Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timvg

Misschien is dit ook wel het lichtere karakter dat ik nu merk? Ik weet in de vroegere plaats had ik veel slechtere waterfalls, vandaar dat ik hier nu ook vanuit ging. Des te beter natuurlijk, het klinkt in elk geval erg lekker nu. De JL doet lekker mee, al hou ik hem wel nog wat in de gaten, kijken hoever die gaat  ::)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Ga morgen eerst nog een keertje slepen met de JL, er moet hier toch ergens een plekje zijn met room gain onder de 10hz?  :D

Martijnst1990

Man man, wat een prachtige grafieken zeg! :D Jammer dat je zo ver weg woont ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Citaat van: Timvg op oktober 16, 2012, 21:34:39
Ga morgen eerst nog een keertje slepen met de JL, er moet hier toch ergens een plekje zijn met room gain onder de 10hz?  :D

Kon me weer niet houden, heb em ff naar de andere vrije plek heen en weer gesleurd, meting wordt er niet echt beter of slechter op, maar in de originele hoek staat ie mooier  ;)

Timvg

Citaat van: Martijn90 op oktober 16, 2012, 21:55:44
Man man, wat een prachtige grafieken zeg! :D Jammer dat je zo ver weg woont ;)

Thanks! Idd, als je ooit in de buurt bent..  :bigsmile:

Heb jij nog wat verder ge-DSP-ed?

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober 16, 2012, 22:50:05
Thanks! Idd, als je ooit in de buurt bent..  :bigsmile:

Heb jij nog wat verder ge-DSP-ed?
Nee, nog niet helaas. Heb de laatste dagen even wat andere dingen aan het hoofd gehad, dus niet zoveel tijd gehad, ga er van de week weer mee verder ;) Hij klinkt nu sowieso al veel beter als mijn oude sub 8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


1198

Ik zat is met het Anthem ARC te spelen en nu viel het mij op dat mijn subgrafiek niet echt overeen komt met die van SVS zelf.




Meeting ARC met alle eq van de sub uit. (Rode lijn = gemeten)



Dan ook nog heb ik 1 poort dicht en de tuning op 16hz staan... Hij (ARC) zou dan toch gewoon volle spl moeten meten op 20hz ???
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

Timvg

Die target curve ziet er niet correct uit, kan je die aanpassen in de receiver?

1198

Hij staat op auto en 120hz. Ik kan hem aanpassen tot 80hz of op flat zetten. Dit maakt echter niets uit voor wat hij gemeten heeft.

Target op flat.:

beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

Timvg

Target curve zou ik flat zetten, en zet hem eens een stukje harder alvorens te meten, dan zal hij normaal gezien een bult creëren in de hogere bassen. ARC zou deze dan moeten dempen waardoor de diepe bas prominenter zal zijn.

Kan ook aan de plaatsing liggen natuurlijk, waar staat de sub in de kamer?

Btw, de meting met de sub op flat ziet er al een pak beter uit na correctie!

1198

Citaat van: Timvg op oktober 19, 2012, 23:47:52
Target curve zou ik flat zetten, en zet hem eens een stukje harder alvorens te meten, dan zal hij normaal gezien een bult creëren in de hogere bassen. ARC zou deze dan moeten dempen waardoor de diepe bas prominenter zal zijn.

Kan ook aan de plaatsing liggen natuurlijk, waar staat de sub in de kamer?

Btw, de meting met de sub op flat ziet er al een pak beter uit na correctie!

In de anthem staat de sub ook op -4dB terwijl de rest van de speakers op 0 of -1 staan met het huidige volume van subversterker op -12.
Loop ik geen kans op schade aan de sub met de instelling flat? 

De sub staat achter de bank.

beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

Staaled

De positie van de sub geeft weinig room gain en mogelijk ontbeer je zo het diepste laag ( en je zit pal bij en haaks op de sub).

