Subwoofer calibratie

Gestart door Arno P, maart 26, 2005, 10:12:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spacebass

Citaat van: Kjelt op augustus  4, 2005, 15:47:35
Hoi Spacebass
maaruh klinkt het bij jou dan overal in de kamer even goed?
helaas nog steeds niet...heb er dan ook nog helemaal niets aan gedaan...nou ja tapijtje dan  ;D (nog) Niets wat het laag in iedergeval beheersbaar maakt. Om het geheel egaler door de hele ruimte te krijgen zal je toch echt de ruimte zelf aan moeten pakken  :(

CitaatWant ik vraag me dus serieus af of dit niet iets met de golflengte van de lage tonen te maken heeft (ja uiteraard ook met de kamer maar daar zit ik even aan vast en om nou paarse schuimmatten tegen mijn muren over mijn schilderijen en ramen heen te purren gaat me nou echt wat te ver  ;D )
Tis een combinatie van ruimteafmetingen/indeling, gebruikte materialen en luidsprekerplaatsing. Maar daarvoor kan je het best een expert als Toine contacten  ;)

Spacebass

Citaat van: bmateijsen op augustus  4, 2005, 16:25:04
Nee... is een 2dehands velodyne...die van Geenius..
Vermoedde ik al  :(

CitaatHet is nu eenmaal niet zo... zet de subwoofer neer, doe de correctie en klaar is papa ;)
;D

bmateijsen

Citaat van: Spacebass op augustus  4, 2005, 20:20:56
Vermoedde ik al  :(

Ik heb al even contact gehad met Kjelt en hij gaat mij wat meer informatie opsturen over zijn kamer en de huidige instelling van de DD-15 ...

Spacebass

Citaat van: bmateijsen op augustus  4, 2005, 20:25:57
Ik heb al even contact gehad met Kjelt en hij gaat mij wat meer informatie opsturen over zijn kamer en de huidige instelling van de DD-15 ...
8)

Kjelt


riwi

Moet je dan niet een systeem hebben waar je met meerdere meetmicrofoons werkt? Ik bedoel dan kan de software zelf een setting kiezen met een egaal resultaat op meerdere plaatsen. Kan dat met meerdere runs misschien met de velodyne? Dan kan je zelf gaan middelen.

Bart_M

Citaat van: riwi op augustus  4, 2005, 21:21:25
Moet je dan niet een systeem hebben waar je met meerdere meetmicrofoons werkt? Ik bedoel dan kan de software zelf een setting kiezen met een egaal resultaat op meerdere plaatsen. Kan dat met meerdere runs misschien met de velodyne? Dan kan je zelf gaan middelen.

Middelen? Compromissen?  :-X

Ik heb zelf een aantal pieken uit mijn kamer gekregen door hele steile filters toe te passen, daarbij heb ik op andere plekken in de ruimte wel een gebrek aan bas (maar ook weer een aantal andere pieken).

Volgens mij kan je een sub maar op 1 plek echt goed afregelen, de verschillen tussen verschillende plaatsen binnen een kamer zijn gewoon te groot.
Gewoon goed afstellen voor de sweetspot.

Kjelt

Hoe doen mensen met 2 subs (stereo) zoals die engelse importeur met zijn dual DD-18 dat dan in vredesnaam ?

bmateijsen

Citaat van: Kjelt op augustus  4, 2005, 23:00:40
Hoe doen mensen met 2 subs (stereo) zoals die engelse importeur met zijn dual DD-18 dat dan in vredesnaam ?

Die heeft echt stereo subs staan.. dus ook links + rechts voor bass management. Beide DD-18's worden tegelijkertijd ingeregeld...

DeeCruise

tvp...

Handig topic voor morgenmiddag....Enige probleem is dat ik geen dbmeter heb. Is het dan toch nog redelijk te doen om de sub af te stellen zonder die gegevens? Er komt een tannoy ts8 op mijn slaapkamer van 13.23 vierkante meter te staan...Ow, en deze komt aan de sony str-da50ES te hangen...
*Sony DVP NS900v*Sony Str-Da50ES*Sony Cdp-Ce235*Sony Mds-je530*Sony Slv-SE700 *Fronts: Mission 774*Rears: Mission M73*Center: Mission 701*Sub: Tannoy ts8*Grundig xentia 32*Audison sl212 kabel afgewerkt met goldplated banaanstekkers*

Planning: *Mission M3C2

Mark S

Citaat van: DeeCruise op april  2, 2006, 18:08:57
tvp...

Handig topic voor morgenmiddag....Enige probleem is dat ik geen dbmeter heb. Is het dan toch nog redelijk te doen om de sub af te stellen zonder die gegevens? Er komt een tannoy ts8 op mijn slaapkamer van 13.23 vierkante meter te staan...Ow, en deze komt aan de sony str-da50ES te hangen...

Zal toch knap lastig worden zonder dB-meter. Je zult verbaasd zijn hoe snel/gemakkelijk een sub te hard kan staan, zelfs al voordat je als luisteraar het gevoel hebt dat het laag er "net een beetje lekker in begint te komen".

Djang

ZOu het makkelijker kunnen zijn om vie Room EQ wizard de sub te meten.
Ik weet al een beetje hoe dit programma werkt.
Ik snap nog niet helemaal hoe je per Frequentie op kan schrijven welke DB er is.
Erg moeilijk voor mij.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

Arno P

Citaat van: Djang op september  1, 2006, 14:12:03
ZOu het makkelijker kunnen zijn om vie Room EQ wizard de sub te meten.
Ik weet al een beetje hoe dit programma werkt.
Ik snap nog niet helemaal hoe je per Frequentie op kan schrijven welke DB er is.
Erg moeilijk voor mij.

Het kan op vele manieren en het is meestal niet de makkelijkste klus... :-\

Djang

Ik ben gewoon niet zo goed met die tabellen.
Ook begrijp niet precies hoe ik per frequentie een waarde op kan schrijven van een bass sweep en analoge meter.
Ik heb zelf DVE als calibratie DVD.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

Arno P

Citaat van: Djang op september  1, 2006, 22:26:21
Ik ben gewoon niet zo goed met die tabellen.
Ook begrijp niet precies hoe ik per frequentie een waarde op kan schrijven van een bass sweep en analoge meter.
Ik heb zelf DVE als calibratie DVD.

Het zijn dus fixed frekwenties en geen sweep....  ;) Die dan per toon met een dB meter meter...zo krijg je per testtoon een dB waarde en kun je een grafiek maken  ;)

Djang

Uhm ok....
Ik heb een DVE DVD en daarmee kan ik Rattle en nog een test doen.
Dan hoor je dus een geluid steed hoger worden.
Van laag naar hoog en dan zie je frequencie van 10 HZ naar 150 oplopen.

Maar dat gaat zo snel dat kan ik per frequentie nooit bij houden volgens mij.
Of stel ik nu hele domme vragen, ik ben hier dus een hele grote noob mee en weet me god niet hoe ik dat nu ga meten.
Vandaar Room EQ die meet het voor je :p maar zou het met de hand beter zijn?

ps: Ik had eerst mijn sub vooraan staan ik was toen helemaal niet bezig met de sub af te stellen, ik had zoiets van: als ie net zoals de rest met de decibelen meter staat afgesteld dan zal  het wel goed zijn.
Plaatsing had ik ook niet echt mee gespeeld gewoon neergezet.
Ik kan me nog goed herinneren toen ik Behind Enemy Lines keek.
Daarin was een scene in het begin tijdens een test vlugt waar een raket werdt afgevuurd.
Ik voelde bij de raket ontsteking letterlijk de sub.
Staat ie dan al een beetje goed afgesteld of hoor je de sub helemaal niet te voelen, ik vondt het namelijk wel sensationeel :D
Vooral als je later de scene met trip wires krijgt, in de scenes daartussen was ie niet al te aanwezig.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

riwi

#91
Bovenin dit topic staat een link naar eenCD met testtonen die je kan downloaden.
Elk chapter is een toontje hoger. Zo kan je met de hand door de chapters/tonen stappen en telkens met de dB meter meten. Na een half uur heb je een sweep van 20 - 120 Hz klaar en kan je gaan typen in excel oid.

Door de sweep te doorlopen en te meten ben je niet je sub aan het afstellen, maar probeer je inzicht te krijgen in de akoestiek problemen van je kamer. Je ziet dan de pieken en dalen. Aan de hand daarvan kan je gaan nadenken en evt schuiven met de sub om een betere plek te vinden waarbij minder hoge pieken en diepe dalen optreden.

Djang

Hardstikken bedankt voor de info.
Ik zal die CD ook eens proberen.

Weet iemand hier nog een antwoord/verklaring op:

Citaatps: Ik had eerst mijn sub vooraan staan ik was toen helemaal niet bezig met de sub af te stellen, ik had zoiets van: als ie net zoals de rest met de decibelen meter staat afgesteld dan zal  het wel goed zijn.
Plaatsing had ik ook niet echt mee gespeeld gewoon neergezet.
Ik kan me nog goed herinneren toen ik Behind Enemy Lines keek.
Daarin was een scene in het begin tijdens een test vlugt waar een raket werdt afgevuurd.
Ik voelde bij de raket ontsteking letterlijk de sub.
Staat ie dan al een beetje goed afgesteld of hoor je de sub helemaal niet te voelen, ik vondt het namelijk wel sensationeel Cheesy
Vooral als je later de scene met trip wires krijgt, in de scenes daartussen was ie niet al te aanwezig.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

NielsLu

Even een oude topic opgraven  ;)

Laat je bij de meting van de subwoofer de frontspeakers aan (dus met de testtonen)? Ik wil namelijk vanavond mijn subwoofer meten in mijn kamer dmv wat testtonen...

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Arno P

Citaat van: NielsLu op juli 25, 2007, 18:59:49
Even een oude topic opgraven  ;)

Laat je bij de meting van de subwoofer de frontspeakers aan (dus met de testtonen)? Ik wil namelijk vanavond mijn subwoofer meten in mijn kamer dmv wat testtonen...

Groet,

Niels

Nee hoor...subwoofer meten met alleen subwoofer...balans tussen andere speakers en sub natuurlijk wel weer met de anderen afwisselend erbij

NielsLu

Citaat van: Arno P op juli 25, 2007, 19:51:36
Nee hoor...subwoofer meten met alleen subwoofer...balans tussen andere speakers en sub natuurlijk wel weer met de anderen afwisselend erbij

Ok, duidelijk. Thx.  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Gabor

#96
Ik heb de Avia disc eens bekeken maar kan nergens een LFE pink noise vinden. Onder de subwoofer setup ook niet, bijv. subwoofer setup left front, waarbij er wordt gewisseld tussen een bandpass noise en een lowpass noise, beide zitten in het linker kanaal (al doet het wisselende plaatje anders vermoeden). Dat is natuurlijk lekker geschikt als je je speakers op small hebt staan en zo de sub alsnog goed kunt instellen. Maar op large zal dat niet werken.

Enige mogelijkheid is de 6 channel pan, maar die gaat dermate vloeiend over van kanaal naar kanaal dat dat enkel een leuk controlemiddel is.

Wat betreft DVE, zover ik weet is hun subwoofer calibratie helemaal messed up en moet je deze zeker +10dB corrigeren. Maar ik ben niet in staat dit nu zelf te checken helaas. Info: http://archive2.avsforum.com/avs-vb/archive/index.php/t-644764.html

Overigens snap ik niet waar zowel Avia als DVE de 75dB SPL vandaan haalt. De afspraak ligt op 79dB, en mocht je een mix tegenkomen welke een kopie is van de bioscoopmix dan zou het zelfs 85dB moeten zijn. Scheelt nogal :)

Vast gegeven blijft imho dat je je volume lekker moet instellen op het dialoog van de betreffende film. De rest hangt daar namelijk geheel omheen.