te gebruiken, de groene heb ik 31Hz  10Db gedempt en 40Hz  5Db gedempt...hierdoor krijg ik een vlakkere respons maar de vraag is of zoveel dempen geen nadeel heeft???
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Citaat van: mel op februari 10, 2013, 21:02:22
Daar vreesde ik al voor 8)
Ik heb net nog enkele metingen gedaan, de blauwe is zonder de EQ van de sub te gebruiken, de groene heb ik 31Hz  10Db gedempt en 40Hz  5Db gedempt...hierdoor krijg ik een vlakkere respons maar de vraag is of zoveel dempen geen nadeel heeft???

Iemand?

Mucho gracias
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Nee dit maakt niks uit,luister maar eens of je meer balans hoort nu in het laag.
Dempen hoort nou eenmaal bij het dsp gebeuren,je sub gaat iets zachter misschien.
Maar dat moet je hem gewoon iets harder zetten,omdat je hem gedempt hebt waar hij het meest aanwezig was in het geluidsbeeld/meting.

Hoe klinkt het met dsp aan?

mel

Citaat van: morca op februari 11, 2013, 20:24:42
Nee dit maakt niks uit,luister maar eens of je meer balans hoort nu in het laag.
Dempen hoort nou eenmaal bij het dsp gebeuren,je sub gaat iets zachter misschien.
Maar dat moet je hem gewoon iets harder zetten,omdat je hem gedempt hebt waar hij het meest aanwezig was in het geluidsbeeld/meting.

Hoe klinkt het met dsp aan?

Ik heb een groot deel van het weekeind met die dsp zitten prutsen en ik geraak jammer genoeg geen stap verder :crazy:
Ik heb net nog de sub op enkele plaatsen gemeten en de PEQ van de sub gebruikt en dit geeft volgende meting
Buiten die dip op 58Hz lijkt het me redelijk of niet?
Boven de 80 Hz zijn er nog dips maar de kantel frequentie staat bij mij op 80 Hz dus die lijken me niet erg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Het is best redelijk zo idd,maar wat jammer dat je de minidsp niet aan de gang krijgt,of beter mee krijgt.
Het is jammer dat ik er hier geen heb staan.........
Die dip bij 80 zou een fasestelling kunnen zijn,eens de db,s meten terwijl je een testoon van75 hz draait,tot je output het hoogste is.
Met de sub en de fronts bedoel ik dan.

Dan nog eens een meting maken.
Of heb je al met de db meter de sub in fase gesteld?

mel

Citaat van: morca op februari 11, 2013, 21:20:09
Het is best redelijk zo idd,maar wat jammer dat je de minidsp niet aan de gang krijgt,of beter mee krijgt.
Het is jammer dat ik er hier geen heb staan.........
Die dip bij 80 zou een fasestelling kunnen zijn,eens de db,s meten terwijl je een testoon van75 hz draait,tot je output het hoogste is.
Met de sub en de fronts bedoel ik dan.

Dan nog eens een meting maken.
Of heb je al met de db meter de sub in fase gesteld?

mmmmm, even in mensen(leken)taal nu  :crazy:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820