Robbert's huisje

Gestart door Robbert54, januari 25, 2008, 01:32:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robbert54

even wat nieuws. Ik zag bij mijn ouders op zolder nog van die oude matrasjes liggen met van die kegelnoppen erop. En nou dacht ik: Hey.. akoestiek! maar kan ik dit daar voor gebruiken en zo ja waar kan ik dat dan het beste plaatsen, achter of naast de speaker of beide proberen. of bijvoorbeeld boven mijn bank (kale muur, maar wil ik in de toekomst een linnendoek met opvulling neerhangen)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Hangt af van de grootte en dikte van het materiaal. Het lijkt me een absorberend materiaal en dat kan eigenlijk overal, maar waarschijnlijk heeft dat het meeste effect op de wand achter je. Aan de zijkant kant in jouw geval moeilijk. Achter de speakers lijkt me ook in jouw geval moeilijk. Heb je al gedacht aan een dik vloerkleed zoals ik heb liggen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

het is tussen de 5 (top kegel) en 2 cm dik schuim. Heb idd ook al aan een vloerkleed zitten denken. Zelfs marktplaats al een beetje afgezocht. Neem aan dat ik hoogpolig moet zoeken dan? Maar mijn budget laat momenteel nauwelijks iets toe dus ben even aan het improviseren zodat ik ook geen aanschaf ga doen die niet werkt. kan het materiaal wel op maat snijden achter de rechter speaker en ook wel aan de zijwand (gordijn hangt daar toch voor.

Had vanmiddag de nieuwe cd van Adele opstaan en dan merk ik bij het eerste nummer toch dat de was wel erg rommelig wordt en dat hoop ik eigenlijk aan te pakken. Ik heb nog wel een plaid hier liggen van ikea. Niet bijzonder dik, maar misschien dat ik die even neer kan leggen om te luisteren of dat wat doet??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Etiennevh

een goed kleedje van ikea kost je ook de kop niet volgens mij, kan volgens mij geen kwaad om even te proberen inderdaad..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

HTip

Ons kleed kostte dacht ik €249 en is van Ikea. Het voldoet in ieder geval prima! Er zijn overigens waarschijnlijk nog goedkopere oplossingen beschikbaar...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Robbert54

Citaat van: Etiennevh op maart  9, 2011, 23:39:13
een goed kleedje van ikea kost je ook de kop niet volgens mij, kan volgens mij geen kwaad om even te proberen inderdaad..
dat zou het voorheen niet zijn nee, maar nu is het nou eenmaal een ander verhaal.

Maar gaat het dan vooral om de dikte van het kleed of ook of het hoogpolig of laagpolig is?
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Het gaat vooral om de dikte. Een dikke synthetische vezel kan net zo goed werken als een wollen. Hoogpolig is we beter maar niet perse noodzakelijk.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Alex Groningen

Citaat van: The Vampire op maart  9, 2011, 22:19:33
even wat nieuws. Ik zag bij mijn ouders op zolder nog van die oude matrasjes liggen met van die kegelnoppen erop. En nou dacht ik: Hey.. akoestiek! maar kan ik dit daar voor gebruiken en zo ja waar kan ik dat dan het beste plaatsen, achter of naast de speaker of beide proberen. of bijvoorbeeld boven mijn bank (kale muur, maar wil ik in de toekomst een linnendoek met opvulling neerhangen)


Kijk eens aan. Dit wil ik dus ook gaan doen, en dan voornamelijk als test of dit ook iets bij mij gaat opleveren. Mocht het resultaat hebben dan wil ik het ook graag netjes afwerken met linnendoek. 

Etiennevh

Als je echt iets goed wilt zou je eens kunnen kijken naar een Chinchilla karpet.. Maar dan moet je ook de portomonnee trekken..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

MLCinema

Citaat van: Etiennevh op maart 10, 2011, 09:13:14
Als je echt iets goed wilt zou je eens kunnen kijken naar een Chinchilla karpet.. Maar dan moet je ook de portomonnee trekken..

Lol, dat is dan toch niet gemaakt van die beestjes zelf heh neem ik aan ;)
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Etiennevh

Citaat van: Kamidioblitz op maart 10, 2011, 09:39:22
Lol, dat is dan toch niet gemaakt van die beestjes zelf heh neem ik aan ;)
Haha mag het niet hopen.. Het is wel heerlijk zacht! Maar Chinchilla is een karpet met een ondervloer eronder enzo.. Echt super, want die drukt de hoge pool weer omhoog, waardoor je karpet gewoon mooi blijft..
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Robbert54

Citaat van: Alex Groningen op maart 10, 2011, 06:51:52

Kijk eens aan. Dit wil ik dus ook gaan doen, en dan voornamelijk als test of dit ook iets bij mij gaat opleveren. Mocht het resultaat hebben dan wil ik het ook graag netjes afwerken met linnendoek. 
ben nu even aan het testen geweest. En zelfs met prutselwerk maakt het al best wel verschil. Vooral een Vloerkleed gaat veel verschil maken denk ik.

verder, dat lelijke groene ding even boven de bank gezet en dan merk ik toch dat het geluidsbeeld wat rustiger wordt. ik voel op de een of andere manier ook wat minder druk op mijn oren. Achter de speaker merkte ik eigenlijk weinig tot niks.



|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Alex Groningen

Kijk eens aan al druk aan het testen geweest. Dus ik neem aan dat er eerst een goed vloerkleed gaat komen?

Martijnst1990

Bij de Ikea hebben ze ook een leuk groen vloerkleed, wat redelijk hoogpolig is. En kost volgens mij maar 30 euro, als ik mij niet vergis.

Edit: Deze bedoel ik:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10122553

Is er in verschillende maten en kleuren, lijkt mij geen verkeerd kleed voor dit geld.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Robbert54

Citaat van: Alex Groningen op maart 10, 2011, 18:11:47
Kijk eens aan al druk aan het testen geweest. Dus ik neem aan dat er eerst een goed vloerkleed gaat komen?
Zeker. Het geeft toch een bepaalde rust in het geluidsbeeld. Vermindert voor mijn gevoel de galm. Ik blijf wel een probleem houden met de bass, wat vooral goed duidelijk bij Songs for you van Michael Bublé. Op de een of andere manier komt het wat overheersend over. Het scheelt wel of ik de stereo PCM track of de DTS HD MA track selecteer. Bij stereo is het aanzienlijk minder.

Wel ook grappig om te merken dat de schuim boven de bank het geluid ook weer een stukje rustiger maakt. En dat ik minder druk op mijn oren voel :blink:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

morca

Hoogpolig is geen must hoor Robert,ik heb van die platen onder mijn vloerbedekking liggen,denk vilt ofzo ong 1,2 cm dik
Daarbovenop ligt gewonevloerbedekking van de kwantum de goedkoopste,dus hoeft niet veel te kosten

Achter je boxen heeft niet zoveel nut denk ik,de spiegelpunten op de muur,en plafond als die van beton is zou wel goed zijn om aan te pakken
en misschien achter als daar niet veel staat tegen de muur

Wil je niet eens een REW meting maken met een waterfall,die kan al veel vertellen over hoeveel nagalm je hebt,daar komt dat rommilige geluid namelijk van
Die zou ik wel eens willen zien

Plaatsing vd sub is ook heel belangrijk,die van mij staat onder de linker speaker,maar daar staat een stoffen bank voor die helpt al sinds hij er staat

PS PCM is voor muziek in stereo veel beter als 5.1 dts ma

Robbert54

Citaat van: Martijn90 op maart 10, 2011, 19:01:53
Bij de Ikea hebben ze ook een leuk groen vloerkleed, wat redelijk hoogpolig is. En kost volgens mij maar 30 euro, als ik mij niet vergis.

Edit: Deze bedoel ik:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10122553

Is er in verschillende maten en kleuren, lijkt mij geen verkeerd kleed voor dit geld.
Ben er vandaag toevallig langs geweest en heb ze zien liggen, maar vond het wel een aardig dun matje. Daarbij komen de gegeven maten niet echt mooi uit in bij de afmeting van mijn bank

Ik had zelf deze gezien;http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70198856

was een stuk dikker qua mat, maar ook qua structuur. 1170 tegen 3300


en even wat betreft de BD's van Michael Bublé. Zijn BD live in MSG mag dan een stuk korter zijn, maar hij zingt daar elk nummer toch wel een stukje beter zeg. Dat scheelt aardig wat hij qua volume in zijn stem heeft :blink:

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Robbert54

Citaat van: morca op maart 10, 2011, 19:08:33
Hoogpolig is geen must hoor Robert,ik heb van die platen onder mijn vloerbedekking liggen,denk vilt ofzo ong 1,2 cm dik
Daarbovenop ligt gewonevloerbedekking van de kwantum de goedkoopste,dus hoeft niet veel te kosten

Achter je boxen heeft niet zoveel nut denk ik,de spiegelpunten op de muur,en plafond als die van beton is zou wel goed zijn om aan te pakken
en misschien achter als daar niet veel staat tegen de muur

Wil je niet eens een REW meting maken met een waterfall,die kan al veel vertellen over hoeveel nagalm je hebt,daar komt dat rommilige geluid namelijk van
Die zou ik wel eens willen zien

Plaatsing vd sub is ook heel belangrijk,die van mij staat onder de linker speaker,maar daar staat een stoffen bank voor die helpt al sinds hij er staat

PS PCM is voor muziek in stereo veel beter als 5.1 dts ma
ehm.. REW meting?? :eh: hoe doe ik dat :D Ik draai momenteel zonder sub. Mis hem voor mijn gevoel ook totaal nog niet.
Ben het niet helemaal met je eens dat pcm beter is. Is denk ik geheel afhankelijk van de opname. Ik vind Live in MSG veel mooier overkomen in 5.1 dan in stereo namelijk, En bij de BD van John Mayer vind ik de 5.1 track ook veel mooier dan de stereotrack

verder is de opstelling van mijn speakers ook niet echt optimaal. Ze staan nu zo'n 80cm van de achtermuur af. Maar de linker staat helemaal vrij, ook achter, want daar hoort normaal een deur in te zitten. en de rechter staat echt in een hoek en heeft misschien 40 cm ruimte aan de zijkant
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

morca

het prog heet REW,en je hebt een geluiddskaart en mic nodig op je pc
dus het is wel wat werk en kost wat maar brengt ook wel weer veel in beeld
je freqspectrum en je nagalm,maar als je het niet kent,en nog geen sub hebt
Gebruik REW om de sub mooi af te stellen en de nagalm te meten
maar het meet je gewone speakers ook goed hoor,en je eventuele sub
als je 1 keer een goeie Bubble hebt gehoord wil je die sub nooit meer kwijt,de contrabas kan wel erg mooi worden met de juiste acoustic en subwoofer

misschien een mooie laatste upgrade(voorlopig dan he  :D )

Robbert54

Citaat van: morca op maart 10, 2011, 19:28:23
het prog heet REW,en je hebt een geluiddskaart en mic nodig op je pc
dus het is wel wat werk en kost wat maar brengt ook wel weer veel in beeld
je freqspectrum en je nagalm,maar als je het niet kent,en nog geen sub hebt
Gebruik REW om de sub mooi af te stellen en de nagalm te meten
maar het meet je gewone speakers ook goed hoor,en je eventuele sub
als je 1 keer een goeie Bubble hebt gehoord wil je die sub nooit meer kwijt,de contrabas kan wel erg mooi worden met de juiste acoustic en subwoofer

misschien een mooie laatste upgrade(voorlopig dan he  :D )
nou ik heb nog wel flink wat upgrade wensen ;D

ah kijk, ga me er eens even wat meer in verdiepen dan. Ik heb op mijn laptop wel een microfoon(tjetjetje) zitten, maar ik neem niet aan dat je dat bedoelt? Had al even gegoogled, maar krijg vooral Review Meeting in plaats van rew meting :blink: ;D

Ik heb volgens mij de allerbeste opstelling/bubbel/sub integratie gehoord (Chamber of Dreams) en dat is idd smullen, maar ik moet zeggen dat de Contrabas zo ook al wel genieten is hoor, maar weet natuurlijk wel dat het (een stuk) beter kan :satisfied:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

morca

Ik moest even zoeken maar je kan hem hier geloof ik downlowden moet alleen even lid worden
Ja nog even gezocht ;D dit is hemhttp://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en|nl&u=http://www.hometheatershack.com/roomeq/

maar jij bent naar de kamer of dromen geweest,leuk man

Ik heb maar een gewoon kamertje,maar heb de mazzel dat de acoustic menig HT doet verbleken zonder aanpassingen
Maar mijn aanzicht verbleekt weer bij al die mooie ruimte,s en bioscoopstoelen :D,dat is toch wel gaaf hoor

Robbert54

Nu t begin van Tron aant kijken. Zowel geluid als beeld: WOW :o :o
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

HTip

Leuk dat je bezig bent met akoestiek :thumbs-up:

Afhankelijk van het afstraalgedrag van de speaker en de aanwezigheid van een basreflexpoort aan de achterkant heeft het plaatsen van absorptiemateriaal achter de speakers direct een effect. Dat je minder druk van achter merkt komt doordat er geen/minder reflectie van de achterwand ontstaat.

Echter de effectiviteit van absorptie ligt aan het gebruikte oppervlak. Dus achter de TV, achter de bank het vloerkleed samen zal een groter effect geven dan alleen een vloerkleed of achter de bank.

Je bent handig genoeg om houten frames te maken, die vullen met dat schuim en dan afdekken met een mooie stof. Enige voorwaarde is dat die stof akoestisch transparant is.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijnst1990

Citaat van: The Vampire op maart 11, 2011, 00:45:34
Nu t begin van Tron aant kijken. Zowel geluid als beeld: WOW :o :o
Heb gister ook Tron gekeken, echt ontzettend indrukwekkend, zowel beeld als geluid. Zit ook flink wat laag in die heerlijke Daft Punk soundtrack  8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Robbert54

Citaat van: HTip op maart 11, 2011, 07:53:03
Leuk dat je bezig bent met akoestiek :thumbs-up:

Afhankelijk van het afstraalgedrag van de speaker en de aanwezigheid van een basreflexpoort aan de achterkant heeft het plaatsen van absorptiemateriaal achter de speakers direct een effect. Dat je minder druk van achter merkt komt doordat er geen/minder reflectie van de achterwand ontstaat.

Echter de effectiviteit van absorptie ligt aan het gebruikte oppervlak. Dus achter de TV, achter de bank het vloerkleed samen zal een groter effect geven dan alleen een vloerkleed of achter de bank.

Je bent handig genoeg om houten frames te maken, die vullen met dat schuim en dan afdekken met een mooie stof. Enige voorwaarde is dat die stof akoestisch transparant is.
Ik ga me er eens wat dieper in verdiepen. Op het net is ook nog genoeg te vinden. Ben wel benieuwd of ik met een paar cent en 2 handen akoestisch wat kan verbeteren.

Citaat van: Martijn90 op maart 11, 2011, 09:22:53
Heb gister ook Tron gekeken, echt ontzettend indrukwekkend, zowel beeld als geluid. Zit ook flink wat laag in die heerlijke Daft Punk soundtrack  8)
Klopt helemaal! echt enorm indrukwekkend. En mooie Imax scenes ook :wub: Had niks van de film verwacht dus viel me 100% mee. Alleen de geanimeerde Jeff Bridges vond ik maar bij vlagen "echt" over komen. De soundtrack is idd ook echt heerlijk, vooral bij de openingsscene. :headbanging:
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo