LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Gydotron

123456789

Erik van Voorst (in memoriam)

Oeff dat lijkt inderdaad HET antwoord voor laag-ohmige speakers.

Leuke "ontdekking" een bankpasje ...en dat te bedenken dat ze vroeger een Krell konden laten smelten.. >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Je kan de units ook bruggen. Dan heb je een leuke subwoofer amp... :)

intergallactic

Het klasse D topic lijkt me verfrissend, eens iets anders, waar nog niet zoveel over geweten is ...

Het zou ook wel eens de oplossing kunnen zijn voor speakers met een normale impedantie, dus niet exclusief voor de Krell killers of subblaffers. Waarom?? Guido speelt momenteel op de 4 ohm setting. Nu spreekt hij slechts 150W aan van het nominale vermogen. Hij heeft dus nog een 9 dB te gaan ... en eerlijk gezegd, tegen wat extra vermogen zeg ik nooit nee. Wat zij Peter Walker ook over vermogen?? Heb je een kwalitatieve goede eindtrap, maar toch niet helemaal bevredigd?? Dan heb je dringend wat meer vermogen nodig!

Niet actief

Citaat van: Gydotron op mei  7, 2004, 09:52:26
Voor de meesten niet belangrijk maar mijn speakers presteren heb best in 1 Ohm setting. BTW, op een spanning van ongeveer 2x 70 volt levert deze module dan mer dan 1000 Watt (!) aan 1 Ohm.

Guido, wordt het niet verschrikkelijk heet onder deze omstandigheden?

Gydotron

123456789

Spacebass

Je zit ons nu hier wel een beetje lekker te maken hè  ;D

Hmmm zou hem best wel eens op mijn fromnts willen horen  O0

Niet actief

Citaat van: Gydotron op mei  7, 2004, 23:19:51
Neen Toine,
Deze versterkers hebben een rendement van 96% dus het geheel blijft koel! Tot hiertoe 2 mernsen over de vloer gehad en die waren gelijk verkocht.
Ik zet even Jean, Paul zijn reactie hieronder:

[knip]

Dan wordt het tijd dat ik eens een keertje aan kom rijden, Guido.....  :)

Vandaag hoorde ik bij een klant een ander bijzonder produkt: een versterkertje van 47Laboratories -- de 4706 Gaincard.
http://www.sakurasystems.com/products/47amp.html
Het ging vergezeld van het loopwerkje/aardewerken dacje (ik gebruik het verkleinwoord bewust) dat je hier vindt: http://www.sakurasystems.com/products/shigacd.html en http://www.sakurasystems.com/products/shigadac.html.
Als je er iets technisch over wilt lezen: http://www.sakurasystems.com/reviews.html

Is dat wat?  ;D

Gydotron

123456789

Spacebass

CiteerMooie muziekweergave zou voor iedereen haalbaar moeten zijn en niet voor vaak een select groepje.
Heel mooi streven! Hoeven we de tweede hands markt niet meer af te struinen naar imens zware en dure en stroomvretende eindtrappen  :)

dddac

Guido,

ben je zeker dat het, zoals je in je topic naam zet, dat je ZapPulse 2.1 SE hebt  ???  Ik heb gisteren mijn setje binnen gekregen en dat zijn versies ZapPulse 2.2 SE ....

Zodra ik tijd heb, gaan ze eerst eens even op de testbank. Tenslotte willen we graag wat meer weten over uitgangs impedantie en andere zaken vs frequentie. Daarna mogen ze het opnemen tegen de Tumos en de 300B XLS eindversterkers. Ik meld me wel als het zover is ....

DE modules zijn erg professioneel opgebouwd en het is ongelovelijk dat ze het voor deze prijs aanbieden... Als ze echt zo goed klinken, biedt dit enorme perspectieven voor multi kanaal en voor aktieve luidsprekers..... (even spacen: een 4 weg systeem en dan 7.1, mmmhhhh  29 ZapPulsjes, haha !!)

groetjes!
doede

Gydotron

123456789

Bart_M

Citaat van: dddac op mei  8, 2004, 08:33:39
(even spacen: een 4 weg systeem en dan 7.1, mmmhhhh  29 ZapPulsjes, haha !!)

Daar gaat de betaalbaarheid weer.... ;D

Ik heb ze een tijdje geleden ook zien staan, en mijn interesse is ook gewekt. Qua ruimte die ze innemen kan je ze makkelijk met 5 of meer in 1 kast zetten, dus een multichannel is gelijk een stuk betaalbaarder aangezien een chassis redelijk aan de prijs is...

