The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DVDmartinDVD

Hoi, als je alleen film gaat kijken via HDMI is de oppo goed genoeg.
Maar wil je ook stereo of 5.1 voor Sacd zou ik zeker de primare kiezen, heb het verschil van beide gehoord maar is de primare BD-32 vele malen beter en speelt ook alles af dus ook 3D.

Ben benieuwd welke projector je gaat nemen.

Groet Martin.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

chansig

Mooi dat het klaar is en natuurlijk ook een geweldige ruimte. Alleen het meubel zou niet mijn keus zijn.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robbert54

wauw, wat een prachtige ruimte zeg!! Dat moet wel geweldig goed klinken!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Jean Sibelius

Citaat van: DVDmartinDVD op juni  4, 2012, 12:16:42
Hoi, als je alleen film gaat kijken via HDMI is de oppo goed genoeg.
Maar wil je ook stereo of 5.1 voor Sacd zou ik zeker de primare kiezen, heb het verschil van beide gehoord maar is de primare BD-32 vele malen beter en speelt ook alles af dus ook 3D.

Ben benieuwd welke projector je gaat nemen.

Idee is inderdaad om film direct via HDMI te gaan kijken (en de bijpassende muziek via XLR of cinch door te geven). Stereo beluisteren gebeurd en blijft gebeuren via het pad dedicated CD-loopwerk => aparte DAC (dus niet via Oppo). Ik zie de Oppo/Primare/...(?) vooralsnog als een tussenstation om na te gaan wat ik nu echt wil gaan doen qua CD/SACD/5.1/..., maar daar heb ik afgelopen week tijdens onze korte vakantie al goed over nagedacht.

Plan is nu om, zodra ik in het woonhuis klaar ben, een multiplayer en projector te kopen (vooralsnog dezelfde als die jij hebt, nl. een JVC RS55). Daarna (zeer waarschijnlijk) een nogal rigoureuze wijziging in deze set-up door muziek en HT zoveel mogelijk op te splitsen.

Dat betekent naar alle waarschijnlijk (extra) dedicated mono-eindversterkers op de grond geplaatst, bijpassende stereo voorversterker en een nieuwe DAC voor het stereo deel geplaatst op een eerste audio rack en op een tweede rack waarop alle additionele apparatuur tbv HT staat zoals processor, Blu-ray, ... De Parasound versterking wordt dan bij het tweede rack geplaatst en gaat de rears en center aansturen. Dat betekent dus dat alle stereo apparatuur tussen de front speakers blijft staan en de overige apparatuur wat verder naar achter verplaatst om wat ruimte te maken.

Verder ben ik me momenteel aan het oriënteren op streaming wat ik zowel wil gaan gebruiken voor muziek en film. Dit wordt dus een brug tussen de 'stereo set' en de 'HT-set'.
Nogal wilde plannen, maar wel noodzakelijk als ik 2.0 naar een hoger nivo wil trekken.

Citaat van: chansig op juni  6, 2012, 07:53:51
Mooi dat het klaar is en natuurlijk ook een geweldige ruimte. Alleen het meubel zou niet mijn keus zijn.

Gr Hans

Hoi Hans. Dank je en direct mee eens :). Dit Spectral meubel is jaren geleden aangeschaft en past nu ook niet meer echt in de ruimte, maar ik kan helaas niet alles tegelijkertijd aanpakken. Al met Angelie afgesproken dat dit rack straks naar de woonkamer gaat en dat ik dan meer dedicated rack(s) in de ruimte ga plaatsen (zie ook mijn opmerkingen hierboven).

Citaat van: Robbert54 op juni  6, 2012, 15:37:49
wauw, wat een prachtige ruimte zeg!! Dat moet wel geweldig goed klinken!

Thanks Robbert! 8) De komende week gaat het 2.0 / 2.1 deel verder getweaked worden. Daarna weer langzaam opbouwen tot 5.1.
Ben ondertussen al erg tevreden met het resultaat, maar heb zoals de meeste hier het gevoel... het moet altijd beter kunnen :D.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Alex Groningen

Even een tijdje deze topic uit het oog verloren. Maar nu ik je topic weer heb doorgelezen kan ik alleen maar zeggen dat je een waanzinnige mooie ruimte en set hebt staan. M'n complimenten voor je vakwerk en geduld om zoiets mooi's te realiseren.

