Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander32

Citaat van: Martin!!! op februari  9, 2013, 19:17:45
Dat je dan nog naar concerten van die gasten ga...........    :'(
Nee joh; concertregistraties op DVD dan wel BD. En louter bij anderen tijdens een M&G. Ik geef daar geen cent aan uit!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Jumping Jack

Coldplay zuigt. Het is bij elke single die ze uitbrengen weer wachten op het meezingmoment ('Oeoeoeh", 'oooohoooh', 'aaahaahaaa' en variaties van voorgaande)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martin!!!

Citaat van: Xander32 op februari  9, 2013, 19:23:24
Nee joh; concertregistraties op DVD dan wel BD. En louter bij anderen tijdens een M&G. Ik geef daar geen cent aan uit!

Zijn dat 'mensen' hier op het forum met zo'n muziekvoorkeur, of waren die DVD/BD's toevallig dan van moeder de vrouw? 
mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: VANZOMERENG op februari  9, 2013, 17:55:34
Mooi verslag Henk...

De leukere dingen van je hobby  :pompom:
M&G = diversiteit aan sets horen en nieuwe muziek ontdekken en forum-members live ontmoeten

Maar zo zie je maar weer, dat Alexander2, wel de subwoofer in Bas zijn set kon traceren (bij bepaalde tracks)
en jouw bevindingen weer anders zijn -- wat is nu waarheid  ???
Het ging om Xander2, maar dat terzijde. In de linkerhoek kon hij de subwoofer inderdaad localiseren, op de sweetspot gezeten weer niet. Lees de verslagen er maar op na en je zal eenzelfde beeld zien.

CitaatVerder is het zeer lastig om te bepalen, hoe een bepaalde opnamen moet klinken, indien jezelf niet bij de opname
bent geweest en je nimmer weet, hoe de plaatsing v/d instrumenten had moeten zijn.
By the way, bij vele studio-opnames is niet echt sprake van een opstelling van een band en hoe kan je beoordelen
hoe de afzonderlijke bandleden/instrumenten t.o.v. elkaar worden gepositioneerd, als al deze instrumenten 1 voor 1,
spoor na spoor, na elkaar op exact dezelfde plekworden opgenomen en de ruimtelijkheid middels trucjes (delay) kunstmatig
wordt gerealiseerd  :notify:
Dat weet je nooit, maar bij live-bezettingen zoals orkesten en jazzbands kan je een aardig ruimtelijk beeld verwachten. Ik denk dat Henk daar ook op doelde.

CitaatM.i.z. is dit ook niet zo belangrijk ... immers het is de persoonlijke interpretatie van de werkelijkheid van de luisteraar
die de boventoon voort.
Uiteraard is het de persoonlijke interpretatie, maar evengoed zijn er wel wetmatigheden in zang en instrumenten. Een triangel klinkt langer uit dan een drumvel, een trompet klinkt scherper dan een oboe. En een electrische piano klinkt anders dan een echte. Het is de mate waarop een set in staat is alle facetten van een instrument te tonen waaruit je de kwaliteit kan afleiden. 

CitaatBen zelf nog wel van plan om bij Bas eens een keer de set te komen beluisteren
Nogmaals, je bent meer dan welkom. En wees zo kritisch als je wilt, ook mijn set is verre van perfect.

Gepost in een ander topic:
Citaat van: Onder013 op februari  9, 2013, 16:46:18
Komt helaas in dit topic maar zelden of nooit aan de orde: Jacques Brel.

Ik ben zijn verzamelde werk systematisch en Integraal weer eens aan het doornemen:



Hier http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1317685 staat een mooi begin voor degenen die wat in te halen hebben.
Henk, dit had ik ook op de plank liggen. Volgende keer wellicht?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Martin!!! op februari  9, 2013, 19:36:43
Zijn dat 'mensen' hier op het forum met zo'n muziekvoorkeur, of waren die DVD/BD's toevallig dan van moeder de vrouw?
Van medeforumleden ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Nou de eerste cd van Coldplay vind ik anders prima te pruimen. De tweede gaat wel en daarna is het snel bergafwaarts gegaan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op februari  9, 2013, 20:01:53
Nou de eerste cd van Coldplay vind ik anders prima te pruimen. De tweede gaat wel en daarna is het snel bergafwaarts gegaan.

Het enige nummer wat wel redelijk is, is het nummer Yellow

katwax

Citaat van: Bas Akkerman op februari  9, 2013, 20:01:53
Nou de eerste cd van Coldplay vind ik anders prima te pruimen. De tweede gaat wel en daarna is het snel bergafwaarts gegaan.

Beter is het niet geworden allesinds en toch koop ik in de hoop dat ze hun roots terug vinden. Mylo Xyloto was wel beetje te plat, maar dit jaar gaan ze nog is proberen dacht ik :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op februari  9, 2013, 20:16:36
Het enige nummer wat wel redelijk is, is het nummer Yellow
'Spies' en 'Don't Panic' vind ik ook best aardig. Het is niet mijn favoriete band, dat zeker niet.
Michael Jackson ook niet, maar 'Thriller' schalde toch lekker over de luidsprekers daarstraks. We hebben zelfs even gedanst!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Citaat van: Bas Akkerman op februari  9, 2013, 20:01:53
Nou de eerste cd van Coldplay vind ik anders prima te pruimen. De tweede gaat wel en daarna is het snel bergafwaarts gegaan.

Mee eens. Parachutes is veruit het beste album en a Rush is als geheel ook een prima album. Op latere albums staan nog best wel goede liedjes, maar als geheel vind ik de latere albums duidelijk minder.
Dutch & Dutch

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op februari  9, 2013, 22:56:38
'Spies' en 'Don't Panic' vind ik ook best aardig. Het is niet mijn favoriete band, dat zeker niet.
Michael Jackson ook niet, maar 'Thriller' schalde toch lekker over de luidsprekers daarstraks. We hebben zelfs even gedanst!

Af en toe op Thiller dansen is niks mis mee  :clapping:
Is voor mij jeugdsentiment (ben 34).

vanzomereng

Ik heb ook nog onlangs een concert van "Koudspeel" gehoord/gezien op TV,
ik wordt er in ieder geval niet warm van  :notify:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Citaat van: Bas Akkerman op februari  9, 2013, 19:55:25
Uiteraard is het de persoonlijke interpretatie, maar evengoed zijn er wel wetmatigheden in zang en instrumenten. Een triangel klinkt langer uit dan een drumvel, een trompet klinkt scherper dan een oboe. En een electrische piano klinkt anders dan een echte. Het is de mate waarop een set in staat is alle facetten van een instrument te tonen waaruit je de kwaliteit kan afleiden. 
Bas.... ik zal je het nog sterker vertellen  ;D een piano A en dezelfde piano A kunnen zelfs nog verschillen in klank
- afhankelijk hoe ze gestemd zijn
- in welke ruimte ze zijn geplaats
- hoe ze in die ruimte gepositioneerd zijn
- temperatuur/luchtvochtigheid
- de wijze waarop een toets wordt aangeslagen
Dan heb ik het nog niet over dat weinigen hiero, het verschil te horen tussen een Yamaha-vleugel & Kawai & Steinway

Nog maar te zwijgen wat er allemaal gebeurd als deze instrumenten opgenomen moeten worden
- microfoonopstelling
- soort microfoons
- merk micrifoons
- mengen/mixen/afmonteren etc..

Ik bedoel hiermee te zeggen, dat er niet 1 vast referentiekader bestaat wat als ijkpunt kan dienen wat een werkelijkheids-
getrouwe weergave is (nog maar te zwijgen over de gehoormatige kwaliteiten en vooral geheugen v/d luisteraar)  :notify:

Er bestaat dus ook niet 1 werkelijkheid,...wat een 100% natuurgetrouwe of neutrale weergave is, weet niemand  :notify:

Wat wel bestaat is een weergave met een bepaalde bandbreedte, waarin men in het algemeen het "gehoorde"
als werkelijk ervaart.
1. Het is juist die bandbreedte die audiofielen in staat stelt om te tunen, tweaken en die componenten naar hun eigen wens
    te kopen en het is ook diezelfde bandbreedte die bovengenoemde handelingen "legitiem" maakt ook al zal die bewuste
    audiofiel nog nooit het verschil hebben kunnen horen/ontdekken tussen een Gibson- & Fender-gitaar
2. Het is diezelfde bandbreedte die een opnametechnicus in staat stelt om het geluid (in berkte mate) te manipuleren   
3. Het is diezelfde bandbreedte die een fabrikant in staat stelt om zijn merk een bepaalde klanksignatuur mee te geven.

