Showkees W.Otter

Started by W.Otter, September 1, 2012, 16:25:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Otter

ik zal het eens uittesten! wat is er precies een probleem als je gaat boosten? (kan overigens maar met 3 db, pieken kan ik met 12db verminderen)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

morca

Een dip is een roommodus,dus de sub krijgt die freq wel maar je ruimte dooft hem uit.
Ga je dan boosten komt er wel iets bij maar je ruimte blijft daar door akoestiek uitdoven,dus dat is dweilen met de kraan open.

Daarbij belast je de woofer vaak te zwaar dan omdat die immers al een normale uitslag heeft die je dan wil gaan overdrijven.
Plus bij elke 3 db die je ergens boost heb je 2 keer zoveel vermogen nodig van de amp in je sub.
Dat zijn de belangrijkste punten denk ik.

3 db is niet veel dus dat is te overzien maar,
Ik raad je aan globaal pieken te vlakken en na elke bijregeling en rustig luisteren of je niet teveel gevlakt hebt,heel belangrijk.

Welke dsp had je ook al weer,en dacht de antimode 2/of was het de mini dsp?
Een vlakke response zonder teveel of niks te boosten zorgt voor een stabiele aansturing.

Zoals ik hierboven al zei als je 2 freq,s 3 db boost heb je een berg vermogen nodig,
plus of het de vraag is hoeveel het helpt ivm met roommodus en je amp die dat vermogen moet gaan leveren.

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

morca

Oei dat is normaal 1 band .
Dempen is ok dan kan je  je roommodus dempen,mooi dat dat erop zit dat vergeten meeste merken.
Ik kan niks vinden hoeveel banden deze sub heeft,ik ben verrast als hij een PEQ met meer banden heeft.

yorkie13

Blijkt naar wer dat een zware basreflex subwoofer  zonder  goede dsp niet makkelijk in te regelen  is.
De ruimte werkt dan niet echt mee.

Misschien eens een antimode testen


W.Otter

dt lijkt mij ook. volgens mij zitten er zo'n 11 frequenties in die je in kunt stellen.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

-   Volume (dB), -100 db to 0db in 1db increments
-   High pass filter adjustment (disable/enable, frequency, and slope). If enabled, frequency choices include 31, 40, 50, 63, 80, 100, and 125Hz with either a 12db or 24db per octave (2nd or 4th order) selectable slope
-   Low pass filter adjustment (disable/enable, frequency, and slope). If enabled, frequency choices include 31, 40, 50, 63, 80, 100, and 125Hz with either a 12db or 24db per octave selectable slope.
-   Phase setting (degrees) from 0 to 180 degree in 15 degrees increments
-   High pass delay (0 to 10 milliseconds). Pretty cool function that allows the sound from the main speakers to be delayed if you have no ability to time align your speakers via your AVR (most will).
-   Room compensation (disable/enable, frequency, and slope). From the manual " The Room Gain Comp (Compensation) Function allows the subwoofer to be set to compensate for the increase in low frequency sound based upon the size of the room if it is felt there is too much bass. Small rooms will have a greater increase in low frequency sound than larger rooms. There is no need to use this control unless it is felt there is too much low frequency energy being generated in the listening environment. This function operates by setting a corner frequency of 40Hz (small size rooms), 31Hz (medium size rooms), 25Hz (large size rooms) or Disabled (no compensation), and allows a target slope of either 6 dB per octave (first order) or 12 dB per octave (second order) roll off from the selected corner frequency."
-   Subwoofer tune (sealed, 16Hz, 20Hz)
-   Parametric EQ (PEQ) 1 and PEQ 2 (frequency, level and Q for each). Available center frequencies are 31, 35, 40, 46, 50, 56, 63, 70, 80, 90, 100, 112, or 125Hz with +3db to -12db trim level.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

yorkie13

Eerst maar eens meten dan, maar de kans is heel groot dat je een flinke piek hebt in het 30 tot 35 hz gebied.

Dan zou je met een Peq  op 31 en 35 hz best wel eens goed weg kunnen komen.

morca

Ik denk 2 waarbij er keuze is uit 13 freq.s
Er is ook nog een andere setting mbt de groote vd kamer zie ik .
Heb je daarmee getest ?

