E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Gestart door Tabcam, september 21, 2019, 11:42:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maximus79

Citaat van: snapo6 op januari  2, 2021, 20:54:36
Ik heb nog helemaal niets geboost, allemaal door Dirac gedaan.

Als je de target curve zo laat staan, dan boost je..... ;D ;)
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

snapo6

Citaat van: maximus79 op januari  2, 2021, 20:57:08
Als je de target curve zo laat staan, dan boost je..... ;D ;)
hahahahaha snap je en dit is nu mijn leer curve.
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

snapo6

Citaat van: maximus79 op januari  2, 2021, 19:49:17
Gebruik je een crossover op je sub? De sub stopt bij +- 80hz, deze kan beter wat verder door laten lopen om een vloeiender over gang te hebben met de andere speakers. Je fronts lopen al bij 100hz flink naar beneden, nu heb je dus een gat van 20hz....
Nog even terugkomen op dit stukje. Subs zijn passief, aansturing via Crown XLS 2502 met een x-over op 90.
Moet je bij het meten de x-over vol open zetten?
Op de AVR 550 heb je ook een x-over die op 90 staat.
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

snapo6

Beste allemaal,

Ik heb gekeken voor de aanpassing van de curves maar gezien mijn huidige kennis durf ik het nog niet aan. Wil iemand mij
enigzins op weg helpen door de curves voor mij aan te passen? Op basis daarvan kan ik het dan verder finetunen en tegelijkertijd zelf ondervinden en zien hoe een curve aan te passen.

Hierbij informatie voor zover het zou kunnen helpen, zie ook mijn footer voor gebruikte apparatuur.
-meting is gedaan met speakers op large en x-over op 120 op de Arcam en lowpass 125 op de Crown; na filter upload gaan de speakers terug naar klein en x-overs op 90 op Arcam/Crown.
- obv ingebouwde filters in zelfbouw speakers volgende advies gekregen "Wss het beste om het overnamepunt op 90Hz te nemen voor sub/front, front heeft een filter op 3300Hz voor de overgang van midwoofers naar de tweeter. Er zit geen laagfilter in. Het gebrek aan laag is de natuurlijke afval.
Advies: filter de sub met 24dB/oct en de vloerstaanders/center met 12dB/oct. De vloerstaanders/center hebben een natuurlijke afval van 12dB/oct, als je er een 12dB/oct filter aan toevoegt is dat totaal 24dB/oct en sluit het goed aan op de sub."
- subs (2x) Peerless XXLS 12 is bekend dat ze een laag boost nodig hebben
- vanaf ca. 400/500 Hz wil ik zoveel mogelijk speaker response volgen

Wie o wie reikt mij de helpende hand?

PS -file is te groot om toe te voegen maar kan usb stick aanleveren of wetransfer
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Tabcam

Helt valt best mee om de curves aan te passen. Als je eerst het project bewaart kan je altijd terug. Het enige nadeel van de Arcam is dat je maar één slot hebt. Je kn dus niet eenvoudig de standaardcurve met een andere curve vergelijken anders dan er een tijd naar te luisteren of het beter, slechter of gewoon anders is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Hoeksel

Ik heb gisteren ook een Dirac meting (UMIK-1/M33) en target curve (Harman -4 dB vond ik het prettigst) ingesteld op mijn 2.0 systeem. Ik ben blij met het eindresultaat, de wollige/rommelige bas (akoestiek woonkamer) was meetbaar (tussen de 40-50 Hz) en deels corrigeerbaar. Mijn vraag gaat over de volume calibratie stap. Mij viel op dat er tussen mijn luidsprekers een volume verschil zat van bijna 4 dB. Dat leek mij erg veel om veroorzaakt te worden door de akoestiek. Is dit een normaal verschil of zit er mogelijk een probleem in mijn set?

Tabcam

Citaat van: Hoeksel op januari  5, 2021, 09:16:34
Ik heb gisteren ook een Dirac meting (UMIK-1/M33) en target curve (Harman -4 dB vond ik het prettigst) ingesteld op mijn 2.0 systeem. Ik ben blij met het eindresultaat, de wollige/rommelige bas (akoestiek woonkamer) was meetbaar (tussen de 40-50 Hz) en deels corrigeerbaar. Mijn vraag gaat over de volume calibratie stap. Mij viel op dat er tussen mijn luidsprekers een volume verschil zat van bijna 4 dB. Dat leek mij erg veel om veroorzaakt te worden door de akoestiek. Is dit een normaal verschil of zit er mogelijk een probleem in mijn set?
Dat komt hoogstwaarschijnlijk door opvullen van dippen veroorzaakt door kamerakoestiek. Wat je kan doen is de toppen met de curve afkappen (zal Dirac automatisch doen) maar de dippen niet dan wel niet al te veel op te vullen (3-6dB maximaal).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Hoeksel

De volume calibratie stap is toch voordat er enige correctie wordt gedaan? Of bedoel je wat anders?

Tabcam

Citaat van: Hoeksel op januari  5, 2021, 09:45:04
De volume calibratie stap is toch voordat er enige correctie wordt gedaan? Of bedoel je wat anders?
De volumecalibratie zorgt ervoor dat je én hard genoeg afspeeelt om de ruimteoinvloeden goed te kunnen afspelen én niet te hard wat tot verkeerde metingen zou leiden. Het is dus niet je volume achteraf.

Voor het algmene volumeniveau houdt Dirac Live een soort van reserve aan zodat die de correcties zonder verstoring kan doen. Als er geen dippen zijn dan wel dat die dippen niet opgevuld worden, dan hoeft die reserve ook niet aangehouden te worden. Ofwel, ik denk dat als je de curve aanpast om de dippen te volgen, er veel minder volumeverschil zal zijn. Vaak zal je dat alleen in het laag (<500 Hz) moeten doen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Ok heren,ik kom even naar dit topic met wat vragen  :)
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Een ARCAM 550, hoe meet die de subwoofers in?
Als 1 subwoofer of als 2 losse?

Dan de volgende vraag..
Wat als je nou 3 subwoofers aan wil sluiten?

Heeft deze receiver 2 losse sub uitgangen intern?
Of 1 sub out die intern al gesplit is?

Want dan zou nog eens extern splitten niet gaan,dan split je 3 keer.
En gaat de boel stuk,dat is de bedoeling niet natuurlijk  :angel:

Dirk

't is alweer even geleden...maar de 550 heeft wel 2 fysieke sub uitgangen, maar die zijn intern gesplit...maw alle processing is identiek op die beide outputs (in Dirac zie je ook maar één sub als ik 't me goed herinner)

Als je met meer dan één sub aan de gang wil zal je daarom moeten kijken naar een externe oplossing zoals bvb iets van bvb miniDSP om delay en onderlinge levels optimaal te krijgen alvorens eea te gaan willen corrigeren met Dirac, aangezien het hele bass management (en dus ook de Dirac correctie) in de Arcam dus wordt uitgevoerd op één kanaal.

het is pas vanaf de huidige generatie dat je echt verschillende sub outputs krijgt, vanaf de AVR20 welteverstaan...want ook bij de AVR10 zijn deze intern gesplit.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


denoontje

Citaat van: morca op januari  5, 2021, 19:12:36
Thanks voor je input Dirk ,ik vermoede al zoiets.
Dan gaat het niet even simpel,dat wilde ik even weten.

Als je de afstanden gelijk houdt van de subs is dit ip wel werkbaar. (mijn 2 subs staan op gelijke afstand l en r van de mlp)
Of je zet idd een minidsp ertussen (evt oudere verzie) om te afstandcompensatie te doen en ze dan als 1 laten inmeten.

Nieuwe Arcam serie kan dit wel maar wil je echt multisub spelen moet je er eigen;ijk ook direct de dirac upgrade bijkopen.

snapo6

Nieuwe meting gedaan aangezien de vorige niet juist waren.
Hierbij de meting voor sub en fronts met correcties (voornamelijk onder 500), laag heb ik aan het begin geboost met +3 daar deze subs dat nodig hebben.

Ben ik op de juiste weg?
X-over op de AVR zet ik op 90, ga 100 ook uitproberen.
X-over op de subamp heb ik uitgeschakeld daar ik uitga dat alles onder 90/100 naar de subs gaat en heb je daar geen x-over nodig, correct?

LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

snapo6

Citaat van: snapo6 op januari  9, 2021, 17:32:13
Nieuwe meting gedaan aangezien de vorige niet juist waren.
Hierbij de meting voor sub en fronts met correcties (voornamelijk onder 500), laag heb ik aan het begin geboost met +3 daar deze subs dat nodig hebben.

Ben ik op de juiste weg?
X-over op de AVR zet ik op 90, ga 100 ook uitproberen.
X-over op de subamp heb ik uitgeschakeld daar ik uitga dat alles onder 90/100 naar de subs gaat en heb je daar geen x-over nodig, correct?
Kan iemand aangeven of de aangepaste curves juist zijn?
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

Tabcam

#565
Je hebt altijd rond het crossover punt de overname van de subs naar de andere luidsprekers. Enige correctie is ervoor en erna wel gewenst.

Je sub lijkt tot 2.2 kHz door te gaan. Nu werk ik bniet met subs maar dat lijkt me raar.

Ik zou de diepe dalen iets meer volgen. Verder lijkt het vrij netjes.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

snapo6

Citaat van: TabCam op januari 11, 2021, 20:03:06

Je sub lijkt tot 2.2 kHz door te gaan. Nu werk ik biet met subs maar dat lijkt me raar.

Gemeten zonder x-over op subamp, x-over op de AVR is 90/100 en ga er vanuit dat de AVR alles daaronder naar de sub stuurt. Mocht ik het mis hebben dan hoor ik dat graag.
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

maximus79

Vraag,

Heb nu 2 subs met de hand afgesteld. 1 zelfbouw sub van Cinehome (met Hypex versterker) die 40hz tot 80hz doet, mijn Rythmik doet 40hz en verder naar beneden.
Ze zijn apart aangesloten op mijn arcam avr390. Hoe kan ik nu het beste nog Dirac er overheen draaien?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Citaat van: maximus79 op januari 15, 2021, 10:37:13
Vraag,

Heb nu 2 subs met de hand afgesteld. 1 zelfbouw sub van Cinehome (met Hypex versterker) die 40hz tot 80hz doet, mijn Rythmik doet 40hz en verder naar beneden.
Ze zijn apart aangesloten op mijn arcam avr390. Hoe kan ik nu het beste nog Dirac er overheen draaien?
Denk dat je de twee subs als één sub moet gaan aansturen omdat er geen mogelijkheid is om ze afzonderlijk een deel het laag te laten weergeven. Je hebt sowieso maar één echte sub out (intern dezelfde output).

Dirac Live zal wel de eventuele faseverschuivingen detecteren en proberen op te lossen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

maximus79



Citaat van: TabCam op januari 15, 2021, 13:56:59
Denk dat je de twee subs als één sub moet gaan aansturen omdat er geen mogelijkheid is om ze afzonderlijk een deel het laag te laten weergeven. Je hebt sowieso maar één echte sub out (intern dezelfde output).

Dirac Live zal wel de eventuele faseverschuivingen detecteren en proberen op te lossen.


Dat eerste gedeelte wat je schrijft bedoel je dat ook buiten Dirac?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Citaat van: maximus79 op januari 15, 2021, 18:34:38


Dat eerste gedeelte wat je schrijft bedoel je dat ook buiten Dirac?
Klopt, de vorige Arcamgeneratie (390/550/850/860) heeft geen mogelijkheden om subs afzonderlijk te van crossoverfrequenties te voorzien, alle subs kan je zien als één groep. Dat is dus zowel zonder Dirac als met Dirac ingeschakeld.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Citaat van: maximus79 op januari 15, 2021, 10:37:13
Vraag,

Heb nu 2 subs met de hand afgesteld. 1 zelfbouw sub van Cinehome (met Hypex versterker) die 40hz tot 80hz doet, mijn Rythmik doet 40hz en verder naar beneden.
Ze zijn apart aangesloten op mijn arcam avr390. Hoe kan ik nu het beste nog Dirac er overheen draaien?
Wel beide subs in fase zetten met elkaar ,voor je dirac ze als 1 in laat meten.

maximus79

Citaat van: TabCam op januari 15, 2021, 21:35:56
Klopt, de vorige Arcamgeneratie (390/550/850/860) heeft geen mogelijkheden om subs afzonderlijk te van crossoverfrequenties te voorzien, alle subs kan je zien als één groep. Dat is dus zowel zonder Dirac als met Dirac ingeschakeld.
Ik zou dirac kunnen draaien met de sub die 40hz tot 80hz doet en dan de andere sub welke 40hz een lager doet er bij inregelen, die loopt namelijk al super vlak.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Citaat van: maximus79 op januari 16, 2021, 08:25:49
Ik zou dirac kunnen draaien met de sub die 40hz tot 80hz doet en dan de andere sub welke 40hz een lager doet er bij inregelen, die loopt namelijk al super vlak.
Een vlakke frequentiekarakteristiek betekent niet dat de faseverschuiving ook vlak is, zeker omdat je ze hoogstwaarschijnlijk instelt/inregelt met hele stijle filters. Ik zou ze gewoon inregelen en dan pas Dirac op beide doen maar je kan ook jouw voorstel doen en kijken of het meer oplevert dan de subs als één groep benaderen. Ben benieuwd!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Teejoo

Citaat van: morca op januari 15, 2021, 22:25:25
Wel beide subs in fase zetten met elkaar ,voor je dirac ze als 1 in laat meten.
En hoe bepaal je dat eigenlijk het beste? Luisteren of je verschil hoort waarbij meer = goed?