Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op juli  3, 2012, 22:28:45
ik ben eerst maar eens aan het proberen met die bypass mode (in/out knipperen). Dan heb ik toch nergens mee te maken verder?

Je schakelt volgens mij niet alles uit met de bypass knop.

En heeft de versterker op de subwoofer een lowpass filter? Ik meen me te herinneren dat ik met mijn 1124 ook een ruis hoor wanneer ik de lowpass uitzette en ook nog wanneer ik de lowpass in de buurt van de 120Hz instelde. De ruis over je speakers is misschien een massa/aarding probleem? Is de Behringer en of je computer in een geaard contact gestoken?

TornadoGo

Citaat van: THX-ultraII op juli  3, 2012, 22:06:47

problem 2:
The subwoofer is humming like hell with the FBQ1000 turned on. It is very noticable when scrolling and clicking with my mouse :scratch:


Mag ik hieruit concluderen dat er een HTPC of laptop op de set zit aangesloten? Probeer eens om die los te koppelen van het stroomnet. Ik had hetzelfde probleem met het gebruiken van REW op mijn laptop; als de adapter in het stopcontact zat had ik altijd een brom, zonder stekker had ik die brom niet. Je kunt ook proberen om de Behringer even apart te leggen (zover als je kabels het toelaten), ik heb ook weleens een brom gehad als de FBQ op mijn versterker lag.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

TornadoGo

Ik kan per kanaal de EQ instellen (+ en - 10dB), de mogelijke frequenties zijn: 31,5 / 63 / 125 / 190 / 250 / 500 / 1k / 2.2k / 4.5k / 4.5k / 9k / 18k

Crossover voor alle speakers is ingesteld op 65. Sub is niet meegenomen in de metingen (heb ik al eens eerder afgesteld en dat bevalt prima).

Hier onder de metingen van Front Left en Center. De EQ's heb ik als volgt ingesteld:

Front Left
31.5 / -
63    / -
125  / -
190  / +3
250  / -
500  / +2
1k    / -1
2.2k / -
4.5k / -1
9k    / -1
18k  / -1

Center
31.5 / -
63    /
125  / +2
190  / -5
250  / -3
500  / -3
1k    / +4
2.2k / -
4.5k / -1
9k    / -2
18k  / -2
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

TornadoGo

Metingen van Front Right en Right Surround. De EQ's heb ik als volgt ingesteld:

Front Right
31.5 / -
63    / -
125  / +2
190  / -
250  / -
500  / +2
1k    / +1
2.2k / -
4.5k / -
9k    / -
18k  / -

Right Surround
31.5 / -
63    / -
125  / -
190  / -
250  / -2
500  / -
1k    / -1
2.2k / -1
4.5k / -1
9k    / -2
18k  / -2
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

TornadoGo

Meting Left Surround. De EQ heb ik als volgt ingesteld:

Left Surround
31.5 / -
63    / -
125  / +7
190  / -
250  / -3
500  / -
1k    / +2
2.2k / +1
4.5k / +1
9k    / -
18k  / -2
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

TornadoGo

Ik ben nog niet zo goed in het lezen van watervallen maar volgens mij ziet dit er niet goed uit. Dat is enerzijds te wijten aan mijn rechthoekige kamer en anderzijds aan de harde materialen in de ruimte. Vorig jaar heb ik er al een groter vloerkleed doorheen gekregen maar meer aanpassingen zal ik niet kunnen doen.

Met deze handmatige afstemming ben ik redelijk tevreden, het heeft nog nooit zo homogeen geklonken. Twee zaken waar ik minder content mee ben zijn:

1. Spraakverstaanbaarheid van de center blijft moeilijk.
Hij ligt op een holle kast onder de TV op een glazen plaat, zie ook de foto's in mijn topic. De center staat ondertussen ongeveer 12cm van de rand en schuin naar de hotspot gericht. Verder staat hij aan de achterzijde op rubberen voetjes en aan de voorzijde op 1 spike. Ik heb gemerkt dat het combineren van demping door rubbers en koppeling via 1 spike voor al mijn speakers het beste resultaat geeft.

2. De rear surround is net even té afwezig.
Als ik met mijn hoofd ervoor hang speelt hij zeker mee, en volgens een spl meting ook op hetzelfde volume als de rest, toch merk ik daar te weinig van.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

RalphH

Ik iedergeval lekker aan het meten, dat is al heel wat.

Is vooral het laag in dialoog hinderlijk of juist het hoog (ik zou gokken het laag --> echo)
Je nagalm is wel erg lang (diepte as), dit helpt over de hele weergave niet mee en denk dat je dit in verstaanbaarheid wel het meeste merkt.
Zonder wat kamer aanpassingen ga je dit niet oplossen. Aanpassingen hoeven niet gigantisch te zijn. Een stukje glaswol achter een mooi stofje, strategisch geplaatst, doet al erg veel.

Is de rear aanwezigheid bij alle films "matig"? Niet elke film heeft namelijk evenveel activiteit en doorgaans hoeven ze ook niet echt aanwezig te zijn.
Er zijn wel wat filmfragmentjes waarmee je kunt testen die genoeg rear activiteit hebben, of die in iedergeval de ruimtelijkheid creeren die je zonder rears niet zou hebben.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: RalphH op juli  4, 2012, 09:46:58
Er zijn wel wat filmfragmentjes waarmee je kunt testen die genoeg rear activiteit hebben, of die in iedergeval de ruimtelijkheid creeren die je zonder rears niet zou hebben.

Denk aan:
- Super8 (trein ongeluk)
- Tron (the grid)
- Pirates 4 (no you!)
- Transformers 3 (snelweg scene)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

TornadoGo

Citaat van: RalphH op juli  4, 2012, 09:46:58
Is vooral het laag in dialoog hinderlijk of juist het hoog (ik zou gokken het laag --> echo)
Je nagalm is wel erg lang (diepte as), dit helpt over de hele weergave niet mee en denk dat je dit in verstaanbaarheid wel het meeste merkt.
Zonder wat kamer aanpassingen ga je dit niet oplossen. Aanpassingen hoeven niet gigantisch te zijn. Een stukje glaswol achter een mooi stofje, strategisch geplaatst, doet al erg veel.

Het is juist ertussenin waar ik wat mis. Dat sluit ook aan bij het volgende:

CitaatDe grondtoon of frequentie van een Nederlandse mannenstem ligt rond de 100 Hz, die van een Nederlandse vrouwenstem rond de 200 Hz en die van een Nederlandse kinderstem rond de 300 Hz. Bij spraakgeluid ligt de meeste geluidsenergie echter in het frequentiebereik waarvoor het menselijk gehoor het gevoeligst is, namelijk rond 1000 Hz.

Het gebied rond de 1k is bij mijn center juist een probleem zoals ook terug is te zien in de meting. Ik heb nu de 1k een boost gegeven en de 500 juist gedimd. Ik ga nog even spelen met die 500Hz frequentie om te horen of het beter wordt als ik die weer wat opschroef.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

RalphH

Denk juist dat je niet moet boosten, je hebt daar veel nagalm en dat verstoort je hele geluidsbeeld. Met boosten krijg je nog meer galm.
De tonen zijn er wel, maar worden zo uitgesmeerd dat het een rommeltje wordt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: TornadoGo op juli  4, 2012, 08:48:26
Ik ben nog niet zo goed in het lezen van watervallen maar volgens mij ziet dit er niet goed uit. Dat is enerzijds te wijten aan mijn rechthoekige kamer en anderzijds aan de harde materialen in de ruimte. Vorig jaar heb ik er al een groter vloerkleed doorheen gekregen maar meer aanpassingen zal ik niet kunnen doen.

Met deze handmatige afstemming ben ik redelijk tevreden, het heeft nog nooit zo homogeen geklonken. Twee zaken waar ik minder content mee ben zijn:

1. Spraakverstaanbaarheid van de center blijft moeilijk.
Hij ligt op een holle kast onder de TV op een glazen plaat, zie ook de foto's in mijn topic. De center staat ondertussen ongeveer 12cm van de rand en schuin naar de hotspot gericht. Verder staat hij aan de achterzijde op rubberen voetjes en aan de voorzijde op 1 spike. Ik heb gemerkt dat het combineren van demping door rubbers en koppeling via 1 spike voor al mijn speakers het beste resultaat geeft.

2. De rear surround is net even té afwezig.
Als ik met mijn hoofd ervoor hang speelt hij zeker mee, en volgens een spl meting ook op hetzelfde volume als de rest, toch merk ik daar te weinig van.
Je center staat idd in het bereik waar hij veel werkt erg laag,vlakken zou beter zijn als boosten,als je het output level nog omhoog kan zetten.
Center vlakken en iets harder is mijn tip,net als RalphH

morca

Citaat van: TornadoGo op juli  4, 2012, 08:04:31
Mag ik hieruit concluderen dat er een HTPC of laptop op de set zit aangesloten? Probeer eens om die los te koppelen van het stroomnet. Ik had hetzelfde probleem met het gebruiken van REW op mijn laptop; als de adapter in het stopcontact zat had ik altijd een brom, zonder stekker had ik die brom niet. Je kunt ook proberen om de Behringer even apart te leggen (zover als je kabels het toelaten), ik heb ook weleens een brom gehad als de FBQ op mijn versterker lag.
Nee ,hij heeft het snoertje er niet bij,dus geen laptop eraan.
Ik vermoed dat het knipperen niet goed is,wat ik weet het zeker mijn 1124 staat aan en test het net.
Groen aan in regeling aan,geen lampje is regeling uit.
Knopje vasthouden ......................hoort absoluut niet,nog nooit gebruikt hier,maar knipperend lampje geeft hier ook storing.

Je moet dat knopje niet meer vasthouden Ultra,maar gewoon aan of uit zetten.(lampje ook  ;) )  succes hopelijk is het over  :thumbs-up:

THX-UltraII

Citaat van: morca op juli  4, 2012, 17:51:21
Nee ,hij heeft het snoertje er niet bij,dus geen laptop eraan.
Ik vermoed dat het knipperen niet goed is,wat ik weet het zeker mijn 1124 staat aan en test het net.
Groen aan in regeling aan,geen lampje is regeling uit.
Knopje vasthouden ......................hoort absoluut niet,nog nooit gebruikt hier,maar knipperend lampje geeft hier ook storing.

Je moet dat knopje niet meer vasthouden Ultra,maar gewoon aan of uit zetten.(lampje ook  ;) )  succes hopelijk is het over  :thumbs-up:

het knipperende knopje klopt wel en is wel degelijk van belang. Je zet hiermee de eq. in ''bypass'' mode. Op dat moment kun je de INput afstellen zodat deze niet clipt (zie ook de handleiding die jij me doorstuurde Morca).

Humming probleem is opgelost met zgn. 'cheater plug'.

Enige dat ik nu nog moet weten is HOE de fbq1000 precies te gebruiken. Ik ga het weekend eerst een nulpunt/referentie meting uitvoeren (met Behringer in bypass/knipperend in/out). Vervolgens wil ik aan de slag met de mogelijke pieken en dalen in het sublaag via de Behringer maar dat staat in de handleiding op het HT Shack Forum verder NIET uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat.

Zie ook:
http://www.hometheatershack.com/forums/bfd-electronic-equalization-devices/59689-bfd-guide.html

Ejorne

De 1124dsp werkt eigenlijk vrij eenvoudig. Het enige 'lastige' is dat de frequentie instelling niet makkelijk te lezen is. Je hebt een basis frequentie, bijvoorbeeld 20Hz en op die basis frequentie kun je een fine-tuning toepassen. Ik weet niet meer precies of het een verhouding of percentage is van het octaaf op de betreffende basis frequentie. Maar dat is niet echt van belang, als je in REW de juiste EQ selecteert dan geeft REW precies debenodigde instelling aan om bijvoorbeeld 22Hz te kunnen regelen.

morca

Citaat van: Ejorne op juli  5, 2012, 17:53:36
De 1124dsp werkt eigenlijk vrij eenvoudig. Het enige 'lastige' is dat de frequentie instelling niet makkelijk te lezen is. Je hebt een basis frequentie, bijvoorbeeld 20Hz en op die basis frequentie kun je een fine-tuning toepassen. Ik weet niet meer precies of het een verhouding of percentage is van het octaaf op de betreffende basis frequentie. Maar dat is niet echt van belang, als je in REW de juiste EQ selecteert dan geeft REW precies debenodigde instelling aan om bijvoorbeeld 22Hz te kunnen regelen.
Idd hij zal het beste eerst meten,en de regeling toepassen in REW.
De parameters zullen je dan met instellen bekend voorkomen.
Uitleggen zonder die meting ,...zo heb ik het moeten leren.....zelf.
En dat was best pittig,met de REW voorstelling erbij zal dat makelijker gaan.

morca

Mijn 1124 input jack,s doen nu weer gek,dat hoorde ik gisteren waarschijnlijk ook.
Het is tijd om eens verlopen naar XLR te kopen zodat ik van die storing af ben,

Doet me wel denken,op me EMU dac zitten ook van die jacks,die zijn hopelijk beter............
Want die kan ik niet anders aansluiten.

Ejorne

Citaat van: morca op juli  5, 2012, 21:39:22
Mijn 1124 input jack,s doen nu weer gek,dat hoorde ik gisteren waarschijnlijk ook.
Het is tijd om eens verlopen naar XLR te kopen zodat ik van die storing af ben,

Doet me wel denken,op me EMU dac zitten ook van die jacks,die zijn hopelijk beter............
Want die kan ik niet anders aansluiten.

Je kunt er eventueel nog andere connectors aan solderen. Maar tot nu toe heb ik ook geen last van de connectoren van de EMU.


THX-UltraII

Begrijp eigenlijk wel dat er op bovenstaande niet al te veel replies komen. Laat ik wat minder lui zijn en het hele verhaal wat ik op het HT Shack Forum heb geplaatst ook maar eens hier gaan uitdiepen zodat ik vanuit hier ook wat tips en input kan krijgen.

Ik zal beginnen met mijn setup te melden zodat je een idee hebt wat ik wil meten en hoe mijn ruimte eruit ziet.
Allereerste de componenten:
- Marantz SR5005 processor
- NuForce MCH-2 5-kanaals eindversterker
- Behringer FBQ1000 eq. voor subwoofer
- Teufel Theater 8 5.1 THX-UltraII certified speaker/subwoofer systeem
voor REW metingen:
- Tascam 122 MKII
- Cross Spectrum ECM8000 calibrated microfoon
- analoge dB-meter

Mijn ruimte is volledig akoestisch aangepakt (met hulp van Soundscapes/Thingman) en staat vol met verschillende soorten en maten basstraps en diffusers. Verder gebruik ik een volledig bedekt Sombra-D akoestisch panelen plafond, heb een mooie vloerbedekking ligggen en heb ik nog wat panelen hangen die flutterecho tegengaan. Met de nagalm is het door al deze maatregelen in ruimte meer dan dik in orde.

Mijn doel wat ik heb is dan ook om het sublaag met de equaliser wat op te poetsen waar nodig en om met REW eens te kijken of ik in het midden en hoog problemen heb en een 5-kanaals eq. wellicht nog interessant is als aanvulling (maar misschien dat ik ook wel toekom met de eq. functie in mijn Marantz processor).

De eerste meting die ik uitgevoerd heb is nog ZONDER de Behringer FBQ1000 ertussen (althans, deze staat in bypass mode). De Tascam 122 heb ik netjes met een loopback kabel gecalibreerd en de Cross Spectrum ECM8000 heb ik horizontaal op mijn luisterpositie/oorhoogte geplaatst. Vervolgens de door Cross Spectrum bijgeleverde 'narrow_band_response_0_degree.frd' file bij de microfooninstellingen van REW ingeladen. Qua aansluitingen heb ik de ECM8000 aangesloten op de R mic input van de Tascam en de R output van de Tascam heb ik aangesloten op de AUX L+R input van mijn processor.

Klaar voor het meten dus!

Hier http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/59784-first-measurement.html#post534016 zijn de resultaten terug te vinden (klik op de file 'different crossovers.mdat') van een aantal eerste metingen met gebruik van verschillende crossover frequenties in mijn AVR namelijk:

1. crossover 40
2. crossover 60
3. crossover 80
4. crossover 90
5. crossover 100
6. crossover 110
7. crossover 120
8. crossover 150
9. crossover 200
10. crossover 250
11. crossover 250, main speakers disconnected

Ik kreeg als antwoord op het HT Shack Forum echter dat de resultaten er vreemd uitzien en dat de crossover niet werkt zoals de verwachting zou moeten zijn.

Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar de instellingen van mijn subwoofer die tot nu toe nog steeds voor verwarring zorgen bij mij.
Ik heb namelijk een switch op de subwoofer waarbij je kan kiezen tussen FULL RANGE and VARIABLE FREQUENCY CONTROL. Wanneer ik kies voor FULL RANGE werken de VARIABLE FREQUENCY CONTROL DRAAIKNOP en PHASE DRAAIKNOP niet (deze zijn inactief met deze instelling). Volgens mij zou het dus zo moeten zijn dat wanneer ik een meting doe met alle settings op mijn AVR bij beide metingen hetzelfde en de subwoofer op instellingen:
- switch op VARIABLE FREQUNCY CONTROL
- VARIABLE FREQ. CONTROL DRAAIKNOP op 240Hz
of de subwoofer op instellingen:
- switch op FULL RANGE
(- dus VARIABLE FREQ.CONTROL DRAAIKNOP niet actief)

dat ik bij beide hetzelfde resultaat zou moeten krijgen maar zie hier wat nieuwe metingen die ik gedaan heb. Ik weet niet meer wat ik nu voor instellingen moet kiezen........
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/59784-first-measurement-3.html#post534399




Ejorne

Ik zal vanavond het hele verhaal eens goed doorlezen. Maar wat me nu even te binnen schiet is de vraag of je echt op oor-crashing niveau gemeten hebt of dat de offset van je grafiek niet klopt. Als je voordat je meet eerst kijkt met de analoge db-meter, of de waarden in REW overeenkomen met die op de db-meter dan zal waarschijnlijk het aantal db in je meting fors omlaag gaan?

Op zich is het niet erg dat de schaal niet klopt. Maar misschien houdt dat in dat verschillen van 10db in de grafiek in werkelijkheid maar iets van 3 db zijn?

morca

Mijn excuus,ik zag geen meting bij je link maar er was een dat bestand meegepost,sorry overheen gezien.

Je nieuwe wel even bekeken,

graph 7
AVR:
- speakers SMALL
- bass setting: mode LFE+MAIN
- crossover: 80

SUBWOOFER:
- switch on VARIABLE FREQ. CONTROL
- VARIABLE FREQ. CONTROL knob active and on 240
- PHASE knob active and on 80%

Read more: First Measurement! - Page 3 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com


lijkt de beste.
Heb je dit gewoon getest,of ga je volgens een systeem voor het afstellen vd fase.

THX-UltraII

Citaat van: Ejorne op juli 11, 2012, 15:25:27
Ik zal vanavond het hele verhaal eens goed doorlezen. Maar wat me nu even te binnen schiet is de vraag of je echt op oor-crashing niveau gemeten hebt of dat de offset van je grafiek niet klopt. Als je voordat je meet eerst kijkt met de analoge db-meter, of de waarden in REW overeenkomen met die op de db-meter dan zal waarschijnlijk het aantal db in je meting fors omlaag gaan?

Op zich is het niet erg dat de schaal niet klopt. Maar misschien houdt dat in dat verschillen van 10db in de grafiek in werkelijkheid maar iets van 3 db zijn?
hier klopt idd iets niet in. Zal vanavond eens nakijken waar het mis gaat. Ik meet namelijk op 80dB (althans, volgens mijn dB meter :))

THX-UltraII


Citaat van: morca op juli 11, 2012, 15:35:00
Mijn excuus,ik zag geen meting bij je link maar er was een dat bestand meegepost,sorry overheen gezien.

Je nieuwe wel even bekeken,

graph 7
AVR:
- speakers SMALL
- bass setting: mode LFE+MAIN
- crossover: 80

SUBWOOFER:
- switch on VARIABLE FREQ. CONTROL
- VARIABLE FREQ. CONTROL knob active and on 240
- PHASE knob active and on 80%

Read more: First Measurement! - Page 3 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com


lijkt de beste.
Heb je dit gewoon getest,of ga je volgens een systeem voor het afstellen vd fase.
thxz voor je reply.
Het gaat me er (nog) niet om welke instelling ik het beste kan kiezen. Waar het me om gaat is waarom de verschillen optreden met de verschillende settings die ik (in AVR en op subwoofer) gebruik. Zie hiervoor met name het bijgevoegde excel bestand in het topic op het HT Shack Forum.

THX-UltraII