Review Chord SPM 1200E

Gestart door garmtz, oktober 10, 2003, 07:49:23

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Harry HT

Hoi Garmtz,

Heb je nog wat kabeltjes kunnen luisteren?

Je schreef dacht ik ergens dat er meer winst in interlinks valt te behalen dan met nieuwe LS kabels, is dat omdat je nu de "beste" LS kabels hebt gevonden voor je electrostaten?
Hoeveel anders klinken interlinks met electrostaten dan met gewone speakers?  

Succes,

Harry

p.s. heb je wel eens naar kabels van www.actinote.com geluisterd?
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

garmtz

heb nog geen enkele kabel geluisterd... Geen tijd... Laat ik het zo zeggen: ik heb nog geen betere luidsprekerkabel gehoord tot nu toe, maar dit betekent absoluut niet dat ze er niet zijn. Ik heb lengtes nodig van 9 m, dus dat is niet zo praktisch. Ik zou eigenlijk eens een lange interlink moeten hebben om mijn versterker dichter bij de luidsprekers te kunnen plaatsen en dan 'normale' lengtes beluisteren.

Interlinks klinken niet anders met elektrostaten, ze laten alleen heel goed horen wat je voor kwaliteit erin stopt. Luidsprekerkabels reageren bij elektrostaten meer met de versterker/luidspreker combinatie dan bij normale speakers, vanwege de rare impedantiecurve van de speaker (die loopt van 1.5 Ohm tot 60 Ohm).

EDIT: ook nooit naar Actinote geluisterd trouwens.

VlisChris

Nu meen ik ook meerdere malen gelezen te hebben dat het eigenlijk ook beter voor je geluid is om de versterker(s) dichterbij je speakers te hebben, en dus met lange interlinks te werken, en met korte speakerkabels?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

bmateijsen

Ach ja.. ieder zo zijn filosofie.. de Amerikanen zullen deze theorie nabootsen, Europeanen vaak langere speakerkabel. Het 1 en ander heeft ook met een balanced design te maken

Gaeje

tja, wat over een speakerkabel loopt is toch een verstkerkt signaal, dus minder gevoelig aan storing dan een interlink. Die stelling komt waarschijnlijk uit de PA wereld, waarbij meestal de versterkers dichter bij de speakers geplaatst worden, of zelfs mee naar boven getakeld worden in sommige gevallen. (maar dan zijn wel de verbindingen met de amp v.d mengtafel gebalanceerd of symmetrisch)(XLR)

Duck Twacy

Op Springair.de staat een aardige pre/eind Chord (stereo) setje in de aanbieding

garmtz

Dat zijn zeer mooie prijzen...

Jiri

En Garmtz....
Hoe was je kabel testdag geweest?
Bevindingen en conclusies graag? ;D

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Martin_M

Jiri, het doet je waarschijnlijk wel deugd te horen dat Garmt vandaag zijn speakers iets naar achter heeft geplaatst.

Ik heb iig veel over mijn eigen kabels geleerd.

De rest zal je wel van Garmt horen ;D.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

Hi,

Je kunt Martin beter niet over de vloer krijgen want dan wordt meteen vanalles verandert aan de plaatsing ;D

Ik ben nog steeds erg nieuwsgierig welke aderdiameter de XTC nu heeft, helaas hebben we deze niet op de Chord van Garmt kunnen plaatsen. Kun je 'm niet eens open maken Martin?

Mvrgr

Patrick

garmtz

Even een verslag in een andere thread, hoort hier niet. Ze meet and greet topic in HT club rubriek.

Jiri

Ok, thanx...ga gelijk kijken  ;D

Gr,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

jaco

Ik heb ook gekeken, maar staat het er al, of kan ik weer eens niet lezen ?

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

garmtz

Staat er voorlopig nog niet... Moet eerst de rest van het forum checken... *gaap*

jaco

O, dan ben ik weer te ongeduldig dus.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

garmtz

Admin-taken gaan voor, vind je niet? ;D   

koef

Citaat van: garmtz op januari 14, 2004, 13:28:07
heb nog geen enkele kabel geluisterd... Geen tijd...

Ik geef toe dat een grondige beluistering van kabels veel tijd kost, maar je kan ook snelle resultaten boeken met de volgende methode.

Laat van de kandidaat kabels 10 cm monsters afknippen. Leg deze op 10 cm afstand vanelkaar op tafel. Breng een van je oren tot op 1cm van de tafel, en beweeg dan langzaam je hoofd over al de kabelstukjes. Je moet dit een paar keer herhalen, omdat de kabelstukjes verschillende diktes hebben en je dus moet oefenen dat je oor steeds op dezelfde afstand blijft van de kabels. Desalniettemin denk ik dat een goed oordeel binnen 10 minuten te vellen is.

