Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

DofN

Quote from: chansig on October 18, 2017, 12:01:12
Momentje van wtf is er nu weer aan de hand. Voor mijn gevoel trok het beeld van het een op de andere cd naar rechts. Nu heb ik daar in het verleden vaker mee te dealen gehad, dus uitsluiten is de way to go. Nu valt er weinig meer uit te sluiten...bron, speakers, subjes thats it.

Kids spelen in de kelder, misschien iets losgetrokken aan kabels ? Nee...dat is het niet. Naar boven. Ik heb de spanwijdte van een Albatros dus ik kan mijn handen, tegelijk, op unit van beide speakers leggen. Ja hoor...de rechter speelt duidelijk harder...dB'tje of 3 schat ik zo.  :D

Toen viel gelukkig het kwartje weer. De speakers zijn via de compu te bedienen als het gaat om oa het volume. Linker en rechter speaker kan je apart instellen. Dat was dus op de een of andere manier door mij gedaan. En inderdaad 3,5 dB verschil....ik ben net een meter...afwijking van een halve dB is prima toch ? Hoezo oren zijn niet betrouwbaar ?  :D

Maar nu weer lekker aan het luisteren.

Gr. Hans

Goed opgelost!

Heb jij een idee hoeveel centimeter/decimeter 3,5dB is wilde je dit oplossen door de luidere luidspreker wat naar achteren te plaatsen (en zo fysiek het volumeverschil recht te trekken ipv digitaal)? Ik was laatst van mening dat ik kon horen dat het geluid scheeftrok omdat één luidspreker bijna 3 cm verder naar achteren stond dan de ander. Dat was ook per ongeluk gebeurd. Ik kan dit echter niet checken zoals jij.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

#5601
ik denk dat je zulke verschillen (van een paar cm) eerder kan toewijzen aan onze gevoeligheid in het tijdsdomein dan wel aan verschillen in geluidsdruk, maw wat je hoorde aan onbalans was wslk de "vertraging" vd ene speaker tov de andere  ;)

tot 0,5dB onbalans/verschil kan wel "al horend" worden opgemerkt, maar die halve dB verschil bereik je niet door een verschil in afstand van 3cm
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Doorf...het was een ongelukje.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Carrol

Ik heb de linker speaker ook twee centimeter verder naar voren staan,daar het stereobeeld naar rechts trok!!
Ik denk dat het door de akoestiek komt.
Geen muur is precies recht,dus op deze manier opgelost!!!
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

DofN

Quote from: chansig on October 21, 2017, 12:54:03
Doorf...het was een ongelukje.

Gr. Hans

Dat had ik door, maar ongelukjes kunnen leerzaam zijn en worden :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Ik heb 2 kinderen...dus weet er alles van.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Beide zijn een ongelukje?  :blink:

Groeten...

dre73

Heb je het wel eens van de kant van de kinderen bekeken? :o
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

 :D

Je bent me weer voor.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Geen dank,eerder medelijden. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Met m'n kinderen ? Logisch..snap ik wel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tinust

Quote from: doorofnight on October 21, 2017, 09:01:54
Goed opgelost!

Heb jij een idee hoeveel centimeter/decimeter 3,5dB is wilde je dit oplossen door de luidere luidspreker wat naar achteren te plaatsen (en zo fysiek het volumeverschil recht te trekken ipv digitaal)? Ik was laatst van mening dat ik kon horen dat het geluid scheeftrok omdat één luidspreker bijna 3 cm verder naar achteren stond dan de ander. Dat was ook per ongeluk gebeurd. Ik kan dit echter niet checken zoals jij.

Dit is buitengewoon complex als de kamerakoestiek meedoet en je meet vrij dicht bij de bron (=niet op 100m van een snelweg). En wat al genoemd werd: onze oren zijn veel gevoeliger voor kleine verschillen in tijdsdomein dan geluidsdruk.

Als je de speakers als losse puntbronnen beschouwt, zegt de theorie dat verdubbeling van de afstand 6 dB minder geluidsdruk geeft. Op korte afstanden is dit effect minder sterk. Als je van lijnvormig uitgaat is het 3dB.
3,5 dB verschil moet dus minimaal 1,4 keer (wortel 2) de afstand zijn: dus de ene speaker op 3m van je oor en de andere op 4,2 m. Centimeters maken dan geen verschil.


Sent from my iPad using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

DofN

Hé, dank je wel voor je uitleg. Het is nog wel mogelijk op dit forum :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Tinust wil gewoon zijn gelijk halen.. :D

Overigens nog steeds tevreden met mijn setje. Toch nog 2 subs erbij halen ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

#5614
Bovenstaande opmerking intrigeert mij als "sub noob" al een tijdje.

Hoé gaan 4 subs nog wat toevoegen aan twee subs?  Pakken ze dan allemaal een andere (laag) frequentie? Of is 4 x hetzelfde gewoon beter?

En hoe krijg je de boel in hemelsnaam goed opgesteld/ingemeten?

(In het verleden kreeg ik niet eens één sub goed :D)

Kortom, praat me eens bij over het "hoe méér subs hoe beter" principe  :)

morca

Quote from: twani on November  7, 2017, 19:57:39
Bovenstaande opmerking intrigeert mij als "sub noob" al een tijdje.

Hoé gaan 4 subs nog wat toevoegen aan twee subs?  Pakken ze dan allemaal een andere (laag) frequentie? Of is 4 x hetzelfde gewoon beter?

En hoe krijg je de boel in hemelsnaam goed opgesteld/ingemeten?

(In het verleden kreeg ik niet eens één sub goed :D)

Kortom, praat me eens bij over het "hoe méér subs hoe beter" principe  :)
Lees de eerste link in me onderschrift.
En de linkjes daarin over multisubs ivm akoestiek en staande golven.

Een sub echt correct inregelen is idd een vak apart.
Dat leer je niet 123 komt een heel leerproces bij kijken .

chansig

Quote from: twani on November  7, 2017, 19:57:39
Bovenstaande opmerking intrigeert mij als "sub noob" al een tijdje.

Hoé gaan 4 subs nog wat toevoegen aan twee subs?  Pakken ze dan allemaal een andere (laag) frequentie? Of is 4 x hetzelfde gewoon beter?

En hoe krijg je de boel in hemelsnaam goed opgesteld/ingemeten?

(In het verleden kreeg ik niet eens één sub goed :D)

Kortom, praat me eens bij over het "hoe méér subs hoe beter" principe  :)

Ik denk dat 4 subs in mijn huidige situatie weinig tot geen nut hebben omdat ze niet per sub in te regelen zijn. Dus het was meer een flauwe opmerking. Zoals het nu is, is het prima.

Goed terug naar een jaar geleden...de 4 subs welke per sub in te regelen waren. Dan kan je dus stoeien met volume, frequentie, breedte van het gebied en de plek waar je ze neer gaat zetten. Als je er verstand van hebt (zoals ik dus niet) dan kan je het zelf doen. In mijn geval heb ik me laten bijstaan door oa Martijn en Koen. Resultaat: een zeer krachtig laag en strak. Zeker op de luisterplek. Strak, laag en hard is dan best wel indrukwekkend.

En ik ben begonnen met 2, toen 3 en toen ja...je raad het al...4. Iedere subs was een stapje verder/beter.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#5618
Scherm laptop kaput!!!!!!

Nieuwe besteld via Ebay. Gisteren binnen gekomen, snel erin gezet. Yeahhhh...doet het. Zit alleen een vaag teken. Lijken geen pixels te zijn die kaput zijn. Verkoper gemaild.....vervolgens zelf maar eens gaan nadenken.

Zou het ? Ja.....of je haalt de protectie van het scherm.  :D

Aangaande de set ? Geen nieuws. Ook geen andere auto. Andere vrouw...ook niet.

Saai dus.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Alex Groningen

Al wel een kerstboom in huis? Zo ja, dan fotootje, kunnen we het daar over hebben! 

chansig

Nope...nog geen boom.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sailor Jan

Quote from: chansig on November 29, 2017, 11:18:26
Nope...nog geen boom.

Gr. Hans

Wordt het een echte of een neppert? [emoji12]
Wees lief voor jezelf

chansig

Neppert....

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

 ;D

Quote from: chansig on November 29, 2017, 10:27:59
Scherm laptop kaput!!!!!!

Nieuwe besteld via Ebay. Gisteren binnen gekomen, snel erin gezet. Yeahhhh...doet het. Zit alleen een vaag teken. Lijken geen pixels te zijn die kaput zijn. Verkoper gemaild.....vervolgens zelf maar eens gaan nadenken.

Zou het ? Ja.....of je haalt de protectie van het scherm.  :D

Aangaande de set ? Geen nieuws. Ook geen andere auto. Andere vrouw...ook niet.

Saai dus.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Staaled

Quote from: chansig on November 29, 2017, 10:27:59
Scherm laptop kaput!!!!!!

Nieuwe besteld via Ebay. Gisteren binnen gekomen, snel erin gezet. Yeahhhh...doet het. Zit alleen een vaag teken. Lijken geen pixels te zijn die kaput zijn. Verkoper gemaild.....vervolgens zelf maar eens gaan nadenken.

Zou het ? Ja.....of je haalt de protectie van het scherm:D

Aangaande de set ? Geen nieuws. Ook geen andere auto. Andere vrouw...ook niet.

Saai dus.

Gr. Hans
:D
Doet mij denken aan een Amerikaanse gewoonte........plastic hoes om het bankstel.
Ik ken je laptophygiene niet maar het is een optie........ ;) ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)