Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Shadowfox

Ok dan werkt het voor jullie zo met meerdere subs en voor mij met 1

mel

Citaat van: Sjaak_Banaan op mei  8, 2021, 21:02:04
Voor REW en EQ in MiniDSP kan ik jou afl. 7 van Home Theater Gurus aanraden, staat op YouTube, daar wordt alles stap voor stap uitgelegd.

Ik ben niet bekend met Dirac en wat dat nog kan doen met sub(s)....

Net bezig met deze video te bekijken, leerzaam maar hij spreekt over 1 van de subwoofers op ' invert ' te zetten.
Is dat hetzelfde of je zou de fase van deze sub op 180° zetten?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Ralf67


Ryvm

Citaat van: mel op mei  9, 2021, 16:50:58
Net bezig met deze video te bekijken, leerzaam maar hij spreekt over 1 van de subwoofers op ' invert ' te zetten.
Is dat hetzelfde of je zou de fase van deze sub op 180° zetten?
Klopt 180 graden is omkeren. Volgens mij doet hij dat met de beide achterste subs.
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar de subs in de ruimte geplaatst zijn. Soms kan alleen een delay genoeg zijn.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

cobaltjeh

Citaat van: FrankBe op mei  8, 2021, 12:55:08
Ik heb zelf ook 5 jaar met de DS8.0 gespeeld. Toppertje :smile:

Waarom geen gesloten 12" en niet dieper laten spelen dan de probleem frequenties? Die kan dan ook zeer compact blijven.

Kan een optie zijn, maar ik heb WINISD al 15 jaar niet aangeraakt. En ook toen wist ik eigenlijk niet helemaal waar ik mee bezig was.
Dus ik bouw het liefste een degelijk en bewezen ontwerp. Die later wat temmen met DSP lijkt me dan een stuk eenvoudiger.

Ik denk dat ik nu toch voor de 12" met Passief membraan ga. Kubus van 45 cm is ook nog steeds erg compact dan.

De minidsp 2x4 HD is besteld, en ik verwacht deze morgen of overmorgen te ontvangen.  :pompom:

morca

Citaat van: mel op mei  9, 2021, 16:50:58
Net bezig met deze video te bekijken, leerzaam maar hij spreekt over 1 van de subwoofers op ' invert ' te zetten.
Is dat hetzelfde of je zou de fase van deze sub op 180° zetten?
Dat moet je wel allemaal nameten,ivm timing
Je kan niet maarzo je sub,s 180 fase zetten zonder reden.


Citaat van: cobaltjeh op mei 10, 2021, 09:56:16
Kan een optie zijn, maar ik heb WINISD al 15 jaar niet aangeraakt. En ook toen wist ik eigenlijk niet helemaal waar ik mee bezig was.
Dus ik bouw het liefste een degelijk en bewezen ontwerp. Die later wat temmen met DSP lijkt me dan een stuk eenvoudiger.

Ik denk dat ik nu toch voor de 12" met Passief membraan ga. Kubus van 45 cm is ook nog steeds erg compact dan.

De minidsp 2x4 HD is besteld, en ik verwacht deze morgen of overmorgen te ontvangen.  :pompom:
Daar kan je hulp bij krijgen.
Ik heb veel geleerd op zelfbouwaudio forum mbt gepoorte subs ontwerpen.

Citaat van: Staaled op mei  9, 2021, 10:15:59
:thumbs-up:

Exact , zo doe ik het hier ook.
Zoals het hoort  ;D

cobaltjeh

Citaat van: morca op mei 10, 2021, 11:17:03
Daar kan je hulp bij krijgen.

Klopt, maar een bestaand ontwerp lijkt mij ook een goede keuze.

Anders komen er teveel nieuwe aspecten tegelijk bij. Heel het DSP en plaatsingsverhaal is ook al een flinke uitdaging.
Soms moet je iets niet te complex maken, zeker niet als het uiteindelijk allemaal invloed op elkaar heeft.

Ryvm

Citaat van: cobaltjeh op mei 10, 2021, 13:37:08
Klopt, maar een bestaand ontwerp lijkt mij ook een goede keuze.

Anders komen er teveel nieuwe aspecten tegelijk bij. Heel het DSP en plaatsingsverhaal is ook al een flinke uitdaging.
Soms moet je iets niet te complex maken, zeker niet als het uiteindelijk allemaal invloed op elkaar heeft.
Zijn genoeg beproefde ontwerpen beschikbaar!
Weet je in ieder geval zeker dat het niet aan het ontwerp ligt[emoji28]

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Citaat van: cobaltjeh op mei 10, 2021, 13:37:08
Klopt, maar een bestaand ontwerp lijkt mij ook een goede keuze.

Anders komen er teveel nieuwe aspecten tegelijk bij. Heel het DSP en plaatsingsverhaal is ook al een flinke uitdaging.
Soms moet je iets niet te complex maken, zeker niet als het uiteindelijk allemaal invloed op elkaar heeft.
Bij een gepoorte sub kan je juis beter afwijken.
En de sub veel lager tunen.

Citaat van: Ryvm op mei 10, 2021, 14:27:13
Zijn genoeg beproefde ontwerpen beschikbaar!
Weet je in ieder geval zeker dat het niet aan het ontwerp ligt[emoji28]

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk


Ontwerp kan haast niet verkeerd gaan.
Alleen als je niet weet waar je mee bezig bent.



Ik ben toch nog steeds blij dat ik wel voor eigen ontwerp heb gekozen.
Omdat ik de sub totaal naar wens kon ontwerpen.


cobaltjeh

Citaat van: morca op mei 10, 2021, 14:51:10
Ik ben toch nog steeds blij dat ik wel voor eigen ontwerp heb gekozen.
Omdat ik de sub totaal naar wens kon ontwerpen.

Hier heb je helemaal gelijk in, maar het passieve membraan kost eigenlijk niet zoveel.
Eerst bouwen we hem gewoon als een sub met PR.
Later een extra gesloten kast bouwen, dat zijn ook de kosten niet. Dat is alleen tijd, en juist leuk om te doen.  ;D

Eerst maar eens kijken hoe het multisub experiment gaat. En daaruit de volgende stappen bepalen.


Ryvm

Misschien lees ik eroverheen, maar welk ontwerp heb je het dan over?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Citaat van: Ryvm op mei 11, 2021, 12:28:55
Misschien lees ik eroverheen, maar welk ontwerp heb je het dan over?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk
Bedoel je mijn sub?
Hier staat bouw verslag
Hij is alleen voor infrasoon laag btw, alleen onder 30 hz output dmv crossover

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113722.msg1978476#msg1978476

Ryvm

Citaat van: morca op mei 11, 2021, 12:38:43
Bedoel je mijn sub?
Hier staat bouw verslag
Hij is alleen voor infrasoon laag btw, alleen onder 30 hz output dmv crossover

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113722.msg1978476#msg1978476
Nee marco, die ken ik al[emoji6]

Ik bedoelde eigenlijk of cobaltje al een ontwerp heeft.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

cobaltjeh

Citaat van: Ryvm op mei 11, 2021, 12:41:07
Ik bedoelde eigenlijk of cobaltje al een ontwerp heeft.

De sub7 mkII bij Speakerland gaat het waarschijnlijk worden, daar komt de Bokito nu ook vandaan.
En anders heb je nog deze, maar dat is eigenlijk exact hetzelfde:

http://www.troelsgravesen.dk/26W-4558T00.htm

mel

Net voor de eerste keer met de mini DSP HD aan de slag gegaan, eerst  de tutorial van home theater gurus gezien en dit was het resultaat.
uitgezonderd de dip op 70 Hz en de enorme dip op 100 Hz lijkt me het niet slecht
Ik heb ook ineens geprobeerd een house curve te maken

nog een tweede meting toegevoegd met aanpassing van de filter, lijkt me beter rond 16 Hz
Iemand feedback ?

P.S. Metingen zijn zonder DIRAC

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Shadowfox

Citaat van: mel op mei 11, 2021, 17:19:01
Net voor de eerste keer met de mini DSP HD aan de slag gegaan, eerst  de tutorial van home theater gurus gezien en dit was het resultaat.
uitgezonderd de dip op 70 Hz en de enorme dip op 100 Hz lijkt me het niet slecht
Ik heb ook ineens geprobeerd een house curve te maken

nog een tweede meting toegevoegd met aanpassing van de filter, lijkt me beter rond 16 Hz
Iemand feedback ?

P.S. Metingen zijn zonder DIRAC

Netjes   :thumbs-up:
Is dit met linker en rechter speaker samen gemeten of apart?


mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

FrankBe

Citaat van: mel op mei 11, 2021, 17:19:01
Net voor de eerste keer met de mini DSP HD aan de slag gegaan, eerst  de tutorial van home theater gurus gezien en dit was het resultaat.
uitgezonderd de dip op 70 Hz en de enorme dip op 100 Hz lijkt me het niet slecht
Ik heb ook ineens geprobeerd een house curve te maken

nog een tweede meting toegevoegd met aanpassing van de filter, lijkt me beter rond 16 Hz
Iemand feedback ?

P.S. Metingen zijn zonder DIRAC

Ziet er heel goed uit! Wat is het resultaat met de hoofdspeakers erbij?


PascalP

Zeer netjes inderdaad, die dip bij 100Hz is zo smal dat je hem waarschijnlijk geeneens merkt.
Vind wel dat ie een beetje stijl loopt naar +10dB ongeveer, dat zou ik persoonlijk iets minder doen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

RalphH

Netjes, maar waarom vlak je m niet op 82dB en laat je de output niet tot 10hz doorlopen? Daar zit energie zo lijkt het.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Citaat van: FrankBe op mei 11, 2021, 18:47:19
Ziet er heel goed uit! Wat is het resultaat met de hoofdspeakers erbij?

Mmmmmm, begrijp het niet zo goed
Net eerst nog een aantal filmfragmenten bekeken en nu net een meting gedaan met Dirac erbij en nu ziet het er helemaal anders uit >:(
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

ik veronderstel dat de mini DSP de hele tijd in het stopcontact moet ?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Citaat van: RalphH op mei 11, 2021, 19:20:32
Netjes, maar waarom vlak je m niet op 82dB en laat je de output niet tot 10hz doorlopen? Daar zit energie zo lijkt het.
Als hij BEQ files wil laden is dit niet aan te raden.

Mel bij deze,het filter op mijn gepoorte sub.
Ik zou het eens proberen.

PS wat is de tuning van je SVS?


morca

En het filter voor de compressor,voor als je BEQ files laad.

Niet vergeten in te stellen,voor iedereen die BEQ files laad!!
En zet de crossover op 10 hz met steile afval setting.
Edit crossover is per sub afhankelijk.
Bij een gepoorte gebruik je de poorttuning.