Heb je nog tijd over, dan is de looptest aan te bevelen. Verplaats alle kabelstukjes naar de vloer, en plaats er langzaam je voet op. Het beste is hierbij een stevige zool onder je schoenen en een houten vloer. De gevlochten kabels klinken hierbij traditioneel het volst (*kraak*) en zijn dan ook niet aan te raden met buizenversterkers.

Ja maar, hoor ik jullie nu zeggen, dat waren allemaal steady-state tests. Hoe zit het nu met de impulsweergave van de kabels? Wees gerust, ook hiervoor is een goede test. Laat 2 meter proefstukjes afsnijden, en vraag je echtgenote of vriendin hun rug te ontbloten. Neem het uiteinde van de testkabel in je hand, en sla de kabel krachtig op de rug van je ega, als ware het een zweep. Per kabel zijn 10 zweepslagen voldoende, en de test kan dus in een luttel aantal minuten voltooid worden. Je moet wel oppassen dat de lichaamsbouw van je ega invloed heeft op de testresultaten. Zo is het beter dat ze mager is in het geval je luidsprekers elektrostaten zijn. Voor subwoofers is een wat molliger type aan te bevelen. Het is allemaal een kwestie van System Synergy natuurlijk! Overigens moeten Echte High-Enders rekening houden met extra kosten vanwege het ontbreken van vrouw of vriendin, maar dat is een bescheiden investering in vergelijking met de kosten van een goede kabel.

Tot slot, mocht je uiteindelijk toch tijd genoeg vinden voor een grondige kabel evaluatie, dan gaat er niets boven het herhalen van de voorgaande testen op de Hoge Veluwe. Immers, de precisie van de experimenten wordt aanzienlijk hoger in een stil gebied, en de fabuleuze eigenschappen van Oxygen Free Cables zijn veel uitgesprokener in een zuurstofrijke omgeving. Net zoals een drol veel mooier glanst in een gladgepoetste wc-pot!

Veel succes.

blue-eyes

Een grap is leuk, bovenstaand ook. Maar liever in een ander topic aub.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Beter4InDeHand

Je bent toch niet net ontsnapt of zo?  :o

Spacebass

Zitten wel zieke stukjes tussen!

blue-eyes

Ik vind het ook leuk! Het past alleen niet in een serieus topic als dit dacht ik persoonlijk. En nog leuk geschreven ook.

Of hij heeft humor, of is fan van breem.nl ;D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

koef

Mijn excuses voor het verstoren van een serieuze thread. Ik zal dan ook pogen een serieuze bijdrage te leveren.

Mijn achting voor John Franks is groot, omdat hij door het introduceren van PC technologie (de schakelende voeding met name) audio versterkers kan bouwen die lichter, koeler, effectiever en goedkoper kunnen zijn dan traditionele versterkers.

Aan de andere kant worden PC's met hun schakelende voedingen vaak gezien als een no-go als het om audio toepassingen gaat. Ik ben dan ook benieuwd waarom niemand de aanwezigheid van een hoogfrequent schakelende voeding in de Chord versterkers ter discussie stelt. Is de HF afscherming in de Chord dan zo goed? Indien ja, kunnen we PC's bouwen met een even goede afscherming?

Een ander punt is dat ik heel benieuwd ben hoe zo'n Chord in mijn setup zou klinken, en daarom vraag ik me af of ik zo'n apparaat ergens kan huren voor een week? Ik ken geen enkele audio dealer die zulke apparatuur vrijblijvend een week op proef uitleent.

Spacebass

Citeeromdat hij door het introduceren van PC technologie

Hij heeft het toepasbaar gemaakt bij Chord.
De techniek zelf bestaat al langere tijd...in 1985 maakte Carver als een van de eerste pro audio versterkers (Carver PM1.5) gebruik van deze techniek. Deze waren echter zeer kritisch qua constante voltage en vochtigheidsgraad. Sterker nog, je kan een noodaggregaat precies op 220 afstellen door er een carver 1.5 aan te hangen...kan natuurlijk ook gewoon door te meten  ;) , maaar is wel grappig om dat mee te maken  ;D
Waren trouwens razendpopulair omdat ze met een gewicht van slechts 9 kilo even veel vermogen konden leveren als de zware jongens en een waanzinnige transcient heeft...was echt het lievelingetje van de roadies en techneuten :)

Maar genoeg historie ... het gaat hier immers om Hometheatre en High-End audio..niet om het grove geweld van pro-audio  :)

patrick_vdb

Hi,

Als je het over Bob hebt kun je rustig doorpraten want die maakt met Sunfire immers mooie audio en HT-apparatuur.

De werking van z'n tracking downconverter voeding wordt overigens mooi uitgelegd op de website. De Sunfire amps staan toch wel bekend om hun haast oneindige power 8)

Mvrgr

Patrick