Richi's stereo set

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

« vorige - volgende »

Kerkhoffd en 6 gasten bekijken dit topic.

Richi

Die technische uitleg begrijp ik ook niet. :D Maar op -3dB is er geen clipping meer en klinkt het heerlijk. Dus die instelling houden we er in als de DSP aan staat.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Citaat van: brt op maart  7, 2024, 09:06:16Ook ik heb de headroom toegepast in Roon (-1,5db) nu ik weer met dsp in het laag speel. Roon doet ook de dsp.
Het blijft vreemd dat het signaal clipt, terwijl er alleen bepaalde frequenties worden verminderd, en dus nergens worden geboost. Tóch clipt hij eerder bij harder gemasterde opnames dan bij zachte. Dat is het vage ervan...

Roon geeft zelf een aantal mogelijke oorzaken van clippen:
https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/dsp-engine-headroom-management#Why_Clipping_occurs

De eerste oorzaak snap ik, 2 en 3 worden mij te technisch.
De tweede en derde hebben vooral te maken met berekenen van het verbeterde/aangepaste signaal waarbij je net over de maximale volume kan komen.

Zal ook te maken hebben met de loudness war gok ik, men zit vaak al op een onaangenaam luid / overstuurd niveau.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Alles klinkt beter hier op min 3 db.
Ook de zachter opgenomen muziek.


De loudness war werd als reden gegeven in dat linkje in dat andere topic.

Richi

Forumlid Molle bood een Grimm SQM XLR aan hier en dat was een kabel die ik altijd al eens wilde proberen. De hoge prijs hield me echter tegen om deze kabel aan te schaffen, ook al was ik tevreden met de Grimm TPR.

Als de kabel binnenkomt kan ik die mooi eens vergelijken met de Ali Pegasus en kijken wat het in de set doet. Niet dat ik ontevreden ben over de set, in tegendeel, het speelt heel erg fijn allemaal.

Ik zal hier mijn bevindingen plaatsen als de Grimm kabel binnen is. Deze komt dan tussen de voor- en eindversterker te zitten.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

Interessant @Richi! Ik heb de TPR ook een tijdje gehad, maar vond hem wat zakelijk klinken. In mijn set deed de Chord signature interlink het een stuk beter (was ook een stuk duurder).

De TPM is natuurlijk weer een stap hoger. Interessante vergelijking!  :coffee: 
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

Citaat van: brt op april  4, 2024, 09:49:09Interessant @Richi! Ik heb de TPR ook een tijdje gehad, maar vond hem wat zakelijk klinken. In mijn set deed de Chord signature interlink het een stuk beter (was ook een stuk duurder).

De TPM is natuurlijk weer een stap hoger. Interessante vergelijking!  :coffee: 
De TPR is voor het geld onverslaanbaar, maar klinkt ook een beetje zakelijk. De TPM zou inderdaad een stuk beter moeten zijn, maar dit is de SQM, wat weer een (iets) verbeterde versie van de TPM zou moeten zijn. We gaan het zien.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

#3731
Gisteravond heb ik de SQM aangesloten en een paar uur zitten luisteren. Het verschil tussen de Pegasus en de SQM is evident. De Pegasus klinkt als een AudioQuest: beetje vet, maar mooi gedetailleerd met een volle klank. De SQM klinkt als de TPR die ik ook een tijd heb gehad, maar dan wel een flink stuk beter. Meer ruimtelijkheid, geen donker randje, een strak laag en heel 'klank-echt'. Geen idee of dat laatste een woord is, maar ik begrijp nu wat je leest in de verschillende reviews: je hoort de SQM niet.

Waar je bij de Pegasus hoort dat het wat aangezet is hier en daar, hoor je dat bij de SQM totaal niet. Het klinkt erg levendig en ontzettend natuurlijk. Instrumenten klinken zo levensecht, beter dan met de Pegasus. Er zit ook meer breedte en diepte in het geluid. Maar de Pegasus heeft zo'n lekkere schwung, die de SQM dan weer niet heeft. Een soort verslavend loudness effect.

Vooralsnog laten we de SQM er maar eens lekker tussen zitten (al is het maar omdat omprikken zo'n hels karwei is), maar het is wel duidelijk dat beide kabels blijvertjes zijn. Ze klinken anders, maar de één klinkt niet zondermeer beter dan de ander. Dus maar eens een langere tijd luisteren met de SQM en dan zien of ik nog de behoefte heb om de kast weer van de muur te trekken om te wisselen.

Een als het weer eens iets wijzigt in de set, dan kan het maar zo zijn dat ineens de ene kabel niet zo fijn matcht en de andere wel. Dus dan is het fijn om iets te kiezen te hebben.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Tof dat de SQM het ook in jouw set goed doet 👍🏻

M'n streamer heb ik op de dac aangesloten middels een TPR (aes/ebu), de dac op de versterker middels een SQM (ic xlr) en nooit de behoefte gehad om nog iets anders te proberen.


Citaat van: Richi op april  6, 2024, 15:36:24Gisteravond heb ik de SQM aangesloten en een paar uur zitten luisteren. Het verschil tussen de Pegasus en de SQM is evident. De Pegasus klinkt als een AudioQuest: beetje vet, maar mooi gedetailleerd met een volle klank. De SQM klinkt als de TPR die ik ook een tijd heb gehad, maar dan wel een flink stuk beter. Meer ruimtelijkheid, geen donker randje, een strak laag en heel 'klank-echt'. Geen idee of dat laatste een woord is, maar ik begrijp nu wat je leest in de verschillende reviews: je hoort de SQM niet.

Waar je bij de Pegasus hoort dat het wat aangezet is hier en daar, hoor je dat bij de SQM totaal niet. Het klinkt erg levendig en ontzettend natuurlijk. Instrumenten klinken zo levensecht, beter dan met de Pegasus. Er zit ook meer breedte en diepte in het geluid. Maar de Pegasus heeft zo'n lekkere schwung, die de SQM dan weer niet heeft. Een soort verslavend loudness effect.

Vooralsnog laten we de SQM er maar eens lekker tussen zitten (al is het maar omdat omprikken zo'n hels karwei is), maar het is wel duidelijk dat beide kabels blijvertjes zijn. Ze klinken anders, maar de één klinkt niet zondermeer beter dan de ander. Dus maar eens een langere tijd luisteren met de SQM en dan zien of ik nog de behoefte heb om de kast weer van de muur te trekken om te wisselen.

Een als het weer eens iets wijzigt in de set, dan kan het maar zo zijn dat ineens de ene kabel niet zo fijn matcht en de andere wel. Dus dan is het fijn om iets te kiezen te hebben.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Gisterenavond gewisseld van de SQM XLR naar de Pegasus XLR tussen voor- en eindversterker. De verschillen zijn (gelukkig :D ) nog steeds zoals ik hiervoor beschreef. De Pegasus zet het midden wat meer aan en speelt wat voller over het hele spectrum. Als je zacht speelt, heeft de Pegasus mijn voorkeur vanwege het 'loudness effect' van deze kabel. Als het wat harder kan, dan heeft de SQM mijn voorkeur omdat het wat 'zuiverder' speelt. Nu wordt hier vaak maar zacht gespeeld, dus we laten de Pegasus er maar weer eens een tijdje tussen zitten. Het is een minimale klank tuning op het grotere geheel, maar wel mooi om te zien dat je met deze kabels de sound net een bepaalde richting op kan duwen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Laan

Grappig dat jij de kleuring van AQ ook herkent. Mij komen ze hierom ook erg van pas, hoewel je ook kan stellen dat het dus geen eerlijke, neutrale kabels zijn. Heb je zoiets al eens gemeten? Zou je die kleuring ook kunnen zien in een of andere meet curve?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Richi

Citaat van: Laan op mei  4, 2024, 11:01:05Grappig dat jij de kleuring van AQ ook herkent. Mij komen ze hierom ook erg van pas, hoewel je ook kan stellen dat het dus geen eerlijke, neutrale kabels zijn. Heb je zoiets al eens gemeten? Zou je die kleuring ook kunnen zien in een of andere meet curve?
Geen idee. Kunnen we wel een keer een experiment mee doen. Dank alleen dat mijn huis tuin en keuken microfoon dat verschil niet kan meten.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

CinéHome

#3736
Heb het ooit eens geprobeerd. Denk niet dat het bij een frequentieverloopcurve veel verschil maakte. Eerder een hele kleine 'bult' ergens van een dB of 2.
Maar vaak wel te meten via de verschillen in inductie en capaciteit - verwacht ik naar analogie met de testen van Alpha Audio.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Rob_Dingen

Citaat van: Richi op mei  4, 2024, 11:46:50Geen idee. Kunnen we wel een keer een experiment mee doen. Dank alleen dat mijn huis tuin en keuken microfoon dat verschil niet kan meten.
Dat ga je met een akoestische meting niet zien.

Rob

Richi

Citaat van: Rob_Dingen op mei  7, 2024, 21:09:03Dat ga je met een akoestische meting niet zien.

Rob
Daar was ik al bang voor.  :hehe:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Laan

Citaat van: Richi op mei  4, 2024, 10:47:32Gisterenavond gewisseld van de SQM XLR naar de Pegasus XLR tussen voor- en eindversterker. De verschillen zijn (gelukkig :D ) nog steeds zoals ik hiervoor beschreef. De Pegasus zet het midden wat meer aan en speelt wat voller over het hele spectrum. Als je zacht speelt, heeft de Pegasus mijn voorkeur vanwege het 'loudness effect' van deze kabel. Als het wat harder kan, dan heeft de SQM mijn voorkeur omdat het wat 'zuiverder' speelt. Nu wordt hier vaak maar zacht gespeeld, dus we laten de Pegasus er maar weer eens een tijdje tussen zitten. Het is een minimale klank tuning op het grotere geheel, maar wel mooi om te zien dat je met deze kabels de sound net een bepaalde richting op kan duwen.

Nadat je de kabel, de Grimm, gisteren hebt achtergelaten kon ik het vandaag niet laten hem even te proberen. Dus tussen de Ayon en Atoll gezet. Tsja.. Hoewel ik de Pegasus als het maximaal haalbare had benoemd werd vrij snel duidelijk dat de Grimm een heel ander beeld schept. Sorry aan alle believers die denken dat kabels niks doen, ook sorry aan alle metingen en bijpassende believers die zich daar aan ophangen. De grimm doet niet aan EQ, is neutraal, schoon, snel. Meestal krijg ik dan het issue in mid hoog bij zulke kabels. Zo niet bij de grimm lijkt. Het inzicht detail en de diepte is magisch. Alles speelt heel separaat maar toch in een harmonisch samenspel. Plaatsing in de stage is bizar. Ook verticaal is er veel meer onderscheid. Uitdoving van galmpjes, het proeven van de ambiance bij de opname. Heel apart. Ik was best klaar met het kabel gedoe, maar ja, dit dwingt weer om de invloed niet te onderschatten. Kortom, ik ga in de schaarse momenten die mij gegund worden toch weer wat heen en weer prikken met de kabels die ik heb. Begin ook wat aan mijn eigen geloofwaardigheid te twijfelen na deze ervaring. :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Richi

Sorry...  :D


Maar wel leuk om te lezen. 8) Kom graag een keer luisteren en vergelijken!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

#3741
Hetgeen jullie ervaren/ horen met de Grimm kabels herken ik in ruime mate 🤓

Een TPR hangt er bij mij tussen renderer en dac, een SQM tussen dac en versterker. Het predicaat 'neutraal' voor beide kabels (de TPR nog meer dan de SQM), vind ik een voorname. Wil je toch gaan "kleuren", dan kan je eerder genoemde prima als vergelijkingsmateriaal gebruiken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Citaat van: Richi op mei  7, 2024, 23:35:05Sorry...  :D


Maar wel leuk om te lezen. 8) Kom graag een keer luisteren en vergelijken!

Geeft niet hoor. :) Mijn verwachting was gewoon heel anders. Ik had ook helemaal geen zin om deze kabel beter te vinden eigenlijk, kippenvel vertelde me wat anders.

Zelfs mijn vrouw, die niks met audio heeft, liep de ruimte in. Ze wist niet dat de Grimm ertussen zat. En weet je wat ze zei? Heb je nog iets nodig van de Albert Heijn? Ik ga zo even boodschappen doen. Kortom, zo groot is het verschil dus ook weer niet.


Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

chansig

Citaat van: Laan op mei  8, 2024, 07:17:12Zelfs mijn vrouw, die niks met audio heeft, liep de ruimte in. Ze wist niet dat de Grimm ertussen zat. En weet je wat ze zei? Heb je nog iets nodig van de Albert Heijn? Ik ga zo even boodschappen doen. Kortom, zo groot is het verschil dus ook weer niet.




 :D  :D  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Hannibal_

Citaat van: Laan op mei  7, 2024, 21:58:44Nadat je de kabel, de Grimm, gisteren hebt achtergelaten kon ik het vandaag niet laten hem even te proberen. Dus tussen de Ayon en Atoll gezet. Tsja.. Hoewel ik de Pegasus als het maximaal haalbare had benoemd werd vrij snel duidelijk dat de Grimm een heel ander beeld schept. Sorry aan alle believers die denken dat kabels niks doen, ook sorry aan alle metingen en bijpassende believers die zich daar aan ophangen. De grimm doet niet aan EQ, is neutraal, schoon, snel. Meestal krijg ik dan het issue in mid hoog bij zulke kabels. Zo niet bij de grimm lijkt. Het inzicht detail en de diepte is magisch. Alles speelt heel separaat maar toch in een harmonisch samenspel. Plaatsing in de stage is bizar. Ook verticaal is er veel meer onderscheid. Uitdoving van galmpjes, het proeven van de ambiance bij de opname. Heel apart. Ik was best klaar met het kabel gedoe, maar ja, dit dwingt weer om de invloed niet te onderschatten. Kortom, ik ga in de schaarse momenten die mij gegund worden toch weer wat heen en weer prikken met de kabels die ik heb. Begin ook wat aan mijn eigen geloofwaardigheid te twijfelen na deze ervaring. :)

is interlinkje of usb kabel (zo lijkt het op de doos, maar dat zou vreemd zijn)?

misschien ook eens hier proberen...
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Richi

Betreft een stereo XLR analoge interlink.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Hannibal_

Citaat van: Richi op mei  8, 2024, 15:13:36Betreft een stereo XLR analoge interlink.

Kolere... heb ik er weer niets aan  :crazy:
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kwabbernoot

Daar is wel een mouw aan te passen.

  :P

Groeten...


Kwabbernoot

Ssst, dat weet Hannibal niet.  :nopompom:  :tounge2: