LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Edo

Iemand een idee of er nog meer fabrikanten zijn die dit soort leuke modules maken?

Edo
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Del member

Citaat van: Gydotron op mei  9, 2004, 11:31:44

Jeff Rowland past deze Klasse D technologie ook toe in een aantal recente versterkers zoals de 300 en 500 reeks. Zij gebruiken de modules van B&O. Ook eAr gebruikt die modules net zoals Tact.

MVG  Gydotron

Jeff Rowland 501 versterker: http://www.jeffrowland.com/Model%20501%20Page.htm
eAr: http://www.acoustic-reality.com/
B&O Ice power modules: http://www.t-linespeakers.org/oddsends/d_amp/ICEPower/

Ik ben een trotse eAR bezitter en deze technologie is inderdaad dag en nacht verschil t.o.v. al het klassiek spul dat te koop is. De LC-Audio ZAP 2.1 SE zouden niet misstaan als subwoofer amp voor de oude B&W ASW800 subs uit de Matrix series.

Guido : wat dacht je ervan eens de Zap's te vergelijken met mijn eAR versterker ?

Gydotron

123456789

Gydotron

123456789

Shorty

Over Tripath wordt ook hoog opgegeven.... maar hun website heeft last van een virusje of zo.

Potverdorie mannen! Maakt Gydotron ons eerst lekker met zijn verslag van de schier ongeëvenaarde kwaliteit van de ZAP... om ons vervolgens meedogenloos  >:( te laten afknappen met de verhalen over hoogfrequente tinnef die het ding uitzendt! Nou ja, I told yo.... oh nee, sorry, Spacebass.  ;D (zie ook hier en  hier.)
Het ding slingert dus signalen de ether in, en wie weet wat ie via de stroomkabel allemaal het net in pompt  :-\
Alwéér niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Amai da's toch een ramp voor een Hollander!  ;D

VrGr,

Bart J. 

Leonard Shelby

Citaat van: ThingMan op mei  7, 2004, 23:32:51

[knip]

Dan wordt het tijd dat ik eens een keertje aan kom rijden, Guido.....  :)

Vandaag hoorde ik bij een klant een ander bijzonder produkt: een versterkertje van 47Laboratories -- de 4706 Gaincard.
http://www.sakurasystems.com/products/47amp.html
Het ging vergezeld van het loopwerkje/aardewerken dacje (ik gebruik het verkleinwoord bewust) dat je hier vindt: http://www.sakurasystems.com/products/shigacd.html en http://www.sakurasystems.com/products/shigadac.html.
Als je er iets technisch over wilt lezen: http://www.sakurasystems.com/reviews.html

Is dat wat?  ;D

Dit lijkt inderdaad net zo'n "wonder" versterker als de Gaincard.
Het barst van de mensen op het net die hem na proberen te bouwen (zoek maar eens op Gainclone).
Wil dat al tijden eens proberen.
Maar een paar onderdelen (die tegen alle versterker bouw wetten in gaan) en je schijnt een prachtige versterker te hebben met een ongekende detaillering en precisie, maar de warmte van een buizen bak.

En dat voor een handje onderdelen ter waarde van pak em beet 150 euro  :o (hou je jezelf een beetje in wat betreft de voeding en gebruik je geen Blackgates kan het nog goedkoper)

dddac

Bij deze even wat plaatjes van de testbank  8)

Laat de grafieken maar even op je inwerken en schrik  :o er niet al teveel van. Inderdaad, de schakelfrequentie zie je erg duidelijk terug in het uitgangssignaal, maar die is niet hoorbaar natuurlijk. Beetje het effect van de non-oversampling DAC's met zijn hoge frequenties.

Wat wel van belang is, dat de uitgang van de versterker altijd belast blijft. Een speaker-chassis zonder filter (stel je gaat actief) heeft een serie inductie; dus belast de versterker op hoge frequenties niet mee..... De Uitgang van de amp "belasten" met een zobel netwerkje van  stel 100-330nF en 4.7 Ohm of zo zorgt dat de boel altijd in het gareel blijft. De grap is dan, dat de inductie van de speaker als laagdoorlaatfilter werkt en de hoge frequenties weg filtert....

Bij deze de plaatjes. De parameters van de betreffende meting staan in het plaatje, dus zelf uitleggend neem ik aan .....

Luisteren wordt deze week niks meer (werk werk werk  :P ) dus dat komt met Hemelvaart wel weer.......

groetjes
doede

dddac

De uitgang is wel zo vast als een huis, grappig, dat als de load lager wordt (bv naar 1 ohm) de uitgangsspanning oploopt !! Het lijkt wel een negatieve uitgangsweerstand....

Bandbreedte vanaf DC tot (afhankelijk van de load) ca 100kHz.

zie plaatjes:

dddac

nog even wat blokgolfjes, erg snel hoor....

dddac

simuleren we even een bas middentoner met een 12dB filter op 2kHz.....

de sinus op 100Hz ziet er nu wel schoon uit, het rest signaal is weg gefilterd....

Het 2e plaatje is een 30kHz sinus, mooi zie je de klokfrequentie gesuperponeerd ..... (nu weer zonder 2kHz filter natuurlijk)

dddac

Oh, ja, nog even wat die 96% betreft, dat is marketing prietpraat he  ::)

Dat getal is alleen geldig bij enkele honderden Watts bij 4 Ohm of zo. Echt een dagelijkse situatie..........  ;D

Ik heb mijn Zapje op de lab voeding gehad en die gaat maar tot 2 x 40Volt en daar trekt de boel in rust aan de plus 30mA en de min 100mA.
Dat is een rust dissipatie van ca 5 Watt. Niet veel natuurlijk, vergelijkbaar met een willekeurige andere klasse A-B versterker. En veel minder als elke willekeurige buizenversterker.

Als je een feestje hebt en zeg met 100 Watt kontinue speelt kom je waarschijnlijk boven de 90%.... voor de rest is het gewoon een 5 Watt gloeilamp, In stereo 10 Watt, rendement bij huiskamer gebruik ca 10% .....

Een koelblokje van zeg 2K/W is dus al voldoende voor normaal gebruik.. Ga je PA of home cinema doen kun je altijd nog 1K/W nemen...

mvg
doede

intergallactic

Hoi Doede

Alweer wat leuke plaatjes ... heb toch een aantal opmerkingen. I.v.m. de bandbreedte op 3 ohm had je het gisteren over 30 kHz. Als ik eventjes kijk naar je data zie ik eerder 100KHz i.p.v. van de inderdaad teleurstellende 30 kHz. Bij 1 ohm blijft het zelfs op 100kHz. Het wordt bij lagere impedanties er alleen maar beter op, gezien je die opslingering dempt. Mooi te zien dat de versterker wat extra spanning geeft bij lager wordende belasting!

Op je 1 kHz blokgolf zie ik inderdaad een signaal op gesuperponeerd, maar dat heeft een frekwentie van ongeveer 10 kHz (een half vakje). Ik vemoed dat de samplerate van je A/D converter te laag is om de klok te kunnen zien op een 200us tijdsbasis en dat je dus last hebt van aliasing. Je ziet dus een spookfrekwentie.

Benieuwd naar de luistersessie ...ondertussen hou ik mijn vinger op de bestelknop ...

intergallactic

Inderaad, op 1 ohm neemt de bandbreedte duidelijk af, de curve begint een pak hoger, maar bij 3 ohm is er nog geen vuiltje aan de lucht. Guido zal een paar toerkes moeten afwikkelen voor de 1 ohm setting van zijn Scintillas.

garmtz

Citaat van: Shorty op mei 10, 2004, 20:20:40
(zie ook hier en 

Bart, je oordeelt al over de Chord zonder ooit gelezen te hebben dat dit merk er ook last van heeft! Sterker nog, de Chords zijn gewoon klasse AB, met een schakelende voeding welliswaar, toch heel anders dan een klasse D versterker dacht ik zo (zonder te zeggen dat danwel het één danwel het ander beter is).

dddac

Citaat van: intergallactic op mei 10, 2004, 23:16:42
Hoi Doede

Alweer wat leuke plaatjes ... heb toch een aantal opmerkingen. I.v.m. de bandbreedte op 3 ohm had je het gisteren over 30 kHz. Als ik eventjes kijk naar je data zie ik eerder 100KHz i.p.v. van de inderdaad teleurstellende 30 kHz. Bij 1 ohm blijft het zelfs op 100kHz. Het wordt bij lagere impedanties er alleen maar beter op, gezien je die opslingering dempt. Mooi te zien dat de versterker wat extra spanning geeft bij lager wordende belasting!

Op je 1 kHz blokgolf zie ik inderdaad een signaal op gesuperponeerd, maar dat heeft een frekwentie van ongeveer 10 kHz (een half vakje). Ik vemoed dat de samplerate van je A/D converter te laag is om de klok te kunnen zien op een 200us tijdsbasis en dat je dus last hebt van aliasing. Je ziet dus een spookfrekwentie.

Benieuwd naar de luistersessie ...ondertussen hou ik mijn vinger op de bestelknop ...

Goed opgelet  ;) .... mogelijk dat ik bij de eerste "snelle" meting geen optimale instelling had (en de leesbril wat scheef op, haha). De metingen vanavond zijn in alle rust opgezet en systematisch uitgevoerd en dus betrouwbaarder als een eerste indruk zonder vastleggen van de meetomstandigheden  :-\
Toch blijf ik ca 60kHz aflezen bij 3 Ohm en -3dB. Bij 1 Ohm is het dus echt in het audiogebied waar de boel afvalt en geen 100kHz !!.... je moet natuurlijk rekenen vanaf de bovenkant van de curve (neem die roze maar eens en tel 3 vakjes af naar beneden... )

Dat van die vermeende 10kHz sinusjes is natuurlijk een probleem van de ADC op die tijdbasis... daarom spikkelt het ook zo bij de sinussen van 100Hz en 1kHz... het is natuurlijk geen 10kHz, maar een spookfrequentie. De ADC kan snel genoeg, maar bij lagere tijdsbasis wordt hij natuurlijk op een lager pitje gezet om het geheugen optimaal te benutten...

mvg
doede

intergallactic

Is moeilijk om de start van de 1 ohm meting te zien, het nul niveau bedoel ik. Duidelijk wordt dat je voor 1 ohm bedrijf de modules van een andere spoel moet voorzien of de bestaande wikkeling afwikkelen. Ik zie nog altijd 100kHz bandbreedte voor de 3 ohm (3 vakjes =3dB voor de groene kurve). Scheelt er iets met je bril??

Ik was initieel evnetjes verwonderd dat er zo een grote spanningen afkomstig van het kloksignaal op de uitgang staan ondanks de spoel. Natuurlijk, indien je 'slechts' op 400kHz klok draait kun je moeilijk verwachten dat je met een spoel alle klokresidu verwijderd hebt als je een nuttige bandbreedte van rond de 100 kHz nastreeft. Misschien wel eens de moeite om de versterker op een externe klok te laten draaien op zijn maximale snelheid van 1 MHz! Die kun je makkelijk afleiden uit je CD klokje met een counter/divider ... Ik denk dat er in de toekomst wel ontwerpen gaan komen die op nog hogere frekwenties werken. Alleen wordt de aansturing van de powermosfets er nog beduidend lastiger op. Het HF signaal die aan de gate (capaciteit) wordt gepresenteerd wordt een hele zware dobber voor de driver stage. Uit ervaring weet ik dat je al gauw 1A piekstroom nodig hebt om de mosfets aan te sturen op hoge frekwentie. Tja, mosfets zijn spanningsgestuurde devices, maar met HF pulsen aan de ingang van een power mos wordt het één heel ander verhaal!!!

groetjes, //WDC

Shorty

Garmtz,

Er bestaat bij jou kennelijk een hardnekkig misverstand betreffende mijn waarschuwende opmerkingen over de nadelen van schakelende voedingen. Dit is al de tweede maal dat je beweert dat ik een oordeel over Chord heb gegeven. Dat oordeel over heb ik echter nergens gegeven, want ik heb er nog nooit eentje gehoord. Integendeel, op grond van jouw bewering daarover heb ik aangegeven dat de nadelen wat betreft het vervuilen van het stroomnet door Chord kennelijk waren opgelost.
Nu die nadelen bij deze ZAP weer opduiken, en ik m'n oude posts daarover heb doorgenomen om jouw bewering hierboven nog eens te checken, viel me trouwens op dat mijn vraag over de eventuele ethervervuiling van je Chord nog onbeantwoord is ..... ;)

VrGr,

Bart J.

Rob_Dingen

Hoi Doede

Kun je ook vertellen wat er met de voeding gebeurde toen je hem met 1 Ohm belaste een PWM versterker is nogal gevoelig op zijn voeding en verandert daardoor ook de uitgangs spanning.
Mag ik vragen wat voor software en meet apperatuur gebruikt erg mooi.

Rob

intergallactic

Ik had begrepen dat Doede momenteel op een labovoedinkje werkte om het conceptueel eens aan de tand te voelen. Deze modules kunnen bij volle uitsturing 1250 W leveren bij +/-70V. Op 1 ohm betekent dat exact 100A peak-to-peak! Dan heb je al snel 100000uF nodig om dat vol te houden, anders krijg je rimpel op de voeding en dus vermogensverlies .... Maar dat is niets nieuws, dat is ook zo bij een Krell ..  Wat me eigenlijk meer intrigeert is de inductieve spanningspiek bij het afschakelen van de MOSfet. Dat gebeurt volgens LC audio in 20 ns (geprogrammeerde flanksteilheid). Als je dan enkele tientallen ampères moet AFschakelen op die tijd wordt dat wel knap lastig om de pieken (inductieve opslingering) op je voedingsspanning te onderdrukken. Dan moet alles perfect ontkoppeld zijn, liefst met SMD. Maar ik vermoed dat de jongens van LC Audio hun huiswerk hebben gedaan .... getuige de 4 layer PCB. Zet je de scoop terug eens op Doede??

//WDC

MdB

CiteerDeze modules kunnen bij volle uitsturing 1250 W leveren bij +/-70V. Op 1 ohm betekent dat exact 100A peak-to-peak! Dan heb je al snel 100000uF nodig om dat vol te houden...................
Kun je dit eens uitleggen hoe je hieraan komt ???
Beter duur dan niet te koop.

intergallactic

Vermogen=weerstand x stroom in het kwadraat, dus stroom (rms waarde)= wortel uit vermogen over weerstand .....35Arms. Peak tot peak =2.8x rms waarde=ongeveer 100A. Wat  betreft de 100000uF, dat is een gevoelsmatige schatting gebaseerd op ervaring. Tja, met tientallen amperes redt je het niet met 10000uF. je kunt het ook simuleren met software van duncanamps.com. Net eventjes gesimuleerd 20A, 10000uF, de 70V voedingsspanning zakt in tot 52V. Tja, dat gaat aan het vermogen knagen ... Natuurlijk luisteren we naar muziek, en is de reëele gemiddelde stroomopname veel kleiner, waardoor het wel zou lukken

//WDC

MdB

Kijk eens hier:http://www.lightball.dk/download/com/pdf/zp21mateng.pdfpagina 12.

Volgens mij zijn je aangegeven waardens een beetje overdone  :-\

Gydotron

123456789

dddac

Hi Rob, Ward,

Als ik terug ben uit de Fjorden en Praag kan ik de scoop weer opslingeren, dus nog even geduld  8)

Ik ga de gevraagde metingen uitvoeren... een ander verzoek was nog even een "moeilijke" belasting na te meten, bv 0,47uF parallel aan de Rload....
Ik ga overigens de versterkers wat simpeler opbouwen, ik heb geen 1 Ohm speakers en ook geen 1kWatt nodig... Dus: 2 monoblokken met 160VA ringkernen en per kanaal 4 x 22.000 uF als pi-filter met een 0.47 Ohm R ertussen. De Vb word 2x 32 Volt. Voldoende voor ca 100 Watt aan mijn speakers.

Ik meet met de Velleman PCS500 50Mhz digiscoop met bijbehorende functiegenerator PCG10, door die combi kun je automatische bodeplots maken, erggg handig !
Plus dat de Notebook, waar het geheel via de stuursoftware aanhangt diverse leuke functies heeft, kijk maar eens bij www.velleman.be ..

mvg
doede

PS: als er nog andere "Meetwensen" zijn, laat even weten !!! Niks is me te gek  ;D

MdB

CiteerHet is zo dat Lars, van LC-Audio, ons geinformeerd heeft van het kunnen van deze module. Ward gaat er van uit dat de stroombegrenzing dan uitgeschakeld is wat eenvoudig kan door een brugje te leggen op de print.
Oke, de module kan dus meer dan de spec zeggen 8)

Maar ben nog steeds niet overtuigd dat 1250 Watt bij 1 ohm zo'n 100A-pp kan trekken. Een audio versterker is als uitgangspunt een spanningsversterker dus stroom = vermogen / spanning = 1250W / 70V = 18A en 18A * 2,8 = 42A-pp vandaar dat ik zei "overdone" maar misschien kan je dit iets meer uitleggen waardoor ik het ook gaat begrijpen ;)