vanzomereng - Mijn setje

Started by vanzomereng, January 27, 2010, 13:58:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

Ik heb het boek van TOOL "The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms" gevonden en tevens de pdf.download (gratis)

Ik vind het nogal een dikke pul en ondanks dat mijn engels redelijk is, is mijn vraag of er ook in het Nederlands een vergelijkbare
boek in de handel is, waarbij de meeste belangrijke zaken van TOOL  aanbod komen maar dan wellicht wat meer samengevat.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Koen K


Koen K

Quote from: VANZOMERENG on January 23, 2021, 12:18:37
Ik heb het boek van TOOL "The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms" gevonden en tevens de pdf.download (gratis)

Ik vind het nogal een dikke pul en ondanks dat mijn engels redelijk is, is mijn vraag of er ook in het Nederlands een vergelijkbare
boek in de handel is, waarbij de meeste belangrijke zaken van TOOL  aanbod komen maar dan wellicht wat meer samengevat.

Voor zover ik weet is er helaas geen Nederlandse vertaling of equivalent van, helaas. Ik zou beginnen het eens door te bladeren en misschien wat verder te lezen over de onderwerpen die je het meest interessant vindt. Als je specifieke vragen hebt mag je me altijd benaderen!

vergeerr72

Quote from: chansig on January 23, 2021, 12:12:25
Aannames zal je altijd moeten willen toetsen. Aannames worden vaak gevoed door overtuigingen. Daar ben ik mijn werk voornamelijk mee bezig. Dat kunnen hele nare dingen zijn.

Aannames kan je ook gewoon niet toetsen en neerplompen.

Waarnemen gaan we het maar even niet over hebben. Is een gevaarlijk onderwerp zoals we in de afgelopen weken hebben mogen ervaren.

Maar goed zat hem meer in dat je Koen aangeeft dat hij een aanname doet en er zelf vervolgens 1 maakt.

Gr. Hans
Ik moet zeggen dat het wel een erg aannemelijk aanname is. je kan wel alles als een aaname zien... Dat aannames hele nare dingen zijn is er ook zelf al een. Sommige aannames komen in noodsituaties best wel pas, zeker als er geen tijd om ze te toetsen
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rob_Dingen

Quote from: vergeerr72 on January 23, 2021, 13:39:55
Ik moet zeggen dat het wel een erg aannemelijk aanname is. je kan wel alles als een aaname zien... Dat aannames hele nare dingen zijn is er ook zelf al een. Sommige aannames komen in noodsituaties best wel pas, zeker als er geen tijd om ze te toetsen
Waar maak ik dan een aanname?

Definitie van aanname|s (meerv.) iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten

Ik weet namelijk zeker dat ik verschil hoor in het bovenstaand voorbeeld wat ik gaf.
Sta daar ook niet alleen in er zijn er hier meerdere geweest die ik het heb laten horen.

Rob

chansig

Quote from: vergeerr72 on January 23, 2021, 13:39:55
Ik moet zeggen dat het wel een erg aannemelijk aanname is.

Klopt...zou kunnen. Maar zoals ik al aangeef moet je vervolgens je aanname willen onderzoeken. Anders wordt het erg ingewikkeld in een gesprek. Zie het forum als een mooi voorbeeld. :D


Quote from: Rob_Dingen on January 23, 2021, 14:12:43
Waar maak ik dan een aanname?

Definitie van aanname|s (meerv.) iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten

Ik weet namelijk zeker dat ik verschil hoor in het bovenstaand voorbeeld wat ik gaf.
Sta daar ook niet alleen in er zijn er hier meerdere geweest die ik het heb laten horen.

Rob
Ik zou zeggen lees de desbetreffende post nog eens. Als je het dan nog niet ziet/weet zal ik het je vertellen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

#306
Ik weet wat je bedoelt Hans.
Had van jou eigenlijk niet verwacht dat je je daar mee bezig houd en iets toe wou voegen aan de discussie.
My bad sorry.

Rob

chansig

Quote from: Rob_Dingen on January 23, 2021, 14:45:34
Ik weet wat je bedoelt Hans.
Rob

Dan snap ik je reactie niet.

Quote from: Rob_Dingen on January 23, 2021, 14:45:34
Had van jou eigenlijk niet verwacht dat je je daar mee bezig houd en iets toe wou voegen aan de discussie.
My bad sorry.

Rob

Het is toch al jaren en jaren duidelijk dat inhoud niet aan mij besteed is ? Maar wel fijn om te lezen dat je hierin toch nog verwachtingen van me hebt.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Ha Hans, Raphie is al zo lekker bezig in Huub zijn topic, jij hier. Misschien kunnen jullie samen een topic beginnen voor al dit geleuter en de rest van de topics netjes houden.

vanzomereng

#309
Quote from: Contour on January 23, 2021, 15:11:41
Ha Hans, Raphie is al zo lekker bezig in Huub zijn topic, jij hier. Misschien kunnen jullie samen een topic beginnen voor al dit geleuter en de rest van de topics netjes houden.
De kroegbaas van Gerrit's Muziekcafe is zelf, gelukkig geen lijdend voorwerp in deze discussie,  zo ja dan weet de kroegbaas wel raad met
zulke raddraaiers,  dan draai ik gewoon onderstaand album op oorlogssterkte in mijn cafe en zeker weten, dat ze snel eieren voor hun geld kiezen  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Volgens mij is er ook niets aan het handje. Dus een beetje zoeken naar misschien ? Brandje aansteken en dan hard wegrennen en een ander de schuld geven ? Maw: zeesterren actie.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Quote from: chansig on January 23, 2021, 22:57:42
Volgens mij is er ook niets aan het handje. Dus een beetje zoeken naar misschien ? Brandje aansteken en dan hard wegrennen en een ander de schuld geven ? Maw: zeesterren actie.
Gr. Hans

Maak je geen zorgen Hans, komt allemaal goed  :notify:

By the way,  dan draai ik toch gewoon onderstaande album
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

#312
Het nummer Firth Of Fifth van Genesis

Wat ik een zeer lekker nummer vind en vooral op flinke volume afgespeeld, is het nummer Firth Of Fifth van Genesis  :wub:
Vooral door het geweldige drumwerk (eigenlijk 2 drummers)

Het nummer dateert al uit de jaren 70 en dit was mijn eerste kennismaking met het "oude Genesis" en leerde ik ken kennen door
de aanschaf van de dubbel live-cd "Seconds Out".   Heel wat anders dan de meer recentere, meer commerciele en compactere werk.
(By the way, ook het recentere werk van Genesis vind ik prima  ::) )

Hieronder 3 uitvoeringen:
- een wat latere live-optreden uit 2007 Rome
- versie van de toenmalige gitarist uit Genesis "Steve Hackett" die met zijn eigen band optreed en ook veel oud Genesis-werk ten gehore brengt
- de oorspronkelijke versie Live 1977 v/h album "Seconds Out"

Genesis - Firth Of Fifth/I Know What I Like (When in Rome 2007)
https://www.youtube.com/watch?v=PHYomj3Efnc&list=RDTKS9np3GoWc&index=13

Firth of Fifth - Steve Hackett Genesis Revisited Live At Royal Albert Hall - by the way: de zanger is John Wetton voormalig zanger van "UK"
https://www.youtube.com/watch?v=x1ptsP6Upsc

Genesis - Firth of Fifth (v/d live-album Seconds Out  1977)
https://www.youtube.com/watch?v=MAmUtVsQpUA


Genesis – Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Genesis_(band)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Muziekconsumptie

Nu kan je wel een zeer fraaie set hebben van vele duizenden euro's maar gebruik je hem ook wel.  :ohmy:
Met gebruik bedoel ik niet schuiven, prutsen, meten of tweaken maar gewoon relax muziek luisteren, in- of exclusief luchtgitaar  :D

Ik kan me gelukkig prijzen, de set gewoon in de woonkamer te hebben en dat mijn wederhelft ook graag muziek luistert.
Soms staat de TV ook weleens aan maar met geluid uit en ondertiteling aan.
Daarnaast kan er ook eventueel nog van de koptelefoon gebruik worden gemaakt.

Al met al, staat er in de woonkamer wel ca. 25 uur de muziek aan.
Verder zit ik ook nog zo 3x ca. 1,5 uur per week op mijn MTB in de bossen hiero en heb ik ook nog mobiel, muziek ter beschikking.
Totaal zit mijn muziekconsumptie op ca. 30 uur per week.

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

#314
Ik heb een soort van 'weekend-set', dan staat die vaak een dag aan. Dan zal zeker niet meer zijn dan 10 uur per week, een uur of 6 is meer realistisch. Tijdens vakanties zal het meer zijn, tenminste indien deze in de herfst/wintermaanden vallen. In de zomer, bij mooi weer verpozen wij zoveel als mogelijk buiten en staat de set soms weken niet aan. Dan gaat er wel steevast een bt speaker mee naar buiten.

Wanneer ik ff een huishoudelijk klusje heb grijp ik ook veel sneller naar een bt speaker voor muziek dan dat ik de set aan zet.

Verder staat tijdens mijn dagelijkse ritjes heen en terug naar Nijmegen ook de autoradio aan. Daar hou ik het bij NPO Radio 2 of 3FM. Voor langere ritten kan ik ook mijn mobiel middels bt koppelen aan de installatie. In mijn mobiel zit een geheugenkaartje welke vol staat met gerippte albums in flac en de Spotify app staat erop.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

Quote from: Xander32 on January 30, 2021, 10:23:58
Ik heb een soort van 'weekend-set', dan staat die vaak een dag aan. Dan zal zeker niet meer zijn dan 10 uur per week een uur of 6 is meer realistisch. Tijdens vakanties zal het meer zijn, tenminste indien deze in de herfst/wintermaanden vallen. In de zomer, bij mooi weer verpozen wij zoveel als mogelijk buiten en staat de set soms weken niet aan. Dan gaat er wel steevast een bt speaker mee naar buiten.

Yep herken ik Xander, in de periode april t/m september, ben ik ook zo 11 weken de hort op en maak (verre) reizen met mijn motor door heel Europa.
Ik heb dan wel mijn mobieltje met een SD-Card vol met FLAC-muziek bij me & een geweldige in-ear koptelefoon van RHA maar meestal
komt het er niet van deze te gebruiken.

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

raindog

Mooie motorfiets!!  :headbanging:
Hier staat eenzelfde GS in de garage, die komt helaas veel te weinig buiten. Kwestie van teveel hobby's en te weinig tijd. Wanneer ik niet hoef te werken en het is mooi weer dan zit ik al snel op de mountainbike (vaak in omgeving Groesbeek/Mook) of trek er samen met mijn vriendin op uit om te wandelen in de natuur. Veel tijd om met de motor dagenlang er op uit trekken heb ik helaas niet. Daarom pak ik de motor maar zoveel mogelijk mee als ik alleen ergens heen moet, om het praktische en aangename dan maar te combineren.

In de auto heb ik trouwens altijd muziek op, op de motor nooit. Dat is toch een heel andere beleving waar muziek voor mij kennelijk niet bij past.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Fr@nk

#317
Quote from: VANZOMERENG on January 30, 2021, 11:14:05
Yep herken ik Xander, in de periode april t/m september, ben ik ook zo 11 weken de hort op en maak (verre) reizen met mijn motor door heel Europa.
Ik heb dan wel mijn mobieltje met een SD-Card vol met FLAC-muziek bij me & een geweldige in-ear koptelefoon van RHA maar meestal
komt het er niet van deze te gebruiken.

Hier ook ééntje.  ;)

R1200RS (2018)
De zoon heeft een S1000RR & S1000R en een Ducatie Street Fighter 848 staat hier ook nog ergens.



Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

vanzomereng

Quote from: raindog on January 30, 2021, 15:23:37
Mooie motorfiets!!  :headbanging:
Hier staat eenzelfde GS in de garage, die komt helaas veel te weinig buiten. Kwestie van teveel hobby's en te weinig tijd. Wanneer ik niet hoef te werken en het is mooi weer dan zit ik al snel op de mountainbike (vaak in omgeving Groesbeek/Mook) of trek er samen met mijn vriendin op uit om te wandelen in de natuur. Veel tijd om met de motor dagenlang er op uit trekken heb ik helaas niet. Daarom pak ik de motor maar zoveel mogelijk mee als ik alleen ergens heen moet, om het praktische en aangename dan maar te combineren.

In de auto heb ik trouwens altijd muziek op, op de motor nooit. Dat is toch een heel andere beleving waar muziek voor mij kennelijk niet bij past.
De mooiste GS ooit gemaakt  :inlove:
Dus jij heb ook een Rally-uitvoering.... maar origineel met spaakwielen?

Binnenkort staat er bij mij 100.000 op de teller, daarna maar eens met de dealer praten voor een GS 1250.

Ik bof, ik woon in Groesbeek/Breedeweg en de 3 routes v/d mountainbike hiero, liggen zo goed als bij mijn voordeur.

Normale wijze draai ik toch wel zo 23.000 tot  26.000KM vakantiekilometers per jaar. Wellicht door mijn vliegangst.
Als mijn vrouw naar IJsland wilt, Griekenland, Turkije dan breng ik mijn meisje daar gewoon heen met de motor en uiteraard geheel binnendoor,
dus geen nationale wegen en geen snelwegen.  Heb een hekel aan rechtuit rijden  ;D
Moet er wel bij zeggen, dat we beiden veel zitvlees hebben en ik wel van een beetje tempo houd  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Quote from: Fr@nk on January 30, 2021, 16:05:42
Hier ook ééntje.  ;)

R1200RS (2018)
De zoon heeft een S1000RR & S1000R en een Ducatie Street Fighter 848 staat hier ook nog ergens.
Ook zeer fraai, alleen die BMW-4 cilinders (heb wel eens een 1000XR gereden) is wel zeer uitnodigend om hier "te hard" mee te rijden.
Hebben een overkill aan power voor de openbare weg. 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Fr@nk

Quote from: VANZOMERENG on January 30, 2021, 16:29:31
Ook zeer fraai, alleen die BMW-4 cilinders (heb wel eens een 1000XR gereden) is wel zeer uitnodigend om hier "te hard" mee te rijden.
Hebben een overkill aan power voor de openbare weg.

Met de S1000R durf ik nog eens flink gassen maar bij de RR doe ik het in mijn broek.  ;D
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

raindog

Quote from: VANZOMERENG on January 30, 2021, 16:25:08
De mooiste GS ooit gemaakt  :inlove:
Dus jij heb ook een Rally-uitvoering.... maar origineel met spaakwielen?

Binnenkort staat er bij mij 100.000 op de teller, daarna maar eens met de dealer praten voor een GS 1250.

Ik bof, ik woon in Groesbeek/Breedeweg en de 3 routes v/d mountainbike hiero, liggen zo goed als bij mijn voordeur.

Nee geen rallye maar een 'gewone' witte R1200GS met gietwielen, uit 2017, laatste versie met analoge klokken. Mijn derde GS inmiddels. Vroeger reed ik naar mijn werk met die dingen en maakte ik makkelijk 30k per jaar, nu amper 5k per jaar denk ik. Zonde eigenlijk, maar hopelijk komend jaar weer eens een weekje sturen in Zuid Tirol.

Zo dichtbij wonen is inderdaad boffen. Ik heb afgelopen woensdag nog de Nijmegen en Groesbeek mtb routes gedaan, maar zonk zowat weg in de blubber af en toe. Dat is dan nog een hele klus als je daarna bij de auto staat en enigszins schoon wilt instappen  ;D


Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

vanzomereng

#322
Mijn eerste set (nostalgie)

Ik ben niet helemaal 100% zeker maar mijn eerste setje moet volgens mij "onderstaande" zijn geweest.
We praten dan over ca. de periode 1977-1980 (ik was toen plus/minus 16-19 jaar oud)

# Jamo speakers D4: 3-weg basreflex, 10inch-woofer, H60 x B31 x D27cm 20kg
# Major Receiver 2x28Wat/8Ohm FM/MW/LW
# Rotel cassettedeck bovenlader RD20
# Philips draaitafel GA212 met philips-element GP400

Bij de plaatselijke bibliotheek, werden veel LP's geleend en driftig op cassette opgenomen  :music:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

#323
Mijn tweede set (nostalgie)

Ik ben niet helemaal 100% zeker maar mijn tweede setje moet volgens mij "onderstaande" zijn geweest.
We praten dan over ca. de periode 1981-1983 (ik was toen plus/minus 20-22 jaar oud)

# Luidsprekers DS-8  ???            
# Versterker Teac BX-500 (2 x 55Watt/8-Ohm)            
# Cassettedeck Sony TCK61-Limited            
# Tuner Sony ST-JX2L            
# Draaitafel Philips FA-877

M.b.t. de luidsprekers kan ik niet veel terugvinden op het internet. (en ook geen juiste foto)
Ik heb deze gekocht toen bij een gerenommeerde hifi-zaak in Nijmegen.
Volgens mij waren het luidsprekers gemaakt in Spanje?

Merk DS en mijn uitvoering betrof:
2-weg, met basreflex opening aan voorzijde, aluminium dome-tweeter met level draaiknop en de woofer was gemaakt v/e soort wit kunststof?            
            
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

#324
Mijn derde set (nostalgie)

Ik ben niet helemaal 100% zeker maar mijn derde setje moet volgens mij "onderstaande" zijn geweest.
We praten dan over ca. de periode 1987-1988 (ik was toen plus/minus 26/27 jaar oud)
Inmiddels was ook (reeds een jaar) de CD-speler geintroduceerd in Nederland en deze vond ook ik een plekje in mijn set  ::)


Mijn 3e setje is deels nog gebaseerd op restanten vanuit mijn 2e setje

# Luidsprekers DS-8 vervangen door Philips F9434         
# Versterker Teac BX-500 (2 x 55Watt/8-Ohm)           
# Cassettedeck Sony TCK61-Limited vervangen door Nakamichi BX100E (mijn eerste heuse echte Nakamichi  :hehe:)         
# Tuner Sony ST-JX2L           
# Draaitafel Philips FA-877 vervangen door een Dual CS460
# CD-Speler Aristona (Philips) CD4006

     
           
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD