Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

frank2

Citaat van: Xander32 op december 17, 2012, 20:36:46
Recent heb ik zowel een Integra receiver met pro afstelling als een Anthem mogen beluisteren, beiden zowel in een stereo als een meerkanaals set.

In het meerkanaals deden deze goed werk, echter in het stereo gaf het dsp en de eq een soort van compressie op het geluid welke absoluut niet ten goed kwam aan de kwaliteit van het geluid. Het ging te koste van het stereobeeld en het natuurlijke, vloeiende van de muziek.

Zoals je leest; ik ben duidelijk geen voorstander van dsp en/of eq in het stereo 8).

duidelijk verkeerd ingemeten, ik heb diverse proeven gedaan met en zonder ARC er is geen verschil in het stereobeeld en het natuurlijke , vloeiende blijft. Maar het is even goed luisteren dat wel, ik heb wat jij schrijft hier ook gehad en dit dus aangepast. Meestal ontstaat dit "probleem" als er veel galm in de kamer is. Door bijvoorbeeld de gordijnen te sluiten, dus meer demping, en dan opnieuw in te meten krijg je dit getackeld.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Xander32

Citaat van: frank2 op december 17, 2012, 22:08:36
duidelijk verkeerd ingemeten, ik heb diverse proeven gedaan met en zonder ARC er is geen verschil in het stereobeeld en het natuurlijke , vloeiende blijft. Maar het is even goed luisteren dat wel, ik heb wat jij schrijft hier ook gehad en dit dus aangepast. Meestal ontstaat dit "probleem" als er veel galm in de kamer is. Door bijvoorbeeld de gordijnen te sluiten, dus meer demping, en dan opnieuw in te meten krijg je dit getackeld.
... Boude uitspraak Frank, doe dat nou niet... Komt jouw geloofwaardigheid niet ten goede  8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Op een enkeling na (Garmt, Keyser) zouden wij ons beter onthouden van stellingname of anderszins fundamentele uitspraken over akoestiek. Te ingewikkeld, te complex voor de meesten van ons.....

Theo

evilniek

Citaat van: frank2 op december 17, 2012, 22:08:36
duidelijk verkeerd ingemeten, ik heb diverse proeven gedaan met en zonder ARC er is geen verschil in het stereobeeld en het natuurlijke , vloeiende blijft. Maar het is even goed luisteren dat wel, ik heb wat jij schrijft hier ook gehad en dit dus aangepast. Meestal ontstaat dit "probleem" als er veel galm in de kamer is. Door bijvoorbeeld de gordijnen te sluiten, dus meer demping, en dan opnieuw in te meten krijg je dit getackeld.

Grappig dat je begint over gordijnen, ik heb ook wel is wat anders gehoord over gordijnen.  ;)
Er spelen sowieso ontzettend veel variabelen mee, zomaar beweren dat iemand wel iets fout gedaan zal hebben is niet echt handig wat mij betreft.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Martijn M

Citaat van: frank2 op december 17, 2012, 09:26:11
Mooi verhaal van Keyser, simpele dingen als een vloerkleed, is zeker het overwegen waard. Ook zijn idee met 4 subs heb ik bij hem thuis mogen beluisteren, probleem is alleen dat het erg lelijk staat 4 subs.

Mwoah, dat is niet per se zo. Als je het hebt over de set die bij mij beluisterd hebt, zeg ik ja. Het hoeft echter niet in het algemeen zo te zijn. De set die jij bij me beluisterd hebt was puur en alleen met de klank in het achterhoofd opgebouwd. De hele set was eigenlijk best lelijk en ook de ruimte was totaal niet esthetisch aangekleed. De subs in die ruimte waren stuk voor stuk een goeie honderd liter, stonden pontificaal in het zicht en waren bovendien niet mooi afgewerkt. In mijn huidige set heb ik nog maar één van die grote subs en twee kleintje (30 cm kubusjes; ze zouden voor mijn toepassing zelfs nog wel wat kleiner mogen zijn). Mensen zien ze vaak niet eens, zelfs al zou ik er eentje eigenlijk eenvoudig wat meer uit het zicht kunnen plaatsen.

Citaat van: Bas Akkerman op december 17, 2012, 09:39:52
Evengoed moet ik misschien een DSP eens langere tijd in huis proberen om een definitief oordeel te vellen.

Zit er een tape-loop op je versterker? Ik heb nog wel een werkeloze DSP die je zou kunnen lenen.

Citaat van: Xander32 op december 17, 2012, 20:36:46
Zoals je leest; ik ben duidelijk geen voorstander van dsp en/of eq in het stereo 8).

Naar mijn mening kun je DSP en/of EQ niet afschrijven op basis van het beluisteren van één toepassing. Ik vind dat Anthem bepaalde zaken niet goed aanpakt.

Dutch & Dutch

Xander32

Beste M.,

Allicht begrijp ik jou of jij mij niet goed, dan wel ben ik onduidelijk of onvolledig, maar ik heb wel meerdere ervaringen met dsp/eq dan alleen de twee recente die ik aanhaalde in dit draadje :).

En tot op de dag van vandaag heeft nog geen enkele dsp mij in het stereo kunnen overtuigen, altijd was daar iets van compressie, ging het ten koste van het natuurlijke en vloeiende van de muziek ...

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Citaat van: evilniek op december 17, 2012, 22:36:01

Er spelen sowieso ontzettend veel variabelen mee, zomaar beweren dat iemand wel iets fout gedaan zal hebben is niet echt handig wat mij betreft.

Ik zeg niet dat men een fout heeft gedaan met het inmeten, zo'n systeem doet eigenlijk alles automatisch. Maar het systeem kan alleen meten en zet dan parameters in, die inderdaad kunnen zorgen dat het vloeiende v.d. muziek stopt. Uit eigen ondervinding kan ik zeggen dat je dat inderdaad hoort. Meestal gebeurd dit doordat de DSP de galm v.d. kamer aanpakt in de vorm van het verminderen van het mid hoog en hoog, voor zover het systeem dit kan aanpakken. De Anthem gaat tot max. 5000 Khz.
Door extra demping (bij het inmeten) zal een DSP die vermindering in het mid hoog minder resoluut aanpakken en houd je het vloeiende v.d. muziek.

Ik kan natuurlijk alleen spreken over het systeem v.d. Anthem. Maar ook bij de Behringer die ik ooit heb gehad, en die goed was ingeregeld, ( door Keyser) miste ik het vloeiende, het geheel werd vlakker. Ik heb dit (terecht of onterecht) altijd geweten aan de kwaliteit v.d. Behringer.

Dus ik ben het geheel met je eens, er zijn veel variabelen, neemt niet weg dat wat ik hier schrijf ook bij anderen met een dsp goed zou kunnen helpen.

Eigenlijk fop je de DSP enigszins.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

bmateijsen

Citaat van: frank2 op december 18, 2012, 07:47:35

Door extra demping (bij het inmeten) zal een DSP die vermindering in het mid hoog minder resoluut aanpakken en houd je het vloeiende v.d. muziek.

Eigenlijk fop je de DSP enigszins.


Is dit een aanname of heb je dat zelf met een extern meetsysteem nogmaals nagemeten?

frank2

Citaat van: bmateijsen op december 18, 2012, 09:12:34
Is dit een aanname of heb je dat zelf met een extern meetsysteem nogmaals nagemeten?

Dit heb ik meerdere malen, om precies te zijn 2x gedaan met de ARC van de Anthem. 2x gebeurde wat Xander beschreef, in stereogeluid werd de sound iets compressed doordat het midhoog iets teruggedrongen werd. Met het begin van Herman van Veen Hilversum3, de belletjes noem ik dat maar even, hoorde je dat de echo te abrupt stopte. Na (bij mij) de gordijnen dicht gedaan te hebben en opnieuw in meten waren de belletjes gelijk aan elkaar (arc uit en aan)  Vandaar deze conclusie, en redenatie. Mocht ik hier verkeerd in zijn dan hoor ik dat graag van je, ik leer graag bij. Een extern meetsysteem heb ik niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

garmtz

Citaat van: frank2 op december 18, 2012, 09:23:23
Dit heb ik meerdere malen, om precies te zijn 2x gedaan met de ARC van de Anthem. 2x gebeurde wat Xander beschreef, in stereogeluid werd de sound iets compressed doordat het midhoog iets teruggedrongen werd. Met het begin van Herman van Veen Hilversum3, de belletjes noem ik dat maar even, hoorde je dat de echo te abrupt stopte. Na (bij mij) de gordijnen dicht gedaan te hebben en opnieuw in meten waren de belletjes gelijk aan elkaar (arc uit en aan)  Vandaar deze conclusie, en redenatie. Mocht ik hier verkeerd in zijn dan hoor ik dat graag van je, ik leer graag bij. Een extern meetsysteem heb ik niet.

Dat is eigenlijk best een interessante bevinding...

drees62

Citaat van: Xander32 op december 17, 2012, 20:36:46
Recent heb ik zowel een Integra receiver met pro afstelling als een Anthem mogen beluisteren, beiden zowel in een stereo als een meerkanaals set.

In het meerkanaals deden deze goed werk, echter in het stereo gaf het dsp en de eq een soort van compressie op het geluid welke absoluut niet ten goed kwam aan de kwaliteit van het geluid. Het ging te koste van het stereobeeld en het natuurlijke, vloeiende van de muziek.

Zoals je leest; ik ben duidelijk geen voorstander van dsp en/of eq in het stereo 8).

Je hebt hier alleen in surround naar de Anthem geluisterd hoor! Ik neem dus aan dat je op die Integraset doelt?
Vergelijken met mijn stereo (Marantz-) set is nogal lastig omdat het heel ander bronmateriaal was (BR versus CD) en ook nog totaal andere muziek. Overigens heb ik je toen in het geheel niet gehoord over die soort van compressie, sterker nog boven de 200 Hz deed DSP (in de vorm van ARC) hier niks  ;D

Schiet mij dus maar lek :-X

Hier nog even jou reactie bij ons "buurforum", zodat men weet waar ik op doel  ;)


Ik had de toezegging voor een kort verslag gedaan, n.a.v. mijn indrukken van de set ... Eigenlijk zou ik dat met 1 zin af kunnen. De set cijfert zichzelf geheel weg ten gunste van de software ... Met andere woorden; de set laat je genieten van de software, zonder ook maar enig moment de aandacht op zichzelf te vestigen. Top dus!

Andre vroeg op een gegeven moment maar op eigen initiatief aan mij wat ik van de set vond, daar ik nog niets gezegd had ... dat kwam omdat ik zat te genieten van de muziek, totaal geen oor en oog meer had voor de set an sich ...

Karakteristiek;
Vloeiend, natuurlijk, rust, gedetailleerd, dynamisch, muzikaal.

Is de set dan geheel foutloos, valt er niets te verbeteren? Ja en nee, de set die er nu staat is zeer zorgvuldig opgebouwd, ik ervaar er synergie. Een extra vermelding hier dient ook de akoestische aanpassingen van de ruimte, welke een groot deel voor zijn rekening zal nemen aangaande muzikaliteit van de set, van diens rust en de door mijn evaren synergie. En dat ongeacht of ik meerkanaals, stereo, middels de PM15 of middels de Anthem zat te luisteren.

Hetgeen er te verbeteren valt is de attack in het hoog, om een concreet voorbeeld daarvan te geven; koperblazers, en m.n. het scherpe koper (trompet) klonken wat te lief, maar dat is deels ook smaakgebonden.
Daarnaast is de kickbass,kickdrum, welke je bijv. in rockmuziek treft, bescheiden betreft omvang. Maar dat zit hem puur in het fysiek van de speakers.

Al met al een zeer afgewogen set, welke in dienst staat van de software. Een groter kompliment kan ik mij niet bedenken  .


Dus Bas, go for acoustics  ;D ;)



Bas Akkerman

Vandaag ben ik veel onderweg geweest (kerstkadootjes, kapper, hockey), dus ik ben er nog niet aan toegekomen te reageren. Ik zal dat zo spoedig mogelijk doen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: drees62 op december 18, 2012, 19:59:35
Je hebt hier alleen in surround naar de Anthem geluisterd hoor! Ik neem dus aan dat je op die Integraset doelt?
Vergelijken met mijn stereo (Marantz-) set is nogal lastig omdat het heel ander bronmateriaal was (BR versus CD) en ook nog totaal andere muziek. Overigens heb ik je toen in het geheel niet gehoord over die soort van compressie, sterker nog boven de 200 Hz deed DSP (in de vorm van ARC) hier niks  ;D

Schiet mij dus maar lek :-X

Hier nog even jou reactie bij ons "buurforum", zodat men weet waar ik op doel  ;)


Ik had de toezegging voor een kort verslag gedaan, n.a.v. mijn indrukken van de set ... Eigenlijk zou ik dat met 1 zin af kunnen. De set cijfert zichzelf geheel weg ten gunste van de software ... Met andere woorden; de set laat je genieten van de software, zonder ook maar enig moment de aandacht op zichzelf te vestigen. Top dus!

Andre vroeg op een gegeven moment maar op eigen initiatief aan mij wat ik van de set vond, daar ik nog niets gezegd had ... dat kwam omdat ik zat te genieten van de muziek, totaal geen oor en oog meer had voor de set an sich ...

Karakteristiek;
Vloeiend, natuurlijk, rust, gedetailleerd, dynamisch, muzikaal.

Is de set dan geheel foutloos, valt er niets te verbeteren? Ja en nee, de set die er nu staat is zeer zorgvuldig opgebouwd, ik ervaar er synergie. Een extra vermelding hier dient ook de akoestische aanpassingen van de ruimte, welke een groot deel voor zijn rekening zal nemen aangaande muzikaliteit van de set, van diens rust en de door mijn evaren synergie. En dat ongeacht of ik meerkanaals, stereo, middels de PM15 of middels de Anthem zat te luisteren.

Hetgeen er te verbeteren valt is de attack in het hoog, om een concreet voorbeeld daarvan te geven; koperblazers, en m.n. het scherpe koper (trompet) klonken wat te lief, maar dat is deels ook smaakgebonden.
Daarnaast is de kickbass,kickdrum, welke je bijv. in rockmuziek treft, bescheiden betreft omvang. Maar dat zit hem puur in het fysiek van de speakers.

Al met al een zeer afgewogen set, welke in dienst staat van de software. Een groter kompliment kan ik mij niet bedenken  .


Dus Bas, go for acoutics  ;D ;)
... Ik was in de stellige overtuiging ook bij jou toen het vergelijk in stereo te hebben gedaan (Anthem vs. PM15). Te veel indrukken op 1 dag ...

Betreft de surround-capaciteiten van de Anthem was en ben ik onder de indruk van wat ik heb gehoord bij jou, hetgeen wordt bevestigd door jouw quote ;).

Dat was wat idd. wat anders in de tweede set waarin een Integra aan de bak mocht, ook in het stereo. In dat laatste geval klonk het in stereo-direct erg fraai (over de Meridian dac) maar wanneer de dsp er zich mee ging bemoeien werd het minder natuurlijk en vloeiend.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

#938
Zo, weer wat tijd...

Frank, bedankt voor je boude uitspraak die je ook nog eens toelicht, top! Wat ik eruit haal, is dat akoestiek ook op DSP van invloed is en dat hoe minder DSP hoeft te corrigeren hoe minder het nadelige effect (minder mechanisch, te kort en te droog geluid). Bijzondere bevinding!

Citaat van: keyser op december 17, 2012, 22:37:37
[...]
Zit er een tape-loop op je versterker? Ik heb nog wel een werkeloze DSP die je zou kunnen lenen.
Ik zal eens kijken en kom er nog op terug. Nu van Grieg aan het genieten... :satisfied:

Een baan is nu eerste prioriteit, maar daarna ga ik me echt wat meer richten op akoestiek. Dan staat mijn hoofd er ook meer na, ik merk dat het werkloos zijn inmiddels wel zijn tol begint te eisen. Hopelijk nieuw jaar, nieuwe kansen.

Even heel iets anders en dan vraag ik het vooral aan weust.
De HT-weeklijst (eerder maandlijst nu) is behoorlijk groot aan het worden. De bediening in de browser van de Logitech server vindt dat blijkbaar niet zo fijn en laadt deze speellijst niet meer. Weet iemand hier een oplossing voor?

Edit: "Always Stream via Helper" aanvinken lijkt het probleem te hebben verholpen. Met nog wat limietjes afvinken die ik bij de playlist-opties had staan.
Nu zelf dus ook weer aan het genieten van de HT-weeklijst! :pompom:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op december 19, 2012, 19:25:47
ns kijken en kom er nog op terug. Nu van Grieg aan het genieten... :satisfied:

Nee, maar je kunt een DSP tussen de uitgang van de CD-speler (RCA) en een van de ingangen van de versterker zetten.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op december 21, 2012, 15:19:25
Nee, maar je kunt een DSP tussen de uitgang van de CD-speler (RCA) en een van de ingangen van de versterker zetten.
Mooi om te proberen in het nieuwe jaar!
In januari ben ik ook jarig, dus dan hoop ik ook wat dichter bij een mooi vloerkleed te komen. :bigsmile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Voor de liefhebbers, misschien komt er een nieuwjaarsborrel bij Beter Beeld en Geluid.
Geïnteresseerd? Meld je aan!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Net gekregen van Linda, dus die ga ik zo (na het toetje - zelfgemaakte brownies met Ben en Jerry's' 'Half Baked'-) heerlijk beluisteren:

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vanzomereng

Sorry  voor de late reactie (ik kon er helaas niet bij zijn)
maar leuk om te horen, dat het een leuke M&G was en iedereen heeft genoten  :bigsmile:

Maar waar ik benieuwd naar ben (behalve dat jullie de set goed vonden "klinken") of jullie: Weust, Xander32 & Eddye
gegrepen zijn door het Harbeth-virus en het nu "knaagt" tussen de oortjes en wordt nu een onuitstaanbare drang
ervaren om op korte termijn, zelf ook Harbeth's aan te schaffen  :butbut:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Je bent en blijft welkom om te komen luisteren VANZOMERENG!
Het is een leuke vraag die je stelt. Overigens vind ik nog steeds dat het om de hele keten gaat, niet alleen om de Harbeths. Ik vind het dan ook grappig om te merken dat, en dat gebeurt hier ook door bezoekers, men vaak de uiteindelijke geluidsweergave lieert aan de luidsprekers.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Citaat van: VANZOMERENG op december 25, 2012, 08:29:47
Sorry  voor de late reactie (ik kon er helaas niet bij zijn)
maar leuk om te horen, dat het een leuke M&G was en iedereen heeft genoten  :bigsmile:

Maar waar ik benieuwd naar ben (behalve dat jullie de set goed vonden "klinken") of jullie: Weust, Xander32 & Eddye
gegrepen zijn door het Harbeth-virus en het nu "knaagt" tussen de oortjes en wordt nu een onuitstaanbare drang
ervaren om op korte termijn, zelf ook Harbeth's aan te schaffen  :butbut:
Ik ben erg onder de indruk van het geluid van de set (dus de combinatie Harbeth en Resolution Audio), en dat vond ik echt een genot om mee te maken. Daarin merk je toch dat Bas heel zorgvuldig is geweest met het samenstellen van zijn set. Het resultaat is er echt naar. Als de financien het ooit toe gaan laten zou ik denk ik dezelfde weg gaan volgen (alleen wat sneller, ik ben niet zo geduldig). Of ik dan op dezelfde set zou uitkomen, weet ik niet. Wat dat betreft heb ik te weinig andere sets gehoord.

Op kortere termijn ga ik wel mij HT en Stereo scheiden om toch iets dichter in de buurt te komen :)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

frank2

Er zijn natuurlijk meer wegen die naar het walhalla leiden.
Er zijn zoveel speakers
Er zijn zoveel versterkers enz

Mijn weg is precies andersom geweest; van een gescheiden HT en stereo set-up (cambridge audio en Belles vv en ev naar een anthem surround versterker die deels voor stereo als VV dienst doet en een aparte EV voor de fronts. Voor HT gebruik is voor surrounds ook de versterker v.d. anthem.

In mijn geval klonk dit door de toevoeging van de ARC (DSP regeling) zoveel beter dan mijn aparte VV en EV waarbij opgemerkt dient te worden dat in mijn set up van destijds de VV 2x zo duur was dan de Anthem.

Zo zie je dat er meerdere wegen naar het ultieme geluid leiden.
Ik kan je maar een raad geven, ga voor je iets koopt zoveel mogelijk luisteren naar diverse sets, velen onder ons vinden het leuk dat er forummers op bezoek komen. Zo leer je veel kennen en kun je veel beter bepalen wat jij uiteindelijk het mooiste vind klinken.

Ik geloof namelijk dat Bas zijn set erg zorgvuldig heeft samengesteld, precies op zijn gehoor, als die set dus goed in balans is klinkt hij ook goed. Maar als je verder alleen naar sets hebt geluisterd die niet in balans zijn wat vaak voorkomt, zul je dit als zeer goed ervaren bij Bas, maar misschien heb je wel zonder dat je het weet een andere smaak qua geluid, maar heb je deze nog niet gehoord dus heb je geen referentiekader.

nb: ik gebruik geen cd speler meer, puur een hard disk aangesloten op de usb ingang, dit klinkt zo goed dat niets erbij in de buurt komt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

garmtz

Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat als je geluid extreem veel beter wordt van ARC, je misschien in beginsel ook eens moet kijken naar de keuze en plaatsing van de speakers. Met erg grote full-range speakers heb je snel dat de kamer veel te veel laag toevoegt, wat vervolgens door ARC weer wordt rechtgetrokken.

frank2, heb je wellicht grafieken voor ons van ARC voor en na meting? Ben wel benieuwd waar ARC vooral corrigeert bij jou.

Overigens, er komt volgens de geruchten overigens een 2-kanaals 'high-end' voorversterker van Anthem met ARC...

Bas Akkerman

Het mag inmiddels genoegzaam bekend zijn, maar ik ben inderdaad een voorstander van het tijd nemen voor het kiezen van je componenten. Het vergelijken en met je eigen oren beoordelen van componenten en de set als geheel is simpelweg niet te evenaren. Wat dat betreft ben ik het geheel met Frank eens dat mijn set misschien wel beter klinkt omdat je te weinig (?) referentie hebt. Je zal merken dat, naar mate je verder in je zoektocht bent, de verschillen tussen je uiteindelijke selectie best klein zijn. Dat maakt het ook wel lastig vind ik, maar des te leuker als het eenmaal gelukt is.

Ook kan ik me voorstellen dat een harddisk beter "klinkt" dan een cd-speler. De streaming zoals bij BB&G combineerde de rust van streamen met de detailweergave van een cd-speler. Wanneer ik goede rips heb gemaakt en via een NAS kan afspelen, ben ik benieuwd hoe de SBT met BOWT-voeding zich daar ten opzichte van verhoudt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Citaat van: garmtz op december 25, 2012, 12:19:50
Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat als je geluid extreem veel beter wordt van ARC, je misschien in beginsel ook eens moet kijken naar de keuze en plaatsing van de speakers. Met erg grote full-range speakers heb je snel dat de kamer veel te veel laag toevoegt, wat vervolgens door ARC weer wordt rechtgetrokken.

frank2, heb je wellicht grafieken voor ons van ARC voor en na meting? Ben wel benieuwd waar ARC vooral corrigeert bij jou.

Overigens, er komt volgens de geruchten overigens een 2-kanaals 'high-end' voorversterker van Anthem met ARC...
Maar die gaan jullie niet verkopen toch Garmt? Net als de stereo 225.... die erg goed klinkt, wordt getest en zeer betaalbaar is...Helemaal begrepen heb ik dat nooit, zullen jullie ongetwijfeld legitieme reden voor hebben.......