Teejooscoop

Gestart door Teejoo, november 21, 2006, 23:02:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bmateijsen

Citaat van: Teejoo op december 29, 2018, 15:00:20
Wat knap dat je dat nog weet!

Tja... soms denk ik weleens, kan het beter vergeten ;)....

Teejoo

Citaat van: bmateijsen op december 29, 2018, 15:46:01
Tja... soms denk ik weleens, kan het beter vergeten ;)....
Ach, viel toch best mee daar in het Maastrichtse  :D

bmateijsen

Citaat van: Teejoo op december 29, 2018, 15:47:24
Ach, viel toch best mee daar in het Maastrichtse  :D

Absoluut... Maar... ik weet het van verschillende installaties nog ;).

Teejoo

#2278
Nog even terugkomend op mijn wens om het LFE signaal apart te kunnen regelen. Dat kan met de Arcam alleen maar als je de frontkanalen op full range zet, maar dat vind ik ook weer niet de oplossing.

Het onderstaande plaatje van Riwi bracht mij echter weer op het idee om dit te doen, maar dan in het low level domein: in de processor fronts op full range, en dan een externe crossover tussen de pre-out van de processor en de eindversterkers. Deze x-over splitst dan net zoals nu mijn processor bij 80Hz het signaal naar de frontkanalen en subwoofers. De dirac meting van de fronts neemt dan ook meteen deze hele keten mee alsof het 1 speaker is waarbij je dan zelfs de stereo scheiding kunt houden (voor wat het waard is op de subs).

De sub output op de processor blijft dan exclusief beschikbaar (en dus regelbaar!) voor het LFE signaal, dat ik bij de sub erbij meng. Er zitten tenslotte 2 ingangen op elke sub die samegevoegd worden. (Of doe it al eerder na de x-over om geen dubbele lange kabels te hoeven trekken.)

Heeft er iemand ervaring om dit zo in z'n HT te doen? In de PA wereld deden we vroeger niet anders eigenlijk.

En wat is een geschikte x-over? Is zo'n mini dsp wat?


bmateijsen

ik zou de route niet opgaan.....Als ik naar de meting kijk heb je in 25 hrz een enorme output die je kan misbruiken om het voor jou verder te tunen qua LFE slam. Enig nadeel... je draait niet alleen film, dus zolang je er met muziek geen last van hebt, go for it ;)

Teejoo

Citaat van: bmateijsen op december 29, 2018, 16:38:37
ik zou de route niet opgaan.....Als ik naar de meting kijk heb je in 25 hrz een enorme output die je kan misbruiken om het voor jou verder te tunen qua LFE slam. Enig nadeel... je draait niet alleen film, dus zolang je er met muziek geen last van hebt, go for it ;)
Dat wilde ik gaan proberen, maar ben voor muziek wel heel tevreden met het huidige profiel. Het is jammer dat er geen 2 profielen geladen kunnen worden.

bmateijsen

Citaat van: Teejoo op december 29, 2018, 16:44:51
Dat wilde ik gaan proberen, maar ben voor muziek wel heel tevreden met het huidige profiel. Het is jammer dat er geen 2 profielen geladen kunnen worden.

Ik denk niet dat 2 profielen laden nodig is... ik zou gewoon even kijken hoe ver je komt met sub tuning. Zoals gezegd zit er veel ruimte en muziek gaat vaak echt niet 25 hrz diep....

buckler

Sorry dat ik hier ff reageer Theo maar mijn god wat een discussie over mijn manier van aansluiten... ik kan ook niet ff een middagje weg zie ik... haha lol
By the way Morca had het goed natuurlijk  ;D
Kjelt, gooi aub dat topic weg want zo'n discussie over niks terwijl ik zelf geen topic heb aangemaakt zit ik eerlijk gezegd ook niet op te wachten, sorry voor het offtopic zijn heren.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Citaat van: buckler op december 29, 2018, 17:21:33
Sorry dat ik hier ff reageer Theo maar mijn god wat een discussie over mijn manier van aansluiten... ik kan ook niet ff een middagje weg zie ik... haha lol
By the way Morca had het goed natuurlijk  ;D
Kjelt, gooi aub dat topic weg want zo'n discussie over niks terwijl ik zelf geen topic heb aangemaakt zit ik eerlijk gezegd ook niet op te wachten, sorry voor het offtopic zijn heren.
Wil je dat soort dingen ook nooit meer roepen! :D

Kjelt

Ik zal hem moven.
Oh Teejoo je avatar klopt niet meer  :D


buckler

Citaat van: Teejoo op december 29, 2018, 17:49:36
Wil je dat soort dingen ook nooit meer roepen! :D

En ik schaamde me er nog wel voor  ;)
Humor mannen.
Thanks Kjelt.
Ps Theo, probeer je Velo's toch maar eens op deze manier want je weet nooit hoe het bij jou uitpakt.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

fluissie

@ teejoo en buckler  heb net kontakt gehad met ander forum lid en ik bleek in de war te zijn en 2 soorten high level aansluitingen door elkaar te halen  :ohmy:

ik zat er helemaal naast en mijn excusses voor de discussie  de fronts doen idd wel degelijk full range mee


Teejoo

Citaat van: fluissie op december 29, 2018, 19:31:09
@ teejoo en buckler  heb net kontakt gehad met ander forum lid en ik bleek in de war te zijn en 2 soorten high level aansluitingen door elkaar te halen  :ohmy:

ik zat er helemaal naast en mijn excusses voor de discussie  de fronts doen idd wel degelijk full range mee
Geen probleem, fijn dat het nu duidelijk is!

morca

Citaat van: Teejoo op december 29, 2018, 16:31:52
Nog even terugkomend op mijn wens om het LFE signaal apart te kunnen regelen. Dat kan met de Arcam alleen maar als je de frontkanalen op full range zet, maar dat vind ik ook weer niet de oplossing.

Het onderstaande plaatje van Riwi bracht mij echter weer op het idee om dit te doen, maar dan in het low level domein: in de processor fronts op full range, en dan een externe crossover tussen de pre-out van de processor en de eindversterkers. Deze x-over splitst dan net zoals nu mijn processor bij 80Hz het signaal naar de frontkanalen en subwoofers. De dirac meting van de fronts neemt dan ook meteen deze hele keten mee alsof het 1 speaker is waarbij je dan zelfs de stereo scheiding kunt houden (voor wat het waard is op de subs).

De sub output op de processor blijft dan exclusief beschikbaar (en dus regelbaar!) voor het LFE signaal, dat ik bij de sub erbij meng. Er zitten tenslotte 2 ingangen op elke sub die samegevoegd worden. (Of doe it al eerder na de x-over om geen dubbele lange kabels te hoeven trekken.)

Heeft er iemand ervaring om dit zo in z'n HT te doen? In de PA wereld deden we vroeger niet anders eigenlijk.

En wat is een geschikte x-over? Is zo'n mini dsp wat?


De minidsp is leuk,maar jij hebt al dirac.
Denk dat je beter met dirac aanpast
Of wil je voor de lfe wat bijstellen buiten de muziek /highlevel setting om?

Hoe laag wil je eigen ?
Ik weet dat deze subs al snel afvallen ,dacht 22 hz ofzo.
Dat heeft iemand hier ooit getest.
Daar grijpt het hp filter in.

buckler

Citaat van: fluissie op december 29, 2018, 19:31:09
@ teejoo en buckler  heb net kontakt gehad met ander forum lid en ik bleek in de war te zijn en 2 soorten high level aansluitingen door elkaar te halen  :ohmy:

ik zat er helemaal naast en mijn excusses voor de discussie  de fronts doen idd wel degelijk full range mee

Klasse reactie, en excuses naar mij is niet nodig hoor maar toch bedankt.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

#2291
Citaat van: morca op december 29, 2018, 19:38:53
De minidsp is leuk,maar jij hebt al dirac.
Denk dat je beter met dirac aanpast
Of wil je voor de lfe wat bijstellen buiten de muziek /highlevel setting om?

Hoe laag wil je eigen ?
Ik weet dat deze subs al snel afvallen ,dacht 22 hz ofzo.
Dat heeft iemand hier ooit getest.
Daar grijpt het hp filter in.
Ik zal altijd dirac in de processor gebruiken, maar het gaat me idd om het LFE signaal los te kunnen regelen zodat alle redirected bass van de rest niet beïnvloed wordt.

Maar ik ga eerst eens spelen met de dirac curve.

buckler

Ik dacht iets minder...
Kon alleen dit vinden:

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

morca

Ik dacht 25hz, maar weet het niet zeker meer.
In het meetopic stond op blz 100 een meting en test van Joske
Maar de jpeg is weg.


Citaat van: Teejoo op december 29, 2018, 19:50:54
Ik zal altijd dirac in de processor gebruiken, maar het gaat me idd om het LFE signaal los te kunnen regelen zodat alle redirected bass van de rest niet beïnvloed wordt.

Maar ik ga eerst eens spelen met de dirac curve.

Voor wat jij wil doen kan het handig zijn.
Om een filmsetting te creeren die je niet hoeft te laden.
Niet conventioneel maar zou best kunnen werken.

Ik ga ff meelezen hoe dit uitpakt.
Intressant.

Teejoo

Citaat van: morca op december 29, 2018, 20:13:57
Ik dacht 25hz, maar weet het niet zeker meer.
In het meetopic stond op blz 100 een meting en test van Joske
Maar de jpeg is weg.


Voor wat jij wil doen kan het handig zijn.
Om een filmsetting te creeren die je niet hoeft te laden.
Niet conventioneel maar zou best kunnen werken.

Ik ga ff meelezen hoe dit uitpakt.
Intressant.
Maar kun je daar zo'n mini dsp voor gebruiken? Of zijn er nog andere interessante alternatieven. Het mooiste zou zijn als ik meten de LFE input kan inmixen. Dus iets met 3 kanalen in, en 2 uit.

Bart_M

Je kan ook instellen dat je geen sub hebt, dan mixt hij het LFE over de speakers die het weer kunnen geven.

In het verleden heb ik 2 Zyclop subwoofers gehad om mijn fronts full range te maken. Dit was naast de 2 LFE subs.
Via de pre out van de voorversterker ging het signaal naar een filter die vervolgens het signaal opsplitste naar de versterkers van de subs en fronts.

Dit werkte op zich prima! 

morca

Waarom 3 kanalen in voor lfe.
Ik zoek dat aansluitschema wat je eerder poste.
Maar het is verdwenen....
1 ingang voor lfe toch genoeg.

De kleine minidsp heeft 2 ingangen btw

Teejoo

Citaat van: Bart_M op december 29, 2018, 20:37:57
Je kan ook instellen dat je geen sub hebt, dan mixt hij het LFE over de speakers die het weer kunnen geven.

In het verleden heb ik 2 Zyclop subwoofers gehad om mijn fronts full range te maken. Dit was naast de 2 LFE subs.
Via de pre out van de voorversterker ging het signaal naar een filter die vervolgens het signaal opsplitste naar de versterkers van de subs en fronts.

Dit werkte op zich prima!
Ik wil juist het LFE level apart kunnen regelen, en dat kan dan niet.

Teejoo

Citaat van: morca op december 29, 2018, 20:39:29
Waarom 3 kanalen in voor lfe.
Ik zoek dat aansluitschema wat je eerder poste.
Maar het is verdwenen....
1 ingang voor lfe toch genoeg.

De kleine minidsp heeft 2 ingangen btw
Ik zeg het verkeerd: ik bedoel voor L, R en LFE. Maar die laatste kan ik ook via een splitter toevoegen.

riwi

Citaat van: morca op december 29, 2018, 20:39:29
Ik zoek dat aansluitschema wat je eerder poste.
Maar het is verdwenen....

Die hele thread is verwijderd nu. Incluis het plaatje.
Maar ik raak nooit wat kwijt :)