Akoestische panelen bekleden met vilt?

Started by Pb, January 8, 2016, 15:57:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pb

Hi,

Akoestische panelen bekleden met vilt?

Ik ben aan het experimenteren met akoestische behandeling van mijn nieuwe dedicated audio kamer (4x4m)

Ik heb Akothem D20 50mm panelen en wil deze gaan gebruiken maar mijn vriendin wil ook wat. Ze wil deze graag bekleden met vilt.

Nu lees je overal dat het doek akoestisch transparant moet zijn en dat "je er door heen moet kunnen blazen". Maak ik heb ook gelezen dat het wel kan en dat het vilt het top hoog als dempt en dat het verder geen invloed heeft.

Is het mogelijk om akoestische panelen te bespannen met vilt (alleen aan de voorzijde)?
Heeft de dikte van het vilt effect?

Dank,

Floris
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

chansig

Vast maar welke zou ik niet kunnen zeggen. Ik kan me voorstellen dat als het doek te dicht is je weinig hebt aan hetgeen erachter zit en dat doe je erachter met een reden.

Maar geef het even de tijd er is vast wel iemand die hier een zinnig antwoord op kan geven.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Je maakt met vilt een een soort membraan en daarmee wordt de demping smalbandiger.
Het paneel is dun met 5 cm en zal derhalve icm vilt enkel iets doen voor lagere frequenties als het vrij van muur of plafond geplaatst wordt.
Op blokjes of spacers dus.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Vilt wordt sowieso lelijk.
Er is heel leuk/net doek te verkrijgen dat ook de vriendin zal bevallen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

Het hangt van het vilt af, ik heb wanden van vilt waar speakers achter staan.
Aangezien de fronts ook achter een acoustisch transparant scherm staan gaat dit prima.

Het gaat bij mij om Nevima vilt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Knor

En aixfoam maakt een veelheid aan schuimpanele, waarvan de luxe versies een zichtlaag van vilt hebben gekregen.
Gewoon gebruik dus, dat vilt, en dan een dunne laag. Niks aan de hand...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

devkon

Lijkt me dat je met vilt het effect van je paneel voor een belangrijk deel teniet doet. Inderdaad, gewoon een geluid doorlatend doek er om heen spannen, heb ik ook gedaan. Heb een fotoafdruk op Decotex textieldoek laten maken, ziet er prima uit, en alle eigenschappen van het paneel (Akotherm) blijven behouden. Ik heb ook 5cm Akotherm en dat gaat prima, doet erg veel goeds!
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

devkon

Afdruk op Decotex doek op Akotherm paneel 180x120cm.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Pb

Ben druk aan het testen met de panelen en meet het resultaat met een umik-1 mic van minidsp. Resultaat is op gehoor beter dan op de meting. Zie wel verschillen in de spl meting maar moet deze nog beter lere pn te interpreteren.

Als ik er uit ben met meten ga ik weer verder kijken naar de afwerking.

Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

bert stoltenborg

Ik bazel maar wat.

Pb

#10
Plan is om de "response" van de kamer te meten met en zonder panelen. Heb al een beetje gepeeld met plaatsing en dikte en dat levert verschillende metingen op.

Edit:
Meting is gedaan met mic op de luister positie gericht recht naar voren en voor alleen het rechter front channel

Groene lijn is met dubbele laag (totaal 100 mm Akotherm D20) achter de luister positie en panelen op 1ste en 2de reflectie punten
Zwate lijn is met enkele laag (50mm) achter luister positie en 150mm dik in de hoeken achter in de kamer

Panelen zijn 600x1000x50 Akotherm D20

Nu komt her tot htr interpreteren van de meting:
Zwate lijn heeft grotere pieken en dalen tussen 60 en 110 Hz en 400 en 900 Hz maar is van 1kHz redelijk gelijk
Groene lijn is wat minder grillig onder 1kHz maar heeft wat meer schommelingen boven 1kHz
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

bert stoltenborg

En hoe ziet het eruit als je zonder panelen meet?
Heb je alle metingen een paar keer herhaald en gekeken of ze herhaalbaar zijn qua respons?
Ik bazel maar wat.



Pb

Zal dit weekeind zonder en met panelen posten. Heb nu wel een spectrogram dat ongeveer het zelfde laat zien van de groene lijn.

Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

devkon

Quote from: morca on February  3, 2016, 13:17:39
Dat is mooi en niet zo duur als ik goed gekeken heb.

Het kan denk ik nog goedkoper, hangt af van wat je zelf wilt en kunt. Ik heb 3 60x120 Akotherm panelen/baffles aan elkaar bevestigd en daar een doek overheen gespannen.

Het goedkoopste losse paneel kostte me ongeveer €35 per stuk.
Het doek op dat formaat op decotex tegen de €90.
Dus bij elkaar zo'n €200. Ik dacht achteraf : oh het is toch wel wat duurder uitgevallen. Maar aan de andere kant heb ik iets leuks in de woonkamer hangen. En als je een dergelijk fotopaneel laat maken kost dat minimaal het dubbele (als je gelukt hebt).

Ik heb klitteband aan de achterkant van het paneel zitten, dus als ik een keer een ander doek wil, dan kan dat vrij eenvoudig. Aan het doek heb ik klitteband laten naaien (is gewoon een optie bij bestellen).
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Jumping Jack

Ik heb een fotopaneel van easyakoestiek. De kost zit vooral in het aluframe. Het bedrukte doek op zich, 120x80 met ingenaaide pees (die past in de frame-profielen), kost zo'n €70 excl btw.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

devkon

Rondom mijn kale panelen, 60x120cm, zit een frame van verzinkt staal. Ze kunnen er Akotherm in stoppen en voor €35 verkopen en winst maken  ;)

Ik heb een doek van 195x135cm op Decotex door drukwerkdeal laten afdrukken voor nog geen €90, inclusief btw en verzendkosten.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }