Subwoofer calibratie

Gestart door Arno P, maart 26, 2005, 10:12:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rtdigit

Mooi verhaal. Als ik straks ga beginnen met het inregelen van mijn spullen dan zal ik het zeker bijpakken!

Voor de mensen die op zoek zijn naar een subkabel die zonder aanvullende pluggen kan worden aangesloten op een BFD, zie onderstaande link:

http://www.cobaltcable.com/product/subwoofer_cable.htm

GerritZ

#26
Hallo,

Hier nog even de formules zoals ik ze gekregen heb van "Patrick_vdb" (mijn dank hiervoor)

Resonantiefreqentie=snelheid van het geluid / (2 x afstand muur tot muur)

Golflengte = snelheid van het geluid / frequentie van golf

Afstand van muur = snelheid van het geluid / (4 x resonantie frequentie)


Voorbeeld : Kamer is 7 meter lang

Dus Resonantiefreq=330/ (2 x 7) = 23,5 Hz

Wanneer je de luisterpositie op 3/5 staat kunnen we de derde axiale mode doorbreken, want (je zult dit uiteraard wel moeten meten) je zit dan met 1 en 2 harmonische al redelijk goed.

3de harmonische van de resonantiefreq = 70.5Hz (3x23.5)

Hier bepaalde je de golflengte van=330/70.5=4.68

De afstand sub muur (in de lengte)= wordt dan 4.68/4=1.17 meter of 330 / (4x70.5)=1.17 meter (formule afstand van muur)

Dit kun je dus ook voor de breedte doen. Als snelheid van het geluid hebben we hier 330m/s genomen, vaak zie je ook 340. Feit is echter dat de snelheid afhankelijk is van ontzettend veel factoren en dus altijd een benadering is indien je al deze factoren niet weet. Daarnaast is geen enkele kamer loodrecht en zijn muren nooit 100% reflectief.....berekeningen zijn dus nooit 100% accuraat en dus enkel mooie (zeer mooie) indicaties  Wil je echt aan de slag dan ontkom je niet aan metingen (RTA)...

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Groet,

Gerrit

(De meeste kennis van wat ik hierboven heb neer gezet komt van "Patrick_vdb)





rtdigit

Klopt het dat een verandering van 330 naar 340 (snelheid van geluid) in de berekeningen enkel invloed heeft op resonantiefrequentie en de 3de harmonische van de resonantiefreq en niet op de golflengte en de afstand van de sub tov de muur?

En wat wordt precies bedoelt met resonantiefrequentie en 1e,2e,3e harmonische resonantiefrequentie em axiale mode?

patrick_vdb

#28
Hi RTdigit,

Veranderen van 330m/s naar 340 m/s heeft effect op elke berekening aangezien deze allen met elkaar samenhangen.

Als de snelheid van het geluid veranderd dan veranderd je golflengte, daarmee je kamerresonantiefrequentie, daarmee de gepaarde harmonischen en dus ook weer de plaats waar je de sub koppelt aan de luisterruimte. De vraag is echter of het dusdanig veel scheelt dat het opweegt tegen de invloeden zoals niet 100% reflecterende muren die uberhaupt al nooit loodrecht op elkaar staan etc ;) Zie het eerder als een gecalculeerde uitgangspositie dan een absolute plek.

De resonantiefrequentie (mode) is die toonhoogte waarbij de eerste staande golf ontstaat en dus een versterking kent oiv de kamer. Harmonische zijn simpelweg veelvouden van de resonantiefrequentie (en dus ook staande golven). Is je kamerresonantiefrequentie bv 35Hz dan is de tweede harmonische hiervan 70Hz, de derde is 105Hz etc etc. Axiale modes is een reflectie tussen twee oppervlaktes..je hebt ook nog tangentiale en oblique modes welke respectievelijk reflecteerd tussen 4 en 6 oppervlaktes en respectievelijk de helft en 1/4 van de energie van de axiale mode bevat.

mvrg

Patrick

Arno P

#29
Patrick, het topic misschien verplaatsen naar het sub-woofer gedeelte ?

Edit: Thx  ;)

Arno P

Update: Links toegevoegd  ;)

Arno P


SiR-ROUND

Mooie guide Arno!

Ik had alleen zelf het probleem dat kruipend maar niet bij een goed startpunt uitkwam. Uiteindelijk heeft een simulatie van Thingman me geholpen om de juiste plek voor mijn (ingevoerde) ruimte te vinden quaa responce.  Ik ga zeker nog verder aan de slag met je guide. Ik wil alleen even laten weten dat sommige ruimtes bijna niet te doen zijn, "dozen" zijn makkelijker want deze hebben bijna altijd responce.

Greetz.

Arno P

Citaat van: SiR-ROUND op april 27, 2005, 22:09:54
Mooie guide Arno!

Ik had alleen zelf het probleem dat kruipend maar niet bij een goed startpunt uitkwam. Uiteindelijk heeft een simulatie van Thingman me geholpen om de juiste plek voor mijn (ingevoerde) ruimte te vinden quaa responce.  Ik ga zeker nog verder aan de slag met je guide. Ik wil alleen even laten weten dat sommige ruimtes bijna niet te doen zijn, "dozen" zijn makkelijker want deze hebben bijna altijd responce.

Greetz.

Zou je de vlakken van mijn zolder eens moeten zien... ^-^....EQ is overigens ondanks een goede plaatsing onmisbaar..

SiR-ROUND

Das een volgende stap...

;D

Mark S

Citaat van: patrick_vdb op april  7, 2005, 06:25:54
Harmonische zijn simpelweg veelvouden van de resonantiefrequentie (en dus ook staande golven). Is je kamerresonantiefrequentie bv 35Hz dan is de eerste harmonische hiervan 70Hz, de tweede is 105Hz etc etc.

Volgens mij klopt dit niet helemaal?
Volgens mij is de uitdrukking "1e harmonische" of "grondtoon" (in dit geval: resonantiefrequentie) hetzelfde.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen: de grondtoon = de 1e harmonische????



patrick_vdb

Hi Mark,

Je hebt gelijk, maar ook weer niet helemaal :D

Een grondtoon is een enkelvoudige toon, harmonischen zijn meervoudige tonen en zodoende kan de eerste harmonische nooit gelijk zijn aan de grondtoon. Er wordt na de grondtoon echer nooit gesproken van een eerste harmonische, dit wordt direct de tweede (F=grondtoon en dan volgt 2F, 3F etc). Cijfermatig zouden de 'eerste harmonische' en de grondtoon dus idd gelijk zijn. Bedankt voor de opmerkzaamheid, heb het ook aangepast in de eerdere posting.

mvrg

Patrick

Mark S

In ieder geval is dit alles interessant en behulpzaam leesvoer.  Ik heb al een CD gebrand en ga morgen de buren eens trakteren op een reeks frequentiemetingen. En daarna eens kijken of de aanschaf van een Behringer Feedback Destroyer evt. gerechtvaardigd is.
Ik ben door de huidige woonkamer indeling namelijk behoorlijk plaatsgebonden wat sub betreft. Voor de prijs hoef ik het zeker niet te laten.
Als blijkt dat ik toch teveel moet corrigeren, dan maar eens stevig in overleg gaan met de achterban voor een adequate herindeling.

ps: als hier gesproken wordt over "de afstand van de sub naar de muur", hebben we het dan over
"de sub vanaf de muur", of over
"de afstand van de sub naar de tegenoverliggende muur"?

GerritZ

Citaat van: Mark S op april 29, 2005, 10:28:03
ps: als hier gesproken wordt over "de afstand van de sub naar de muur", hebben we het dan over
"de sub vanaf de muur", of over
"de afstand van de sub naar de tegenoverliggende muur"?

Sub vanaf de muur


Gerrit


Sjors

Damn Arno daar heb je wel even werk aan gehad! maar de uitleg is erg goed, zelfs ik kan er wat mee ;D zo kom je er toch achter dat een sub niet even afgesteld is...stekker erin beetje aan de main level draaien.

Groet, Sjors

Pieter-Jan

Heel mooie gids hoor.
Eentje om in gedachten te houden als er een subje komt ...

O0

Pieter-Jan
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Arno P

#42
Citaat van: Sjors op juni  4, 2005, 11:07:53
Damn Arno daar heb je wel even werk aan gehad! maar de uitleg is erg goed, zelfs ik kan er wat mee ;D zo kom je er toch achter dat een sub niet even afgesteld is...stekker erin beetje aan de main level draaien.

Groet, Sjors

Sjors, dus je nieuwe sub is ook binnen. :D ? Heb je ook het EQ gedeelte in praktijk gebracht of is een BFD een latere upgrade?

Edit: of...heb je nu alleen even het voorbereidend leeswerk gedaan ?

Sjors

Citaat van: Arno P op juni  4, 2005, 23:00:19
Sjors, dus je nieuwe sub is ook binnen. :D ? Heb je ook het EQ gedeelte in praktijk gebracht of is een BFD een latere upgrade?

Edit: of...heb je nu alleen even het voorbereidend leeswerk gedaan ?

Helaas...  ze zijn nog niet binnen Arno  :'( zijn op schiphol maar nog niet door de douane  :-\ even geduld hebben nog  :)

Dus inderdaad voorbereidend leeswerk gedaan  8)

riwi

Allereerst bedankt voor de vele info in deze thread.
Ik heb al de hele ochtend zitten sweepen met het te downloaden CD'tje ;D Ik denk dat de buren nu gek worden  ;)
Ik wel zou wat advies kunnen gebruiken nu. Dit zijn de resultaten en een plaatje van de kamer:


-- excel sheetje --
Er zit dus een grote piek op 34Hz met een diepe dip op 48Hz, verderop zit een knoepert van een bult bij 85Hz. Boven de 100Hz begint er telkens iets mee te resoneren wat volgens mij de meting nogal beinvloed.
De 85Hz piek komt door de lengte van de kamer denk ik? Maar waar komt de 34Hz / 48Hz rommel vandaan? 34Hz heeft golflengte 10m (bij c=340m/s, met l = c/f ), en 48Hz = 7m. Maar ik zie niet direct relatie tussen deze golflengtes (evt. gedeeld door 4) en de plaats van de sub.

Alvast bedankt voor tips en adviezen  8)

Richard

Bart_M

Begin eens met het schuiven van de sub. Je zal het dal er misschien wel goed mee wegkrijgen.
Daarna zal je met een PEQ aan de slag moeten gaan.

Hoe lang is de kamer met de open keuken erbij?

riwi

De keuken is 3 meter ongeveer, dus dan heb je 9 meter totale lengte.

Schuiven met de sub, waar naartoe? verder van de achter (raam) wand af? Of meer in een hoek?

Bart_M

#47
Gewoon testen, meestal heb je in de hoek een dieper laag en in het midden een beter slag laag.

Met die 9 meter krijg je en piek rond de 35 Hz.
85 Hz heeft een golflengte van 4 meter, dat is ook precies de afstand tot je sub.

Arno P

Volgens mij kun je heel makkelijk met de BFD die piekjes nu wegregelen...op 2 plekken 10 dB reduceren en het diepe dal voor lief nemen

Je kamer blijft immers hetzelfde...enige tweak is nog een subverplaatsing maar hierna is het echt de EQ die het moet doen

Kjelt

#49
Citaat van: GerritZ op april  6, 2005, 10:08:02
Hier nog even de formules zoals ik ze gekregen heb van "Patrick_vdb" (mijn dank hiervoor)
Resonantiefreqentie=snelheid van het geluid / (2 x afstand muur tot muur)
Golflengte = snelheid van het geluid / frequentie van golf
Afstand van muur = snelheid van het geluid / (4 x resonantie frequentie)
etc.

Voor jouw geval Richard:

340/2x = 34  => x = 5m = breedte van je kamer


85Hz = 3e harmonische van 28,3 =>
340/2x = 28,3  => x = 6m = lengte van je kamer