Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Martijnst1990

Citaat van: morca op oktober  7, 2012, 21:34:11
Maar je bent al pieken aan het vlakken?
Een beetje, maar dat wil ook nog niet helemaal lukken :D Ben nu meer een beetje wat dingen aan het proberen, kijken wat die DSP allemaal kan en dan dinsdag overdags er eens rustig voor zitten.

@Tim, jij had het over zo'n Linkwitz transform gehad, dat zorgt er geloof ik voor dat ook een kleine gesloten subwoofer erg diep en luid kan spelen?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober  7, 2012, 21:54:26
Je kan altijd beginnen met in de receiver alle andere speakers om te beginnen op -6 te zetten. Probeer daarna toch met de interne EQ de pieken in je main speakers ook te dempen. Bas staat namelijk altijd in perspectief tot de rest, als de rest niet vlak (of relatief vlak) is, dan ga je nooit het laag ervaren zoals bedoeld.

Belangrijk is om vervolgens de crossover goed te krijgen, eens die goed zit kunnen we beginnen met sub EQ  8)
Duidelijk, alleen lijkt het erop dat de MiniDSP het sub kanaal weer erg dempt. Zonder de DSP ertussen gaat hij veel harder. Nu de DSP ertussen zit heb ik de main speakers allemaal op -12 staan en de sub amp bijna helemaal open  ??? Zal zo of morgen de DSP er weer eens tussen uit halen en kijken of de gain dan weer een stuk hoger is.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Staan de input en output volledig open? Heb je al een keertje op output drie getest? Drie en vier zijn bij mij harder dan 1 en 2, snap niet goed waarom ze dat doen..

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober  7, 2012, 22:04:47
Staan de input en output volledig open? Heb je al een keertje op output drie getest? Drie en vier zijn bij mij harder dan 1 en 2, snap niet goed waarom ze dat doen..
In- en output staan inderdaad volledig open. Kanaal 3 of 4 zal ik eens testen.

Edit: zonder DSP is het inderdaad een stuk harder. Kanaal 3 is net zo zacht als 1..

Ben er even klaar mee, morgen verder. In ieder geval weer bedankt voor het meedenken :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Citaat van: Martijn90 op oktober  7, 2012, 21:55:28
@Tim, jij had het over zo'n Linkwitz transform gehad, dat zorgt er geloof ik voor dat ook een kleine gesloten subwoofer erg diep en luid kan spelen?

Max SPL ligt niet hoger, maar de respons zal veel vlakker zijn en dieper gaan, beter bruikbaar in-huis dus.

morca

Citaat van: Martijn90 op oktober  7, 2012, 22:06:40
In- en output staan inderdaad volledig open. Kanaal 3 of 4 zal ik eens testen.

Edit: zonder DSP is het inderdaad een stuk harder. Kanaal 3 is net zo zacht als 1..

Ben er even klaar mee, morgen verder. In ieder geval weer bedankt voor het meedenken :)
Hij zal zeker gaan spelen Martijn,het is alleen wat werk,maar daar komen we met ze allen wel uit  ;)
Ik weet als net Maratntz bezitter,hoe je zit te prutsen nu,ik had het ook.

Ik heb me inputgain naar plus 6 gezet,dan lijkt ie nog niet hoorbaar slechter te klinken,en heb ik opeen wat reserve op de sub.
Probeer eens of je verschil hoord,of alleen iets meer gain.
Daar kan je wat pakken,mijne geeft toch echt weinig vind ik,met iets meer gain word alles net iets lekkerder aangesproken.
Maar niet te hard  ;)

Ik moet trouwens wel zeggen dat mijn 1124 het signaal ook zachter maakt  ;)
Dus het zijn allemaal erg herkenbare dingen.......afstelling.
Daarna kijken of er genoeg gain naar je subamp gaat.

morca

Oh ja nog even over de Linkwitz transform,daar is veel extra vermogen voor nodig.
Gezien Martijn zijn Gain probleem(misschien) en een rms vermogen wat exact aansluit,lijkt het me beter de sub eerst een goed vlak te regelen tot 20 of wat redelijk haalbaar is daaronder.
Want als je gaat boosten,wat die Linkwitz transform eigenlijk vraagt van je amp,vraag ik me af of er genoeg vermogen is.....

Timvg

Eigenlijk maakt het niet uit hoe je de sub vlakkrijgt, want een bepaalde geluidsdruk zal toch hetzelfde vermogen vragen van de versterker, of je dat nu doet door linkwitz transform, of door af te vlakken van bovenaf. Enkel opletten dat je het signaal niet clipt door teveel te boosten  :)

morca

Citaat van: Timvg op oktober  7, 2012, 23:35:45
Eigenlijk maakt het niet uit hoe je de sub vlakkrijgt, want een bepaalde geluidsdruk zal toch hetzelfde vermogen vragen van de versterker, of je dat nu doet door linkwitz transform, of door af te vlakken van bovenaf. Enkel opletten dat je het signaal niet clipt door teveel te boosten  :)
Bij bv 18 hz vraagt de woofer veel minder als mij 10 hz vd amp.
Als je hem 10 hz weer kan laten geven heb je daar wel vermogen voor nodig.
Bij 10 hz neemt ie misschien wel 2 tot 4 keer zoveel vermogen op,de Xmax loopt ook in het kwadraat op dacht ik.
Daarom vraagt de woofer meer vd amp.

Daar is imo wel wat extra vermogen voor nodig.

Hoe wilde je trouwens  een linkwitz transform op mijn Inuke,zal ik het eens testen hier.
Lijkt me wel intresant om daar even mee te gaan testen.

Timvg

Citaat van: morca op oktober  7, 2012, 23:40:50
Bij bv 18 hz vraagt de woofer veel minder als mij 10 hz vd amp.
Als je hem 10 hz weer kan laten geven heb je daar wel vermogen voor nodig.
Bij 10 hz neemt ie misschien wel 2 tot 4 keer zoveel vermogen op,de Xmax loopt ook in het kwadraat op dacht ik.
Daarom vraagt de woofer meer vd amp.

Daar is imo wel wat extra vermogen voor nodig.

Hoe wilde je trouwens  een linkwitz transform op mijn Inuke,zal ik het eens testen hier.
Lijkt me wel intresant om daar even mee te gaan testen.

Op die manier klopt het idd wat je zegt. Ik zit natuurlijk weeral een keer rekenkundig in m'n hoofd bezig, kan er niet aan doen  :D. En jij houdt rekening met de afval in de kamer. Dus idd, rekening houden of de amp het trekt in dat lage register.

Voor de linkwitz transform na te bootsen moet je gebruik maken van een low pass shelf filter, en dan + 6 tot 10db vanaf een bepaalde frequentie met een bepaalde q. Eigenlijk dus de natuurlijke afval van de woofer in de near range compenseren met een boost. Wel opletten natuurlijk dat de amp dit trekt.

Martijnst1990

Citaat van: morca op oktober  7, 2012, 23:03:43
Hij zal zeker gaan spelen Martijn,het is alleen wat werk,maar daar komen we met ze allen wel uit  ;)
Ik weet als net Maratntz bezitter,hoe je zit te prutsen nu,ik had het ook.

Ik heb me inputgain naar plus 6 gezet,dan lijkt ie nog niet hoorbaar slechter te klinken,en heb ik opeen wat reserve op de sub.
Probeer eens of je verschil hoord,of alleen iets meer gain.
Daar kan je wat pakken,mijne geeft toch echt weinig vind ik,met iets meer gain word alles net iets lekkerder aangesproken.
Maar niet te hard  ;)

Ik moet trouwens wel zeggen dat mijn 1124 het signaal ook zachter maakt  ;)
Dus het zijn allemaal erg herkenbare dingen.......afstelling.
Daarna kijken of er genoeg gain naar je subamp gaat.
Sub output van de Marantz staat op max, sub amp bijna op max en de speakers in de receiver zo ver mogelijk omlaag en nog gaat hij niet hard genoeg met de DSP ertussen :( Zonder DSP kunnen de main speakers een stuk harder en hoeft de sub amp net over de helft te staan.

Het is zo jammer dat er steeds van die tegenslagen zijn. Heb je eindelijk de DSP aan het werk, klopt het volume weer ineens niet. Op zich geen probleem, als het volume nog hoger kon :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Anders eens in de minidsp de switch op rev A zetten? ◦Version A is meant for consumer line level signal (-10dBV) such as a PC source, Portable media players or any other sources with an output level < 0.9Vrms. The intend of this version is to have high input sensitivity for such low driving sources, hence driving the miniDSP close to the input level ADC like to be (-15dB below headroom).

Misschien helpt dat wel in jouw geval.. anders is er altijd nog de noodoplossing

http://www.samsontech.com/samson/products/processors/s-class-mini/sconvert/

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober  8, 2012, 09:48:05
Anders eens in de minidsp de switch op rev A zetten? ◦Version A is meant for consumer line level signal (-10dBV) such as a PC source, Portable media players or any other sources with an output level < 0.9Vrms. The intend of this version is to have high input sensitivity for such low driving sources, hence driving the miniDSP close to the input level ADC like to be (-15dB below headroom).

Misschien helpt dat wel in jouw geval.. anders is er altijd nog de noodoplossing

http://www.samsontech.com/samson/products/processors/s-class-mini/sconvert/
De ReV verandere bedacht ik me gister avond laat ook nog. Heb ik net omgezet en hij gaat nu inderdaad een stukje harder weer. Hij staat in de receiver nog steeds op max, maar de sub amp hoeft niet meer voluit te staan. Alsnog niet de bedoeling lijkt me, maar als ik geen gekke geluiden hoor en de sub amp word niet heet is er niks ernstigs aan de hand denk ik?