Shorty

Heel mooi nieuws! En goed, en betaalbaar!  ;D
Je zult zien dat er nu iemand zit uit te vogelen hoe je daar een digitale ingang op kunt aanbrengen.  O0

VrGr,

Bart J.

Shorty

KrunK,

Citeermet 5 of meer in 1 kast

Met die afmetingen passen ze in een leeg blik doperwten! En voor dat geld kun je elke speaker desnoods bi-ampen met twee blikjes achter elke kast.  :D

VrGr,

Bart J.

RubenP

CiteerJe zult zien dat er nu iemand zit uit te vogelen hoe je daar een digitale ingang op kunt aanbrengen.

Bedenk wel dat een klasse D versterker helemaal niet digitaal is.

Het heet klasse D omdat klasse A, B en C al bestaan  :)

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Shorty

Oh?  ??? Ik las op die site dat het PWM-versterkers waren.... Dus het analoge ingangssignaal wordt niet intern gedigitaliseerd?

VrGr,

Bart J.

Gydotron

123456789

RubenP

Op de site van HVT staat een stukje over klasse D versterkers.
Ik kan niet uitleggen hoe het werkt, ik ben al blij dat ik het half snap  :P

Helaas kan ik niet inloggen, ben even de code kwijt (ben wel abonnee)

Ook leuk is http://www.aes-section.nl/project%20153/terugblik153.html
CiteerMet een PWM versterker uit het boekje (fig.1) laat hij zien hoe het modulatieschema ontstaat en dat dit niet per definitie digitaal is. De D in klasse-D staat dus niet voor digitaal, maar volgt eenvoudigweg de C van klasse A, B en C op.
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Shorty

Citeerwas het resultaat nu niet even het belangrijkste?

Gydotron,

Het resultaat is ALTIJD het belangrijkste! Maar is het filosoferen over eventuele verbeteringen hier verboden?
Je gaat ons toch niet wijs maken dat jij als zelfbouwer niet met dat board in je handen hebt gezeten om te peinzen over wat je er misschien mee zou kunnen doen  ???

VrGr,

Bart J.

Gydotron

123456789

dddac

Die kast zou ik er maar ook omheen bouwen, liefst metaal, ik heb vanmorgen(maar even helaas) kunnen testen en er komt veel storing uit. Het is een redelijke middengolf zender, hoorde het dwars dor de FM radio heen... In rust een keurige sinus van ca 430 kHz op de uitgang van 2 volt en bij belasting "knettert" het ook nog eens flink. Hoort bij PWM natuurlijk en de versterker is behoorlijk ruis stil op een speaker en het voor het gehoor. Wat me wel opviel, is dat je wel makkelijk mengproducten krijgt. Op de FFT analyzer, kon ik ze laten wandelen over de frequentieschaal door met mijn hand boven de module te bewegen... Op het ingangssignaal stond een pracht blokgolf van enkele tientallen mV geinjecteerd van de klokfrequentie. Overigens had ik bij 3 Ohm belasting al een fc van 30kHz (inklusief 45° graden fasedraaiing, dus een 6dB hellinkje) dat viel me wat tegen eerlijk gezegd, de specs beloven veel meer !!

Denk even aan alle moeite die we vaak doen om hf storing van het net buiten te houden (we kennen de invloed op de "rust" in het geluidsbeeld) zal hier zeker winst te boeken zijn met een goede bekabeling en afscherming van de units. Maar ik loop een beetje vooruit op de zaken..... ik zal eerst eens verder gaan met wat lab en luister testen. Maar voordat ik een eerlijk oordeel zal kunnen vellen, zal ik toch ook extra aandacht moeten geven aan de eventuele invloeden van behuizing en bekabeling etc....

mvg
doede

Spacebass

Shorty denk erom, geen "I told you guy's so!"!  ;D  ;D

Idd ff afwachten...  :)

Rob_Dingen

Hoi

Ik weet zeker dat je een hele mooie behuizing moet bouwen om de rotzooi binnen te houden echt HF werk wat denk je wat die spoel verspreid?
Het beste is een aluminium bakje laten frezen en hem daar instoppen en een deksel meet veel schroefjes er op O0
Specs en metingen zeggen niet altijd iets je zit zelf in de buizen bouw maar een Mono Triode en meet daar maar eens aan is ook niet geweldig maar klinkt wel.

Rob

Gydotron

123456789