De Ultra's hebben een limiter die geleidelijk ingrijpt en de kans op schade beperkt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijn M

Van de andere kant zit je wel lekker in de near-field van die sub. Daardoor zou je juist meer output moeten krijgen op de luisterplek en bovendien minder EQ nodig hebben. Ik zou 'm gewoon vlaktrekken en de excursie in de gaten houden.
Dutch & Dutch

morca

In deze situatie heb je 0 cornergain,ik zou hem zeker daar niet laten staan,slechte plek imo en zeker niet vlak trekken op die positie. nearfield is met 1 sub niet wenselijk imo
Je gebrek aan laag komt daardoor imo en je zou de woofer dan juist teveel laten werken.
Is er geen mooie overstaande hoek?

De tip de sub op 20 hz ong gelijk te zetten en hem dan vlakken is wel ok.
ARC meet automatisch? daar kan ook nog vanalles verkeerd gaan ivm roommode,s

Timvg

Dus ofwel de sub een andere plek geven.. ofwel de gain omhoog en ARC de pieken er laten uithalen

Martijn M

Morca, houd je hoofd eens dicht bij één van je subs. Je zult merken dat het geluid harder is dan op andere plekken in je kamer. Als de woofer dicht bij je hoofd staat, hoeft hij veel minder luid te staan voor een gegeven geluidsniveau. Je hoort in belangrijke mate het directe geluid. Het directe geluid is ook sterker dan de staande golven, waardoor je veel minder correctie nodig hebt. Een near-field sub kan heel goed werken, mits je een woofer van goede kwaliteit hebt die geen hoorbare harmonischen genereert.
Dutch & Dutch

Timvg

In elk geval, zijn respons is niet egaal op de luisterplek, en daar moet iets aan gedaan worden. In eerste instantie zou ik de gain omhoog gooien, zo'n PB13 kan wel tegen een stootje. Indien mogelijk ook een andere plek voor de sub proberen, je kan dan nog altijd zien waar je voorkeur naar uitgaat.

morca

Citaat van: keyser op oktober 20, 2012, 11:46:42
Morca, houd je hoofd eens dicht bij één van je subs. Je zult merken dat het geluid harder is dan op andere plekken in je kamer. Als de woofer dicht bij je hoofd staat, hoeft hij veel minder luid te staan voor een gegeven geluidsniveau. Je hoort in belangrijke mate het directe geluid. Het directe geluid is ook sterker dan de staande golven, waardoor je veel minder correctie nodig hebt. Een near-field sub kan heel goed werken, mits je een woofer van goede kwaliteit hebt die geen hoorbare harmonischen genereert.
Ik weet wat je bedoeld,ik ben er net mee bezig geweesy beneden,mijn ene woofer stond op een vergelijkbare plek,die klonk bagger.
Die andere niet die in de hoek staat.

Geen cornergain betekend ook vaak minder laag/ultralaag Keyser,dus dat moet je er dat toch weer uitpeuteren,imo en mijn ervaring hier en bij andere vrienden,die ik geholpen heb

Ik heb er slechte ervaringen mee,een goeie hoek geeft meer gain zodat de woofer nog zachter kan imo.

Maar net wat Tim zegt,eerst aan het werk voor 1198,dan kunnen we verder kijken wat werkt voor hem.

1198

 :thumbs-up:
Bedankt voor de tips.

Maandag kan ik mijn receiver ophalen en zal dan is de gain te verhogen en opnieuw meten. Echt ruimte voor een andere plek is er niet, enkel tegenover de bank maar dan staat die achter de linker frontspeaker. (Zie foto in mijn showcase)

Dan nog is mij niet duidelijk of instelling Flat mijn sub kan beschadigen.
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

Timvg

Nee hoor, de PB ultra heeft ingebouwde limiters om oversturing tegen te gaan. Je hoeft je geen zorgen te maken!


morca

ik zou wel enigsinds uitkijken,met je sub.
Als hij nu totaal geen gain opbouwd door de plaatsing,en jij probeerd er toch tot vlak 20 uit te halen,moet de unit wel veel harder werken.
Of het lukt gewoon niet,maar dat zien we vd week wel

1198

Hier zie je het beter. Hij staat dan meer in een hoekje. Heb hem daar niet eerder geplaatst. Ook heb ik nog een auralex gramma die nog niet uit de doos is geweest.


beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3