PVC vloerdelen

Started by Arnaud, September 5, 2016, 11:30:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arnaud

Ik zie steeds vaker op de huis/tuin programma's dat ipv laminaat er gekozen wordt voor PVC vloerdelen.
Nu hoorde ik van het weekend in 1 van de diverse programma's, geen idee meer welke, iemand zeggen "het is ook goed voor je surround set".

Nu vraag ik me natuurlijk af wat hij daarmee bedoelde ?
Ik vermoed dat het weerkaatsen van het geluid op laminaat veel groter is dan de PVC vloerdelen, minder last van staande golven denk ik dan.

Heeft er iemand al ervaring met dit soort vloeren en effect op het geluid ?

edgnoj

#1
Ik heb in mijn nieuwe huis Pergo pvc kliklaminaat laten leggen. Dit is pvc laminaat met een hdf onderlaag. Bij het leggen viel al op dat als je een plank laminaat laat vallen deze heel dof klinkt, heel anders dus dan bij normaal laminaat. Toen de vloer er in zat was de echo voor een groot deel verdwenen, zelfs in een nog lege woonkamer. Dus ja, bij mij scheelt het een heleboel, maar ik weet niet of dit komt door de pvc toplaag of de hdf onderlaag. De vloer is trouwens eerst bedekt met een vochtwerende folie en gelijk daarop het pvc laminaat, dus geen extra onderlaag.

Ik ben dan ook heel erg tevreden over dit spul. Ook het lopen over deze vloer is erg stil trouwens. Mijn katten hoor ik niet lopen in elk geval.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

fasteddie

Heb zelf ervaring met een pvc vloer op de eerste verdieping.
Inderdaad stil wat betreft het lopen...

Of het daadwerkelijk een invloed op muziek weergave heeft, daar twijfel ik aan...vrienden hebben over een oppervlakte  van ca. 75 m2 het liggen in de woonkamer en ik heb geen onenswaardug verschil kunnen constateren voor en daarna.

Fasteddie


bert stoltenborg

PVC is volgens mij een beetje elastisch terwijl laminaat star is.
Dat PVC zal dus in ieder geval iets meer contactgeluid dempen, zoals hierboven al wordt gezegd.
Verder is het gewoon glad/hard, dus voor muziekgeluid kan het niets uitmaken vergeleken met laminaat, het kan hoogstens een doordreunende luidspreker ontkoppelen van de basisvloer. Staande golven en 'echo' kun je echt niet dempen op deze manier.
Ik bazel maar wat.


edgnoj

Quote from: bert stoltenborg on September  5, 2016, 17:30:55
PVC is volgens mij een beetje elastisch terwijl laminaat star is.
Dat PVC zal dus in ieder geval iets meer contactgeluid dempen, zoals hierboven al wordt gezegd.
Verder is het gewoon glad/hard, dus voor muziekgeluid kan het niets uitmaken vergeleken met laminaat, het kan hoogstens een doordreunende luidspreker ontkoppelen van de basisvloer. Staande golven en 'echo' kun je echt niet dempen op deze manier.


Dan zal het wel komen omdat het een volledig lege woonkamer betrof waarin het laminaat werd gelegd. Het geluid werd er in ieder geval flink door gedempt. Contactgeluid is in ieder geval wel een stuk minder.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Arnaud

Bedankt voor de reacties,

Wellicht maakt de ondervloer ook nog wel iets uit.

Ik vroeg het eigenlijk omdat ik zit te denken aan een nieuwe vloer in de huiskamer en aangezien ik last heb van een echo die er maar niet uit wil dacht ik dat het mooi zou zijn als pvc enigszins zou helpen.

Jumping Jack

De ondervloer zal niets afdoen aan de echo, reflecties vinden op het vloeroppervlak plaats.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dura

#8
Het is me al een aantal keren opgevallen dat loopgeluiden in een kamer zo verbazend gedempt worden door PVC, zelfs als het direct als dun laagje op het beton is gelegd (het klinkt dan overigens wel door naar beneden). Hoe dan kan weet ik niet. Voor de reflecties kan ik me niet voorstellen dat het veel uitmaakt vergeleken met andere gladde vloeren (hoewel PVC vaak een licht profiel heeft dat laminaat niet heeft) maar wellicht is de koppeling van de speaker aan de vloer beter?

Ik ben ook net in de markt voor een nieuwe vloer en als appartementbewoner ga ik waarschijnlijk voor click PVC met een ondervloer. Het geluid is een belangrijk voordeel t.o.v. laminaat, en ik zie verder geen extra nadelen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

bert stoltenborg

Dat elastische dempt het 'tikgeluid'. Naar beneden heb je meestal ook 'dreungeluid'. Dat wordt niet gedempt door het PVC.
Hoge tonen, zeg 2000 tot 20.000 Hz hebben een golflengte van 170 tot 17 mm. Materiaal heeft dus een aardige profilering nodig om daar invloed op te hebben.
Ik bazel maar wat.

Jep

Een collega heeft ook pvc op z'n vloer liggen. Hem viel het op dat er snel krassen op kwamen. Vervolgens heeft hij alle meubels onder de poten van vilt voorzien om erger te voorkomen.

Wellicht ook in de overweging meenemen?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Sailor Jan

Ik heb in een winkel mogen zien dat er veel verschillende kwaliteiten pvc zijn. Het ene kraste wel en op de andere zag je nagenoeg niks na wat mishandeling. Dus het ene pvc is niet het andere; zoiets was natuurlijk al bekend bij verschillende kwaliteiten laminaat.
Wees lief voor jezelf

Arnaud

Stel dat er krassen op komen kan je dan makkelijk zo'n strook vervangen ? (als het klik pvc is) of is dat net als bij normaal laminaat dat je dan hele stukken eruit moet halen.

We gaan een beetje off topic geloof ik, maar goed  ::)

Arnaud

Misschien kan ik het ook beter op een eigen huis en tuin forum vragen  :smile:

MarcFR

Heb in m n woning een gelijmde pvc vloer. Wat mij opviel is dat de lage tonen verdwenen waren vergeleken met een tapijt vloer. In mijn geval heb ik andere speakers gekocht.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.