Het spreekt vanzelf (door hetgeen boven geschreven is) dat deze bandbreedt geen vast gegeven is maar persoonlijk is.

M.b.t. de meeste sets spreek ik liever over subtiliteiten dan over kwaliteiten, immers een kenner is in staat
om zelfs op een setje van nog geen 1.500 euro WEL het verschil te kunnen horen tussen een Gibson en een Fender

Audiofielen zijn daarintegen in staat om net zo lang te prutsen/tweaken (o.a. met dure kabels ) aan hun installatie om juist dat ene
stukje muziek met een agressief klinkende mondharmonica, wat te temperen, te milderen etc.. en wellicht juist hierdoor
"de neutraliteit" een beetje geweld aan doen om voor zichzelf (legitiem) een mooiere "werkelijkheid" te creeeren


Denk hier maar eens goed over naar U allen  :D


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

MVG heeft het eens treffend verwoord. Hij noemde mijn set "vanzelfsprekend". Ik ben van mening dat een goede set dat biedt en een mindere set eerder gekunsteld overkomt. Echtheid, maar dan niet in de vorm van neutraliteit, want die is moeilijk te herkennen.

Dat er veel variabelen zijn, betekent nog niet dat je kwaliteit niet kan meten met vanzelfsprekendheid. Anders zou een goed samengestelde set van €500,- dezelfde echtheid geven als een goed samengestelde set van €50.000.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Citaat van: Bas Akkerman op februari  9, 2013, 19:55:25
Uiteraard is het de persoonlijke interpretatie, maar evengoed zijn er wel wetmatigheden in zang en instrumenten. Een triangel klinkt langer uit dan een drumvel, een trompet klinkt scherper dan een oboe. En een electrische piano klinkt anders dan een echte. Het is de mate waarop een set in staat is alle facetten van een instrument te tonen waaruit je de kwaliteit kan afleiden. 
Heb jij ooit op een muziekschool of band gezeten zodat je weet hoe dit in het echt behoort te klinken (in ieder geval de kenmerken ervan, want na mixing zal dit wel degelijk anders klinken)?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Citaat van: Kingpin op februari 10, 2013, 10:29:24
Heb jij ooit op een muziekschool of band gezeten zodat je weet hoe dit in het echt behoort te klinken (in ieder geval de kenmerken ervan, want na mixing zal dit wel degelijk anders klinken)?
Frappant toch dat dat altijd vergeleken wordt. Alsof je altijd goede oren hebt als je op een muziekschool  of band zit en minder goede oren als je dat niet hebt gedaan. Moet je met je talent werken om dat talent te hebben?

Nee, ik heb geen muziekschool gedaan of een instrument bespeeld. Wel kom ik uit een familie waar veel muziek werd gespeeld (piano, gitaar) en van dichtbij dagelijks werd gedrumd, keyboard en gitaar werd gespeeld. En natuurlijk heb ik wel eens een concert of opera bezocht.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Citaat van: Bas Akkerman op februari 10, 2013, 10:43:11
Frappant toch dat dat altijd vergeleken wordt. Alsof je altijd goede oren hebt als je op een muziekschool  of band zit en minder goede oren als je dat niet hebt gedaan. Moet je met je talent werken om dat talent te hebben?
Ik zeg niet dat je muzikant moet zijn geweest om dat talent te hebben, dat maak jij ervan.

Citaat
Nee, ik heb geen muziekschool gedaan of een instrument bespeeld. Wel kom ik uit een familie waar veel muziek werd gespeeld (piano, gitaar) en van dichtbij dagelijks werd gedrumd, keyboard en gitaar werd gespeeld. En natuurlijk heb ik wel eens een concert of opera bezocht.
Je geeft het zelf al aan dat je middels je familie hiermee in aanraking bent gekomen met diverse muziekinstrumenten, je hoeft uiteraard geen muzikant te zijn om dat te beoordelen, vandaar ook mijn vraag wat geen mening was.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

MVG

Een mooie zondagmorgen! Er valt weer een hoop te lezen hier!  :D

Erg leuk dat je zo geniet van de muziek, door die 'vanzelfsprekendheid' (leuk dat je het even aanhaalde!) vergeet ik bijvoorbeeld persoonlijk hoe iets zou moeten klinken. Het technisch luisteren, en zeker toen ik bij jou was, houd ik dan al heel snel voor gezien. Simpelweg omdat dat, voor mij althans, de muziek in de weg gaat zitten. Als ik dan zin heb om 'gewoon naar de muziek te luisteren' is dat wat mij betreft een van de grootste complimenten voor een set. Kortom, de set is dan een middel. Natuurlijk is het leuk om te spelen met het middel, maar soms denk ik, stoppen met zeuren en op play drukken!

Iets wat ik overigens zelf al even niet gedaan had, tot eergisteravond. Heel de avond cd's gedraaid met vriendinlief, mooie wijn erbij, wat kan t leven mooi zijn!

Have à good one!

Robiwan

Citaat van: weust op februari  9, 2013, 17:59:18
Belangrijkste blijft nog altijd hoe lekker de muziek voor jou klinkt.
Hoe goed ik bepaalde opnames van Dire Straits ook vind klinken, qua band vind ik ze waardeloos.

Hoe een album is opgenomen in de zin van de band compleet per nummer, of band lid apart, zal mij een worst wezen. Als het geheel maar goed klinkt.

zo goed zijn die opnames van diarree straits niet. Te helder en wat vlak. On every street op cd bijv. typisch begin jaren 90 opname met overdaad aan frisheid.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

weust

Money for nothing van de originele 1985 CD vind ik erg goed klinken.
Althans, het begin. Daarna begin braaksel het over te nemen en kan ik niet verder luisteren vrees ik.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Deleted member

Om eerlijk te zijn vind ik de remaster van Love over Gold echt om te smullen hoor!

Geluidskwaliteit is zeer acceptabel en tracks als Telegraph Road en Private Investigations zetten nog steeds kippenvel op mijn armen! Prachtig!
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Citaat van: Kingpin op februari 10, 2013, 11:12:37
Ik zeg niet dat je muzikant moet zijn geweest om dat talent te hebben, dat maak jij ervan.
Je geeft het zelf al aan dat je middels je familie hiermee in aanraking bent gekomen met diverse muziekinstrumenten, je hoeft uiteraard geen muzikant te zijn om dat te beoordelen, vandaar ook mijn vraag wat geen mening was.
Ik reageerde ook wel wat overprikkeld moet ik zeggen. Soms word ik alleen een beetje moe dat ik mijn gehoor steeds moet verdedigen. Goed om te weten dat je vraag oprecht was.

Leuk om te horen dat het over muziek gaat, daar draait het om jongens!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

clockwork

Citaat van: Bas Akkerman op februari  9, 2013, 16:26:42
Het is maar net wat je er voor zet, dat bepaalt toch wel het uiteindelijke klankkarakter. Veel minder de Harbeths zelf.
Ook jij bent uiteraard meer dan welkom om te komen luisteren.

Dank je! Als ik in de buurt ben, zal ik dat zeker laten weten. Dat geldt vanzelfsprekend overigens ook andersom.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Bas Akkerman

Citaat van: clockwork op februari 11, 2013, 15:18:06
Dank je! Als ik in de buurt ben, zal ik dat zeker laten weten. Dat geldt vanzelfsprekend overigens ook andersom.
Daar houd ik je aan!

Gisteren heeft Linda in mijn afwezigheid (demonstratiewedstrijd tijdens de landelijke finale zaalhockey) vitrage opgehangen en een wit dekbed opgehangen. Akoestisch maakt het weinig verschil, maar het geeft een idee hoe het eruit zou kunnen zien. Best goed en het geeft aan dat ook zij er mee bezig is.

Woensdag komt Mitch nog langs om te luisteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten