Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


morca

Citaat van: Haspel op oktober 13, 2012, 16:41:15
Hier zijn mijn eerste metingen.
Versterker is een Stageline STA 2200 met 2 x 1100 watt op 4 ohm.
Subs zijn 2 x MTX 615-22 in 75 liter gesloten kasten.


De eerste die ik heb gemeten heb ik gedaan door de versterker rechtstreeks aan te sluiten. Dus alleen geluid van subs, geen fronts.



De tweede is met de Antimode er tussen gemeten.




En een waterfall



Ik hoop volgende week de miniDSP binnen te krijgen en ermee aan de slag te gaan.
Er valt volgens mij nog veel winst te halen onder de 20Hz.
Dat word verdiepen in een LT denk ik zo..
tussen de 35 en 60 vlak maken zal je een groter voordeel opleveren, die dip is hoorbaar groot denk ik.
tot 20 hz is al netje,s hoor,maar met een LT kan je wel iets extra krijgen denk ik.

Hele nette meting zonder DSP die word mooi zometeen na dsp zometeen nagalm ook netjes
Je ruimte heeft potentie  :thumbs-up:

Timvg

LT settings maak ik wel voor je als je dat wil, wanneer de minidsp aangesloten is  :)

Haspel

Citaat van: Timvg op oktober 13, 2012, 16:59:48
LT settings maak ik wel voor je als je dat wil, wanneer de minidsp aangesloten is  :)

Dat zou heel fijn zijn :-)

Timvg

De verhuis van HT hier is ingezet, komt dan in een dedicated ruimte te staan.. als het eind volgende week af is misschien ook eens een topic aanmaken met wat foto's  :)

En natuurlijk dan ook nieuwe metingkjes! Ik ga het stap voor stap beschrijven, dan is de situatie voor en na dsp mooi in beeld gebracht.

Raymond187

Ga dit ook ff goed door nemen. me Sub moet me toch wel wat meer tevredenheid bieden dan nu :x

Vraagie

De Sub cable interconnect zit daar verschil n qua bass volume? Ik heb gisteren een Van den Hull The mini Sub gekocht. is dit een prima kabel of kan ik deeze beter ruilen tegen een monster MC450W? Is aangesloten op de SVS.

RalphH

Met een ander kabeltje ga je niet de grote verbetering halen die je zoekt gok ik.

Je moet haast aan het meten gaan, ding op wieltjes zetten en de kamer rondrollen. Goede subplaatsing is niet zomaar even 1 plek uitkiezen, 'm daar neerploffen en laten staan.

Ga als je niet meteen wilt gaan meten eens aan de gang met de kruip-methode, helpt je wellicht wat.

Zorg daarnaast ook wel dat Audyssey o.i.d. uit staat in je amp. Als die nog op je vorige sub staat afgesteld gaat 't m ook niet worden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187

Interconnect is maar 3M dus kan hem alleen links of rechts plaatsen. En rechts staat nu de  baby box en een speaker. links was de REL ook stuk beter dan rechts. Maar ga het straks ff proberen. Kan de box wel ff opzij zetten. Kijken hoe het dan klinkt.

Heb geen DB meter. Zag hem staan voor 60e. Maatje heeft ook een nieuwe sub gekocht gisteren. Denk anders samen 1 kopen.

morca

Citaat van: Timvg op oktober 14, 2012, 13:59:46
De verhuis van HT hier is ingezet, komt dan in een dedicated ruimte te staan.. als het eind volgende week af is misschien ook eens een topic aanmaken met wat foto's  :)

En natuurlijk dan ook nieuwe metingkjes! Ik ga het stap voor stap beschrijven, dan is de situatie voor en na dsp mooi in beeld gebracht.
Het word zeker tijd voor een topic,met die Subkamer die je gaat bouwen   :headbanging:  :headbanging:
:thumbs-up:

Martijnst1990

Citaat van: morca op oktober 14, 2012, 18:02:49
Het word zeker tijd voor een topic,met die Subkamer die je gaat bouwen   :headbanging:  :headbanging:
:thumbs-up:
+1

Laat maar lekker komen dat topic 8) Heerlijk vooruit zicht lijkt me dat, heerlijk aan je eigen dedicated ruimte kunnen beginnen!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Vandaag de subs ingeregeld, heb jullie nog een paar screentjes tegoed.

Ik ging eerst een volledig EQ verslag maken van de subs maar dat bleek weinig nodig te zijn, Audyssey had ze namelijk al vrij vlak gemaakt, heb er enkel nog wat details aan toegevoegd, al bij al 10min werk.

Heb ook de JL er nu bij ingeregeld en ook dat ging veel vlotter dan verwacht, geen fase problemen onderling na wat spelen met de delay. De Jl staat in de hoek naast de zitbank (nearfield) en is werkbaar tussen 10 en 30hz om wat "oomph" onderaan toe te voegen. Niet dat het echt nodig was, maar ik heb hem nu toch, kan ik hem maar evengoed gebruiken  ;D

De captivators waren reeds vlak tot 12hz, door de toevoeging van de JL loop het gebied vanaf 30hz licht op naar onderen toe.

Morgen ga ik nog wat spelen met het volume om z'n sweetspot te vinden qua volume.. morgen plaatjes en vervolg!



Timvg

Ja dat wou ik dus doen, én diezelfde moment besloot m'n fototoestel dat ie het niet meer doet.. dus ik post straks hier wel een ipod fototje of twee, als teaser.. en de metingkjes natuurlijk  ;D

Timvg

Subs (eentje enkel captivators, overlapped door eentje met de JL bij)




Full range met 1/12th smoothing




RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg


Ejorne

Wow, pas je op voor een klaplong wanneer je dit goed hard zet?  :crazy:

O0

Timvg

Héhé zo erg is het nog niet hoor, moet wel een raam verstevigen dat irritant ligt te ratelen onder de 20hz, en op hoog volume trilt de beamer mee wat meestal niet opvalt als er op het scherm ook vanalles gaande is, maar op termijn toch es kijken of het niet te verhelpen valt  ;)

Wat me wel opvalt nu, is dat desondanks de bijna identieke meting aan vroeger, dat het allemaal wat lichter klinkt naar mijn oren, heb dus de bas een paar db hoger gezet, klinkt wel aangenaam zo  :)

Ejorne

Citaat van: Timvg op oktober 16, 2012, 15:15:17
Wat me wel opvalt nu, is dat desondanks de bijna identieke meting aan vroeger, dat het allemaal wat lichter klinkt naar mijn oren, heb dus de bas een paar db hoger gezet, klinkt wel aangenaam zo  :)

Ik had een soortgelijke ervaring met een nieuwe versterker. Voorheen met de DS4.0 op mijn SDX15 zag de meting er zo goed als hetzelfde uit als later met de iNuke. Toch klinkt het wat strakker, maar dat zal wel weer suggestie zijn volgens sommige. Maar ook kan ik het volume wat op de sub verhogen zonder dat het boekerig gaat worden. Voorheen leek het geluid nog minder strak te worden wanneer ik het volume wat verhoogde of wanneer ik wat meer power in de lage regionen legde. Nu klinkt het allemaal strak en krijg ik ook echt meer druk wanneer ik wat meer power in de lage regionen leg. Maar de meting, tja, die zegt wat anders...


Timvg

Citaat van: Ejorne op oktober 16, 2012, 15:36:13
Ik had een soortgelijke ervaring met een nieuwe versterker. Voorheen met de DS4.0 op mijn SDX15 zag de meting er zo goed als hetzelfde uit als later met de iNuke. Toch klinkt het wat strakker, maar dat zal wel weer suggestie zijn volgens sommige. Maar ook kan ik het volume wat op de sub verhogen zonder dat het boekerig gaat worden. Voorheen leek het geluid nog minder strak te worden wanneer ik het volume wat verhoogde of wanneer ik wat meer power in de lage regionen legde. Nu klinkt het allemaal strak en krijg ik ook echt meer druk wanneer ik wat meer power in de lage regionen leg. Maar de meting, tja, die zegt wat anders...

Kan suggestie zijn, of ook niet, het gaat erom wat jij ervan maakt, daar valt niet over te argumenteren, het is tenslotte jouw set en jouw hobby  ;)

Bij mij ligt het zeker en vast aan de plaatsing, vroeger zat ik ongeveer middenin een ruimte, waar ik nu vlak tegen een muur (moet) aanzitten. Het ultralaag is nu wat minder merkbaar vind ik zelf, alhoewel de meting dit tegenspreekt. Ik ga straks wel even testen met het boosten van bepaalde regionen om te zien wat ik zelf merkbaar het beste vind.

RalphH

Citaat van: Timvg op oktober 16, 2012, 12:25:40
Goed tot 40hz, daaronder niet het posten waard  ;D

Nog eens gekeken, je hebt gelijk, beetje lafjes. :yawnee:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Nou goed dan  ;)

Eentje op -20 (normaal luistervolume)



Eentje op -10 (film volume)


Timvg

Zijn toch beter dan verwacht, had het gewoon nooit bekeken, leuk voor mij.