Zonder DSP (dus met de sub amp een stuk zachter) werd de amp niet eens warm, voelde nog gewoon koud aan (na 2,5 uur film op behoorlijk volume) en ook uit de fan aan de achterkant kwam koele lucht. Nu staat hij een stuk harder en word hij nét lauw warm.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

beste is de sub amp voluit te zetten en in de receiver wat minder, minder kans om het inputsignaal van je subamp te overbelasten op hoge volumes.

Martijnst1990

Citaat van: Timvg op oktober  8, 2012, 11:34:01
beste is de sub amp voluit te zetten en in de receiver wat minder, minder kans om het inputsignaal van je subamp te overbelasten op hoge volumes.
Dat wist ik dus niet, thanks :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Ejorne

Citaat van: Timvg op oktober  8, 2012, 00:23:56
Voor de linkwitz transform na te bootsen moet je gebruik maken van een low pass shelf filter, en dan + 6 tot 10db vanaf een bepaalde frequentie met een bepaalde q. Eigenlijk dus de natuurlijke afval van de woofer in de near range compenseren met een boost. Wel opletten natuurlijk dat de amp dit trekt.

Dat hebben we van het weekend bij morca ingesteld. Ik gebruikte dat ook al een tijdje om de afval van mijn sub te compenseren. Ik had nog een oude meting van direct bij mijn woofer gemeten. Daarin was te zien dat de afval bij 40Hz begon in te zetten en op 20Hz 10dB zachter speelde. Deze afval heb ik nagebootst met zo'n shelf filter. Maar ik denk dat ik het best nog eens kan meten en proberen direct met dit filter ook een beetje de room-gain te verwerken. Maar goed, eerst moet ik een lange mic-kabel aanschaffen om weer te kunnen meten.

Ik gebruik echter geen lowpass maar een high shelf filter waarbij ik de output van dit filter demp in plaats van boost op een Lowpass filter. Helaas is de Q ook niet in te stellen op de iNuke. Je kunt kiezen tussen een 6dB of 12dB per octaaf.

Timvg

Je kan ook een combinatie van beide gebruiken indien je niet genoeg gain zou hebben om volledig te dempen. Dus zowel high als lowpass.

Haspel

Hallo,

Ik speel al een tijdje tevreden met twee MTX 615-22 subs. Gebouwd door een wel bekende hier :-).
Aangestuurd een stageline STA2200 PA versterker. 2 x 1100 watt op 4 ohm.
Een antimode word nu gebruikt om het geluid wat aan te passen aan de ruimte.

Omdat ik al veel grafiekjes langs heb zien komen hier, was ik ook wel eens benieuwd hoe het bij mij eruit ziet.
Ik heb het hele handeltje besteld om met REW aan de gang te gaan.
Zal binnenkort wel eens wat grafiekjes posten. Heb al wat geexperiementeerd :-).
Ook heb ik een minidsp aangeschaft om wat mee te gaan spelen. Ik verwacht hier een mooier resultaat mee te halen dan met de antimode.
De minidsp komt als het goed is volgende week binnen en kan ik aan de slag  ;D


morca

Succes Haspel,ik zit ook al over de minidsp te denken  ;)
We zien je metingen of vragen tegemoed,al beter gezegd Tim ,want die heeft er al 1 .
Ik moet nog gaan stoeien

Ejorne

Citaat van: morca op oktober 12, 2012, 17:13:32
ik zit ook al over de minidsp te denken  ;)

Ik ook al een hele tijd. Destijds toch maarvoor een antimode gekozen omdat die makkelijker leverbaar was. Maar bleek dus een minder goede keuze. Misschien samen er twee (of meer nog met andere leden) hier naar ons kikkerlandje laten komen?

morca

Citaat van: Ejorne op oktober 13, 2012, 07:59:13
Ik ook al een hele tijd. Destijds toch maarvoor een antimode gekozen omdat die makkelijker leverbaar was. Maar bleek dus een minder goede keuze. Misschien samen er twee (of meer nog met andere leden) hier naar ons kikkerlandje laten komen?
misschien wel een idee ja

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Haspel

Hier zijn mijn eerste metingen.
Versterker is een Stageline STA 2200 met 2 x 1100 watt op 4 ohm.
Subs zijn 2 x MTX 615-22 in 75 liter gesloten kasten.


De eerste die ik heb gemeten heb ik gedaan door de versterker rechtstreeks aan te sluiten. Dus alleen geluid van subs, geen fronts.



De tweede is met de Antimode er tussen gemeten.




En een waterfall



Ik hoop volgende week de miniDSP binnen te krijgen en ermee aan de slag te gaan.
Er valt volgens mij nog veel winst te halen onder de 20Hz.
Dat word verdiepen in een LT denk ik zo..