W.Otter

ja die heb ik nu op large staan. ik zal als ik de UMIK heb eens kijken wat deze drie instellingen doen. eigenlijk kom je (als je de fabrikant mag geloven) snel uit op instelling; large.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

ik heb al wel gekeken naar een antimode. Overigens heeft de SVS al DSP en een meetmic is goedkoper dan een Antimode..
Ik heb verder geen DSP op mijn Rotel dus het is wel iets waar ik naar gekeken heb.

ik stoor me echter niet aan de bass. totaal niet, alleen aan het geratel van een buffetkast en een trapkast. beide is nu opgelost, ik heb in de trapkast(in feite een basstrap) extra rubbers in het kozijn geplaatst zodat deze niet meer los in het kozijn zit. en de buffetkast is met de soundpath weggegaan. welke frequentie dit is weet ik niet, maar dat ik geen ratels meer heb is waar ik het voor doe en dat is gelukt :tounge2: tevens is de bass er wat strakker op geworden, minder boomerig heb ik het idee
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

als ik dus straks ga meten en ik merk dat er een flinke piek is. deze zal ik dan via de PEQ inkapselen, wat doe ik dan met het gegeven : Q? die kun je instellen vanaf 2.0 t/m 14.4
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

aha, dat is de wijdte die de frequentie toename/afname aan zal nemen.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF


W.Otter

top, kom maar op met die mic! ben heel benieuwd wat er uit komt  :coffee: de ruimte is in ieder geval verre van ideaal
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

inmiddels weer wat veranderingen doorgevoerd..
ik ben overgestapt van een Dune B1 naar een Dune HD max, dit omdat ik een verandering van internetprovider heb gehad, van KPN naar Ziggo, deze maken gebruik van IP tv i.p.v. coax waardoor eigenlijk mijn hele netwerk op de schop moest (kom ik zo op terug).

ik had voorheen MoCa (multimedia over coax) waardoor het tv en internet signaal over het bestaande coax netwerk in mijn huis werd verstuurd om vervolgens bij de tv weer gesplitst werd in een bruikbaar bekabeld internet en tv signaal. Door IP tv en het systeem wat KPN gebruikt (internet over stroomnet) kwam dit te vervallen en moest de boel weer op de schop. Na een tijdje prutsen met netwerksnelheden kon ik niet probleemloos streamen over dat nieuwe netwerk, daar dit geen gigabitnetwerk betreft.

toen heb ik maar besloten om mijn grote films niet meer te streamen, daar was een hardeschijf voor nodig. Nu ben ik niet zo van het slepen met externe HDD dus daarvoor was een Dune HD Max een goed alternatief. Echter was het netwerk en de Dune zo langzaam dat ik maar snelheden van 4mb/s haalde, dit duurde mij gewoon veel te lang waardoor ik al vrij snel tot de conclusie kwam om de Dune te vervangen.

Eigenlijk met een beetje pijn in mijn hart deed ik ze allebei weg na lange trouwe dienst, dit omdat ik steeds meer richting HTPC neig. Na wat surfen kwam ik tot de conclusie dat er toch wel veel mooie/betere oplossingen bestaan en eigenlijk had ik binnen een paar dagen mijn besluit gemaakt: er moest maar een HTPC komen.
Na wat research had ik dit lijstje gemaakt:

Behuizing: OrigenAE S8 (past perfect bij de Rotel componenten die ik al heb staan)
Moederbord: ASrock z97e-ITX/ac
Processor: Intel Core Haswell i3 4330 / 3.5 Ghz met Intel HD Graphics 4600
CPU koeler: Noctua NH-L9i
CASE FAN: Noctua NF-a6x25
PSU: Be quiet! SFX Power 2
RAM: 2x 4gb 1866 Kingston HyperX FURY Blue Series
Optische drive:LG Blu-ray bh16ns40
SSD: Samsung 850 EVO Series 120gb (opslag gaat via NAS of interne schijven, ssd is puur voor OS)
HDD: 2x WD 2TB green (had ik nog liggen)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

 :pompom:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

 :D
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

en het eindresultaat
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Witalik

Mooie spullen ! Netjes ingericht ook in de case.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Jep

Leuk project, zo'n HTPC bouwen. Mooi kast ook trouwens  8)

Ik hoop dat het met de koeling goed gaat en dat die fans niet hoorbaar zullen zijn.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Crownfire

Ziet er goed uit, ik wou dat ik zo handig was  ;D

W.Otter

fans zijn super stil, zelfs op volle snelheid (ik hoor ze niet) van heel dichtbij verneem ik wel dat ze aanstaan maar op de bank kan ik het niet horen.
verder is het systeem wel vrij in een kast gepropt maar de cpu wordt 42 graden (na 6uur actief bezig) harde schijven zijn iets warmer maar misschien het kastdeurtje op een kiertje, dan krijgt ie wat meer frisse lucht.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF