Beter stereo geluid met HT set

Gestart door Vinza, januari 14, 2024, 13:49:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Exxar


Exxar

Heb je de receiver nog?

Ik zou persoonlijk ook eens spelen met de Audyssey calibratie, dat kan namelijk ook veel verschil maken in de breedte van de soundstage.

Bvb, eerste meting in het midden van de bank, en dan bedoel ik pal in het midden van de luidsprekers, waar dit punt op de bank ook mag zijn. 2e meting volledig rechts op de bank of zelfs iets naast de bank, zolang dit maar minstens 50cm van een muur is. 3e meting zelfde als de 2e, maar dan aan de linker kant. En laat dan eens die metingen berekenen en test ze uit.

Zoals anderen het ook al aangaven: een tapijtje en wat akoestische panelen (GIK!) kunnen wonderen doen.

Robert

Citaat van: Vinza op februari 11, 2024, 12:08:47Wat dat betreft vind ik het überhaupt jammer dat je eigenlijk nooit een set speakers thuis in je eigen setup kunt beluisteren. Want bij iear vond ik de KEF R3 META zeker beter klinken dan mijn huidige Wharfedale's, maar eerlijk gezegd vond ik daar het verschil te klein met mijn Wharfedale's om de extra investering te kunnen verantwoorden aan mezelf.

De Arendal's kun je inderdaad een soort van thuis proberen, maar dan moet je wel bereid zijn om het gedoe en de kosten van internationaal transport terug naar Noorwegen.

Retourkosten neemt Arendal voor hun rekening en hun magazijn staat in Rotterdam.

Robert

Citaat van: Exxar op februari 11, 2024, 14:49:36Heb je de receiver nog?

Ik zou persoonlijk ook eens spelen met de Audyssey calibratie, dat kan namelijk ook veel verschil maken in de breedte van de soundstage.

Bvb, eerste meting in het midden van de bank, en dan bedoel ik pal in het midden van de luidsprekers, waar dit punt op de bank ook mag zijn. 2e meting volledig rechts op de bank of zelfs iets naast de bank, zolang dit maar minstens 50cm van een muur is. 3e meting zelfde als de 2e, maar dan aan de linker kant. En laat dan eens die metingen berekenen en test ze uit.

Zoals anderen het ook al aangaven: een tapijtje en wat akoestische panelen (GIK!) kunnen wonderen doen.

De uitstraling van een luidspreker (directivity index) is niet te veranderen door gebruik te maken van room correction of EQ.

Vinza

Citaat van: Robert op februari 13, 2024, 20:52:56Retourkosten neemt Arendal voor hun rekening en hun magazijn staat in Rotterdam.

Dat veranderd wel het een ja.
Marantz SR7012 - Behringer A800 (x2) - Marantz CD5004 - Wharfedale EVO 4.2/4C/4.1 - Dali Alteco C1 (x4) - Dali E12F - Samsung QLED 4K 65"

morca

Citaat van: Robert op februari 13, 2024, 21:00:33De uitstraling van een luidspreker (directivity index) is niet te veranderen door gebruik te maken van room correction of EQ.
Je kan het wel manipuleren op andere manieren.

Robert



Robert

Citaat van: morca op februari 15, 2024, 23:58:20Jij leest mijn topic nooit. :angel:

Blijkbaar niet  ;D

Wat zou er dan volgens jou nog mogelijk zijn als een luidspreker een specifiek afstraalgedrag heeft?

Xander32

Beter stereo met een ht set;

* Zo hoogwaardig mogelijke frontspeakers,
* Een dedicated stereoversterker met ht pass thru,
* Een dedicated stereobron welke je aansluit op bovenstaande.

Iedere stap brengt je een verdere verbetering in sq.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Citaat van: Xander32 op februari 16, 2024, 06:15:03Beter stereo met een ht set;

* Zo hoogwaardig mogelijke frontspeakers,
* Een dedicated stereoversterker met ht pass thru,
* Een dedicated stereobron welke je aansluit op bovenstaande.

Iedere stap brengt je een verdere verbetering in sq.
^^ precies mijn ervaring na een lange zoektocht, of je koopt een high-end surround prepro plus eindversterker die analoge signalen niet digitaliseert en/of een uitstekende DAC voor stereo weergave heeft. En dat mag best een 2e hands al wat oudere prepro zijn, hoewel je dan misschien voor surround niet alle huidige formaten kan afspelen. Maar in mijn ervaring doet een uitstekende high-end prepro met ondersteuning voor oudere codecs het al (veel) beter dan een moderne receiver met de laatste codecs.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a