Martijnst1990

Ook ik heb dit topic al even niet gezien, maar wauw, wat is dit en gave ruimte geworden zeg! Je werk heeft echt zijn vruchten afgeworpen, prachtig  :o  8)

Nu nog 2.1 wat al een feest moet zijn, 5.1 word helemaal mooi.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Jean Sibelius

Citaat van: Martijn90 op juni 10, 2012, 18:04:44
Ook ik heb dit topic al even niet gezien, maar wauw, wat is dit en gave ruimte geworden zeg! Je werk heeft echt zijn vruchten afgeworpen, prachtig  :o  8)

Nu nog 2.1 wat al een feest moet zijn, 5.1 word helemaal mooi.

Citaat van: Alex Groningen op juni 10, 2012, 08:05:39
Even een tijdje deze topic uit het oog verloren. Maar nu ik je topic weer heb doorgelezen kan ik alleen maar zeggen dat je een waanzinnige mooie ruimte en set hebt staan. M'n complimenten voor je vakwerk en geduld om zoiets mooi's te realiseren.

Bedankt Alex en Martijn voor jullie complimenten! :wub: Nu de ruimte eenmaal 'klaar' is, ben ik eigenlijk alweer lang vergeten hoeveel tijd het me heeft gekost en de momenten waarop ik dacht: "waar ben ik aan begonnen?" ben ik alweer bijna vergeten ;). Ben nog steeds erg blij met de keuze om een dedicated ruimte te bouwen. Kan niet wachten om de volgende stap(pen) te maken.

Tja, wat een heerlijke en soms ongrijpbare hobby hebben we toch!

Afgelopen zondag, na een korte zomervakantie in Macedonië, begonnen met de eerste metingen aan de Velodyne subwoofer nadat ikzelf gehoormatig niets meer kon verbeteren in de 2.0 set-up en maandagavond een eerste full-range meetsessie gedaan samen met een collega van me van de audioclub om de Velodyne verder optimaal (in tijddomein) te integreren met de fronts.

Alvorens te beginnen met het 'echte werk' eerst verschillende overdrachten gemeten van de linker en rechter speaker naar de luisterpositie. Ziet er al prima uit, maar kan zeer waarschijnlijk nog wel wat beter (i.e. "work in progress"). Beetje schuiven met de speakers en vervolgens kijken naar de effecten op de overdrachten. Linker speaker ietsjes meer naar buiten waardoor de overdrachten links en rechts ook 'identiek' zijn in de frequentieband tussen 200 – 400 Hz (in het overige frequentiebereik geen verschillen). Nog wat prutsen met de instellingen van de processor (die je alweer lang vergeten was) en rond 23:30 metingen gestaakt om hier volgende week verder mee te gaan. Eveneens conclusie dat mogelijk een tweede subwoofer ook nog wat extra rust kan brengen, omdat grondharmonische ook effect hebben op de ervaring van ruimtelijkheid.

Gisteravond weer 'gewoon' gaan luisteren en dan blijkt plaatsing en focus van de instrumenten toch minder te zijn, dus speaker weer terug naar de originele positie (die ik had afgetekend). Nieuwe poging... speaker weer wat meer naar buiten en nu een delay correctie ingesteld, maar ook dat is het niet helemaal. Speakers terug naar de eerder bepaalde luisterplek. Daarna aan de slag met een spiegel om de eerste reflectiepunten op de vloer te bepalen en de kleden op de vloer goed te leggen. Daarna langzaam wat gespeeld met de locatie van de luisterpositie (weer iets meer naar voren deze keer), waardoor het geluidsbeeld nu (voor mijn gevoel) nog strakker en 'pin-pointed' is dan eerder deze week. Duidelijk een iteratief proces waarbij de metingen meer inzicht geven in de eigenschappen van de ruimte. Vervolgens probeer je die inzichten te vertalen tot mogelijke aanpassingen en daarna testen of je al dan niet ook gehoormatig verbeteringen waarneemt door deze aanpassingen uit te voeren.

Morgen komt Toine langs voor een luisterimpressie, laatste RT60-metingen en voor wat laatste(?) adviezen. Beloofd weer een leuke en leerzame dag te worden :D!

Zodra dit iteratieve proces nog wat verder uitgekristalliseerd is zal ik hier wat meetresultaten plaatsen. Tja, het houdt nooit op, zeker in de wetenschap dat er o.a. nog getest gaat worden met effecten van diffusie op de voorwand/achterwand, schone fase, richting van vlakdraad zekeringen, type stopcontact, et cetera.

Daarna komen nog de experimenten/luistersessies met andere bron, DAC, voorversterker, eindversterker, racks, ... Mijn eerste verzoek voor een luisterimpressie is ondertussen de deur uit en zal bestaan uit een Pass Labs XP-20 in combinatie met een Pass Labs XA160.5 / X600.5. Vooralsnog genoeg te doen!


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

clockwork

#2132
Mooie verslagen Jan. Het plezier in de hobby druipt ervan af.  :clapping:

Betekent dit dat je op zoek gaat naar een tweede DD-18?  :headbanging: Ik ben zelf sinds kort de trotse bezitter van een DD-15 en dat vind ik al helemaal super. Laat staan 2 DD-18's!! :butbut:

En de keuze voor Pass Labs verbaast me niets. Volgens mij heb in het verleden al eens een enthousiast luisterverslag over deze combi geschreven.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

HTip

Verbaast me niets dat je de lange bouwtijd alweer bent vergeten. Wij hebben precies hetzelfde meegemaakt en elke keer als we in de ruimte genieten dan is het het allemaal waard geweest. Ben benieuwd naar Toine zijn ervaring. Hij had het bij mij over "zintuigstrelend geweld". Hoe zal hij jouw ruimte omschrijven? ;)

Veel plezier met afstellen, uitproberen en vooral genieten! :pompom:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Leuk dat Toine weer is langsgeweest! Hij was vast onder de indruk van al je bouwnijverheid sinds z'n laatste bezoek ;)

Hoe was de sessie met Toine?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jean Sibelius

Citaat van: clockwork op juni 13, 2012, 19:56:41
Mooie verslagen Jan. Het plezier in de hobby druipt ervan af.  :clapping:

Dank je ! :) Het blijft inderdaad een ongelofelijk leuke hobby, waar je al je kennis, passie en tijd in kwijt kan (en geld :-\).
Meestal goed voorspelbaar, soms onvoorspelbaar. Soms achteraf: "o ja, dat is het resultaat van niet volledig compromisloos te werk gaan" (zie hieronder).

Citaat van: clockwork op juni 13, 2012, 19:56:41
Betekent dit dat je op zoek gaat naar een tweede DD-18?  :headbanging: Ik ben zelf sinds kort de trotse bezitter van een DD-15 en dat vind ik al helemaal super. Laat staan 2 DD-18's!! :butbut:

Ik heb alweer een tijdje een tweede DD-18 op mijn verlanglijstje staan, maar een tweede subwoofer staat zeker niet bovenaan qua prioriteiten. Vooralsnog ga ik eerst investeren in die zaken die de hoogste: 'fun/Euro'-ratio hebben, daarna pas de 'prestatie/Euro'-ratio zaken. Ik ben er (vrij) zeker van, dat een nieuwe voorversterker bv. meer doet dan een extra subwoofer, et cetera. Maar ik sluit een tweede subwoofer te zijner tijd zeker niet uit (dat is ook de reden geweest waarom de ruimte al helemaal 7.2 compatible is gemaakt).

Citaat van: clockwork op juni 13, 2012, 19:56:41
En de keuze voor Pass Labs verbaast me niets. Volgens mij heb in het verleden al eens een enthousiast luisterverslag over deze combi geschreven.

Ik ben ook erg benieuwd naar de genoemde Pass Labs combinatie, mede omdat de recensies lovend zijn en vaak een vergelijking met Parasound JC-1's wordt gemaakt qua karakter, maar dan op een hoger niveau. We gaan het hopelijk binnenkort ervaren c.q. meemaken.

Citaat van: HTip op juni 13, 2012, 22:38:42
Verbaast me niets dat je de lange bouwtijd alweer bent vergeten. Wij hebben precies hetzelfde meegemaakt en elke keer als we in de ruimte genieten dan is het het allemaal waard geweest. Ben benieuwd naar Toine zijn ervaring. Hij had het bij mij over "zintuigstrelend geweld". Hoe zal hij jouw ruimte omschrijven? ;)

Het enige wat ik een beetje heb onderschat is dat de plaatsing van de speakers, zelfs in een ruimte als deze, zeker niet evident is. Er zijn nog steeds goede plekken en betere plekken. Het leuke is wel dat je afhankelijk van wat je zoekt in de muziekbeleving een keuze kunt maken. Die van mij is: neutraliteit, detail, dynamiek, stage en plaatsing. Mocht je hier komen, dan zullen dat ook zeker de dingen zijn die je zult terughoren. Misschien kan Toine  tzt beter zelf hier beschrijven wat zijn ervaringen waren, maar ik verwacht niet dat de koptekst op zijn website gaat veranderen ;). Wat ik al wel wil 'verklappen' is dat voor zijn gevoel elk speaker systeem ter wereld in deze ruimte geplaatst en tot zijn recht zal komen (indien goed geplaatst, aangestuurd, etc).

Citaat van: HTip op juni 13, 2012, 22:38:42
Veel plezier met afstellen, uitproberen en vooral genieten! :pompom:

Gaat helemaal goed komen! Met wat gezond verstand, meetapparatuur, simulaties en een paar oren gaat het helemaal goed komen
(binnen de grenzen die uiteraard ook hier aanwezig zijn).

Citaat van: skyfox op juni 15, 2012, 11:45:49
Leuk dat Toine weer is langsgeweest! Hij was vast onder de indruk van al je bouwnijverheid sinds z'n laatste bezoek ;)

Ik wacht nog op de definitieve metingen, maar de breedbandige nagalmtijd doet in ieder geval wat ie zou moeten doen voor mijn situatie. Heb hem niet horen zeggen dat hij onder de indruk was, maar hij liet zich wel ontvallen dat hij (evenals als ik) trots is op het eindresultaat. Neemt niet weg dat akoestiek slechts 1 factor is in de hele keten en dat er meer dingen moeten kloppen om de geluidsreproductie op een hoger plan te krijgen.

Citaat van: skyfox op juni 15, 2012, 11:45:49
Hoe was de sessie met Toine?

Erg leuk! Eerder deze week al een opmerkelijke constatering gedaan waarvoor ik later deze week een hypothese had opgesteld. Naast de RT60-metingen diverse metingen uitgevoerd om deze hypothese te toetsen en de hypothese bleek te kloppen. De speakers exciteren een ruimtemode (2e axiaal modus) tussen vloer en plafond bij een frequentie van circa 124Hz welke zorgt voor iets wat kleuring van het geluid (nagenoeg exacte match van een buik van deze modus en de hoogte van de woofers van de Confidence C4's). Zeker geen showstopper, maar zodra de definitieve opstelling is bepaald gaan we wel kijken hoe dit verder onder controle gebracht kan worden (plan de campagne ligt in feite al klaar). Tijdens de lunch hebben we o.a. nog een hele leuke filosofische discussie gehad over geluidsweergave, geluidsreproductie en de emoties die daarbij (al dan niet) worden opgeroepen en de factoren die daarbij een rol spelen.

Zodra ik meetresultaten binnen heb, zal ik ze hier plaatsen (plaatjes zeggen meer dan woorden).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Maximus_Aurelius

Dan begint nu toch het echte werk alleen daar kan ook veel tijd gaan inzitten met luisteren en schuiven voordat je de ideale opstelling hebt en de juiste afstelling ;)
Succes ermee.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Jean Sibelius

Ondertussen heb ik de meetresultaten van Toine binnen gekregen. Uiteindelijk qua breedbandige RT60 'spot on' op het hetgeen waar we, van het begin af aan, naartoe hebben gestreefd en waar we op hadden gehoopt (zie hieronder een overzicht van de resultaten). Zoals al eerder geschreven is er meer nodig voor 'compromisloze' geluidsweergave en in feite weet ik nu al (=weet ik al jaren) dat dit een streven naar een utopie is. Neemt niet weg dat het een nobel streven is en de weg en de zoektocht er naar toe ook erg leuk en deel van de hobby zijn. Dit betekent overigens niet dat ik een zogenaamde 'rusteloze audiofiel' ben die nooit tevreden is c.q. tevreden zal zijn c.q. worden. Er komt binnen afzienbare tijd een moment, waarop wat mij betreft, alles is onderzocht en in balans is en waarop ik de rust ga nemen en vinden in mijn audiofiele zoekzocht. Vanaf nu al lekker genieten van en in de ruimte en mezelf gelukkig prijzen en dankbaar zijn, dat ik de mogelijkheid heb gehad om dit project te verwezenlijken.

Conclusie: Toine blij, ik erg blij ;D. Qua opstelling ben ik er nu qua lengte en hoogte plaatsing (wat is er te kiezen?) wel uit. Op de huidige luisterpositie een mooie vlakke curve met een mooi laagfundament van de hoofdspeakers (eventueel nog aan te vullen met de Velodyne mocht dat gewenst zijn voor de allerlaagste frequenties). Nu nog even een laatste test met de speakerplaatsing in de breedte en daarna verder met de integratie van de Velodyne. Daarom vanavond weer verder experimenteren en tussen het meten door af en toe ook muziek luisteren, want iets wat prima meet hoeft per definitie niet ook prima te klinken.

Wat overigens ook opvalt aan de ruimte is de extreme gevoeligheid voor kleine positie verschillen tussen de speakers onderling en een onderling verschil qua 'toe-in'. De stage draait zonder problemen een halve meter weg als je enkel 1 van beide speakers een paar centimeter verschuift, maar dat betekent wel (althans voor mij) genieten op de hot-spot als het allemaal goed opgesteld staat. Het geluidsveld in de ruimte is namelijk nagenoeg volledig diffuus of het hele frequentie bereik, en daarmee als resultaat een 'razor sharp' plaatsing van de instrumenten!

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

R


Martijn M

Citaat van: Jean Sibelius op juni 15, 2012, 17:13:07
e speakers exciteren een ruimtemode (2e axiaal modus) tussen vloer en plafond bij een frequentie van circa 124Hz welke zorgt voor iets wat kleuring van het geluid (nagenoeg exacte match van een buik van deze modus en de hoogte van de woofers van de Confidence C4's).

124 hz komt overeen met een kamerhoogte van ongeveer 2,75 meter en dus een kwart golflengte van bijna 0,69 meter. Dan zitten de drukmaxima op 0 meter, 1,375 meter en 2,75 meter. De minima zitten op 0,69 meter en 2,06 meter. Als ik kijk naar je speakers met hun hoogte van 1,75 meter, dan lijkt de bovenste woofer op ongeveer op die 1,375 te zitten, maar de onderste woofer zit met z'n (naar schatting..) 0,6 meter zo rond het drukminimum van de staande golf. De speaker zal daarom waarschijnlijk niet dominant zijn m.b.t. de het aanspreken van de staande golf, het is zelfs een voordeel dat de woofers verticaal redelijk ver uit elkaar zitten. Zijn je plafond en vloer van beton?

De RT60-waarden zien er prima uit. Nu is het vooral een kwestie van luisteren of wellicht nog wat meer absorptie in het middengebied wenselijk is. Succes en vooral veel plezier de komende tijd!
Dutch & Dutch

HTip

Mooi (eind)resultaat Jan! Mag je met rest trots mee en dankbaar voor zijn :thumbs-up:

Gaat Toine nog iets schrijven over zijn ervaringen in jouw ruimte?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive


RubenV.

Hey Jan,

Dat is een erg mooie ruimte geworden. Ik heb jou na de presentatie van Haico's orion's op een clubavond nog even gesproken.
De ruimte was toen nog niet helemaal af, maar nu ik dit zo zie met de meetresultaten erbij... dat is echt WOW!
Daar ga je veel plezier van hebben!

Mvg, Ruben
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Robbo

Citaat van: Jean Sibelius op juni 18, 2012, 18:00:37
Wat overigens ook opvalt aan de ruimte is de extreme gevoeligheid voor kleine positie verschillen tussen de speakers onderling en een onderling verschil qua 'toe-in'. De stage draait zonder problemen een halve meter weg als je enkel 1 van beide speakers een paar centimeter verschuift, maar dat betekent wel (althans voor mij) genieten op de hot-spot als het allemaal goed opgesteld staat.

Ik had juist verwacht dat zo'n geoptimaliseerde ruimte juist heel makkelijk zou zijn qwa plaatsing.

jan-rotterdam

Ik ben jaloers op zo'n resultaat !
Geniet er van Jan

Groeten Jan


Jean Sibelius

Citaat van: Maximus_Aurelius op juni 15, 2012, 18:30:15
Dan begint nu toch het echte werk alleen daar kan ook veel tijd gaan inzitten met luisteren en schuiven voordat je de ideale opstelling hebt en de juiste afstelling ;)
Succes ermee.

Klopt. We gaan nu proberen om de ideale opstelling wat sneller te vinden door te simuleren voor het frequentie gebied tussen 0 – 400 [Hz]. Het gebied daarboven simuleert toch niet echt lekker en is qua plaatsing ook niet meer echt relevant. Voor een ruimte als deze is het mogelijk om te berekenen waar de ruimte rustig en onrustig(er) is. Op basis daarvan opnieuw de speakers plaatsen en weer gaan luisteren (en eventueel nog een beetje schuiven).

Citaat van: R op juni 18, 2012, 20:55:45
Dat is niet mis!

Thanks! De hele breedbandige RT60 in zo'n smal bandje is inderdaad vrij uitzonderlijk. De dips die je ziet in sommige frequentiebanden zijn gehoormatig niet waar te nemen. Relatief lijken het 'grote' verschillen, maar absoluut valt het natuurlijk erg mee. Ik kan de 'dips' in de gebieden tussen en 125, 500 en 630 overigens niet echt verklaren, want de enige delta na de metingen in september zijn de bank, de houtenvloer (direct verlijmd op de betonplaat) en de RPG's. Als iemand ideeen heeft, dan hoor ik het graag.

Citaat van: keyser op juni 18, 2012, 21:47:06
124 hz komt overeen met een kamerhoogte van ongeveer 2,75 meter en dus een kwart golflengte van bijna 0,69 meter. Dan zitten de drukmaxima op 0 meter, 1,375 meter en 2,75 meter. De minima zitten op 0,69 meter en 2,06 meter. Als ik kijk naar je speakers met hun hoogte van 1,75 meter, dan lijkt de bovenste woofer op ongeveer op die 1,375 te zitten, maar de onderste woofer zit met z'n (naar schatting..) 0,6 meter zo rond het drukminimum van de staande golf. De speaker zal daarom waarschijnlijk niet dominant zijn m.b.t. de het aanspreken van de staande golf, het is zelfs een voordeel dat de woofers verticaal redelijk ver uit elkaar zitten. Zijn je plafond en vloer van beton?

De afstand tussen bovenzijde vloer en betonplaten van het plafond is inderdaad 2.77m. De 2e axiaal modus lijkt dus de oorzaak te zijn in combinatie met deze speakers en de huidige luisterhoogte. De nieuwe bank, die hopelijk binnen 2 a 3 weken komt, resulteert alweer in een wat hogere luisterpositie, hetgeen gunstig is voor de rust in het geluidsbeeld (=experimenteel bepaald). Mocht straks na wat intensiever luisteren genoemde frequentie nog steeds (hoorbaar) aanwezig zijn, dan zal deze aangepakt worden met behulp van een extra basstrap(je) wat achter de bank geplaatst wordt. Vooralsnog ga ik niets doen. Eerst luisteren en wachten op de bank.

Citaat van: keyser op juni 18, 2012, 21:47:06
De RT60-waarden zien er prima uit. Nu is het vooral een kwestie van luisteren of wellicht nog wat meer absorptie in het middengebied wenselijk is. Succes en vooral veel plezier de komende tijd!

Dank je! Gaat helemaal goed komen. Wil de ruimte ook weer niet teveel c.q. nog meer dempen, maar anders is er volgens Toine een materiaal op de markt wat exact in het betreffende middengebied effectief is. Tot op heden is er echter geen aanleiding om hier extra maatregelen te treffen.

Citaat van: HTip op juni 18, 2012, 22:34:48
Mooi (eind)resultaat Jan! Mag je met rest trots mee en dankbaar voor zijn :thumbs-up:

Dat ben ik zeker! :)

Citaat van: HTip op juni 18, 2012, 22:34:48
Gaat Toine nog iets schrijven over zijn ervaringen in jouw ruimte?

Daar hebben we niets concreets over afgesproken. Waarschijnlijk wacht Toine, totdat ik het bericht geef: "en nu ben ik klaar" ;). Toine zal zeker nog een keer terugkomen om 'gewoon' muziek te komen luisteren, maar we hebben afgesproken dat ik dit moment zal aangeven. Het advies wat Toine heeft gegeven is om af te stappen van de eerder berekende posities van de fronts en deze verder naar de voorwand en eventueel iets verder uit elkaar te plaatsen. Dat is het proces waar ik momenteel in zit.

Citaat van: morca op juni 18, 2012, 22:36:50
Helemaal gemist,je bent al klaar .......
Wat mooi geworden .WAUW  :thumbs-up:

Yep, de bulk van het werk is gedaan! Bedankt voor je compliment :).

Citaat van: RubenV. op juni 19, 2012, 00:03:43
Hey Jan,

Dat is een erg mooie ruimte geworden. Ik heb jou na de presentatie van Haico's orion's op een clubavond nog even gesproken.
De ruimte was toen nog niet helemaal af, maar nu ik dit zo zie met de meetresultaten erbij... dat is echt WOW!
Daar ga je veel plezier van hebben!

Mvg, Ruben

Dank je Ruben! Ik zag dat je ondertussen besloten hebt om de Orion's te gaan bouwen, top! Was leuk om je in levende lijve te ontmoeten, ga je topic verder in de gaten houden. Nog van harte gefeliciteerd met het behalen van je BSc. O0!

Citaat van: Robbo op juni 19, 2012, 09:39:13
Ik had juist verwacht dat zo'n geoptimaliseerde ruimte juist heel makkelijk zou zijn qwa plaatsing.

Yep, dat dacht ik eigenlijk ook, maar dat valt in de praktijk toch een beetje tegen. Onder de 50Hz zijn er slechts 4 modes, maar onder de 150Hz zijn er in totaal al 69 modes. Omdat de ruimte, in tegenstelling tot een woonkamer, relatief weinig gedempt is kunnen sommige modes relatief makkelijk de kop op steken (o.a. 23.2Hz en 124.3Hz). In de praktijk valt dit gelukkig mee (hangt ook deels af van waar de speakers staan en waar je zit), maar bv. genoemde 1e axiaal modus in de lengte richting en genoemde 2e axiaal modus in de hoogte worden relatief makkelijk geëxciteerd en zijn met de huidige configuratie aan demping lastig aan te pakken. Spelen met plaatsing en eventueel met filtering in de subwoofer en de processor zijn dan vooralsnog de enige opties. Dat is toch wel een proces wat de nodige tijd kost, maar is zeker niet ondoenlijk. Geeft wel veel inzicht in de ruimte, maar ik ben er van overtuigd dat er op relatief korte termijn een plek gevonden wordt waarbij op alle aspecten een 'wow'-moment gerealiseerd wordt. Nu is dat nog steeds op 4 van de 5 aspecten, maar ook dat gaat goed komen!

Citaat van: jan-rotterdam op juni 19, 2012, 16:06:25
Ik ben jaloers op zo'n resultaat !
Geniet er van Jan

Groeten Jan

Dank je Jan! Ga ik doen en ik ben jaloers op jouw set  :D.

Vanavond komt de Oppo 82SE op proef en gisteren een paar nieuwe stroomkabels ontvangen (met CEE-form aansluiting), dus ik moet opschieten met de speakerplaatsing :) Zodra er interessante vorderingen zijn, volgt er weer een update.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Ondertussen een paar grote stappen gemaakt :). Op basis van simulaties in Cara is nogmaals gekeken naar die posities in de ruimte (speaker- en luisterpositie) die zorgen voor de minste kleuring van het geluid. Alvorens te schuiven zijn simulaties en daadwerkelijke overdrachten met elkaar vergeleken en de correlatie is dusdanig goed dat ik zonder aarzeling de speakers verschoven heb op basis van de simulaties. In de lengte richting ongeveer 30cm naar de voorwand en ongeveer 20cm naar buiten. De grootste wijziging zit in de luisterpositie (die is nu ongeveer op 1/3 van de achterwand). Speakers staan nu op ongeveer 230cm van de voorwand en 132cm van de zijwanden. De luisterplek is momenteel 260cm vanaf de achterwand. Afstand tussen speakers en luisterplek is nog steeds ruim 3 meter. Het resultaat is inderdaad zoals gehoopt: geen hoorbare kleuring meer tengevolge van de ruimte. De kleuring is evenwichtiger verdeeld en lager. Hieronder een plaatje van de situatie voor en na (met dank aan Koen).

Verder gisteravond en vanochtend aan het spelen geweest met de Oppo 83SE versus mijn loopwerk/Arcam combinatie. Het is duidelijk dat de Oppo een ander karakter heeft dan mijn eigen bron. Levendiger, meer druk in het laag maar wel ten koste van detaillering en plaatsing. De Wow-factor van de Oppo is zeker hoog te noemen. Ik ben erg benieuwd of de Oppo 95 beide eigenschappen die ik zoek combineert: levendig, maar wel gedetailleerd en een goede plaatsing. De toe-in van de fronts is 'ge-tuned' op mijn bron en als ik op de Oppo speel dan wordt de stage groter, maar vallen er gaten in de stage (terwijl dat met mijn bron niet is). Iemand toevallig bekend met de verschillen? Neemt niet weg dat de meeste mensen toch zouden kiezen voor de Oppo, want de betrokkenheid is zeker hoger. Ik heb de Oppo nog de komende 3 weken nog tot mijn beschikking, dus ga zeker nog een hoop luisteren en experimenteren.


Groeten, Jan 
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Jean Sibelius

Citaat van: Maro op juni 23, 2012, 15:11:24
Waanzinnig mooi zeg, niet normaal.  :worship:  :worship:
Thanks! 8)

Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en heb een OPPO BDP-95 Multizone Pro V2 mod besteld, omdat ik op korte termijn wil beginnen met 'streamen'. Met name de mogelijkheid om extra hoge kwaliteit bronmateriaal af te kunnen spelen spreekt mij hierbij erg aan. Naast genoemde Oppo zal ik eveneens nog een Router en NAS aan moeten schaffen. Ik heb al verschillende goede verhalen gelezen met betrekking tot Synology, maar mochten er andere interessante alternatieven zijn dan hoor ik het graag. Wat ik vooral zoek zijn betrouwbaarheid, gebruikersgemak en schaalbaarheid (het moet gewoon makkelijk en goed werken) :).

Een Pass Labs luistersessie met de XP-20 en XA100.5 / X260.5 staat ondertussen gepland voor over een kleine twee weken. Ook de importeur had op dit moment geen grote (demo)broertjes staan uit deze serie, maar voor dit moment ben ik vooral geïnteresseerd in de Pass Labs XP-20 voorversterker en de klankmatige verschillen tussen een volledige klasse A en klasse AB versterker (en dat zou met deze modellen wel moeten lukken). De stap naar 'dedicated' stereo en 'dedicated' HT zou dan in twee stappen kunnen verlopen: eerst een voorversterker en daarna een extra paar eindversterkers (indien beide stappen afzonderlijk en/of samen voldoende extra bieden uiteraard).

Over twee weken komt volgens planning het nieuwe bankje binnen en hoop ik tevens de hardboard planken uit mijn ruimte weg te hebben (= de fronts en subwoofer staan op de definitieve plek). Vooralsnog genoeg te doen met betrekking tot Confidence Mansion ;D.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Dat heb je allemaal snel beslist. Alvast gefeliciteerd met je nieuwe Oppo. Mijn geupdate Oppo kunnen we dan misschien vergelijken met jouw 95. Ben wel benieuwd... ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive